جاباما
۱۰۶۵۷۱۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

توئیت یک نماینده درباره طالبان واکنش‌برانگیز شد

گروه طالبان اگرچه در کشور همسایه ایران به فعالیت مشغول است و هرازچندگاهی با انفجار، انتحار و کشتار غیرنظامیان از دختران دانش‌آموز گرفته تا پسران دانشجو، از کودکان تا زنان بی‌گناه در صدر اخبار مورد توجه مردم ایران قرار می‌گیرد و احساسات‌شان را جریحه‌دار می‌کند.

روزنامه همدلی: گروه طالبان اگرچه در کشور همسایه ایران به فعالیت مشغول است و هرازچندگاهی با انفجار، انتحار و کشتار غیرنظامیان از دختران دانش‌آموز گرفته تا پسران دانشجو، از کودکان تا زنان بی‌گناه در صدر اخبار مورد توجه مردم ایران قرار می‌گیرد و احساسات‌شان را جریحه‌دار می‌کند.

اما مردم ایران در یک مورد خاص مزه تلخ کشتار این گروه را چشیدند و آن حمله به کنسولگری ایران در هرات و شهادت هشت دیپلمات و یک خبرنگار برخلاف همه اصول انسانی و کنوانسیون‌‌های بین‌المللی بود. ماجرایی که علاوه جریحه‌دار کردن احساسات مردم ایران، نزدیک بود کشور را درگیر جنگی با سرانجام نامعلوم کند. با این همه، در روزهای اخیر این گروه به صدر توجهات بخشی از جامعه ایرانی برگشت و آن اظهارنظر توئیتری یک نماینده مجلس ایران و نزدیک به جبهه پایداری درباره این گروه بود که از آنان با صفت «اصیل» یادکرد و با نگاهی مثبت از آنان سخن گفت. اتفاقی که واکنش‌‌های متفاوتی را برانگیخت. داستان از آنجا آغاز شد که حساب توئیتری سفارت ایران در قطر با انتشار عکسی خبر داد:«هیأتی از دفتر سیاسی طالبان با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه ضمن عرض تسلیت به مناسبت ترور دانشمند شهید ‎فخری‌زاده و ادای احترام به آن شهید عزیز، ورود جناب آقای ‎حمیدرضا دهقانی به دوحه را به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران خیر مقدم گفته و برای ایشان آرزوی موفقیت نمودند.»

درحالی که این خبر با واکنش منفی بخشی از افکارعمومی واقع شده بود، احمد نادری نماینده مجلس و عضو نزدیک به جبهه پایداری در توئیتی نوشت:«طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است. حضور در سفارت ج.ا در دوحه را بایستی به فال نیک گرفت. همکاری با آنان می‌تواند به گسترش ثبات درجامعه افغانستان و جلوگیری ازنفوذ گروه‌‌هایی همچون داعش منجر شود. نباید در دام بازنمایی‌‌های اشتباه رسانه‌‌های آمریکایی ازآنان بیفتیم.»

این نماینده مجلس چند هفته پیش که این گروه با حمله به دانشگاه کابل ده‌‌ها نفر از دختران و پسران دانشجوی افغانستان را به خاک و خون کشیدند، در حالی که فضای جهانی علیه طالبان بود و فارسی‌زبانان نیز با هشتگ«جان پدر کجاستی؟» به مسئله واکنش نشان دادند، با همین هشتگ واکنش نشان داد، اما عالم و آدم را مسئول این کشتار دانست، مگر خود طالبان را. نادری در توئیتی نوشته بود:«افغانستان ومردم صبور آن، در تاریخ مدرن قربانی ژئوپلیتیک خود بوده‌اند. زخم کودتا، حمله کمونیسم، جنگ نیابتی، کشتار مردم توسط لیبرال دموکراسی وناامنی‌‌هایی که توسط قدرت‌های فرامنطقه‌‌ای و منطقه‌‌ای حمایت می‌شود، گواه آن است.کشتار دانشجویان بی‌پناه کابل نمونه متاخر آن است.» ‎این نوع نگاه از سوی نماینده فهرست جبهه پایداری واکنش بسیاری از کاربران فضای رسانه و افکار عمومی را به دنبال داشت.

محمدحسین کریمی فعال توئیتری در این باره نوشت:«جبهه پایداری در ایران در پی همان چیزیست که «جنبش اصیل طالبان» در افغانستان در پی آنست: بازگشت به قرن دوم هجری و احیای امارت اسلامی! البته انصافا طالبان عاقل‌تر، سالم‌تر، باسوادتر، دنیا دیده‌تر، مردم‌دارتر و در قبال منافع ملّی مسئولیت‌پذیرترند!»

حسین دهباشی نیز نوشت:«نماینده اهالی پایتخت در مجلس. به طالبان که شهره به سنگسار و تکفیر و دشمنی با تحصیل زنان و هرگونه هنر است و قاتل هزاران بی‌‌گناه از جمله دیپلمات‌های ایرانی و احمدشاه مسعود، می‌گوید جنبش اصیل منطقه! تردید نکنید که امثال این جاهلان، روزی با داعش نیز هم‌کاسه می‌شوند!»
برخی نیزلازم دیدند که جنایات این گروه مسلح را با ذکر جزئیات به این نماینده مجلس یادآور شوند. کاربری به نام احسان سلطانی در این ارتباط نوشت:«نماینده مجلس به طالبان گفته «جنبش اصیل منطقه»! این حرف فقط بی‌احترامی به میلیون‌ها پناه‌جوی عمدتا هزاره در ایران نیست. این حرف دفاع علنی از تروریسم است.آقای نماینده!از «هزاره‌کشی» و کشتار سیستماتیک پاره‌های تن ایران در افغانستان چه می‌دانی؟»

وی سپس با برشمردن کشتارهای این گروه مسلح نوشت:«عامل انتحاری طالبان خود را در مرکزآموزشی «کوثر دانش» واقع در منطقه هزاره‌نشین دشت برچی کابل منفجر کرد. ۳۶کشته و ۷۲ زخمی. با انفجار بمب در محله حاجی‌عباس شهر هرات -هزاره‌نشین- ۷ زن و کودک هزاره را کشتند. حمله به بخش زایمان بیمارستان پزشکان بدون مرز واقع در منطقه دشت برچی کابل-محله شیعه و هزاره‌نشین- ۱۶کشته از جمله ۲ نوزاد. حمله به روستاهای هزاره‌نشین در ولایات اروزگان و غزنی و کشتار حدود ۷۰ هزاره. حمله انتحاری به مرکز توزیع شناسنامه در مدرسه هروی-هزاره‌ها- ۷۹ کشته. حمله انتحاری به مرکز آموزشی در منطقه دشت برچی-هزاره‌نشین- کابل در زمان برگزاری کنکور و کشتار۵۰ کودک و نوجوان هزاره. حمله در روز اول نوروز در زیارتگاه سخی کابل به تجمع هزاره‌ها، ۳۳ کشته. حمله به تجمع هزاره‌ها در سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری، در مصلای مزاری کابل، ۱۲ کشته.

اوایل سال ۹۷ طالبان ۲۱هزاره را در جاده قندهار-زابل از اتوبوس پیاده کردند و ربودند. چندهفته بعد سر۷ ربوده شده را از تن‌شان جدا کردند.۳۱ هزاره را در مسیر هرات به کابل به همین روش از اتوبوس پیاده کردند و ربودند.چهار هزاره دیگر را (دو زن، یک کودک و یک راننده) در ولایت غزنی ربودند.۱۳نفر ازمسافران هزاره را در بلخ، از اتوبوس پایین آوردند و به رگبار بستند.در میرزاولنگ ۶۰ زن و مرد و کودک هزاره را به شکل فجیعی ربودند و به قتل رساند.»

این کاربر ادامه داد:«ذوالفقارامید، رئیس حزب کار و توسعه می‌گفت تروریست‌ها وقتی جلوی اتوبوس‌ها را می‌گیرند اول می‌گردند ببینند کدام‌شان هزاره هستند! لیست این کشتار سیستماتیک هزاره‌ها، بسیار طولانی‌ست. چند میلیون هزاره در این سال‌ها از آزار واذیت همین تروریست‌های طالب به کشورما پناه آورده‌اند و نظامیان ما سال‌ها در کنار مجاهدین افغانستانی در برابر طالبان جنگیدند تا حالا یک نماینده بی‌عقل به طالبان بگوید:جنبش اصیل منطقه؟»

از وقتی که نماینده عضو فهرست جبهه پایداری در انتخابات مجلس گذشته، طالبان را یک جنبش اصیل خوانده است، برخی از فضای سیاسی به دنبال مشابهت‌‌هایی میان این خرده‌جریان اصول‌گرایی برآمدند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد به این روزها مربوط نیست. در سال 94 محمدعلی ابطحی چهره سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی رسانه‌ای از جبهه پایداری خواست که «مرزهایشان را با داعش و طالبان مشخص کنند.» مشابهت‌هایی که در فضای رسانه‌‌ای میان این دو جبهه یادآوری می‌شود به لحاظ رویکرد تندروانه جبهه پایداری در فضای سیاسی کشور است.
استفاده از الفاظ تند وتعابیر تنش‌آفرین در مواجهه با افراد و گروه‌های مخالف خود و گاه هتک حرمت برخی از چهره‌های مورد قبول مردم و نظام از این گروه، تصویری تندرو و افراطی ارائه کرده است که گاه مورد قبول احزاب و تشکل‌های دیگر نیز واقع نمی‌شود.

ابن تفکر در همه سال‌‌های گذشته مابه‌ازای مشهورتری با عنوان طالبان داشت که برخی را به ساخت اصطلاح «تفکر طالبانی» در فضای سیاسی واداشت و گروه‌‌های تندرو را به این تفکر منتسب می‌کردند.

در یک دهه گذشته جبهه پایداری با ارائه تصویری تندروانه از خود، در فضای سیاسی واجتماعی ایران نزدیک‌ترین مصداق به این مفهوم را از آن خود کرده بود.

کاربری در توئیتی با این مفهوم نوشته بود:«در همه این سال‌ها که به آنها می‌گفتیم تفکر طالبانی و ناراحت نمی‌شدند، تعجب می‌کردیم، الان می‌فهمم که آن یک توصیف بود و آن‌ها از آن برداشت توهین‌آمیز نمی‌کردند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج