جاباما
۱۰۶۵۰۶۳
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تصویر خاصِ جو بایدن در صفحه اول وطن امروز

جو بایدن در مصاحبه با نیویورک‌تایمز بازگشت آمریکا به برجام را به تغییرات گسترده در متن برجام برای تشدید محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعیین تکلیف برنامه دفاع موشکی در این توافق مشروط کرد

وطن امروز: جو بایدن، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته است ایران می‌داند هر گاه لازم باشد آمریکا می‌تواند از گزینه اسنپ‌بک استفاده کند. به گزارش «وطن امروز»، توماس فریدمن، ستون‌نویس مطرح نیویورک‌تایمز گفت‌وگویی تلفنی با بایدن انجام داد و این گفت‌وگو را در قالب یک گزارش در این روزنامه منتشر کرد.

جو بایدن در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا به دیدگاهش درباره توافق هسته‌ای ایران که پیش از این در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان منتشر کرده بود پایبند است یا نه، گفت: سخت خواهد بود اما بله.

تصویر خاصِ جو بایدن در صفحه اول وطن امروز


بایدن در یادداشت خود برای سی‌ان‌ان با عنوان «روش هوشمندانه‌تر برای سخت گرفتن برای ایران» هم نوشته بود: «هیچ توهمی درباره چالش‌هایی که رژیم ایران برای منافع امنیتی آمریکا، برای شرکای ما و برای مردم خودش دارد، ندارم اما راه هوشمندانه‌تری برای سخت‌گرفتن به ایران وجود دارد...

او (ترامپ) بارها تنش‌ها را افزایش داد و در نزدیک کردن ما به جنگی دیگر در خاورمیانه، بدون داشتن یک استراتژی واقع‌گرایانه یا راه پایان، خطر کرد. با هر معیار عینی [هم که بررسی کنیم]، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای رژیم ایران یک موهبت و برای منافع آمریکا یک شکست بود».

بایدن در این یادداشت با تکرار اتهامات بی‌اساس درباره احتمال ساخت سلاح اتمی توسط ایران ادامه داد: «هیچ دیپلماسی‌ای هم برای به عقب راندن آن در جریان نیست. مهم‌ترین نکته این است که ایران امروز بیشتر از زمانی که ترامپ زمام امور را در دست گرفت، به بمب اتم نزدیک است و ترامپ هم هیچ پاسخی برای این ندارد. ۵ سال حتی روسیه و چین هم به همراه اروپایی‌ها پشت رویکرد آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران ایستادند».

وی در ادامه در سی‌ان‌ان نوشت: «اکنون آمریکا تنها مانده است. سیاست‌های ترامپ، چین و روسیه را به سمت ایران نزدیک‌تر کرد، همزمان روابط فراآتلانتیک را به متنزل‌ترین سطح خود در دهه‌های گذشته رساند... به دلیل اینکه ترامپ توافقی را که خود آمریکا مذاکره کرده بود، نقض و سپس بی‌پروا عمل کرد، دیگر قدرت‌های جهانی اکنون انرژی خود را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا اختصاص داده‌اند، به‌ جای اینکه در کنار ما برای مقابله با تهران همکاری کنند».

وی سپس در این یادداشت درباره راهکار خود نوشت: «اگر ایران به پایبندی محض به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده هم دوباره به توافق می‌پیوندد تا نقطه شروعی برای مذاکرات متعاقب آن باشد. با متحدان خود همکاری می‌کنیم تا مفاد توافق هسته‌ای را تقویت و تمدید کنیم، همزمان دیگر مسائل مورد نظر را نیز برطرف کنیم. این شامل همکاری مجدانه برای آزادی آمریکایی‌هایی که غیرعادلانه [در ایران] بازداشت شدند، می‌شود... همچنین با شرکای خود کار می‌کنیم تا تنش‌ها را کاهش داده و به مناقشات منطقه‌ای پایان دهیم که شامل جنگ در یمن نیز می‌شود».


بایدن در یادداشت خود برای سی‌ان‌ان و همچنین گفت‌وگویش با نیویورک‌تایمز درحالی مدعی عدم پایبندی ایران به تعهدات برجامی شده و بازگشت آمریکا به برجام را منوط به بازگشت ایران به این توافق کرده است که از زمان اجرای توافق هسته‌ای فقط ایران بوده که با پذیرش محدودیت‌ها و کوچک‌سازی صنعت هسته‌ای تمام تعهداتش را اجرایی کرد و در مقابل کشورهای اروپایی و آمریکا هیچ‌یک از تعهدات‌شان را اجرایی نکردند و دولت آمریکا سال 97 به صورت رسمی از این توافق خارج شد.

بایدن در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز پا را فراتر از تعهدات برجامی گذاشت و موضوع محدودیت برای توان موشکی و نقش منطقه‌ای ایران را مطرح و تاکید کرد آن را موجب ثبات‌زدایی می‌داند.

وی در این باره گفت: ببینید! بحث زیادی درباره موشک‌های نقطه‌زن و طیف دیگری از چیزهایی وجود دارد که موجب ثبات‌زدایی منطقه می‌شود اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به کمی ثبات در منطقه، کنار آمدن با این برنامه هسته‌ای[ایران] (در قالب محدودیت‌های برجامی) است.

بایدن در ادامه مصاحبه تلفنی خود با خبرنگار نیویورک‌تایمز تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتم را مطرح کرد و در این باره گفت: اگر ایران به یک بمب هسته‌ای دست پیدا کند، فشار زیادی بر سعودی‌ها، ترکیه، مصر و دیگران اعمال می‌کند تا آنها هم خودشان بخواهند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند و «آخرین چیز بدی که ما در این بخش از جهان می‌خواهیم، ایجاد توان و ظرفیت هسته‌ای است».

وی بار دیگر موضوع گفت‌وگو با ایران برای ایجاد محدودیت درباره برنامه موشکی و همچنین طولانی و سخت کردن محدودیت‌های هسته‌ای را مطرح کرد و اظهار داشت: در رایزنی با متحدان و شرکای‌مان، در مذاکرات و توافق‌های بعدی برای سخت‌تر و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران، همچنین مطرح کردن برنامه موشکی‌اش، مشارکت خواهیم کرد.

بایدن در پایان اظهاراتش در این گفت‌وگو ایران را تهدید کرد اگر مطابق این برنامه‌ریزی پیش نرود، با بازگشت سریع تحریم‌ها از طریق اسنپ‌بک یا همان مکانیسم ماشه مواجه می‌شود: آمریکا اگر ضرورت داشته باشد، همیشه گزینه اسنپ‌بک (مکانیسم ماشه) را دارد و ایران این را می‌داند.

بایدن در حالی ایران را تهدید به بازگرداندن تحریم‌ها می‌کند که ایران در وضعیت فعلی در شرایطی قرار دارد که آمریکا از تمام توان تحریمی علیه ایران استفاده کرده و حتی مکانیسم بازگشت‌پذیری سریع تحریم‌ها را فعال کرده و تحریم‌ها را بازگردانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هوا داران ترامپ هیچ جوری نمیتونن جلوی عصبانیتشون رو بگیرن میخوان اونو سر بایدن خالی کنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج