۱۰۶۳۴۷۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اسبقی: اولین مربی خارجی تاریخ سوئد هستم

پویا اسبقی بعد از دو ماه دوری از فوتبال، حالا باید کار خود را در تیم زیر ۲۱ ساله‌های سوئد آغاز کند.

روزنامه ایران ورزشی: پویا اسبقی بعد از دو ماه دوری از فوتبال، حالا باید کار خود را در تیم زیر ۲۱ ساله‌های سوئد آغاز کند. این مربی جوان ایرانی و متولد کرج وقتی دو ساله بود، همراه با خانواده‌اش از ایران به سوئد مهاجرت کرد و آنجا پله‌های ترقی در فوتبال را پیمود و به مربی بزرگی تبدیل شد. او که حدود سه فصل روی نیمکت گوته‌بورگ، بزرگترین باشگاه فوتبال سوئد نشست و همراه این تیم به قهرمانی جام حدفی هم رسید، حالا به عنوان سرمربی تیم زیر ۲۱ ساله‌های سوئد انتخاب شده و باید فعالیت جدید خود را آغاز کند. اسبقی در گفت و گو با ایران ورزشی درباره شغل جدید خود صحبت می‌کند و اینکه چه اهدافی در سر دارد.

یکی دو روز قبل به عنوان سرمربی تیم زیر 21 ساله‌های سوئد انتخاب شدی. دوست دارم حس‌ات را از این اتفاق بگویی.

حضور در تیم زیر ۲۱ ساله‌ها، یکی از بزرگترین شغل‌ها در فوتبال سوئد محسوب می‌شود. در سوئد اول تیم ملی است و بعد این تیم. من که در ۳۲ سالگی به نیمکت گوته‌بورگ رسیدم و حالا در ۳۵ سالگی باید در این پست جدید فعالیت کنم، از این اتفاقات خوشحالم. قرار است کار خودم را از اول ژانویه شروع کنم و یکی از اهداف اصلی ما صعود به یورو است.

انگار تیم زیر 21 ساله‌ها از حضور در مرحله نهایی حذف شده است.

این دفعه در گروه ایتالیا و ایرلند بودند که نتوانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند. این تابستان که می‌آید مرحله نهایی برگزار می‌شود که سوئد آنجا حاضر نخواهد بود. به همین دلیل مسئولان فدراسیون فوتبال مرا برای سرمربیگری انتخاب کردند تا آنها را به اهداف‌شان برسانم.

دلیل انتخاب تو برای این پست، کار با بازیکنان جوان و مهارت در این بخش بود؟

این هم یکی از دلایل است چون در گوته‌بورگ جوان‌ترین تیم فوتبال باشگاهی در سوئد را تشکیل دادیم و اتفاقاً چند بازیکن از آن تیم هم اینجا حضور دارند. البته بازیکنان خوب و سطح بالای دیگری هم در تیم زیر ۲۱ ساله‌ها هستند. نمونه‌اش دژان کولوچفسکی که این روزها در یوونتوس حضور دارد.

یعنی در تیم زیر 21 ساله‌ها می‌توانی از ستاره سوئدی یوونتوس هم استفاده کنی؟

کولوچفسکی ابتدای سال در تیم زیر ۲۱ ساله‌ها بازی می‌کرد اما حالا یکی از بازیکنان کلیدی تیم اصلی است. از لحاظ سنی او می‌تواند بخشی از تیم ما باشد اما جایگاهش در تیم بزرگسالان است و آنجا هم در تمام دیدارها به صورت ثابت بازی می‌کند. اینجا به کولوچفسکی می‌گویند زلاتان جدید و به همین دلیل فکر می‌کنم نتوانیم خیلی زیاد از وجود او استفاده کنیم.

قرار است در تیم زیر 21 ساله‌ها نتیجه بگیری یا برای تیم اصلی بازیکن بسازی؟

اولین هدف ما این است که بتوانیم از مرحله گروهی صعود کنیم و به یوروی بعدی برسیم. اگر بتوانیم بازیکنانی را برای حضور در تیم اصلی آماده کنیم هم کار مهمی انجام داده‌ایم. امیدمان این است که هر دو را با هم انجام بدهیم و بتوانیم در تمام بخش‌ها به موفقیت برسیم.

حضور تو در تیم زیر 21 ساله‌ها چه بازتابی در رسانه‌های سوئدی داشت؟

تا اینجا که همه با انتخاب من موافقند اما اولین باخت را که بیاوری تمام نظرات تغییر می‌کند (می‌خندد) البته جدا از شوخی همه می‌دانند که من با بازیکنان جوان خوب کار می‌کنم و راه استفاده از آنها و البته کشف‌شان را می‌دانم. ضمن اینکه در سوئد نشان دادم که می‌توانم قهرمان هم بشوم و این را در جام حذفی و با گوته‌بورگ ثابت کردم.

نکته جالبی هم در این انتخاب هست که به ما بگویی؟

تمام مربیان تیم زیر ۲۱ ساله‌ها تا به حال سوئدی بودند و اغلب بالای ۵۰ سال داشتند. حالا یک مربی جوان را انتخاب کرده‌اند که نامی ایرانی دارد. فکر می‌کنم افتخار بزرگی برای من است و امیدوارم بتوانم نماینده خوبی باشم.

امید داری بعدها به نیمکت تیم اصلی سوئد هم برسی؟

این اتفاق تا به حال چندین بار رخ داده و مربیان تیم زیر ۲۱ ساله‌ها توانسته‌اند روی نیمکت تیم بزرگسالان سوئد هم بنشینند. البته من فعلاً دوست دارم از سرمربی تیم ملی سوئد، یان اندرسون نکته‌هایی یاد بگیرم چون او روزهای موفقی را سپری کرده و الان که ارتباط‌‌مان بیشتر هم شده سعی می‌کنم از قابلیت‌های او استفاده کنم.

برای تیم اصلی سوئد هم تاکنون مربی خارجی انتخاب نشده؟

همه مربیان این تیم هم سوئدی بوده‌اند و اگر من در آینده بتوانم به چنین افتخاری برسم، نامم در تاریخ ثبت خواهد شد. ضمن اینکه من جوان‌ترین مربی تاریخ تیم زیر ۲۱ ساله‌های سوئد هم هستم و از این حیث سعی می‌کنم به موفقیت برسم و در را برای مربیان جوان دیگر باز کنم.

در این دو ماهی که از گوته‌بورگ جدا شده‌ای، چه پیشنهادهایی دریافت کردی؟

من از سه تیم حاضر در لیگ برتر سوئد پیشنهاد مربیگری دریافت کردم اما چون با فدراسیون حرف زدم، اولویتم حضور در تیم زیر ۲۱ ساله‌ها بود. شغل جدید را به این دلیل انتخاب کردم که بتوانم در میادین بین‌المللی هم حاضر باشم و عیار خودم را در دیدار مقابل کشورهای دیگر هم بسنجم.

ناراحت نیستی که این اتفاق و این شغل را در فوتبال ایران به تو ندادند؟

ناراحت نیستم، چون هر چیزی وقتی دارد. شاید وقتش حالا نبود اما امیدوارم چند سال دیگر چنین اتفاقی را شاهد باشیم. اینجا خوشحال هستم و البته درهای ایران را هیچ‌وقت روی خودم نمی‌بندم. البته دوست دارم روزی بتوانم در ایران هم کار کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج