جاباما
۱۰۶۵۶۰۲
۶۴ نظر
۵۰۳۷
۶۴ نظر
۵۰۳۷
پ

تشبیه جالب عبدی از بودجه صداوسیما در ۱۴۰۰

واکنش عباس عبدی به بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ و انتقادات مدیر شبکه ۳ از عادل فردوسی پور عباس عبدی در واکنش به بودجه صدا و سیما در سال ۱۴۰۰ گفت: به نظر من اگر هرگونه سرمایه گذاری روی مفهوم رسانه بشود هیچ ضرری ندارد و خیلی هم خوب است. ولی همان جوری که عرض کردم اینجا با رسانه روبرو نیستیم و بیشتر شبیه یک جعبه ابزار است و هرچه پول داخل آن بریزی مشکلاتش را افزایش و بیشتر پنهان می کند. یعنی اجازه نمی دهد آن مشکلات آشکار و حل شوند.

جماران: هنوز حاشیه های اظهار نظر اخیر مدیر شبکه سه سیما در خصوص علت کنار گذاشتن عادل فردوسی پور از برنامه های این شبکه فروکش نکرده بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور به مجلس رفت و رقم بودجه سازمان صدا و سیما و برابری آن با بودجه ۲۰ استان کشور بر سر زبان ها افتاد.

بعد از شنیدن اینکه بودجه صدا و سیما برای تولید آثار صوتی و تصویری در سال ۱۴۰۰ رقم ۲۶۱۹ میلیارد تومان است، مردم و کارشناسان به فکر میزان کارآمدی این رقم برای کشور افتادند و هرکس به سهم خود سعی دارد این موضوع را تحلیل کند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی با صرف چنین ارقامی تا چه حد توانسته به اهداف فرهنگی خود و همچنین جذب مخاطب موفق عمل کند.

در این زمینه گفت و گویی با عباس عبدی داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

مدیر شبکه سه سیما علت اخراج عادل فردوسی پور را «خارج شدن او از مدار» و «بدآموزی» و در نتیجه، «احتمال فروپاشی صدا و سیما» عنوان کرده است. به نظر شما از لحاظ کیفیت نیروی انسانی چه وضعیتی بر صدا و سیما حاکم است که حتی یک مدیر تازه وارد به آن که جزو نیروهای جوان انقلابی تعریف می شود، از حضور فرد متخصص، محبوب و با سابقه ای چون فردوسی پور احساس خطر می کند؟

هر سه نکته ای که گفته شده مهم است. به نظرم «خارج شدن از مدار» حرف درستی بوده است. به این معنا که مدار تعریف شده توسط آنها بسیار محدود و رسمی است و وقتی یک مجری می خواهد خارج از آن حرکت کند، وجه دو که احتمال فروپاشی صدا و سیما هست را تقویت می‌کند؛ واین حرف درستی است. چون صدا و سیمای موجود بر اساس آن مدار محدود تعریف شده است و عبور مجری هر برنامه از آن برای مردم جذاب می شود و بعد، بقیه تهیه کنندگان و مجریان می خواهند از او تبعیت کنند و بنابر این همه از مدار خارج می‌شوند. هنگامی که از مدار خارج شدند، بنیاد آن نهاد که بر آن مدار بسیار محدود و رسمی و نامتناسب با خواست عمومی طراحی شده فرو می پاشد؛ این حرف کاملا درست است. به همین دلیل اخراج ایشان هم در این چهارچوب معقول می آید؛ در چهارچوبی که صدا و سیما از خودش تعریف کرده است.

اما در مورد «بدآموزی» نمی دانم آنجا چه گفته‌ می‌شده که بدآموزی داشته است. ولی دیروز یک ویدئویی در مورد الکل از همین شبکه سه دیدم که معتقدم اگر همین ویدئو را یک روزنامه و یا یک جای دیگر می توانست منتشر کند، امروز کفن پوشان جلوی دفتر این روزنامه جمع شده بودند که «وااسلاما» سر می‌دادند. ولی در تلویزیون به راحتی این کار انجام می شود. به این دلیل این برنامه ها در خدمت تقویت مدار موجود تولید می شود. آنان متوجه‌اند امکان ندارد که با این وضعیت بتوانند با رسانه های جدید رقابت کنند. بنابر این در جاهایی کنترل شده از مدار خودشان خارج می شوند ولی آن سطح مبتذل است و هیچ کمکی به نقش مفید رسانه در کشور نمی کند.

اساسا تلویزیون برای چهره درست کردن است

اساسا چرا مدیران صدا و سیما از «چهره شدن» افرادی چون فردوسی پور، شهیدی فر، درستکار و حتی برخی روحانیون مطرح بیمناک و نگرانند و بعد از مدتی آنها را حذف می کنند؟

خیر؛ اساسا تلویزیون برای چهره درست کردن است و قاعدتا تلویزیون ایران نیز همین کار را انجام می دهد؛ اما مشروط بر اینکه آن چهره استقلال نداشته باشد و در مداری باشد که در سؤال اول شما مطرح شد و اگر خارج از آن مدار باشد به هیچ وجه نمی پذیرند. کسانی را که می خواهند به چهره تبدیل کنند و یا چهره هستند و می خواهند آن را تبلیغ و تقویت کنند باید در خدمت این مدار محدود باشند و اگر خارج از مدار باشند بلافاصله سعی در تضعیف با حذف چهره را خواهند کرد.

مدیر شبکه سه خیلی روشن قضیه را طرح کرده است

آیا این نگاه را می توان الگویی جاری در بخش های مختلف کشور قلمداد کرد که یک روز رئیس جمهور اسبق کشور با اعتبار بین المللی و روزی دیگر شجریان را ممنوع الکار و ممنوع التصویر می کند؟ اصلا چرا تا این اندازه ترس از مطرح شدن چهره های مستقل وجود دارد؟ حذف سرمایه های نمادین چه آثاری را در جامعه خواهد داشت؟

این سؤالات مبتنی بر این است که سرمایه های نمادین را بر اساس خواست عموم تعریف و فکر می‌کنید که تلویزیون باید همین سرمایه ها را معرفی و تبلیغ کند. در حالی که در آن مدار محدود این افراد ضد سرمایه بوده، و زیان ها و خسارت های نمادین هستند. از نظر آنها فقط بخش محدودی سرمایه اجتماعی و سرمایه نمادین محسوب می شوند؛ کسانی که در آن مدار قرار گرفته اند.

من فکر می کنم مدیر شبکه سه خیلی روشن قضیه را طرح کرده است؛ نمی دانم چرا این همه آن را پیچیده می کنیم. روشن این است که یک مدار محدود وجود دارد و بقیه هم باید دنبال کار خودشان بروند. هیچ کسی حق ندارد خارج از این مدار باشد؛ مگر اینکه خود ما تشخیص بدهیم که در جاهایی پا روی خطوط این مدار گذشته شود. سرمایه نمادین هم در این مدار معنا دارد و خارج از این، خسارت نمادین است.

نیروهایی به صداوسیما می آیند که کارآمدی، تخصص و درک رسانه ای مناسبی ندارند

با توجه به رشد روزافزون مخاطبان شبکه های فارسی زبان خارج از کشور چه آینده ای را برای صدا و سیما متصور هستید؟ فکر می کنید صدا وسیما با ساختار اداری بسیار فربه فعلی و نگاه های یاد شده در آینده توان رقابت با آن رسانه ها را خواهد داشت؟

ساختار صدا و سیما و فربهی آن عامل اصلی مشکل نیست. مشکل اصلی در هدفی است که برای این رسانه تعریف شده است. به نظر من کلمه «رسانه» هم اشتباهی است که برای صدا و سیما به کار برده می شود و باید همان صدا و سیما گفت و ما بر حسب عرف رایج به آن رسانه می گوییم. این صدا و سیما در واقع برای منظوری طراحی شده که افکار عمومی را مطابق خواستی شکل بدهد. به نظر من تا اینجا می شود تحمل کرد اما از اینجا به بعد مشکل این است که فقط می خواهند یک خواست را در ذهن مردم شکل دهند. چنین چیزی هیچ جای دنیا شدنی نیست و هیچ رسانه ای نمی تواند این کار را انجام بدهد.

رسانه باید ببیند افکار عمومی به چه سمتی حرکت می کند و خودش را با آن تنظیم کند و ۱۰ تا ۱۵ درصد هم به آن شکل دهد و مسیر آن را در برخی موارد محدود طوری که می خواهد تغییر بدهد؛ شاید بتوان این کار را انجام داد ولی اینکه بخواهی تمام افکار عمومی را مثل یک موم دست بگیری و شکل بدهی غیر ممکن است و اثرات منفی هم دارد. یعنی نه تنها چیزی که می خواهی را به دست نمی آوری بلکه به بدتر از آن دچار خواهی شد.

بنابر این به دلیل این خط مشی و این مأموریت است که بجای تغییر سیاست و اتکا به نیروهای رسانه‌ای، مدام متکی به منابع مالی و نیروی ناکارآمد شده و در نتیجه فربه تر و بزرگتر می شود و نیروهایی به داخل آن می آیند که کارآمدی، تخصص و درک رسانه ای مناسبی ندارند. به همین دلیل وضعیت را هر روز ادامه می دهند و جالب است که آخرش برای جا افتادن در جامعه به تولید برنامه هایی متوسل می شوند که کپی برنامه های سرگرمی غربی است. لذا وضعیت بیشتر در نقش یک بوق تا یک رسانه پیدا می‌کند.

صداوسیما شبیه یک جعبه ابزار است و هرچه پول داخل آن بریزی مشکلاتش را افزایش و بیشتر پنهان می کند

دو روز قبل پس از تقدیم لایجه بودجه کشور به مجلس توسط دولت، کاربران شبکه های اجتماعی از برابر بودن بودجه صدا و سیما با بودجه ۲۰ استان کشور انتقاد کردند. علت این واکنش نیز معکوس شدن رابطه میان بودجه و اثرگذاری اجتماعی صدا و سیماست. واقعا کشور و دولت های مختلف باید با صدا و سیما چه کار کنند؟ چگونه می توان بهره وری نهادی با این تعداد عظیم ساختمان، این خیل بزرگ کارمند و تشکیلاتی چنین عریض و طویل را افزایش داد؟

به نظر من اگر هرگونه سرمایه گذاری روی مفهوم رسانه بشود هیچ ضرری ندارد و خیلی هم خوب است. ولی همان جوری که عرض کردم اینجا با رسانه روبرو نیستیم و بیشتر شبیه یک جعبه ابزار است و هرچه پول داخل آن بریزی مشکلاتش را افزایش و بیشتر پنهان می کند. یعنی اجازه نمی دهد آن مشکلات آشکار و حل شوند.

اگر بخواهم توصیفی از این رادیو و تلویزیون داشته باشم این است که یک بی ام و یا بنز آخرین سیستم که مثلا ۱۰ میلیارد تومان می ارزد را برای مسافرکشی بین میدان انقلاب و میدان آزادی انتخاب کرده اند و علاوه بر راننده، برای محافظت در برابر سرقت یک کمک راننده و یک محافظ هم در صندلی عقب دارد. یک نفر را با قیمت خطی سوار می کنند تا از میدان آزادی به میدان انقلاب ببرند و برگردانند. این شبیه کل سرمایه گذاری است که دقیقا دارد در رسانه رسمی صورت می گیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا وکیلی اگه در صدا و سیما و کارخانجات خودرو سازی رو ببندن اینهمه پول بیت المال هدر نمیره و مملکت اوضاعش خیلی بهتر میشه.هر دوی این بنگاه ها فقط با روح و روان و جون آدما بازی میکنند

    • بدون نام

      پول حرام تو جیب امثال ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توخوبی

    • بینام

      به خدا قسم دوسال پیش ما رو یه خانواده روستایی خیلی فقیر که حتی امکانات اولیه زندگی نداشتند دعوت کردند برام جالب بود حتی اون روستایی فقیر هم ماهواره داشتند بیشتر مردم به رسانه ملی اعتماد ندارند واسه دروغ و فیلم تکراری این بودجه زیادی نیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون خانواده فقیر نبوده داشته فیلم بازی میکرده

      • بدون نام

        ماهواره ها رو می خرید که بچه هاتون روز به روز دارند وقیح تر میشن.هرکس بخواد بچه هاش سالم باشند ماهواره تو خونه نمیاره

      • بدون نام

        برای فسادماهواره عزیزم نه دروغ
        سیما لطفا به کاهدون نزنید

      • بدون نام

        سرتونو گول مالیده سرکیسه تون کرده
        اگه سیمارو میدیدی یه ذره بصیرت
        پیدامیکردی

      • بدون نام

        ماهواره چی بی سواد بگو رسیور یا دریافت کننده

    • بدون نام

      پول بیت المال!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بشین بادبیاد همه شدن کارشناس
        بودجه

    • بدون نام

      چقدر بدبختیم ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ننگ تو ننگ تو بي بي سي و من و تو

    • بدون نام

      جای که هیچ مجری و نیروی آزادی بیان نداشته باشد و طوطی وار گفتاری که بهش بدن تقلید و به خورد مردم بدهد حیف این همه بوجه نیست که شب وروز همش دروغ به مردم القا کنند چرا صدا و سیما اگر مال این ملت است یک سریال در مورد تمدن کهن و بزرگانی مثل کورش و داریوش نمیسازه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخ جون اگه بسازند ایران آبادمیشه
        جانمی جان کوروش وداریوش!!!
        خخخخخ هروکر هروکر کرکرکرکرکرکر

    • بدون نام

      آقای عبدی برای فاضلاب اهواز نظری نداری؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تا شما هستید نیازی به ایشان نیست

      • بدون نام

        اگه صداوسیما ویه سری از کسایی که بودجه مفت نگیرن میشه اینجا هزینه کرد

    • بدون نام

      حرامشان باشد بودجه سرسام اور این سازمان مخوف ...که عادل فردوسی پور را بر نمی تابد ..بودجه صدا و سیما را بدید به شهر هایی که با دوقطره باران دریاچه میشود ..لااقل کاری برای مردم باشد نه سازمانی که قبیله ایی اداره میشور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عادل مفت خور

    • بدون نام

      خودت چی عبدی اصلاآدمهای درست
      وحسابی توتیم شمااصلاح طلبهاجادارند!؟اینقدربسته وانقباضی
      عمل میکنیدکه پورمملکت روتواین
      ۷سال درآوردیدهمون ارزجهانگیری
      وحراج سکه هابسته ۲۰۰تاو۳۰۰تا
      کافی بودبرای اداره ی تمام استانهای
      کشوردرطول سالیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از حرف حق سوزش نگیر

      • امید

        جدا از تلویزیون هم عبدی را می شناسیم هم جماران را !!!

      • بدون نام

        کارمند صدا و سیمایی ؟

      • بدون نام

        یه بارهم حقیقتو قبول کنید

      • م ش

        عبدی دقیقا داره جناحی انتقاد میکنه توی کامنت گذار هم داری جناحی و متعصبانه نظر میدی

      • بدون نام

        من نمیدانم چرا همه به تلویزیون میگند صداوسیما؟و کسی هم رادیو گوش نمیده د.
        بجان پدر بزرگ پول و بودجه یک مدرسه هم برای تلویزیون زیاده .
        این بودجه هنگفت فقط برای تولید دروغه

    • بدون نام

      توگفتگوکننده باعباس عبدی هم قطعا
      ویقینا دنبال لحاف ...

    • بدون نام

      تشبیه جالب من ازعبدی
      نوچه ی اصلاح طلبها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خار چشم شما

    • بدون نام

      واقعا کلمه میلی بهترین توصیف از صدا و سیما است

    • ایران وطن۲۰

      بابا جون مادرتون این آقا رو انقدر مطرح نکنید.

    • جعفر

      پول زیاد دادن به صدا وسیماحراماست.
      من بعنوان یک ایرانی مگرفوتبالی نگاه کنم وگرنه نگاه تلویزیون ابدا نمی کنم

    • بدون نام

      تلویزیون یعنی دروغ هرچی نگاه نکنی بهتر کمتر اعصابت درگیر می شه

    • احسون

      ننگ ما ننگ ما صدا و سیما ما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ننگ ما ننگ ما ضد صداسیما ما

    • بدون نام

      زیادبحس نکنیدایجاکره شمالی دوم است اگردرانتخابات ۱۴۰۰ازهمین آقایون تندروهایک فردرییس جمهوربشه ببینیدچه مصیبتی درست می‌کنه نمونش همون مدیر شبکه ۳

    • بدون نام

      سازمان صدا و سيما بابت تبليغات،مبلغ هنگفتي درآمد زايي براي خودش داره،ديگه چه نيازي به اين همه بودجه هست؟

      پاسخ ها

      • امیر

        بخسی از بودجه اش همین تبلبغات است که دولت تعیین میکند . الان هم رکود اقتصادی جهانی یک طرف ، و رکود اقتصادی داخل ایران هم مزید بر علت عدم درخواست پخش تیزرهای تبلیغاتی از صدا وسیما وجود دارد .
        اقای عبدی در چند رشته علوم تحصیل کرده اند ؟ که برای هر اتفاقی ایشان صاحب نظر هستند ؟

      • بدون نام

        مفت خوراش زيادتد

    • بدون نام

      تواین اوضاع اقتصادی چرا باید این همه پول مردم رو دادبه صداوسیما،این همه شبکه براچیه این همه برنامه ها چیه که نه مردم نگاه میکنن نه خروجی هم داره،دوتاشبکه کافیه اگه بخواد صداوسیما کاری کنه بادوتاشبکه هم میتونه،باید تواین جنگ اقتصادی که هست بودجه صداوسیما صرف کارای مهم دیگه بشه،پس پول این همه تبلیغاتی که صداوسیما میگیره چطورمیشه، که این همه بودجه روصداوسیماهرسال داره میگیره

    • امیر/امیر

      حیف یک ریال پول برای ۸۰ درصد برنامه های صدا وسیما ،اگر تلویزیون دیگری بود که فارق از مسائل سیاسی استانداردهای اسلامی را رعایت می کرد وبیطرف بود ،این صدا وسیما بیننده ای جز کنترلر های داخلی خودش نداشت ،متاسفانه هرروز جمعیت بیشتری به این باور می رسند که از تلویزیون بعنوان یک دکور از برق کشیده شده استفاده کنند .

    • بدون نام

      این رقم اعلامی بودجه صدا وسیما که دروغ از آب دراومد.
      ضمنا تقسیم بودجه دست دولته جناب خرزوخان!

    • بدون نام

      با ایهمه بود جه باید باز خورد تمام برنامه ها را سازمانهای ذیربط ارزیابی کنند چه فایده وقت مردم بیشتر به دیدن مسابقات اشپزی میگذرد

    • دستجردی

      همش عبدی عبدی

    • رسول

      ب ام و مسافر کش ... جان مطلب .. روحت شاد
      درک مدیران و عصر مدیران این چنینی

    • بدون نام

      دیگه آدم نبود باهاش مصاحبه کنید که رفتید سراغ ی عبدی ج...

      پاسخ ها

      • خ

        مثلا استااااااد رایفی پودر....

    • بدون نام

      صدا وسما چه مطالب ماوقع جامعه و واقعی را پخش میکنه که مورد توجه و قبول جامعه باشه

    • بدون نام

      بودجه دو سوم استانهای کشور برای دیکته نوشتن

    • مسول بی درد

      صدا وسیماننگ ملت ایران است،ورئیس جمهور بوجه این ننگ را دوبرابرمی کند،تاهرچه بیشتر بوی گند ننگ درجای نپیچیده هم پیچانده شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از طرف خودت حرف بزن
        ...

    • ناشناس

      چطوره که شبکه های ماهواره ای با چندین کانال برنامه مفید و غیر مفید پخش می کنند و مردم را جذب خودشون کردند ولی این سیمای ایران با این بودجه و درآمد تبلیغات ، افتضاح ترین برنامه های تاریخ تلویزیون ایران را نمایش میدهند از اخبار و فیلم و ....صدرصد این پول برای پخش برنامه های شاد و غیره نیست این بودجه قرار است در ۹ای دیگر هزینه شود ،ضرب المثل معروفی است به اسم عیسی به شکم موسی ، والسلام

    • بدون نام

      احسنت جناب عبدی واقعیت رو گفتی. لعنت به این صدا و سیمای میلی. باید درش رو گل گرفت.

    • بدون نام

      نه خبر داریم رئیس صدا سیما کیه نه میدونیم تلوزیون ایران چند تا کانال داره

    • بدون نام

      حالا کی از این بابا واسه مملکت نظر خواست همین که مردم و گمراه کرد کفایت میکنه تاریخ مصرفت تمام شده

    • م.ج

      اقای روشنفکر بی مخ اینم پز روشنفکریته .تو چرا ساکت نمیشی

    • گل آقا

      اگه همین فردا ایران با امریکا آشتی کنه وتحریم تنام بشه باز عبدی ایراد میگیره کلا کارش ایرادگرفتنه.

    • بدون نام

      ۲۰۰۶ عفت کلام‌چیزخوبیه که نداری
      دیگه

    • بدون نام

      ۲۱۲۱اگه توقول بدی این همه کامنت
      فله ای بی ارزش نذاری باشه

    • بدون نام

      گداسیما

    • بدون نام

      م ش لابدتو کامنت گذارخیلی خوبی
      خخخخخخخ اصلا فهمیدی چی
      بلغور کردی جو بودیاگندم

    • احسان

      حواستونو پرت نکنن!
      پیگیر اینجا باشین:

      ولخرجی عجیب نهاد ریاست جمهوری در دوره روحانی
      از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بودجه جاری نهاد ریاست جمهوری ۸۳۹ درصد افزایش یافته است.
      در سال ۱۳۹۲ بودجه جاری نهاد ریاست جمهوری حدود ۵۰ میلیارد تومان بود که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رقم آن را به ۴۶۹ میلیارد تومان افزایش داده است.
      رشد ۸۳۹ درصدی بودجه جاری نهاد ریاست جمهوری در دوره حسن روحانی در حالی است که بودجه مجلس در این مدت فقط ۱۵۳ درصد رشد کرده است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ننگ ما
        ضد صدا سیما ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج