جاباما
۱۰۶۰۷۹۶
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

ثبت بالاترین تورم خوراکی دردهه ۹۰

تازه ترین داده های مرکز آمار از شاخص قیمت های مصرف کننده از اوج گیری شدید قیمت خوراکی ها در آبان امسال حکایت دارد. بر این اساس، متوسط رشد قیمت خوراکی ها در این ماه نسبت به ماه قبل به ۱۳ درصد رسیده که این رقم حداقل از ابتدای دهه ۹۰ بی سابقه است.

روزنامه خراسان: تازه ترین داده های مرکز آمار از شاخص قیمت های مصرف کننده از اوج گیری شدید قیمت خوراکی ها در آبان امسال حکایت دارد. بر این اساس، متوسط رشد قیمت خوراکی ها در این ماه نسبت به ماه قبل به ۱۳ درصد رسیده که این رقم حداقل از ابتدای دهه ۹۰ بی سابقه است.

این داده ها همچنین نشان می دهد قیمت کالاهای غیر خوراکی در آبان تنها ۱.۶ درصد نسبت به مهر رشد داشته و این موضوع منجر شده است تا تورم ماهیانه کل متشکل از تورم کالاهای خوراکی و غیر خوراکی، تا حد زیادی تعدیل شود و روی ۵.۲ درصد بایستد. از منظری دیگر، قیمت کالاهای بادوام، پس از چند ماه روند صعودی و در حالی که به رشد ماهیانه ۲۲.۴ درصدی در مهرماه رسیده بود، سرانجام نه تنها متوقف شد بلکه یک درصد هم عقب نشست.

ثبت بالاترین تورم خوراکی دردهه ۹۰

در عین حال تورم ماهیانه کالاهای بی دوام اوج گرفته و به 10.4 درصد رسیده که همسو با تورم ماهیانه خوراکی هاست.گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات»، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ای، لوبیا سبز، سیب زمینی)، گروه گوشت «گوشت قرمز و ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند)، گروه «روغن ها و چربی ها» (روغن نباتی جامد، کره غیر پاستوریزه، روغن مایع)، گروه «میوه و خشکبار» (نارنگی، موز، انگور) بوده است.

گروه هایی که در مجموع سهمی بیش از 50 درصدی از سبد خوراکی های خانوار را به خود اختصاص داده و در عین حال عمده آن ها در ماه گذشته حاشیه ساز شده اند. به عنوان مثال، در گروه روغن، تاخیر در واردات مواد اولیه کارخانجات، منجر به نایاب شدن آن در بازار شد.

موضوعی که به همراه نوسانات نرخ ارز، در نهایت رشد قیمت آن را رقم زد. در گروه گوشت نیز، ناهنجاری های رخ داده در تامین نهاده ها و افزایش قیمت آن ها خبرساز شد. این عامل به همراه تبعات افزایش قاچاق دام به خارج در اثر رشد نرخ ارز، بر افزایش قیمت گوشت اثر گذاشت. درخصوص گروه سبزیجات نیز به نظر می رسد اتفاقی متاثر از رشد نرخ ارز و هجوم برای صادرات این محصولات به خارج سبب کمبود نسبی و افزایش قیمت آن ها شده است.

برگشت خوردن گوجه های صادراتی و هجوم برای صادرات سیب زمینی را می توان نمونه ای از این رویداد دانست.
از تغییرات ماهیانه قیمت ها که بگذریم، گزارش مرکز آمار ایران حاکی از این است که نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان به ۴۶.۴ درصد رسید. نرخ تورم کل (۱۲ ماه منتهی به آبان ۹۹، نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آبان ۹۸) نیز با روند صعودی به ۲۹ درصد افزایش یافت. این در حالی است که این دو رقم در مهر به ترتیب ۴۱.۴ و ۲۷.۲ درصد ثبت شده بودند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علی برکت اله...خدا ....

    • بدون نام

      درامد به ریال و مخارج به دلار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج