۱۰۶۵۷۱۳
۷ نظر
۵۰۰۴
۷ نظر
۵۰۰۴
پ

تصمیم علیه دولت در مجلس، توجیه در صداوسیما

مجلس با تمام توان و با همکاری شورای نگهبان توانست مهم‌ترین دستاورد دولت حسن روحانی در دو دولت گذشته را وارد یک چالش جدی کند؛ آن هم دقیقا در زمانی که با رفتن دونالد ترامپ و آمدن جو بایدن در کاخ سفید این امید شکل گرفت که برجام دوباره بتواند مانند روزهای دولت اول روحانی برای ایران مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

روزنامه همدلی: مجلس با تمام توان و با همکاری شورای نگهبان توانست مهم‌ترین دستاورد دولت حسن روحانی در دو دولت گذشته را وارد یک چالش جدی کند؛ آن هم دقیقا در زمانی که با رفتن دونالد ترامپ و آمدن جو بایدن در کاخ سفید این امید شکل گرفت که برجام دوباره بتواند مانند روزهای دولت اول روحانی برای ایران مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

روز چهارشنبه در اقدامی‌ بی‌سابقه مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان را با سرعتی زیاد رفع کرد و اعضای شورای نگهبان نیز برای طرح مجلس سرعت عمل کم‌سابقه‌‌ای را به نمایش گذاشتند. آنان هم صبح و هم عصر تشکیل جلسه دادند و در نهایت توانستند طرح مجلس را که به نوعی پایان برجام تلقی می‌‌‌شو،د عصر چهارشنبه به تأیید نهایی برسانند و برای ابلاغ به دفتر روحانی بفرستند. روزچهارشنبه صبح شورای نگهبان اعلام کرد که ایراداتی به طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» گرفته است. طرح ظهر همان روز به مجلس رسید و مجلس با اعمال تغییرات شورای نگهبان طرح را مجدد به شورای نگهبان فرستاد و چهارشنبه عصر این طرح از سوی شورای نگهبان تأیید نهایی شد.

محمدباقر قالیباف عصر چهارشنبه و پس از تایید شورای نگهبان، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت را به رئیس‌‌‌ جمهوری ابلاغ کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌‌‌ جمهوری عصر روز چهارشنبه نامه‌ای در مخالفت دولت با این طرح به شورا ارائه کرده بود، ولی سخنگوی شورای نگهبان گفت که نامه‌‌ای به دست ما نرسیده است.

مصادره گشایش‌های بایدن

با این حال دولتی‌ها این اقدام هماهنگ را یک حرکت سیاسی تفسیر کردند. دولتی‌ها‌ می‌گویند مخالفان که حالا در مجلس مستقر هستند به خوبی‌ می‌دانند با آمدن بایدن شرایط به نفع ایران تغییر‌ می‌کند و با این کار خواسته‌‌اند تا مانع رسیدن عواید دولت بایدن به ایران شوند. حسام‌الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «بازی زیرکانه‌ای است، احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد.»آشنا تاکید کرد: «طبق طرح مجلس شورای اسلامی، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی فرضاً که اول دی ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن!» وی تصریح کرد: «به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه به‌خاطر تحلیل درست دولت و وزارت خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به خاطر طرح مجلس و فشار تهدید به نفع خودشان مصادره خواهند کرد و تاییدی بر درستی تفسیر خودشان در نظر خواهند گرفت. لابد این بازی برای انتخابات ۱۴۰۰ هم مصرف خوبی خواهد داشت.»

نظر آشنا بر این است که مخالفان روحانی و دولت در تلاش هستند تا با مانع‌آفرینی باعث شوند رویه حمایت‌ها از روحانی همچنان کاهش پیدا کند تا کاندیداهای مورد حمایت دولت و اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات ۱۴۰۰ توفیقی پیدا کنند.

نظر شورای عالی امنیت ملی

در همین حال دولتی‌ها تأکید دارند که موضوع برجام یک مسئله مهمی است و مجلس و دولت به تنهایی‌‌ نمی‌توانند درباره آن تصمیم‌گیری کنند و درباره آن باید شورای عالی امنیت ملی نظر بدهد. روز پنجشنبه محمود واعظی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر سخنگوی هیات رئیسه مجلس مبنی بر هماهنگی مجلس با شورای عالی امنیت ملی گفت: «رئیس شورای عالی امنیت ملی رئیس جمهور است و از طرف دیگر هم هیچ هماهنگی‌ با شورای عالی امنیت ملی نکردند. البته اعلام کردند با دبیرخانه هماهنگی داشتند که البته دبیرخانه به تنهایی جایگاهی ندارد و باید مقدمات کار را آماده کند تا در جلسه شورای عالی مطرح شود.»

رئیس‌‌‌ دفتر رئیس‌‌‌ جمهوری یادآورشد:«اعتبار دبیرخانه به این است که مطالب آن در شورای عالی مطرح شود وگرنه دبیرخانه چند کارمند هستند و هیچ شأنی برای دبیرخانه نیست. ضمن ‌‌این‌که دبیرخانه هم ممکن است در خفا هماهنگی کرده باشد، ولی اجازه از آقای رئیس جمهور و شورا نگرفتند و درصورت دریافت اجازه باید اعلام کنند.»
واعظی دیروز هم به ایلنا در این باره گفت:«به نظر من این اقدامات جفا به حق مردم است، دوستان سنگ‌‌اندازی می‌کنند و قوانینی را به تصویب می‌رسانند تا دولت نتواند تحریم‌ها را بردارد. عجیب این است که در مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بندهایی گذاشته‌اند که معلوم است مانع رفع تحریم می‌شود، اما اسمش را رفع تحریم‌ها گذاشته‌اند. قانون‌گذار باید یک هماهنگی با دستگاه‌های مجریه داشته باشد. آن چیزی که امروز اتفاق می‌افتد ما در گذشته سابقه‌اش را هم نداشته‌ایم. امیدوارم مجلس محترم به ویژه آن افرادی که این رویه ناپسند را انتخاب کرد‌ه‌‌اند به تذکرات مقام معظم رهبری که هم در جلسه ویدئوکنفراسی بیان کردند و هم در مواردی دیگر گوشزد کردند، بیشتر توجه کنند.»

تقدیم دستاورد

در ادامه این بحث نیز حسن روحانی روزپنج شنبه رسما از دعوای دولت و مجلس پرده برداشت. او گفت: «اگر دولت موفقیت به دست آورد آن را کاملا تقدیم شما می‌کند و اصلا غصه این را نخورید. این دولت مسائل و مشکلات را حل و تمام می‌کند و یا شما حل کنید. ما دست آنانی را که به ملت ما و مردم کمک کنند، می‌بوسیم.»

روحانی تصریح کرد: «بگذارید با حوصله، تامل، خردورزی و دقت آنانی که تجربه بیست و چندساله در این امر دارند و می‌دانند چکار کنند و در دیپلماسی موفق بودند و ‌‌آمریکا را بارها و بارها در این سه سال در سازمان ملل شکست دادند، کارشان را انجام دهند.»رئیس‌‌‌ دولت دوازدهم اضافه کرد: «همه هدف واحد داریم و برادریم البته می‌دانیم هر قوه‌ای هر کاری را با نیت خیر انجام می‌دهد و می‌خواهد زودتر کار انجام شود، اما باهم مشورت کنیم و هماهنگ باشیم. هم‌فکری کنیم و کارها را دقیق‌تر و پخته‌تر پیش ببریم و پیش خواهیم برد.» رئیس‌‌‌ جمهوری گفت: «مردم ما در صحنه هستند و مقاومت مردم اصل اساسی است؛ اگر دولت و نظام پیروز شود در سایه مقاومت است. رهبری معظم انقلاب و مقاومت مردم دو پایه اساسی برای موفقیت ما در همه روزهای سخت بوده و امروز هم مسیر مقاومت ما و هدایت رهبری مسیر پیروزی ما خواهد بود.»

تریبون هماهنگ صداوسیما

در ادامه این بحث صداوسیما خیلی سریع در این ماجرا وارد عمل شد و در اقدامی هماهنگ به رئیس مجلس یعنی محمدباقر قالیباف تریبون داد تا همان پنج‌شنبه پاسخ روحانی را بدهد. اقدامی که به یک تدبیر گازانبری شباهت داشت. پنج‌شنبه شب قالیباف در یک برنامه زنده شبکه یک در توضیح موضع‌گیری‌های اخیر دولت به قانون راهبردی لغو تحریم‌ها گفت:«آقای رئیس جمهور در موضوع ملی، امنیت ملی و منافع ملی کشور باید با مجلس هم‌صدا باشد، آنها گفتند عده‌ای هول شدند در صورتی که اجازه دهند ما کارمان را انجام دهیم، همه مردم 7 سال است که منتظر انجام کاری از جانب دولت هستند و آرزو داریم در 8 ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظ کنند، ما نیز می‌خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم‌ها قوی می‌کنیم، زیرا اگر قوی نشویم عزت‌مان لگدمال می‌شود.»

کشور را گازانبری محاصره کردند

صریح‌ترین تعبیر درباره چالش‌های مجلس برای دولت را سید مصطفی‌هاشمی طبا به کار برد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در رابطه با طرح مجلس مبنی بر خروج از برجام گفت: «نمایندگان و مجموعه ‌‌اصول‌گرایان، به دنبال این هستند تا دولت را از برجام بیرون بیندازند و آن را به نام خود بزنند.آقایان در مجلس قصدشان این است که بگویند کسی غیر از ما در مقام بالای مملکتی، حق تصمیم‌گیری ندارد، در حالی که همه این تصمیمات در سطوح بالا چکش‌کاری‌ می‌شود.» هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با برنا ادامه داد:«باید بدانیم که در دنیا‌ می‌خواهیم زندگی کنیم یا نه، اگر بنا داریم همانند کره شمالی باشیم که بحث دیگری است. رهبری همواره مطرح کردند که مراوادت بین‌المللی کشور باید پابرجا باشد. کشور را گازانبری محاصره کردند.

اسراییل در آذربایجان، کردستان و خلیج فارس حضور دارد، ایران حتی یک میوه هم‌‌ نمی‌تواند به امارات صادر کند و به نوعی با این طرح، کشور را در گازانبر مضاعف قرار‌ می‌دهیم.» مصطفی ‌هاشمی‌طبا افزود:«اگر رئیس‌‌‌ جمهور بودم به این طرح مجلس عمل‌‌ نمی‌کردم، ولو ‌‌این‌که دادگاهی شوم و به خلع من بینجامد و به زندان بروم، شجاعت این را داشتم که این طرح را عملیاتی نکنم و مجازات آن را به جان‌ می‌خریدم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گاندی

      ایکاش برای رفع مشکلات مردم که زندگی را مثل جهنم کرده هم همینطور سریع اقدام میکردند .برای فقر و بیکاری برای تبعیض و بیعدالتی برای اختلاس وفساد مدیران .وووو
      اگر یکروزه قانونش را تصویب و یکماهه به ان عمل میکردند دیگرکودکان را سرچهار راه وفساد وتن فروشی دزدی نمیدیدیم.بله خواستن توانستن است انشاله مردم ایران یکروزه قانون ایران را بنویسند .و ایرانی نو و آزاد بسازند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

    • بدون نام

      در این مجلس میزان رأی ملت است!!!

    • ثثث

      دشمن ما امریکا نبوده همین مجلسیا هست تازه شناختمشون

    • گراشی

      هفت سال وخوردی است دولت دروغ میگوید اگه میتوانست کاری کند انجام میداد . مردم امیدی به این دولت ندارند

    • بدون نام

      درسته که به این دولت امید ندارن ولی مجلس هم سنگ اندازی میکنه مردم الان در فشار اقتصادی هستند .بهترین گزینه برای قشر فقیر مذاکره است ..ای دو ساله وضع مردم خراب شده ..نه هفت سال

    • بدون نام

      روزنامه های بدردنخور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج