۱۰۶۴۱
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

گفت‌وگو با ساره بيات و این روزهای پرکارش

ساره بيات، دایه محمد(ص)

انتظار مي‌رفت ساره بيات بعد از موفقيت در فيلم «جدايي نادر از سيمين» و كسب چند جايزه معتبر ايراني و جهاني به بازيگري پركار و پرخبر تبديل شود اما اين اتفاق نيفتاد. او بعد از فيلم اصغر فرهادي تنها بازي در فيلم «محمد(ص)» آخرين كار مجيد مجيدي را پذيرفت كه كاري پرزحمت و طولاني است.

ساره بيات، دایه محمد(ص)
ساره بيات، دایه محمد(ص)

انتظار مي‌رفت ساره بيات بعد از موفقيت در فيلم «جدايي نادر از سيمين» و كسب چند جايزه معتبر ايراني و جهاني به بازيگري پركار و پرخبر تبديل شود اما اين اتفاق نيفتاد. او بعد از فيلم اصغر فرهادي تنها بازي در فيلم «محمد(ص)» آخرين كار مجيد مجيدي را پذيرفت كه كاري پرزحمت و طولاني است. ساره بيات برخلاف ديگر بازيگران تن به جريان حاكم سينما نداد و درگير كسب درآمد از سينما نشد تا كماكان كم و گزيده كار كند. او بي‌شك پيشنهادات زيادي را به‌واسطه حضور در فيلم «محمد(ص)» از دست خواهد داد اما در عوض بار ديگر با اثر يك كارگردان سرشناس و صاحب سبك روي پرده سينما‌ها خواهد رفت. ساره بيات اين‌روزها آخرين مراحل كارش پيش از آغاز فيلمبرداري آخرين اثر مجيدمجيدي را انجام مي‌دهد.


سكوت

وقتي ظرف زندگي از عشق و لذت مملو باشد‌، و از نتيجه كارت راضي باشي و آنچه گذشته و آنچه پديد آمده را نظاره كني زمان آن است كه در سكوت با حال خودت تنها باشي. آن‌وقت زمان لازم را داري تا عشق در تو‌ ته‌نشين شود و لذت كار در تك‌تك سلول‌هايت را تجربه كني. در آرامش و در سكوت وقتي به كاري دل بستي نمي‌تواني سريع به سراغ كار ديگر و دلبستگي ديگري بروي. وقتي به يك كار احساس داري نمي‌تواني به سرعت به كار ديگري هم احساس داشته باشي. درست مثل زندگي. نياز داشتم تا تمام جريانات كاري در تنم حل شود. به‌عنوان مثال از سال 85 تا 90 در انتظار اكران نخستين كارم بودم كه نشد. تعهدم اين بود كه تا نتيجه كار خودم را نبينم پيشنهاد جديدي را نپذيرم تا آن‌كه كار اكران تا بعد از كانديداتوري‌ام در سال 90 براي فيلم «مقلد شيطان» طول كشيد و من همزمان كار بعدي‌ام را شروع كردم.


فيلم محمد (ص)

خواست خدا بود كه برگزيده فيلمي باشم كه نامش براي پذيرفتن كار كافي بود. حضور و كارگرداني جناب مجيدي دلم را قرص و خيالم را از هر حيث آسوده كرد. بسيار خوشحالم كه كارگرداني بزرگ چنين كار عظيمي را قبول كرده است. در اين فيلم من نقش دايه حضرت محمد(ص) (حليمه) را بازي مي‌كنم. براي رسيدن به اين نقش هم مثل ساير نقش‌ها من تحقيق كردم و كتاب‌ خواندم البته در اين فيلم تا ۱۲ سالگي و دوره نوجواني حضرت محمد(ص) به تصوير در خواهد آمد و خيلي سند تاريخي و مطلب درباره اين دوره از زندگي حليمه وجود ندارد ولي در جلساتي كه با آقاي مجيدي پيش از فيلمبرداري خواهيم داشت درباره‌اش حرف خواهيم زد و به آنچه مدنظر ايشان است خواهيم رسيد.


ساره بيات، دایه محمد(ص)

ريسك

اي كاش توليد همه كارها اين‌قدر طول مي‌كشيد اما نتيجه خوبي داشت آن‌وقت ما هم غمي نداشتيم. كاش تمام كارهاي‌مان با چنين وسواس و نتايج درخشاني همراه باشد. بي‌شك دليل طولاني‌تر شدن پروژه شايسته‌تر شدن نتيجه كار است و نه اتلاف وقت و چون اين موضوع را مي‌دانم حاضرم ريسك كم كاري و صبوري‌ام را بپذيرم و به خلق اثري جهاني كمك كنم.


پيشنهادات

خدا را شكر پيشنهادات خوبي داشتم. متاسفانه در اين مدت كار زيادي توليد نشد اما من پيشنهادهاي خوبي داشتم كه چون مشغول پيش توليد كار «محمد(ص)» بودم از همه آنها عذرخواهي كردم. بيشتر اين فيلم‌ها در ژانر اجتماعي و چندتايي هم تاريخي بودند.


كم كاري

من براي رسيدن به جايي كه هستم زحمت فراواني كشيدم و بايد قدرش را هم بدانم. كارهايي مثل «جدايي نادر از سيمين» از قدرت تاثيرگذاري بالايي برخوردارند و ايمان دارم كارگردان‌هايي از اين دست قادرند، سطح كيفي كار را بالا ببرند. مطمئنم بعد از ديدن اين كارها توقع عمومي بالاتر مي‌رود و اين اميدواري وجود دارد كه در آينده نيز با كارهاي فاخر بيشتري مواجه شويم كه ماهم كم كار نباشيم و بتوانيم سهم كوچكي در ارتقاي سطح كيفي آثار هنري‌مان ايفا كنيم.


ساره بيات، دایه محمد(ص)

نقطه ضعف

قبل از اين‌كه بازيگر باشم انسانم. اين دليل خوبي است كه نقاط ضعفي هم در كارم داشته باشم. اين كار ارزشش را داشت كه از صددرصد توانم استفاده كنم.


بازيگري

تمام 6 سال گذشته را مشغول بازي در سينما و تلويزيون بودم و گاهي در بين كارها اگر فاصله‌اي پديد مي‌آمد صرف خواندن فيلمنامه و تمرين قبل از فيلمبرداري مي‌شد.


موسيقي

رابطه خيلي خوبي با موسيقي دارم و تقريبا همه سبك‌هاي موسيقي را به جز هاردراك و متال دوست دارم و گوش مي‌كنم. با تمام سبك‌ها ارتباط خوبي دارم ولي بيشتر موسيقي سنتي ايراني و نيو ايج...


درباره پدرم

پدرم همراه هميشگي و مشوق بزرگ در كارم است. در طول تمام كارهايي كه انجام دادم او هم پابه پاي من بيدار ماند و بي‌خوابي كشيد و صبح‌هاي زود از خواب بيدار شد. اين درحالي است كه پدرم پست مهم و شركت شخصي‌اش مي‌تواند به اندازه كافي وقتش را بگيرد اما او در تمام مدتي كه من سركار مي‌روم پا به پا و همدوش من است و انرژي مي‌گذارد. من هيچ‌وقت فرصت نكردم آنطور كه دلم مي‌خواهد از او تشكر كنم.


آرزو

زماني كه مانند يك قطره هم سو با جريان آب شوي، زماني‌كه دست از هر مقاومتي برداري و با كائنات يك‌صدا شوي، زماني‌كه معتقد باشي روزي تو دست هيچ بني‌بشري نيست و او است كه رزق تو را تامين مي‌كند و زماني‌كه به هدايتش ايمان داشته باشي و نفست را به او بسپاري ديگر آرزويي در دل نداري. هرچه تقدير تو باشد خير است.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

ساره بيات، دایه محمد(ص)


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ندا

      جدایی نادر از سیمین رو که فوق العاده بازی کرده بود اگر مثل اون بازی کنه ، فیلم دیگه ازشون ندیدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج