۱۰۶۷۱۳۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ارتفاع اورست ۸۸۴۸.۸ متر اعلام شد

شینهوا خبرگزاری رسمی چین با استناد به نتیجه مطالعات تیم کارشناسی مشترک چین و نپال که امروز سه شنبه منتشر شد ارتفاع جدید قله اورست را هشت هزار و ۸۴۸ متر و ۸ سانتیمتر اعلام کرد.

خبرگزاری ایرنا: شینهوا خبرگزاری رسمی چین با استناد به نتیجه مطالعات تیم کارشناسی مشترک چین و نپال که امروز سه شنبه منتشر شد ارتفاع جدید قله اورست را هشت هزار و ۸۴۸ متر و ۸ سانتیمتر اعلام کرد.

یک تیم شامل ۵۳ تن از محققان و نقشه برداران چین و نپال با استفاده از پیشرفته ترین فناوری ها از جمله سامانه موقعیت سنجی بایدو که با ده ها ماهواره پشتیبانی می شود، بلند ترین کوه دنیا را اندازه گیری کرده اند.

این قله را نپالی ها «سامارگاتا» و چینی های منطقه تبت «چومونگ لانگما» می نامند جهان نیز این کوه را با نام «اورست» می شناسد این کوه در رشته کوه هیمالیا بین چین و نپال قرار دارد.

سال ۲۰۰۵ میلادی، چینی ها بلندا و همچنین دامنه قله را بررسی کردند و بر اساس آن ارتفاع این قله ۸ هزار و ۸۴۴ متر و ۴۳ سانتیمتر اعلام شد که دقیقترین اندازه گیری از آن زمان تاکنون بوده است نپال اما می گوید که در اندازه گیری این قله باید بخش کلاه برفی آن نیز محسوب شود که با این حساب اندازه کوه ۸ هزار و ۸۴۸ متر خواهد بود.

عده ای معتقد بودند پس از زمین لرزه ۸.۱ ریشتری سال ۲۰۱۵ میلادی در این منطقه ممکن است اندازه قله تغییر کرده باشد اما مطالعات جدید نشان می دهد اندازه قله تغییر جندانی نکرده است این زمین‌لرزه باعث سقوط بهمن در اورست شد که در اثر آن دست کم ۱۸ نفر کشته و ۶۱ نفر هم زخمی شدند.

اکتبر سال ۲۰۱۹ «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین از نپال دیدار کرد و طرفین توافق کردند در این زمینه تحقیقات مشترکی انجام دهند و این قله را نماد دوستی دو کشور نامیدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج