جاباما
۱۰۶۵۰۲۷
۱۴ نظر
۵۰۰۶
۱۴ نظر
۵۰۰۶
پ

هند به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران

وزیر نفت هند خبر داد که دهلی‌نو قصد دارد پس از آغاز به کار دولت جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا، واردات نفت از ایران و ونزوئلا را از سر بگیرد.

ایرنا: وزیر نفت هند خبر داد که دهلی‌نو قصد دارد پس از آغاز به کار دولت جو بایدن رییس جمهوری منتخب آمریکا، واردات نفت از ایران و ونزوئلا را از سر بگیرد.

به گزارش نشریه "بیزینس استاندارد"، «دارمندرا پرادان» روز چهارشنبه گفت: هند می‌خواهد پس از آغاز به کار بایدن، منابع نفتی خود را تنوع بخشیده و واردات این محصول را از کشورهایی چون ایران و ونزوئلا از سر بگیرد.

وی افزود: به عنوان خریدار، هند علاقه‌مند است گزینه‌های بیشتری برای خرید محصول مورد نیاز و مقاصد بیشتری برای خرید نفت در سبد خود داشته باشد.

به گزارش "ساندی گاردین"، ایران همیشه یک صادر کننده قابل اعتماد نفت برای هند بوده و برای تامین نیاز انرژی دهلی‌نو به این کشور کمک کرده است.

پیش از این هند در میان بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران قرار داشت به گونه‌ای که این کشور در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ حدود ۲۳.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد. با تخفیف‌های آمریکا به هند و هشت کشور دیگر برای واردات نفت از ایران، دهلی‌نو توانست واردات نفت خود را از ایران افزایش دهد. در این سال‌ها ارزش واردات نفت هند حدود ۱۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود.

سفیر هند در تهران در مرداد ماه سال جاری در مصاحبه اختصاصی با ایرنا گفته بود: بخش عمده‌ای از روابط تجاری ایران و هند، وابسته به بخش انرژی است. رایزنی‌های زیادی در مورد خرید نفت ایران از سوی مسئولان عالی دو کشور انجام شده است.

هند به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران

گدام درمندرا افزوده است: استراتژی بلند مدت ما، خرید نفت ایران است زیرا پالایشگاه‌های بزرگی در هند هستند که متناسب با کیفیت نفت ایران ساخته شده‌اند و عدم خرید نفت از تهران، ضررهایی را به این پالایشگاه‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داده است: ایران شریک قابل اتکای ماست و می‌خواهیم روابط خود را حفظ کنیم و خرید نفت از تهران را از سربگیریم و این موضع ماست.

فشار آمریکا برای توقف واردات نفت هند از ایران

به گزارش "رویترز"، وابستگی هند به نفت ایران یک عامل مهم در مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نظر گرفته می‌شد. با فشارهای آمریکا، هند در زمانی که با رکود اقتصادی شدید و همچنین کاهش درآمد مواجه شده بود، مجبور شد واردات نفت خود را از ایران متوقف کند.

اینکه هند با این کار، استقلال سیاسی خود را تحت تاثیر قرار داده خود سوالی دیگر است. اما با پایان تخفیف‌های نفتی ایران از سوی آمریکا، هند ترجیح داد واردات نفت خود از تهران را متوقف کند.

پس از آن آمریکا نقش خود را در بازار نفتی هند گسترده‌تر کرد. هند و آمریکا یک توافق راهبردی انرژی با یکدیگر امضا کردند. از این توافق به عنوان یک قدم مهم برای همکاری گسترده‌تر و عمیق‌تر هند و آمریکا در زمینه انرژی و همچنین سایر زمینه‌های دوجانبه یاد می‌شود.

با این حال شیوع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن بر تصمیمات راهبردی کشورهای مختلف تاثیر فراوانی گذاشته است. هند که پیش از این با رشد اقتصادی هفت درصدی مواجه بوده است، اکنون رشد اقتصادی یک و حتی صفر درصد را تجربه می‌کند. چند ماه قرنطینه سراسری در این کشور به شدت بر رکود اقتصادی آن تاثیر گذاشت.

در این دوره سطح تقاضا برای انرژی و سوخت در هند به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت زیرا اکثر کارخانه‌ها و مراکز تولید تعطیل شده بودند. کاهش تقاضا برای سوخت باعث ضرر گسترده به پالایشگاه‌های نفتی هند شد. با حرکت دوباره چرخ اقتصادی هند و احیای مصرف سوخت و انرژی در این کشور، حالا پالایشگاه‌ها برای جبران خسارت‌های خود قیمت سوخت در این کشور را به شدت افزایش داده‌اند.

بر اساس دستور دولت هند، پالایشگاه‌های هند به صورت روزانه و با توجه به بازارهای جهانی می‌توانند قیمت سوخت را در این کشور کاهش یا افزایش دهند.

به گزارش نشریه "اکونومیک تایمز" قیمت بنزین در برخی از شهرهای هند به ۹۰ روپیه (حدود ۱.۲۲ دلار) رسیده است که این افزایش اعتراضاتی را به دنبال داشته است.

در این شرایط، طبیعی است که هند به دنبال دریافت نفتی ارزان از کشورهایی چون ایران باشد.

نشریه "پرینت" اعلام کرده است که در واقع، هر یک دلار افزایش قیمت نفت به افزایش ۱.۵ میلیارد دلاری در هزینه واردات این محصول و در نتیجه گسترش کسری تجاری در زمانی که دهلی‌نو با یک کسری ۱۰ میلیارد دلاری مواجه است منجر خواهد شد.

شرایط خوب ایران برای فروش نفت به هند

ایران برای فروش نفت خود شرایط خوب و رقابتی از جمله پرداخت با تاخیر و حمل و نقل مجانی به هند ارائه می‌داد. این شرایط شامل ۶۰ تا ۹۰ روز مهلت پرداخت یا ۲۰ درصد تخفیف در حمل و نقل است.

همچنین، هنگامی که تحریم‌های تحت رهبری غرب، شرکت‌های بیمه را مجبور کرد تا با ارائه پوشش برای حمل و نقل نفت ایران مخالفت کنند، ایران بیمه کامل محموله‌های نفتی خود را بر عهده گرفت.

بنابراین از سرگیری واردات نفت از ایران در شرایطی که هند به صرفه جویی در هزینه‌های واردات انرژی نیاز دارد، تصمیمی عاقلانه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران فروشان خوشحال شوید

      پاسخ ها

      • MOHAMAD

        احتمالا برنج های هند رو‌دستش مانده باز هوس کرده از ایران نفت بخرد

    • بدون نام

      لطف کنید،اگرپولی بلوکه داریم!آزاد کنید!

    • بدون نام

      خداکنه وضع اقتصادی بهتربشه

    • جواد مقدم

      درخدمتیم .

    • مهرزاد۲

      حالاایران بایدنازکنه.

    • بدون نام

      بفرمایید ببرید پولشو هاپولو کنید اعتراض هم نمیکنیم

    • جاشو عبدو

      از هند و چین و روسیه کثیفتر خودشون

    • الف. ج

      هند نشان داد گوش به فرمان آمریکا واسرایئل هست مردان سیاسی ایران با توجه به این امر روابط با هند را از سربگیرند ولا شکست تاریخی در روابط ایران وهند رقم خواهد خورد

    • بدون نام

      وقتی به تاریخچه مبارزات ملت هند به رهبری گاندی علیه استعمار و برای استقلال نگاه میکنیم و با عملکرد امروزشان مقایسه میکنیم به این نتیجه میرسیم باید کلماتی همچون استقلال را باز تعریف کنیم .بهرحال دنیا از رهبران بزرگی همچون گاندی ماندلا کاسترو عبدالناصر و وووووخالی شده و میدان برای یکه تازی استعمار مدرن باز و بی رقیب .ایران هم باید در زمان مصدق نتیجه میگرفت .فرصتی که رفت و کار ناتمام انروزها برای امروزه سخت وپرهزینه شده

    • بدون نام

      اول پولای بلوکه رو با سودش رد کن بیاد!

    • محمد

      باورها ، اعتقادات ،جهان بینی مترقی مردم هند ، باعث شده که این کشور از یک جامعه به شدت فقیر ، به یکی از از کشورهای پیشرو در صنعت تبدیل شود .خواستن توانستن است .

    • دختر ترک

      هند عزیزم هرکاری دوست داشتی بکن زنده باد هند و ترکیه مرگ بر ایران

    • بدون نام

      نفت بدیم پول نگیریم!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج