جاباما
۱۰۶۱۱۷۸
۵۵ نظر
۵۰۰۸
۵۵ نظر
۵۰۰۸
پ

چرا کیهان نگران است آب در دل روسیه تکان نخورد؟

در شرایطی که با پیروزی جو بایدن و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمال بازگشت آمریکا به برجام و در نتیجه احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا در قالب برجام افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان نیز بر آن تاکید کرده اند، روزنامه کیهان روز یکم آذر ۹۹ در مطلبی با انتقاد از هرگونه مذاکره با آمریکا حتی «زمزمه» چنین مذاکره‌ای را عاملی دانسته که با تکیه بر آن کشور‌هایی نظیر چین و روسیه و هند «درباره صداقت ما شک می کنند» و بر همین اساس، به زعم این روزنامه، «با این کار راه‌های غیر از آمریکا و اروپا هم برای ما ناامن می شود.»

بردیا دانش در انتخاب نوشت: در شرایطی که با پیروزی جو بایدن و شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمال بازگشت آمریکا به برجام و در نتیجه احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا در قالب برجام افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان نیز بر آن تاکید کرده اند، روزنامه کیهان روز یکم آذر ۹۹ در مطلبی با انتقاد از هرگونه مذاکره با آمریکا حتی «زمزمه» چنین مذاکره‌ای را عاملی دانسته که با تکیه بر آن کشور‌هایی نظیر چین و روسیه و هند «درباره صداقت ما شک می کنند» و بر همین اساس، به زعم این روزنامه، «با این کار راه‌های غیر از آمریکا و اروپا هم برای ما ناامن می شود.»

کیهان پا را فراتر هم گذاشته و گفته این کشور‌ها با همین زمزمه‌های چند روز اخیر هم به ما شک کرده اند: «آنان با این زمزمه‌ها درباره صداقت ما در اصلاح سیاست خارجی و روی کردن به «سیاست اولویت شرق» شک می‌کنند کما اینکه شک کرده و بی‌رغبتی نشان داده‌اند.»

اصولگرایان و رسانه‌های آنان از جمله کیهان بار‌ها و بار‌ها مخالفت خود را با هرگونه تنش زدایی با کشور‌های غربی و به ویژه آمریکا نشان داده اند و دلایل این موضوع هرچه باشد، در اصل وقوع آن تردیدی نیست. اما آنچه عجیب است اینکه چرا برخی از اصولگرایان سنگ کشور‌هایی مانند روسیه را تا این حد به سینه می‌زنند؟

آنچه کیهان بر آن اصرار دارد، از چند بعد قابل بررسی است؛ اول اینکه کشور‌های دنیا چه شرقی و چه غربی، سیاست خارجی خود را بر اساس «منافع ملی» خود تنظیم می‌کنند نه خوشایند دیگر کشورها. حتی در مواردی که با برخی قدرت‌های شرقی یا غربی نیز همسو می‌شوند باز هم آنچه این همسویی را تایید می‌کند منافع ملی آنهاست. امروزه کمتر تحلیلگری است که بر این واقعیت مسلم تردید کند.

چرا کیهان نگران است آب در دل روسیه تکان نخورد؟

بر همین اساس، هند، روسیه و چین نیز دقیقا تصمیماتی می‌گیرند که با منافع ملی آن‌ها سازگار باشد و نوع همکاری آن‌ها با ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته این موضوع لزوما بدان معنا نیست که همکاری این کشور‌ها با ایران به زیان ایران و به نفع آنهاست؛ بلکه برعکس آنچه اصولگرایان می‌اندیشند، معمولا روابط بین کشور‌ها به گونه‌ای است که هر دو طرف از آن سود ببرند نه اینکه یکی به دنبال پیروز شدن خود و بازنده شدن و ضرر دیگری باشد؛ این موضوع حتی در مواجهه کشور‌هایی که با هم در حوزه‌ای خاص دشمنی دارند نیز به چشم می‌خورد و می‌توان نمونه ان را در سال‌های پرتنش اخیر میان آمریکا و چین به وضوح مشاهده کرد.

با این تفاسیر، چه ایران با آمریکا مذاکره کند و چه نکند، کشور‌های هند، چین و روسیه در روابط خود با ایران بر اساس منافع تصمیم گیری می‌کنند و از طرفی، تضمینی برای «اولویت دادن به شرق» از سوی ایران به این کشور‌ها نیز داده نشده که نگران نقض آن باشیم.

اما موضوع دیگر در این خصوص آن است که اصولگرایان و به ویژه کیهان و مدیرمسئول آن بار‌ها در سال‌های اخیر ضمن حملات قابل پیش بینی به هرگونه احتمال تنش زدایی در روابط با آمریکا، به طور غیرقابل درکی از روسیه حمایت کرده اند. این حمایت در مواردی چنان عجیب بوده که به سختی می‌توان دلیل منطقی و موجهی برای آن یافت.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان روز سوم آذر سال ۹۴ با بیان موضعی، دلیل این تناقض را توضیح داده، اما توضیحات او صرفا بر ابهام ماجرا افزوده است. خلاصه توضیحات او این است که «بدعهدی و مکر روسیه یک «احتمال» است که در صورت وقوع به آسانی قابل جبران و بازگشت خواهد بود، ولی کینه‌توزی آمریکا «احتمال» نیست، بلکه واقعیتی غیرقابل انکار و محسوس و ملموس است.»

او در یادداشتی در تاریخ مذکور تصریح کرد که «برخلاف رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان آمریکایی- از کارتر تا اوباما- که در اوج کینه‌توزی و جنایات وحشیانه علیه ایران اسلامی دست سالوس به همراهی با جمهوری اسلامی ایران و همکاری در معادلات و مناسبات منطقه دراز می‌کنند، پوتین، ابتدا و قبل از دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب، سابقه‌ای از اقدامات عملی در بستر سیاست‌های اعلام شده جمهوری اسلامی ایران را با خود همراه کرده است تا مقدمه‌ای قابل قبول و اطمینان‌آور برای ادامه همکاری باشد و نه مانند دست چدنی پوشیده در دستکش مخملین اوباما که با حیله به سوی ایران دراز شده بود و با درایت ملکوتی رهبر معظم انقلاب، پس زده شد.» او همچنین تاکید کرد که «همکاری ایران و روسیه در مقابله با جنگ نیابتی آمریکا و متحدانش علیه جبهه مقاومت که در سوریه و عراق جریان دارد و یکی از اصلی‌ترین مسائل سرنوشت‌ساز این روز‌های منطقه و جهان است، تجربه قابل قبولی برای ادامه تعریف شده این همکاری است.»

از آن عجیب تر، اینکه شریعتمداری یک سال قبل از آن نیز با صادرات گاز ایران به اروپا به این دلیل که ممکن است در دعوای اروپا و روسیه به ضرر روسیه تمام شود، مخالفت کرده و مسئولان موافق این اقدام را فاقد لیاقت خوانده بود.

ماجرا این بود که پس از حوادث اوکراین در آن سال و نقش آفرینی روسیه که موجب جدایی کریمه از اوکراین و پیوستن آن به خاک روسیه شد، درگیری شدیدی میان آمریکا و اروپا از یک طرف و روسیه از طرف دیگر رخ داد. در جریان این درگیری دو طرف تحریم‌های بی سابقه‌ای علیه هم وضع کردند و صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین هم قطع شد.

در آن زمان برخی پیشنهاد کرده بودند که ایران می‌تواند گاز اروپا را تامین کند و بازار مناسبی را در اختیار بگیرد. اما شریعتمداری در ۱۸ اردیبهشت ۹۳ با ابراز خرسندی از این اقدام روسیه به ستایش کم نظیری از آن پرداخت و نوشت که «آیا از اینکه دشمنان وحشی و تابلودار مردم مظلوم و شریف ایران بعد از تحریم‌های ضد بشری علیه ایران اسلامی، خود در باتلاق تحریم گرفتار شده‌اند، احساس رضایت نمی‌کنید و در این ماجرا، دست انتقام الهی را - هر چند که از آستین روسیه بیرون آمده باشد - نمی‌بینید؟ آیا هیچ ایرانی مسلمان یا غیرمسلمانی را که فقط از اندک غیرت دینی و ملی برخوردار باشد می‌توان نشان داد که از بحران پیش‌روی دولت‌های اروپایی احساس رضایت نکند؟»

او سپس ایده صدور گاز به اروپا را با صراحت هر چه تمام‌تر «خیانت» دانست و نوشت: «حالا اگر بشنوید که برخی از مسئولان محترم کشورمان درپی نجات دشمن از بحران یاد شده هستند چه احساسی پیدا می‌کنید؟! برای تصور دقیق‌تر ماجرا، فرض کنید که تانک‌های دشمن در حال تخریب سنگر‌های رزمندگان اسلام و قتل عام آنان هستند، ولی ناگهان با مانعی روبرو می‌شوند که آن‌ها را از حرکت باز می‌دارد و یا حرکت آن‌ها را کُند و دشوار می‌سازد. حالا اگر مشاهده کنید افرادی در لباس رزمندگان خودی برای رفع مانع تلاش می‌کنند آیا جز این است که اقدام آنان را در حمایت از دشمن و خیانت به جبهه خودی تلقی می‌کنید؟!»

او در ادامه با تمجید از اقدام روسیه به حمله به دولت روحانی پرداخت و نوشت: «طی چند هفته اخیر بار‌ها شاهد بوده‌ایم برخی از دولتمردان محترم در مصاحبه‌های داخلی و خارجی خود اعلام کرده‌اند که «ایران برای صدورگاز به اروپا آمادگی دارد»! یعنی به زعم آنان، ایران آماده است با صدور گاز به اروپا، کشور‌های اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد!»

از نظر شریعتمداری، در «خوشبینانه‌ترین برداشت» مسئولانی که این پیشنهاد را داده اند، «کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسئولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسئولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است.»

نکته قابل تامل اینکه روسیه بیش از سه چهارم گاز موردنیاز اروپا را تامین می‌کرد و سالانه ۸۰ میلیارد دلار از آن درآمد داشت. ایران هم به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز دنیا اگر فقط نصف یا حتی یک چهارم این بازار را به دست می‌گرفت، رقمی بسیارمطلوب به دست می‌آورد که از درآمد سال‌های اخیر صدور نفت کشور نیز بالاتر بود.

فارغ از مسائل اقتصادی، اگر ایران می توانست اروپا را از نظر گازی به خود وابسته کند، طبعا یک اهرم فشار مناسب در هر مذاکره ای در اختیار داشت و اروپایی ها وادار می شدند در بسیاری از موارد سیاسی از جمله مسئله هسته ای و مسائل منطقه ای رضایت ایران را نیز در نظر بگیرند؛ درست همان کاری که روسیه با آنها کرده بود.

با این حال، حسین شریعتمداری و بسیاری از همفکران او با این ایده ها مخالفت کردند چراکه آن را به زیان روسیه می دانستند و در این میان، آنچه هرگز دیده نمی شد، منافع ملی ایران بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مردم نون ندارن بخورن .شما بفکر چی هستین

      پاسخ ها

      • ایران

        چقدر این شریعتننننداری منفوره

      • A,A,A,A

        خخخخخخخخخخخخ
        سخنرانی شریعتمداری و عبدی را خوب دقت کن
        مدام دنبال جنگ و بی‌نظمی هستند
        چون اگر در ایران سازش و آرامش حکم فرما شود این دو نفر پیش ترامپ جانشان فرار میکنند
        بر لیط هم آماده کردن

    • بدون نام

      چون کیهان و دوستان بنا رو بر نابودی مملکت گذاشتن و همه تخم مرغها رو تو سبد کشورهای بی خاصیت و کمونیست گذاشتن

    • بدون نام

      بیچاره بردیا دانش!
      چه احمق اند آنان که از دشمن خود امید خیر دارند(علی ع)

    • ali7moin

      مرگ بر روسیه

    • علی

      کسانی که نمی خوان ایران با چین رابطه اقتصادی داشته باشد خودش چند برابر ایران از چین وارد میکنن باید دنبال شریک مطمئن باشیم

    • بدون نام

      درود بر کیهان که حرف حق را میزند@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

      پاسخ ها

      • تبریزی

        درود بر ساندیس خور اعظم

      • س

        حق با شماست فقط ای کاش معنی حق رو میفهمید

    • بدون نام

      مگه قبل از برجام روسیه و چین پشت قطع نام وفصل هفت شورای امنیت در کنار آمریکا و اروپا نبودند.چه چیز باعث شد که خود را کنار بکشند.اگر برجام نبود روسیه و چین این اتفاق نمی افتاد!برجام بین این کشورها شکاف ایجاد کرده است.

    • بدون نام

      عاقبت اعتماد به غرب مي شه عربستان گاو شيرده
      عاقبت اعتماد به شرق هم ميشه جاگذاشتن در بزنگاه ها
      پس توكلتون به خدا و نگاه به مردم خودتون باشه

    • بدون نام

      آخه همه میدونن به آمریکاچه جمهوریش چه دموکراتش اعتمادنباید
      کردیعنی قابلیت اعتمادکردن روندارن
      ماهیتشون اینه ولی بعضی هادل به
      کدخدابستن وبه زورمیخوان بگن
      برجام ومذاکره خب مگه مذاکره نکردیم مگه برجام تصویب نشد
      مگه ۷ساله سرکارنیستیم یعنی
      مسئولین وسیاستمداران ما
      اینقدر بی درایت وبدبخت شدن
      که دوباره مذاکره کنن اگه مذاکره
      شون جواب ندادچی!!!!

    • بدون نام

      اینو فقط مهرداد میدونه: خخخخ

    • بدون نام

      حتما دوست با برادر پوتین

    • بدون نام

      افشار.حتمآ.تجارت.زیادی.داردبااین.کشورها

    • اکبری

      تا حالا آقای شریعتمداری نشون داده نظراتش ار تقریبا تمامی موترد درست بوده و شخصی بسیار دلسوز برای ایران است

    • بدون نام

      تا وقتی تریبون دست ی عده جیره خور که با انزوا رفتن کشور سود میبرن بهتر از این نمیشه،خود روسیه و چین با آمریکا رابطه اقتصادی دارند شرکتهای چینی و هندی زیادی بخاطر تحریم ایران ول کردن یکیش همین تحریم بانکها که هنوز چین و هند از کشورهای که بیشترین بدهی به ایران دارند هنوز پرداخت نکردن

    • بدون نام

      چندش تر از این موجود خدانیافریده

    • ج

      چون باهم ایران را می چاپند

    • بدون نام

      اگربرجام برگردد!با پول نفت،بایدجنگنده-تانک وبالگردرزمی وضدهوایی اس۴۰۰ازروسیه وچین بخریم!

    • سلام

      وقتی سر در اخور بیگانه باشی باید هم منافع شرق یا غرب برایش مهم باشد....

    • بدون نام

      روزنامه کیهان حتما از روسیه چین و هند پورسانت حمایت گرفته

    • گمنام

      اصل سئوال خودتون رو بپرسید!! چرا شرم و حیا میکنید!!! و سئوال رو وارونه می پرسید؟؟!!!
      سئوال شما این است!!
      چرا کیهان مخالف سازش ما با قاتلان قاسم سلیمانی است؟؟؟!!
      یعنی بین قاتلین سردار سلیمانی و موکلان آمریکایی شما و دیگران تفاوتی نیست؟؟؟!!!!

    • بدون نام

      چون کاسب تحریمند

    • بدون نام

      مقاله خوب وبحث درستی است

    • احمد

      مثل اینکه برادر حسین شعار نه شرقی نه غربی روفراموش کرده. امان از آلزایمر

    • بدون نام

      این توهم نویسنده این مقاله است که چقدر سطحی نگر است!!!

    • خورزو خان

      ایشان نميدانند منافع ملی چیه . منافع خودش تامین بشه کافیه!

    • بدون نام

      چون شرق گدا هستن

    • بی انگیزه

      این کیه مگه که شرط و شروط میذاره؟؟؟نکنه از روسیه خشکه میگیره؟؟؟؟

    • بدون نام

      کیهان نگران است که غربگداها باز تمام حاصل مقاومت ایران رو با یک برجام دیگه از بین ببرند.البته که نخواهند توانست

    • مجید

      این هم چاپلوسی می‌کند والا بیش ازهمه غرب را دوست دارد

    • بدون نام

      حتما شریعتمداری در عدم شفافیت در امدی کشور منافعی دارد که بامذاکره شدیدا مخالف است چون در دور زدن تحریم منافع خیلی زیادی به ایشان میرسد که بی حساب و کتاب است به همین دلیل ایشان همیشه با برجام هم مخالف بودند

    • بدون نام

      این بنده خدا حق داره اگر روسیه و چین و هند نبود الان دلار ۳۰ خزار تومن شده بود ولی الان به کمک اینها دلار ۱۰۰۰تومان است...خدا را شکر

    • پرویز

      سردبیر مادامالعمر کیهان کارش در این ۳۰ سال همین بوده یک فرد ضد منافع ملی دیگه جای سئوال ندارد

    • بدون نام

      مگه برجام یکبار امضا نشد کدوم کشور زد زیرش،چرا باید دوباره مذاکره کنیم دیگه چه امتیازاتی باید بدیم،چرا هنوز آمریکا حرفی نزده اینوریها ذوق زده شدن،مردمو بیچاره کردن بزدلای ترسو ،غرور ایرانیتون چی شد

    • صیادی

      نه شرقی نه غربی فقط یک شعار هست، این قبیل افراد استعمار روس و چین را پذیرفته اند و مستعمره بودن را افتخار میدانند و نگرانند که استکبار شرقی نگران نشوند حتی به قیمت نترضایتی و فقر ملت ایران

    • بدون نام

      از این اقایی که اظهار فضل نمودن بپرسید روسیه و چین در این 4سال چند بار قطنامه های ضد ایرانی امریکا و وو را وتو کردند که اگر وتو نمی کردند تو توخالی نمی تونستی این اراجیف رو بگی که اونا به ما نیاز دارن یا ما اونها این کفار حق دیدن شما نمی بینی افسوس

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه

    • .

      #کاسبان_تحریم

    • بدون نام

      خدا می‌دونه چه منافعی داره این یارو

    • امیر

      مگر در برجام منافع ملی ایران رعایت شد خوب وقتی دعوا بین دو طرف که یکی دوست و یکی دشمن است درمیگیرد اگه کاری به ضرر دوست انجام بگیرید معلومه به نفع دشمن است اروپا و امریکا غیر از شر و خسارت سودی برای ایران نداشته اند حتی سلامشان هم یک شری توش هست که بهتره جواب سلامشان هم ندهیم

    • بدون نام

      نصف بدبختی مردم از امسال شریعتمداریهاست

    • بدون نام

      کیهان نگران جیب خودشه

    • بدون نام

      کیهان خائن

    • بدون نام

      شریعتمداری یکی از کاسبان تحریمه
      از زجر کشیدن مردم لذت میبره
      از روسیه ای حمایت میکنه که فقط از ایران غارت میکنه
      خود روسیه هم از تحریم ایران نفع رمیبره

    • بدون نام

      یعنی انقد بی شعوری نویسنده که نمیدونه روسیه همسایه و ابرقدرت هم مرز ماست و مسلما ما باید بر تقویت رابطه با ابرقدرت هم مرزمون باشیم نه آمریکای جنایتکار فرسنگ‌ها دور از ما ... چقدر آخه نفهمید شماها

    • بدون نام

      اگر شریعتمداری به فکر منافع ایران بود عجیب بود وگرنه این موارد که برای کیهان و کیهانیان عادی است

    • بدون نام

      خب اربابش روسيه س چرا نگران اربابش نباشه؟ اينم سواله شما ميكني آخه اخوي؟!

    • سعید

      روسیه هیچ وقت قابل اعتماد نبود، اون از زمان قاجار که چقدر لطمه زد و این هم از دوره جدید که مرز ایران و ارمنستان رو کور کرد و داد تحویل ترکیه. اونوقت کیهان هنوز نفهمیده منافع ملی مثل رفاقت دوره دبستان نیست.

    • جمشید

      نه غربی نه شرق مقاومت تا پیروزی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه غربی فقط شرقی فشار تا پیروزی

    • جمشید

      نه غربی نه شرقی مقاومت تا پیروزی

    • بدون نام

      افکارشان بهم نزدیکتر هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج