۱۰۶۱۲۵۲
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

دولت بعدی با هر گرایشی مذاکره را می‌پذیرد؟

روزنامه «آرمان ملی» با محمد‌صادق جوادی‌حصار تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده است.

روزنامه «آرمان ملی» با محمد‌صادق جوادی‌حصار تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اگر شرايط به سمت لغو تحريم‌ها حرکت نکند يا اينکه حرکت کند و دولت بعدي در ايران يک دولت راست راديکال باشدکه‌ با چنين رويکردي همسو نباشد شرايط به چه صورت رقم خواهد خورد؟

دولت بعدي ايران چه راست راديکال باشد و چه چپ راديکال که بنده بعيد مي‌دانم شرايط براي حضور يک دولت چپ در ايران فراهم باشد به دليل شرايطي که امروز وجود دارد از گفت‌وگوهاي بين‌المللي استقبال خواهد کرد. شرايط امروز به شکلي نيست که با ادامه روند تحريم‌ها بتوان به توسعه اقتصادي دست پيدا کرد. بدون‌ترديد هر دولتي که روي کار بيايد براي حل مشکلات اقتصادي و مراودات بين‌المللي بايد به سمت برجام باز‌گردند. در چنين شرايطي آمريکا بايد تحريم‌هاي خود را بردارد و کشورهاي اروپايي نيز مراودات اقتصادي خود را با ايران از سر بگيرند.

تقريبا همه طيف‌هاي سياسي در ايران روي اين موضوع اتفاق‌نظر دارند. اصولگرايان افراطي عنوان مي‌کنند جريان اعتدالي توانايي کافي براي گفت‌وگو نداشته و در ميز مذاکرات شکست خورده است. به همين دليل اگر ما پاي ميز مذاکره برويم برنده مذاکرات خواهيم بود. اصولگرايان راديکال نيز اصل مذاکره و بازگشت به برجام را رد نمي‌کنند. با اين وجود عنوان مي‌کنند ما بايد پاي ميز مذاکره برويم و ما هستيم که در اين مذاکرات برنده خواهيم بود. اين در حالي است که در توافق برجام آمريکايي‌ها مدعي بودند سر آنها کلاه رفته و ايران برنده مذاکرات بوده است.

مذاکراتي که توسط جريان اعتدالي و دولت حسن روحاني صورت گرفت. اينکه کساني که چنين ادعايي دارند قرار است چه فتح نماياني کنند مشخص نيست. اين افراد تنها ادعا مي‌کنند اگر ما باشيم حتما براي لغو تحريم‌ها با آمريکا و کشورهاي اروپايي مذاکره خواهيم کرد اما نه از جنس مذاکراتي که آقاي‌روحاني و تيم ايشان انجام داده‌اند.اين افراد مدعي هستند گفت‌وگوهايي که انجام خواهند داد ارزشي و اصولي و از جنس گفتمان خودشان خواهد بود.

آيا اين احتمال وجود دارد که آقاي روحاني در ماه‌‌هاي باقي مانده از عمر دولت خود تصميمات مهمي درباره مذاکره و بازگشت به برجام بگيرند تا ديگر تصميم‌گيري به دولت بعدي که مشخص نيست داراي چه استراتژي است، منتقل نشود؟

خواسته آقاي روحاني همين است و تلاش‌هاي لازم نيز در اين زمينه در حال انجام است.آقاي روحاني تلاش خواهد کرد تکليف موضوع مذاکره را در دولت خود مشخص کند. با اين وجود بخشي از اين قضيه به رفتار و اقدام طرف مقابل باز‌مي‌گردد.اينکه بايدن به چه شيوه‌اي در اين زمينه عمل خواهد کرد داراي اهميت است. آقاي ظريف عنوان کرده بايدن مي‌تواند با سه فرمان اجرائي همه تحريم‌ها را لغو و شرايط را براي مذاکره مهيا کند سوال اينجاست که آيا بايدن از چنين انگيزه‌اي برخوردار است و فرصت براي وي مهيا است که بتواند سه فرمان اجرائي را صادر کند يا خير. بنده بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي در ابتداي رياست‌جمهوري بايدن بيفتد. حتي در ماه نخست رياست‌جمهوري وي نيز چنين تصميمي بعيد به نظر مي‌رسد.

به همين دليل بازگشت بايدن به برجام و آغاز گفت‌وگوي‌هاي جديد زمان‌بر خواهد بود.حداقل کاري که مي‌تواند در اين زمان رخ بدهد اين است که با بازگشت به برجام مي‌توانند تحريم‌هاي بين‌المللي را عليه ايران لغو کنند. در چنين شرايطي کشورهاي ديگر مي‌توانند با ايران مراودات اقتصادي خود را انجام بدهند. اين وضعيت نيز بخش مهمي از مشکلات ايران را در کوتاه مدت حل خواهد کرد.اين در حالي است که تصميم‌گيري در اين زمينه قطعا به عمر دولت آقاي‌روحاني وصال نخواهد داد و دولت بعدي برجام را ادامه خواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • A,A,A,A

      مذاکره را میپذیرد ولی نه بخاطر مردم ایران
      بلکه اگر مذاکره را بپذیرد راحت تر می‌توانند به کشور های عربی کمک‌کننده
      مردم ایران فعلا نان لواش را لای نان بربری میل کنند و خدا را شکر کنند

    • احمد

      نه میجنگیم نه مذاکره میکنیم !!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج