۱۰۶۷۳۸۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

شاهد یک لیگ ترسو هستیم

روز یکشنبه و دوشنبه بازی‌های هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شد و تمام تیم‌های مدعی یا شکست خوردند یا با نتیجه تساوی از زمین بازی خارج شدند.

روزنامه اعتماد: روز يكشنبه و دوشنبه بازي‌هاي هفته پنجم ليگ برتر فوتبال ايران برگزار شد و تمام تيم‌هاي مدعي يا شكست خوردند يا با نتيجه تساوي از زمين بازي خارج شدند. سپاهان مقابل نفت مسجد سليمان شكست سنگين سه بر يك را تجربه كرد، استقلال در آزادي مقابل صنعت نفت با نتيجه يك بر يك متوقف شد و بازي بزرگ هفته بين فولاد و تراكتور نيز بدون گل پايان يافت. بازي پرسپوليس و نساجي نيز به زمان ديگري موكول شد. رقابت‌هاي ليگ در حالي به اين نقطه رسيده كه خيلي از اهالي فوتبال از ضعف فني بازي‌ها ابراز نارضايتي مي‌كنند. بسامد بازي‌هاي كم‌گل در ليگ بالاست و به نظر مي‌رسد تيم‌ها هنوز جا نيفتاده‌اند.

نيما نكيسا ملي‌پوش سابق كشورمان معتقد است يكي از دلايل بروز چنين وضعيتي، بيماري كروناست كه برنامه‌ همه تيم‌ها را به هم ريخته است. نكيسا در اين رابطه به روزنامه اعتماد گفت: «با توجه به اينكه ۵ هفته از ليگ ما گذشته يك سري پارامترها بوده كه روي مسابقات تاثير گذاشته است. اصلي‌ترين پارامتر درگيري كل دنيا با بيماري كروناست. اين بيماري زمان خيلي زيادي همه را خانه‌نشين و بازيكن را از فرم ايده‌آل‌شان دور كرد. بعد از اينكه مجوز بازي‌ها صادر شد و تيم‌ها توانستند شروع كنند، نقش كادر پزشكي تيم‌ها نمود بيشتري پيدا كرد. آن تيم‌هايي كه تيم پزشكي قوي‌تري داشتند خيلي راحت‌تر توانستند به سطح آمادگي برسند. اما آن تيم‌هايي كه اينچنين نبودند از فرم ايده‌آل دور شدند و نتوانستند به آنچه مدنظرشان هست برسند. اين تيم‌ها آسيب‌ديده‌هاي زيادي هم دادند. به همين علت ما در شروع مسابقات شاهد يك ليگ ترسو هستيم.

يعني خيلي‌ها از ترس آسيب‌ديدگي، خيلي‌ها از ترس ناآماده بودن بدن و جا نيفتادن نتوانستند كيفيت اصلي خودشان را نمايش بدهند. خيلي‌ها تا آمدند تمرينات‌شان را درست و حسابي شروع كنند و به بازي بپردازند دچار بيماري شدند. مثلا تيم ذوب‌آهن به يك باره با ۲۰ بازيكن كرونايي مواجه شد. اين مشكلات همه دنيا و از جمله ليگ ما را تحت‌تاثير قرار داده. خيلي تيم‌هاي بزرگ در سراسر دنيا با چنين وضعيتي مواجه هستند، مثلا بارسلونا. شما چنين نتايج ضعيفي را در هيچ دوره‌اي از اين تيم نديديد.

نوسانات تيم‌هاي بزرگ زياد است. اين شرايط بد باعث شده خيلي از بازيكنان ما به خاطر حفظ خودشان چه از لحاظ روحي رواني يا بدني كاملا مراقب باشند و محتاط عمل كنند. بسياري از بازيكنان ما تلاش كردند خودشان را قرنطينه كنند. اين بيماري به فوتبال دنيا و فوتبال ما خيلي لطمه زد و آن را خيلي به عقب برگرداند.» اين كارشناس فوتبال كشورمان كه در زمينه آسيب‌شناسي ورزشي هم تخصص دارد، افزود: «فوتبال دنيا سال‌هاست بحث پزشكي ورزشي را در چارت مديريتي خود وارد كرده است.

ما مدت زيادي نيست كه چنين كاري را انجام داده‌ايم. ضمن اينكه كادر پزشكي تيم‌ها مدت كمي است كه قوت پيدا كرده. مخصوصا با همين بيماري كرونا. اگر يادتان باشد قديم كمتر تيمي اعتقاد به حضور يك كادر پزشكي قوي كنارش داشت. معمولا يك پزشك عمومي مي‌گذاشتند كنار تيم و بازي مي‌كردند. الان اين‌طور نيست. يك فيزيوتراپ هست، يك آسيب‌شناس هست و تخصص‌هاي ديگر.» نكيسا تاكيد كرد: «در مجموع اينكه ليگ ما نسبت به سال‌هاي قبل ضعيف‌تر شده حرف بي‌ربطي نيست.»

مسوول توسعه فوتبال پايه فدراسيون فوتبال دليل ديگر افت ليگ را تغيير زيادي سرمربيان دانست و گفت: «بخش ديگر افت ليگ مربوط مي‌شود به چرخش هرساله يك‌سري مربي. چند تا مربي ما سر جاي سال گذشته‌شان هستند؟ استقلال مربي عوض كرده. پرسپوليس و سپاهان و شهر خودرو و ذوب‌آهن و نساجي و خلاصه اكثر تيم‌ها نسبت به ابتداي فصل قبل مربي عوض كردند. غير از آلومينيوم و مس كه از دسته پايين آمدند به همراه فولاد و سايپا بقيه تيم‌ها با سرمربي جديد وارد ليگ شدند.

يك سري مربي هم مي‌بينيد كه در ده سال گذشته ۷ تا تيم عوض كردند.» نكيسا در اين زمينه مثال‌هايي از فوتبال اروپا آورد و ادامه داد: «ببينيد، وقتي آرسن ونگر ۲۱ سال در يك باشگاه مي‌ماند يا فرگوسن ۲۶ سال منچستر را هدايت مي‌كند، وقتي مربيان بزرگ مثل گوارديولا و مورينيو و زيدان را مي‌بينيم كه دست‌كم دو يا سه سال در يك تيم مي‌مانند و ثبات كاري پيدا مي‌كنند مي‌توانند موفق باشند. اينجا تا مربي مي‌آيد براي يك بازيكن برنامه بچيند عوض مي‌شود. بعد ما صحبت از سازندگي مي‌كنيم.

سازندگي از كجا بايد شروع شود؟ از مربي بزرگسالان است. مربي بزرگسالان است كه مربيان رده‌هاي اميد و جوانان را جمع مي‌كند و مي‌گويد: «من مي‌خواهم در دو سال آينده با فلان تاكتيك بازي كنم. برويد نسل باشگاه را براي سال‌هاي آينده با اين فضا بسازيد. در ليگ ايران وقتي چنين حرفي بزنيم به ما مي‌خندند و مي‌گويند شما به ما بگو از كجا برويم پول در بياوريم؟!»

دروازه‌بان سابق تيم‌هاي پرسپوليس و پاس در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌تواند مدعيان ليگ بيستم را تا پايان هفته پنجم شناسايي كرد يا خير، گفت: «خيلي زود است بخواهيم راجع به تيم‌هاي مدعي صحبت كنيم. چند تيم هستند كه مدعي سنتي ليگ به حساب مي‌آيند و در موردشان مي‌توان به نوعي اظهارنظر كرد. مثلا تراكتور هنوز نتوانسته به يك تبلور درستي برسد. استقلال هم همين‌طور. پرسپوليس باز نتايجش به نسبت بهتر است. سپاهان هم نوسان زيادي دارد. در اين شرايط گل‌گهر آمده و يك فضاي منطقي و خوب را براي خودش به وجود آورده و جز باختي كه در هفته پنجم به پيكان داد به نظرم خيلي درست و اصولي كار مي‌كند. مضاف بر اين تيم پيكان هم به نظرم امسال تيم قدرتمندي است.»

ايشان در مورد تيم‌هاي پايين جدول هم به ضرورت تقويت تيم‌هاي مس و ماشين‌سازي اشاره كرد و گفت: «آلومينيوم با توجه به برد ۴ بر يك مقابل ماشين‌سازي به نوعي به خودش شوك داد و مقداري از آن فضاي سابق درآمد و به يك باور رسيد. اما ماشين‌سازي بايد تيمش را تقويت كند. مس رفسنجان هم احتياج به دو يا سه بازيكن كليدي‌تر دارد تا بتواند خودش را از اين وضعيت جدا كند. چون تيمي كه در ابتداي فصل به هر دليلي عقب مي‌ماند، جبران كردن خيلي چيزها برايش خيلي سخت خواهد شد و آن وقت مجبور مي‌شود براي نيفتادن بجنگد. الان ذوب‌آهن وضعيت نابساماني دارد. ولي فكر مي‌كنم رحمان رضايي بتواند تيمش را با يك استراتژي بهتر از اين فضا خارج كند.»

برخي كارشناسان يكي از دلايل افت امسال ليگ را ممنوعيت جذب بازيكن و مربي خارجي عنوان كرده‌‌اند. نكيسا در اين رابطه با اشاره به اينكه بايد قوانين اصلاح مي‌شدند و در شرايط فعلي حق دو تيم تازه وارد به ليگ خورده شده، گفت: «من كارشناس تاثيرگذاري در اين زمينه نيستم و نظر من هم نظر مهمي نيست اما حرف‌هاي خودم را در اين زمينه دارم.

خلاصه مي‌گويم اگر چهار تا بازيكن يا مربي از طرف بعضي تيم‌ها آمدند و سر ما را كلاه گذاشتند دال بر اين نيست كه بازيكن يا مربي خارجي جذب كردن كار بدي است. نحوه بازيكن يا مربي گرفتن ما اشكال داشته. مي‌توانستيم به جاي ممنوع كردنش قانون را اصلاح كنيم. الان تيم آلومينيوم يا مس چه گناهي كردند كه از ليگ يك‌ آمدند و نمي‌توانند بازيكن خارجي جذب كنند. الان اكثر تيم‌هايي كه سال قبل ليگ برتر بودند بازيكن خارجي دارند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج