جاباما
۱۰۶۵۱۱۶
۱۰ نظر
۵۰۰۷
۱۰ نظر
۵۰۰۷
پ

قالیباف از بودجه برای تبلیغات استفاده می‌کند؟

لایحه بودجه کشور برای سال ۱۴۰۰ روز گذشته با وجود حاشیه‌هایی تقدیم مجلس شد. از این حاشیه‌ها و اجازه ندادن به نماینده دولت برای دفاع از لایحه که بگذریم، نطق محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم در خور تأمل بود.

روزنامه ایران نوشت: لایحه بودجه کشور برای سال ۱۴۰۰ روز گذشته با وجود حاشیه‌هایی تقدیم مجلس شد. از این حاشیه‌ها و اجازه ندادن به نماینده دولت برای دفاع از لایحه که بگذریم، نطق محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم در خور تأمل بود.

او البته پیش از این هم سخنانی درباره چارچوب‌های مطلوب مجلس برای بودجه ۱۴۰۰ بیان کرده بود و روز گذشته قبل از ارائه این لایحه توسط نماینده دولت، صریح‌تر و شفاف‌تر نظرات خود را به زبان آورد. نطق قالیباف در حقیقت در حکم خط و نشان کشیدن‌ها و تعیین چارچوب برای تدوین لایحه بودجه بود و انتظار می‌رود در روند بررسی این لایحه در بهارستان نیز با همین رویکرد لایحه دولت دستخوش تغییراتی شود.

قالیباف در حالی برای دولت تعیین تکلیف کرده و بایدها و نبایدهایی برای تدوین بودجه مطرح ساخته که گویی وظیفه تدوین این لایحه هم از اختیارات بهارستان است! حال آنکه بر اساس اصل ۵۲ قانون اساسی این مهم از اختیارات قوه مجریه است: «بودجه‏ سالانه‏ کل‏ کشور به‏ ترتیبی‏ که‏ در قانون‏ مقرر می‌شود از طرف‏ دولت‏ تهیه‏ و برای‏ رسیدگی‏ و تصویب‏ به‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ تسلیم‏ می‌شود. هر گونه‏ تغییر در ارقام‏ بودجه‏ نیز تابع مراتب‏ مقرر در قانون خواهد بود.»

فرض حاکم بر این اصل هم گذشته از بحث‌های مربوط به تفکیک قوا، آشنایی و اشراف قوه مجریه به دخل و خرج کشور و پروژه ها و برنامه‌های مهم سالانه کشور است و البته این نکته مهمتر که قانون بودجه را خود دولت باید در نهایت اجرا کند. وظیفه مجلس هم در این میان بررسی لایحه و ارائه پیشنهادهایی در حد و حدود قانون است و نه فراتر از آن.

چنانکه همین چند هفته پیش عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توضیحانی یادآوری کرد که مجلس نمی‌تواند تغییرات عمده در لوایح دولت ایجاد کند. کدخدایی در پاسخ به این پرسش که «آیا شورای نگهبان می‌تواند به استناد استفساریه شورای نگهبان از قانون اساسی که مجلس نمی‌تواند در سرجمع قانون بودجه تغییراتی ایجاد کند و هر گونه تغییر در قانون بودجه، نیازمند لایحه دولت است نه طرح نمایندگان، برای رد یا تأیید مصوبه «یارانه کالاهای اساسی» استناد کند؟» گفته بود: «این استفساریه در دو نوبت مورد استناد قرار گرفت؛ یکی اواخر دهه ۷۰ بود که شورای نگهبان اعلام کرده بود مجلس نمی‌تواند تغییرات عمده‌ای در بودجه ایجاد کند؛ مورد دیگر هم در سال‌های اخیر که موضوع به هیأت عالی حل اختلاف ارجاع و سپس از شورای نگهبان درخواست تفسیر شد. شورای نگهبان هم مجدداً اعلام کرد که مجلس نمی‌تواند در مفاد قانون بودجه تغییری ایجاد کند که شاکله بودجه دستخوش دگرگونی شود.»

با این تصریحات قانونی و توضیحات روشن شورای نگهبان، اما بهارستان به گونه‌ای رفتار می‌کند که دولت را تنها در نقش «میرزا بنویس» لایحه بودجه می‌داند و انتظار دارد دولت آنچه را مطلوب و خواست نمایندگان است تدوین و به مجلس روانه کند. حال آنکه هم وظیفه تدوین بودجه و هم اجرای آن بر عهده دولت است. البته که این مهم نافی در رأس امور بودن مجلس نیست اما در رأس بودن هم به معنای نادیده گرفتن اصل تفکیک قوا و دخالت قوه مقننه در حوزه اجرا و وظایف قوه مجریه نیست. نطق قالیباف اما دور از این واقعیات موجود و تصریحات قانونی بود و بیشتر شبیه وعده و وعیدها و برنامه‌های انتخاباتی درباره بودجه کشور بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صلوات

      وقتی لایحه بودجه رو مجلس باید تصویب کنه یعنی میتونه ایراد بگیره. الکی قالیباف رو خراب نکنین

      پاسخ ها

      • MOHAMAD

        خبر نداری با پول مجلس خانه میخرند
        ماشین های انچنانی میخرند
        برای آنها دسته از فامیلی یا بچه ها که خارج از کشور هستند دلار میفرستند
        هدف آمدن به مجلس تاراج اموال مردم بود

    • بدون نام

      قالیباف رییس جمهور۱۴۰۰است یک نظامی اقتدارگراوعملگرا--اوسیاهیهای دولت گرین کارتی راپاک خواهدکردوذلت طلبی ووادادگی راریشه کن میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آثار مدیریتی ایشون (املاک نجومی) در دوران شهرداری اوج خدمت می باشد

    • بدون نام

      آقای قالیباف چشم امید این مردم در شرایط کنونی به قدم های مجلس است، نترسید از این هیاهیوی پوچ رسانه های مرفهین بی درد.... ملت نشان داده همیشه از خدمتگذار خودش حمایت می کنه....

      پاسخ ها

      • ح

        عزیز دل چشمان امید این مردم به خداوند متعال است اگه چشم به این مجلس داشت باتوشه رای راهی اشان میکرد خدمت ازاین مجلس به مردم منتفی است

    • الناز

      کجاش تبلیغات بود،رییس مجلس است حق داره اظهار نظر کنه،ایشان از یاران شهید حاج قاسم و حاج احمد است اون خراب نکنید

    • بدون نام

      من از جناب قالیباف بدلیل مرد اجرایی بودنش خوشم میاد ولی بعضی وقتها یک جمله وحرکت ناسنجیده میتونه عین یک کبریت عمل منه

    • ii

      احسنت به سردار قالیباف

    • بدون نام

      اقای قالیباف از شما میخواهیم شما رسیدگی کنید ما بازنشسته هستیم کمی پول بانک گذاشتیم امروز منتطر سودش بودم خیلی خیلی کم کردند باید به کی گفت اخه چرا بااین من چهکنم از جایهم درامدی ندا رم همتی فقط بلد سودها رو کم کنه خواهش میکنم رسیدگی کنید 250هزار برای من خیلی ریاد که کم شده رسیدگی کنید ممنون اگر پییگیری کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج