جاباما
۱۰۶۵۷۴۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

صدای بلند سکوت سکو‌ها در فوتبال ایران!

همان طور که چند هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران بدون تماشاگر بود، فصل بیستم هم بدون حضور هواداران در ورزشگاه‌ها آغاز شد تا یک هیجان بزرگ از مسابقات حذف شود.

خبرآنلاین: همان طور که چند هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران بدون تماشاگر بود، فصل بیستم هم بدون حضور هواداران در ورزشگاه‌ها آغاز شد تا یک هیجان بزرگ از مسابقات حذف شود.

مریم روحی: در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر انگلیس، فرانسه و حتی آلمان به دنبال حضور حداقلی هواداران خود در ورزشگاه های فوتبال هستند و حتی آرسنالی ها در لیگ اروپا توانستند حدود ۲ هزار تماشاگر را در ورزشگاه خانگی خود ببینند اما لیگ برتر ایران هم چنان بدون تماشاگر است و به نظر نمی رسد تا پایان لیگ بیستم تیم ها بتوانند هوادارانشان را در استادیوم ببینند.

از هفته بیستم لیگ برتر در فصل نوزدهم که اوایل اسفند سال ۹۸ برگزار شد فوتبال ایران رنگ تماشاگر را به خود ندیده است و به نظر می رسد بسیاری از تیم ها و بازیکنان نیز به این موضوع عادت کرده اند. می توان گفت بزرگترین قربانی بدون تماشاگر برگزار شدن مسابقات، سپاهان بود که به خاطر عدم حضور تماشاگر تصمیم گرفت برابر پررسپولیس به میدان نرود و سه امتیاز مهم را از دست داد تا یکی از عجیب ترین اتفاقات سال های اخیر لیگ را رقم بزند.

یک قانون اجباری و دلتنگی مربیان؛حتی امیر قلعه نویی!

به هرترتیب در ابتدای اجرای قانون عدم حضور تماشاگر در مسابقات بسیاری از تیم ها این موضوع را آسیب زا می دانستند و تیم های چون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، نساجی و تراکتور که تماشاگران بیشتری را نسبت به دیگر تیم ها در بازی خانگی داشتند جای خالی هواداران را بیشتر حس کردند و بسیاری از مربیان و بازیکنان نیز به این اتفاق واکنش نشان دادند.

جواد نکونام سرمربی فولاد خوزستان یکی از کسانی است که بارها و بارها درباره غیبت تماشاگران در ورزشگاه حرف زده است.او تقریبا پس از هر بازی این کلمات را بر زبان می آورد:«فوتبال با تماشاگر جذابیت بیشتری دارد و جای تک تک هواداران روی سکوها خالی است.»با این حال و بدون شک یکی از کسانی که دلش برای "فوتبال با تماشاگر" لک زده محمود فکری است.تصورش را بکنید؛بازی استقلال،ورزشگاه آزادی،۶۰ - ۷۰ هزار هوادار آبی و رقصیدن روی شعارهایی که می دهند:«این،آبیه منه،دوستش دارم خیلی زیاد،قهرمانی بهش میاد.»

در این چند ماهی که فوتبال ایران از حضور تماشاگران محروم شده است ظاهرا داوران هم با آرامش بیشتری قضاوت خودشان را انجام می دهند.

فکری هم هر بار که بحث های اینچنینی پیش آمده گفته:« تقریبا از نیم فصل گذشته به این سمت تیم ها طرفدارانشان را در ورزشگاه ندارند و استادیوم ها خالی است . این قشنگ نیست؛ به هرحال استادیوم با سروصدا و شوروحال جذاب تر می شود. اما هم شخص خودم و هم بازیکنان استقلال می دانیم طرفداران پرشماری داریم که منتظر نتیجه بازی ما هستند و حالا چه در استادیوم باشند یا در خانه ما وجودشان را کنارمان حس می کنیم.»

از هیاهوی بوق های کر کننده تا تبدیل شدن به یک عادت

فوتبال است و تماشاگرانش.حتی اگر خیلی از فرهنگ غلط استادیومی هم انتقاد داشته باشند،حتی اگر خیلی ها مخاطب ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه باشند و حتی اگر خیلی ها مورد توهین تماشاگرنماها قرار بگیرند باز هم نظرشان این است که بازی های فوتبال با تماشاگر چیز دیگری است.مثل امیر قلعه نویی.سرمربی موفق فوتبال ایران در که در سال های اخیر توهین های زیادی را شنیده است اما وقتی پای هواداران واقعی که به میان بیاید درباره شان می گوید:«دلم برای شان تنگ شده و دوست دارم در هر ورزشگاهی حتی اگر مهمان است هواداران حضور داشته باشند.»

شده است مثل یک تلنگر روی اعصاب.با هر کسی که در فوتبال نقشی دارد حرف بزنی ممکن نیست با قاطعیت از این بگوید که:«خوب شد هواداران در ورزشگاه نیستند.»هیاهوی بوق های کر کننده،خطاب قرار دادن بازیکنان،جیغ و سوت های ممتد و شعارهایی که اجازه نمی دهد صدا به صدا برسد.باید فوتبالیست بود تا این دلتنگی ها را درک کرد.نمونه اش سید جلال حسینی.کاپیتان سرخپوشان که از این اتفاق واقعا ناراحت است.نه تنها بازیکنان و مربیان بلکه مخاطبان همیشگی فوتبال که پای تلویزیون می نشینند سکوت سکوها را کاملا حس می کنند و شاید در روزهای نخست چه سمعی و چه بصری جذابیت فوتبال برایشان کمتر شده بود اما آن ها هم به این موضوع عادت کرده اند.

بسیاری از مربیان تیم های مطرح که در فصل گذشته و البته فصل جاری در کسب نتایج مورد نظر ناکام ماندند به دلیل عدم حضور تماشاگران می توانند نفس راحتی بکشند

جای خالی تکنولوژی در فوتبال ایران

در این میان تیم های ایرانی هم که از تکنولوژی های اروپایی محروم هستند تلاش کردند به هرطریقی که شده حال و هوای تماشاگران را به ورزشگاه بیاورند که به نظر نمی رسد موفق بوده باشند چرا که هیچ یک از این اقدام ها برای مخاطبان جذاب نبوده است. با توجه به اینکه مسئولان فرهنگی تیم ها و حتی سازمان لیگ کوچکترین خلاقیتی در زیباسازی ورزشگاه ها ندارند همین علتی شده که خالی بودن سکوهای ایران زشت تر از استادیوم های خارجی باشد.با وجود اینکه هیجان و شورو اشتیاق وصف ناشدنی تماشاگران روی سکوها از فوتبال حذف شده اما مسئولان صداوسیما نفس راحتی می کشند چرا که دیگر مجبور نیستند صدای بلند فحاشی های تماشاگران را قطع کنند! البته در یکی دو هفته قبل اتفاقی افتاد که با توجه به سکوت حاکم در جریان مسابقه فوتبال ایران را وارد چالش دیگری کرد.چالشی که از صدای تماشاگران واضح تر به گوش مخاطبان رسید.

نفس راحتی که بعضی از مربیان می کشند

غیبت تماشاگران در فوتبال در نگاه اول ناامید کننده و منفی است اما اگر فوتبال ایران نگاهی به اوضاع خود در سال های اخیر بیندازد خیلی از تیم ها باید از این اتفاق استقبال کنند. برای مثال بسیاری از مربیان تیم های مطرح که در فصل گذشته و البته فصل جاری در کسب نتایج مورد نظر ناکام ماندند به دلیل عدم حضور تماشاگران می توانند نفس راحتی بکشند چرا که اگر آن ها بودند با اعتراض سکوها مجبور بودند زودتر چمدان خود را ببندند و بروند!در واقع فشار هواداران که در صورت نتیجه نگرفتن تیم ها در فوتبال ایران به وجود می آمد حالا حذف شده و از این بابت بسیاری از تیم ها و بازیکنان می توانند با خیال راحت تری بازی کنند! البته هیچ یک از آن ها این درباره این اتفاق حرفی نمی زنند اما قطعا از بین رفتن فشار هواداران می تواند به بسیاری از تیم ها کمک کننده باشد.

داوران در امان!

در این چند ماهی که فوتبال ایران از حضور تماشاگران محروم شده است ظاهرا داوران هم با آرامش بیشتری قضاوت خودشان را انجام می دهند.هر چند که اعتراض به داوری همیشه در فوتبال ایران بوده و تمامی هم ندارد.تیمی که می برد از قضاوت خوب داوری حرف می زند و سرمربی تیم بازنده،پس از دوختن زمین و زمان بهم در نهایت یک گزینه را به عنوان مقصر در ناکامی تیمش عنوان می کند و آن داور است. داوران هم که گاهی با شعارها و توهین های متعدد هواداران مواجه می شوند حالا استرس کمتری را در بازی های بزرگ تجربه می کنند هرچند که آن ها هم غیبت تماشاگران را ناراحت کننده می دانند.با این حال فعلا آنها به دلیل تصمیماتی که می گیرند در امان هستند.تصور کنید حضور ۹۰ هزار نفری در دربی پایتخت.سوت زدن به نفع یکی از تیم ها و ...جو عجیبی است.

هیچ تیمی میزبان نیست

نکته دیگری دیگر میزبان یا مهمان بودن تیم ها اهمیت خود را از دست داده و شاید رفت و آمد به همراه امکانات شهرها تعیین کننده باشد. اگرچه نمی توان درآمدزایی تیم ها از بلیت فروشی را نادیده گرفت و این هم می تواند یک مشکلی مالی بزرگ باشد که به علت عدم حضور تماشاگران به وجود آمده است.خیلی از تیم های بزرگ مثل پرسپولیس،استقلال،تراکتور،سپاهان و ...به لطف هواداران شان گاهی حتی بازی باخته را با برد عوض کرده اند.اما حالا دیگر فرقی ندارد و آنها آن یار دوازدهم و آن عاملی که انرژی مضاعفی می داد را در اختیار ندارد.

خوش به حال سازمان لیگ با این همه تبلیغات!

غیبت هواداران روی سکوها اگر برای تیم ها و تماشاگران یک موضوع منفی باشد اما برای سازمان لیگ که فضای تبلیغاتی بیشتری را در اختیار گرفتند یک اتفاق سراسر مثبت بود؛ چرا که علاوه بر سه ردیف تبلیغات دور زمین می توانند تبلیغات خودشان را با فونت درشت تر و با زمینه بزرگ تر به روی صندلی ها بنشانند!صندلی های ورزشگاه های ایران که به هربهانه ای از جا کنده می شدند و روی هوا می چرخیدند تا برسر یک بازیکن فرودآیند مدت هاست سرجای خود نشسته اند و از دیدن فوتبال بدون هیاهو لذت می برند!کرونا بی خیال نمی شود و فوتبالی بدون تماشاگر هیجان زیادی ندارد.باید منتظر نشست و دید که این تشنه لبان فردای روزی که کووید ۱۹ ریشه کن شد چه کاری برای فوتبال انجام خواهند داد و تا چند ماه استادیوم های ورزشی را پر خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج