۱۰۶۶۱۲۷
۲۶ نظر
۵۱۲۰
۲۶ نظر
۵۱۲۰
پ

ماجرای تولد «مالی»؛ نوزادی که هم‌سن مادرش بود

پیرترین نوزاد دنیا به تازگی متولد شد؛ دانشمندان می‌گویند که این نوزاد ۲۷ساله حدودا هم‌سن مادرش بوده و با فرآیند انجماد جنین و روشی باورنکردنی به دنیا آمده است.

گجت‌نیوز: پیرترین نوزاد دنیا به تازگی متولد شد؛ دانشمندان می‌گویند که این نوزاد ۲۷ ساله حدودا هم سن مادرش بوده و با فرآیند انجماد جنین و روشی باورنکردنی به دنیا آمده است.

ماجرای تولد «مالی»؛ نوزادی که هم‌سن مادرش بود

خبر تولد پیرترین نوزاد دنیا به تازگی سر و صدای زیادی به پا کرده است؛ بر اساس اطلاعات موجود، محققان با انجماد جنین در ۲۷ سال پیش، امکان تولد نوزادی را فراهم کرده‌اند که تقریبا برابر مادر خود سن دارد.

دانشمندان این نوزاد را در تنسی آمریکا به دنیا آورده‌اند و گفته شده که جنین مورد نظر رکورددار طولانی‌ترین زمان انجماد در تاریخ علم پزشکی است. در واقع سابقه نداشته که یک جنین برای مدت ۲۷ سال منجمد بوده باشد و سپس به زندگی آورده شود.

نام این نوزاد شگفت‌انگیز مالی اورت گیبسون (Molly Everette Gibson) بوده و با اینکه به صورت فیزیکی، دانشمندان مالی را در ۲۸ اکتبر امسال به دنیا آوردند، جنین مورد نظر برای اولین بار در اکتبر سال ۱۹۹۲ به وجود آمده بود و تمام این مدت، به صورت منجمد شده نگهداری می‌شد.

نکته عجیب‌تر ماجرا این بوده که مادر این نوزاد، تینا گیبسون هم‌اکنون ۲۸ سال دارد و هردو این مادر و دختر با فاصله زمانی ۱۸ ماه از هم به دنیا آمده‌اند. در واقع این دو نفر تقریبا برای مدتی یکسان روی این سیاره بوده‌اند، اما اختلافی ۲۷ ساله بین خارج شدن تینا و مالی از رحم مادر وجود دارد. تینا در این رابطه می‌گوید که درک چنین موضوعی بسیار سخت بوده، اما تا جایی که به او مربوط می‌شد، به دنیا آمدن مالی به عنوان پیرترین نوزاد دنیا یک معجزه تمام‌عیار است.

ثبت رکورد پیرترین نوزاد دنیا

این تنها قسمت باورنکردنی داستان نبوده و پیش از مالی، نوزاد دیگری در سال ۲۰۱۷ به دنیا آمده بود که با همین روش انجماد جنین، ۲۴ سال را به صورت منجمد، در محیط آزمایشگاهی نگهداری شده بود؛ جالب است بدانید که نوزاد مورد نظر، اما ورن گیبسون نام داشته و خواهر بیولوژیکی مالی محسوب می‌شود. در واقع می‌توان گفت که خانواده گیبسون یکی از عجیب‌ترین خانواده‌های دنیا بوده، چرا که دو مورد از پیرترین نوزادهای دنیا در آن به دنیا آمده‌اند.

ماجرای تولد «مالی»؛ نوزادی که هم‌سن مادرش بود

تینا و مالی گیبسون

شاید باور نکنید که خانواده گیبسون مدت‌ها برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کردند و قرار گرفتن در کتاب گینس به عنوان رکورددار برای آن‌ها اصلا موضوع مهم یا حتی قابل تصوری نبود. البته تا تمام ماجرا را ندانید، نمی‌توانید سرگذشت کامل این خانواده عجیب و نوزادان عجیب‌تر آن را درک کنید.

ماجرای تولد «مالی»؛ نوزادی که هم‌سن مادرش بود

مالی و اما از لحاظ ژنتیکی خواهد یکدیگر هستند؛ پدر و مادر اصلی و بیولوژیکی دو خواهر به صورت ناشناس، سال‌ها پیش آن‌ها را اهدا کردند و محققان هم در همان موقع این دو جنین را منجمد کردند.

به بیان ساده‌تر، چیزی در حدود ۲۷ سال پیش این دو جنین اهدا شدند، منجمد شدند و سپس، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، از طریق رحم مادر خوانده خود، تینا گیبسون به دنیا آمدند. البته کمی طول کشید تا به دنیا آمدن دو جنین مورد نظر و محسوب شدن آن‌ها به عنوان موجودات زنده و نوزادان انسان، عملی شود.

موسسه مسئول به دنیا آوردن پیرترین نوزاد دنیا

تینا در کمال تعجب و ناباوری می‌گوید که باور کردن این موضوع تنها در چند سال پیش برای او غیر ممکن بود، اما حالا می‌بینیم که پس از سال ۲۰۱۷، تازه‌ترین رکورددار پیرترین نوزاد دنیا هم به خانواده این شخص وارد شده است.

ماجرای تولد «مالی»؛ نوزادی که هم‌سن مادرش بود

محققان مرکز ملی اهدای جنین (NEDC) ناکسویل آمریکا، به دنیا آمدن این دو خواهر عجیب و غریب را ممکن کرده‌اند. این مرکز یک سازمان غیر انتفاعی بوده که والدین گوناگون از سراسر کشور، جنین‌های خود که به روش فرآیند لقاح مصنوعی به وجود آمده‌اند را به آن اهدا می‌کنند.

این والدین به هر دلیلی از بزرگ کردن جنین خود منصرف شده‌اند و از چندین دهه پیش تاکنون، مرکز مورد نظر اقدامات جالب‌توجهی را با این جنین‌های اهدایی امکان‌پذیر کرده است. در چنین شرایطی والدین مورد نظر تصمیم می‌گیرند که به جای از بین بردن جنین خود، آن را به سازمان NEDC اهدا کنند تا برای استفاده در آینده، منجمد شود. سازمان مورد نظر هم درخواست خانواده دیگری مانند خانواده تینا گیبسون را قبول کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا جنین‌های منجمد شده را در رحم خود پرورش داده، به دنیا آورند و در نهایت به فرزند خواندگی قبول کنند.

بر اساس اطلاعات موجود، سازمان NEDC تاکنون بیش از هزار نوزاد را از این روش به دنیا آورده است؛ با این حال، مالی و اما گیبسون جزو منحصر به فردترین مواردی از به دنیا آوردن جنین‌های منجمد هستند، چرا که به عنوان رکورددار پیرترین نوزاد دنیا هم شناخته می‌شوند.

موفقیت فرآیند انجماد جنین

موفقیت شگفت‌انگیز شرایط اما و مالی گیبسون به ما نشان می‌دهد که بحث انجماد و به دنیا آوردن جنین‌ها بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی بوده که تصور می‌شد و می‌توان برای مدت زمانی بسیار طولانی یک جنین را در چنین وضعیتی نگه داشت.

کارول سامرفلت (Carol Sommerfelt)، سرپرست آزمایشگاه NEDC می‌گوید که مهم‌ترین نکته، نگهداری صحیح از نوزادهای منجمد در مخزن نیتروژن مایع بوده و تا زمانی که شرایط نگهداری مناسب رعایت شوند، می‌توان برای مدت زمانی نامحدود از جنین‌ها در این شرایط نگهداری کرد. تولد مالی به عنوان پیرترین نوزاد دنیا هم نشان می‌دهد که حداکثر مقدار فعلی و ثبت شده این مدت زمان حدودا ۲۷ سال است.

البته سامرفلت می‌گوید که با وجود موفقیت دختران خانواده گیبسون، فرآیند انجماد و بازگرداندن جنین به حالت غیر منجمد تنها در ۷۵ درصد مواقع درست عمل می‌کند و همچنین، فقط در ۴۹ درصد از موارد در نهایت مادر می‌تواند یک نوزاد زنده را از این فرآیند به دنیا آورد. با این حال متخصصان می‌گویند که در طول سال‌های اخیر فرآیند لقاح مصنوعی به سطح بالایی از پیشرفت رسیده و موفقیت استفاده از جنین تازه‌ای که با فرآیند لقاح مصنوعی به وجود آمده، فرق چندان با به دنیا آوردن یک جنین منجمد ندارد.

ماجرای تولد «مالی»؛ نوزادی که هم‌سن مادرش بود

جالب است بدانید که تنها در زمان انتقال جنین به رحم بود که تینا متوجه سن مالی شد و فهمید که جنین مورد نظر تقریبا در زمان به دنیا آمدن مادر، منجمد شده است. در آن زمان تینا از پزشکش پرسید که چنین موضوعی دقیقا به چه معناست؟ پزشک هم جواب داد که در صورت موفقیت، این دختر یک رکورددار کتاب گینس به دنیا خواهد آمد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا اينجا بود طلاق و طلاق كشي ميشد از بس خوب نسل تربيت مي كنند و بچه دوست و خانواده دوست هستند !!!!
      دردي بدتر از فرهنگ پايين نيست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

      • شاهین

        دقیقا همینطوره...

    • بدون نام

      دست تو کار خدا میکنند مگه میشه

    • بدون نام

      ماها هم الان درگیریم که با کدوم پا بریم تو مستراح!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :)))))))))عالی بود

      • بدون نام

        با پای چپ یاراست برای سالم زندگی کردن است واین یک جهش علمی است که بشر به آن دست یافته است حالا اگر نمیدانی که حتما نمیدانی بدان این بچه ازاین مادر و پدر ارث نمیبرد اسلام در ۱۴۰۰سال قبل تک لیف این بچه را معلوم کرده که با فرزندان ثلبی این پدر ومادر نزاع نشود

      • بدون نام

        تو با کله برو

    • بدون نام

      بسیار مسخره و پر از دروغ است
      هیچ فایده ای هم ندارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما خیلی بی سوادی
        تو ایران هم همین روش ها توسط دکترهای نازایی انجام میشه !!

    • رضا

      زیاد کردن به زور جمعیت دنیا پیش کش، اگه میتونند یه کاری برای ریشه کنی کرونا انجام بندن.

      پاسخ ها

      • ارتش یک نفره

        استاد ربط دادن مسائل بی ربط به هم ایرانی ها هستند...

    • بدون نام

      خیلی ظالمن بدترین شرایط برای یک انسان بی هویتی است بچه ای که معلوم نیست چه کسی هست چه ضربه های روحی و روانیو تحمل می‌کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توی خیلی از کشورها درصد بالایی از بچه ها بی هویت هستن
        توی کشور خودمون هم کم نیس تعدادشان
        مهم اینه این دو تا بچه الان پدر و مادر دارن و قطعا توی شرایطی بهتر از 27 سال پیش به دنیا اومدن

    • بدون نام

      چ کارمسخره ای

    • بدون نام

      ما اگر بتوانيم قيمت مرغ و تخم مرغ و گوجه و پياز و سيب زميني و ...... تنظيم و كنترل كنيم اعجاز كرده ايم فريز كردن جنين پيشكش.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا تو ایران در مراکز ناباروری اینکار انجام میشه

      • بدون نام

        در ايران كل مردم را فريز كرده اند

    • بدون نام

      یعنی مادرش 1ساله بوده که جنین را به دستگاه فریز سپردن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطور میشه از ریشه دروغه

      • حسین

        نه این جنین مال ی زن دیگه بوده ک اهدا کرده.بعد این خانوم بزرگش کرده

      • بدون نام

        مادر اصلیش که معلوم نیست کیه اون جنین رو اهدا کرده بعد این خانم این جنین اهدایی رو تحویل گرفته و در رحم خودش پرورش داده یه جورایی شبیه رحم اجاره ای

      • کیانا

        جنین ۲۷ سال پیش اهدا شده به موسسه حالا یکی اومده قبول کرده این جنین رو تو رحمش بکارن ولی در واقع نطفه ۲۷ سال پیش تشکیل شده

      • بهار

        من اینو تو ایران هم شنیدم که بوده تو تلویزیون هم آورده بودنشون البته برا خود پدر مادر بود جنین . جوون که بودن نطفه رو فریز کرده بودن بعد از چندین سال تو رحم گذاشته بودن و بدنیا اومده بود

    • بدون نام

      الله اکبر

    • بدون نام

      الان تو ایران هم میشه اما این نکتش طولانی نگه داشتن جنین بوده
      احتمالا مادر اصلیش زنده باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج