۱۰۶۵۷۱۷
۵ نظر
۵۰۰۵
۵ نظر
۵۰۰۵
پ

نان برخی آقایان در وجود تشنج است تا گفتگو!

روزنامه «آرمان ملی» با مهندس حسین کمالی وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جریان اصلاحات گفت‌وگو کرده است.

روزنامه «آرمان ملی» با مهندس حسین کمالی وزیر اسبق کار و رفاه اجتماعی و رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جریان اصلاحات گفت‌وگو کرده است.

با توجه به رويکرد ترامپ نسبت به ايران و هزينه‌هايي که در دوران رياست‌جمهوري وي به ايران تحميل شده آيا انعطاف لازم در مسئولان تصميم‌گير کشور براي مذاکره با بايدن وجود دارد؟

نظام ما غير‌منعطف نيست و در صورت لزوم از انعطاف کافي برخوردار است و اين رويکرد را در گذشته نيز نشان داده است. مذاکرات پينگ‌پنگي بين ايران و آمريکا نيز همواره به صورت رسمي يا غير‌رسمي وجود داشته است. با اين وجود مواضع دولت آمريکا نسبت به ايران همواره خصمانه و يکجانبه بوده است. با چنين رويکردي جمهوري اسلامي نمي‌توانسته با آمريکا سر ميز مذاکره بنشيدند؛ نه اينکه نمي‌خواسته. بدون‌ترديد اگر آمريکا از مواضع غير‌اخلاقي و غير‌مدني خود دست بردارد دليلي وجود ندارد که با آنها مذاکره نشود. فرهنگ تشيع همواره ما را به گفت‌وگو کردن توصيه کرده ولي گفت‌وگو کردن به معناي پذيرش ذلت و خواسته‌هاي طرف مقابل نيست.

چرا طيف راديکال راست به‌خصوص در مجلس شوراي اسلامي به دنبال مقصر جلوه دادن دولت آقاي روحاني به عنوان مقصر اصلي مشکلات کشور هستند؟پشت پرده چنين رويکردي چه اهدافي است؟

شايد افرادي که از اين رويکرد پيروي مي‌کنند از اساس با همين مأموريت انتخاب شده‌اند. اينکه دولت آقاي روحاني داراي نقاط ضعفي هستند و موفق نشده‌اند به نيازهاي جامعه پاسخ بدهند يک موضوع جداست اما اينکه کشور در شرايط تحريم و چالش‌هاي جدي بين‌المللي قرار دارد واقعيتي است که همه مردم شاهد آن هستند. در چنين شرايطي اگر کساني به صورت عمد يا غير‌عمد اين چالش‌ها را مشاهده مي‌کنند اما به دنبال تخطئه دولت هستند مجموعه بي‌انصافان را تشکيل مي‌دهند. همين افراد کساني هستند که در گذشته خود را دلواپس معرفي مي‌کردند و امروز به بي‌انصافان تبديل شده‌اند. تحريم‌هاي کمرشکني که در دولت آقاي روحاني عليه ايران اعمال شد هر دولتي را زمين‌گير مي‌کرد. بايد بين زماني که نفت را بشکه‌اي ۱۴۰ دلار مي‌فروختند و امروز که دولت نمي‌تواند نفت بفروشد تفاوت قائل شد.

داوري‌هايي که امروز عليه دولت آقاي روحاني صورت مي‌گيرد مغرضانه و سياسي است.گاهي به نظر مي‌رسد عده‌اي در حال سوء استفاده کردن از نارضايتي‌هاي مردم نسبت به مشکلات دولت هستند. سوال اينجاست که آيا دولت تنها مقصر وضيعت موجود است يا ديگراني که سهم مهمي در به وجود آمدن چنين وضعيتي داشته‌اند؟ اگر دولت بخواهد در اين زمينه شفاف‌سازي کند شايد زياد مناسب آينده کشور نباشد. به همين دليل نيز معتقدم خويشتنداري دولت در اين زمينه عقلايي است و آقاي روحاني بايد همين شيوه را ادامه بدهد. به هر حال چند ماه ديگر عمر دولت آقاي روحاني به پايان مي‌رسد و دولت بعدي چه اصولگرا و چه اصلاح طلب روي کار مي‌آيد. به همين دليل نيز ما بايد ياد گيريم که منصفانه درباره دولت قضاوت کنيم.

ترور شهيد فخري‌زاده سبب بهره‌برداري سياسي برخي گروه‌ها بر ضددولت و مذاکرات احتمالي آينده شده است. از ديدگاه شما اين ترور چه تأثيري بر روند معادلات آينده ايران و کشورهاي غربي به خصوص آمريکا خواهد داشت؟

جمهوري اسلامي در زمينه‌هاي امنيتي دستاوردهاي مهمي داشته است. با اين وجود ترور شهيد فخري‌زاده در صورتي رخ داده که مسئولان عنوان مي‌کنند از گذشته متوجه شده بودند اين دانشمند هسته‌اي کشورمان در معرض تهديد و ترور قرار دارد. سوال اينجاست که چرا تمهيدات لازم در اين زمينه لحاظ نشده که اين موضوع يک نقصان است. هنگامي که دانشمندان هسته‌اي کشور در خاک ايران ترور مي‌شوند به معناي اين است که دشمن در حال نشان دادن قدرت خود است. اگر ترور در کشور ديگري رخ مي‌داد شرايط متفاوت بود. از سوي ديگر براساس گزارش دبير شوراي عالي امنيت ملي اين ترور بدون عامل انساني و توسط سلاح خودکار انجام شده است.

اين وضعيت نشان مي‌دهد عوامل صهيونيستي در دستگاه‌ها نفوذ دارند و اطلاعات مورد نياز را در اختيار سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمن قرار مي دهند. بايد شرايطي به وجود بيايد که سيستم امنيتي کشور براي مقابله با چنين ترورهايي آمادگي بيشتري داشته باشد.

آيـا استــراتـژي انـتـخـاباتـي اصلاح‌طلبان با توجه به پيروزي بايدن در انتخابات آينده تغيير کرده است؟ جريان اصلاحات چه برنامه‌اي براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري آينده خواهد داشت؟

اگر انتخابات آينده رقابتي و عادلانه باشد اصلاح‌طلبان تلاش خواهند کرد در مناسبات انتخاباتي نقش‌آفرين باشند. اگر قرار است مانند انتخابات مجلس يازدهم عمل ش.د و چهره‌هاي اصلي اصلاح‌طلب تاييد نشوند انگيزه اصلاح‌طلبان و به تبع آن مردم براي حضور در انتخابات افزايش پيدا نخواهد کرد. اگر گزينه‌هاي مورد نظر جريان اصلاحات در انتخابات حضور داشته باشد جريان اصلاحات با يک رويکرد اجماع‌ساز روي يک نفر اجماع خواهد کرد و با همه قدرت خود در انتخابات شرکت خواهد کرد. اصلاح‌طلبان تنها در يک انتخابات عادلانه و رقابتي شرکت خواهند کرد.

موضع اصلاح‌طلبان درباره گزينه نظامي و کانديداي غير‌اصلاح‌طلب چيست؟

ما با حضور نظاميان مشکل نداريم و نظاميان براي ما قابل احترام و جايگاه رفيعي هستند. با اين وجود نظاميان بيشتر براي امور نظامي و جنگ تربيت شده‌اند. نظاميان براي مجادله و درگيري با دشمن تربيت شده‌اند..به همين دليل گزينه نظامي مورد نظر جريان اصلاحات نيست. از سوي ديگر اصلاح‌طلبان زماني به سمت کانديداي اجاره‌اي حرکت کردند که چاره‌اي جز اين نداشتند. در جلسات خصوصي نيز نسبت به برخي رويکردهاي دولت آقاي‌ روحاني انتقاداتي وارد مي‌شود اما در مجموع عنوان مي‌شود همين که آقاي روحاني در دوران رياست‌جمهوري خود کشور را وارد يک مجادله نظامي نکرده‌اند اتفاق مهمي رخ داده است.

به همين دليل اصلاح‌طلبان گزينه آقاي روحاني را زياد هم نامناسب نمي‌دانند و معتقدند اگر فرد ديگري به جاي ايشان به رياست‌جمهوري مي‌رسيد شايد وضعيت به شکل ديگري بود. واقعيت اين است که اصلاح‌طلبان براي مصلحت‌انديشي درباره کشور در استفاده از گزينه غير‌اصلاح‌طلب هزينه سنگيني پرداختند. اين در حالي است که در انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين اتفاق رخ نخواهد داد و جريان اصلاحات تحت هيچ شرايطي از گزينه غير‌اصلاح‌طلب حمايت نخواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارشناس سیاسی

      اقای مهندس بهتره شما روی ارای اقلیت مردم که در حدود ۸درصد رای دهندگان از مجموع هستند حساب باز کنید چون مردم اکثریت مخالف دستتون رو خوندن و براشون اصلاح طلب و اصولگرا یه مفهوم داره و هر دو گروه را غارتگر میدونن

    • بدون نام

      بدبخت ترامپ اگه میدونست تو ایران اینقدر عاشق دل خسته داره بهتر با همون رفتار میکرد

    • بدون نام

      خدا زاتون نگذره زندگیمون را نابود کردین ...

    • نیما

      کاسبان تحریم یعنی افرادخاص و اقا زاده ها

    • بی نام بی نام

      جیغ بنفش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج