۱۰۶۸۷۳۵
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

موسوی تبریزی:

افزایش مشکلات، دین مردم را نشانه می گیرد

آیت الله موسوی تبریزی می گوید: صحیح نیست که در کنار دیوار منزل ما، یک نفر از گرسنگی نتواند بخوابد یا بیماری پول درمان نداشته باشد و به همین دلیل جان خود را از دست بدهد. امروز که با شیوع بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم، بعضا اطلاعات بسیار عجیب و تأسف باری به دست ما می رسد، گفته می شود برخی افرادی پس از ابتلا به کرونا چون نتوانستند هزینه درمان خود را تأمین کنند، جان خود را از دست دادند، بسیاری از جان باختگان کرونا اگر پول برای درمان داشتند و به آنها رسیدگی بیشتری می شد.

شفقنا: دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شرایط اقتصادی بسیاری از مردم به خصوص محرومین در وضعیتی بحرانی قرار دارد، گفت: با توجه به شرایط امروز کشور حرف های شعاری نمی تواند دردی را تسکین کند، حکومت باید در جهت رفع مشکلات بیش از گذشته تلاش نماید مخصوصاً در زمینه اشتغال و تولید کار برنامه ریزی دقیق و کاربردی داشته باشد. علما از سرمایه اعتماد مردمی استفاده و در جهت کمک به محرومین به کار ببرند و افراد توانمند از نظر مالی نسبت به قشر ضعیف و محروم جامعه بی اعتنا نباشند.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی درباره نحوه کمک و برخورد صحیح با محرومان، اظهار کرد: اصول اخلاقی و انسانی در برخورد و کمک به محرومان را باید ابتدا در ریشه انسانی و دینی جست وجو کنیم، وقتی گفته می شود «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» نباید این متن را تنها به یک شاعر نسبت دهیم بلکه توجه داشته باشیم که محتوای این متن یا بیت شعر از قرآن کریم، روایات و نهج البلاغه استخراج شده است.

هر انسانی که رحم، مروت، عدالت، امکان و علم داشته باشد نمی تواند نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت باشد

وی ادامه داد: انسان ها از یک ریشه هستند لذا هر انسانی که رحم، مروت، عدالت، امکان و علم داشته باشد نمی تواند نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت باشد به همین دلیل در قرآن در رابطه با خمس و زکات و آیاتی مربوط به احسان و کمک به دیگران بیان شده که مردم با هم برادر و شریک هستند.

دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: کمک و احسان به دیگران قبل از اسلام حتی در زمان حضرت عیسی(ع) و حضرت موسی(ع) نیز وجود داشته است، در اوایل اسلام نیز کمک و احسان به دیگران از ویژگی های بارز پیامبر اکرم(ص) بوده است به عنوان مثال زمانی که پیامبر(ص) در مدینه مستقر می شوند، اولین غنایم جنگی که به دست می آورند، میان همه مردم از جمله کسانی که ضعیف، بیمار و فقیر بودند و نتوانستند به جنگ بروند، تقسیم می کند و حتی تأکید می کنند که در تقسیم غنایم این گروه را مقدم بدارید.

در انسانیت و کمک به دیگران مسلمان، یهودی، شیعه و سنی تفاوتی ندارد

موسوی تبریزی با بیان اینکه طبق آیات قرآن و تأکیدات اسلام علاوه بر برادر بودن، انسانیت نیز حائز اهمیت است، اظهار کرد: بر طبق روایتی، حضرت علی(ع) در زمان حکومت خویش از کوچه ای رد می شدند که پیر مرد فرتوت و نابینایى را در حال تکدی گری دیدند، «امام فرمود: این مرد کیست و چرا تکدی گری مى کند؟ گفتند: نصرانى است، امام(ع) فرمودند: تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد، از تأمین روزى وى دریغ مى ورزید؟ از بیت المال زندگى او را تأمین کنید.» از این روایت مشخص می شود که در انسانیت و کمک به دیگران مسلمان، یهودی، شیعه و سنی تفاوتی ندارد و همه یک عضو محسوب می شوند.

برخی به دلیل فقر پس از ابتلا به کرونا جان باختند

وی ادامه داد: این صحیح نیست که در کنار دیوار منزل ما، یک نفر از گرسنگی نتواند بخوابد یا بیماری پول درمان نداشته باشد و به همین دلیل جان خود را از دست بدهد. امروز که با شیوع بیماری کرونا در کشور مواجه هستیم، بعضا اطلاعات بسیار عجیب و تأسف باری به دست ما می رسد، گفته می شود برخی افرادی پس از ابتلا به کرونا چون نتوانستند هزینه درمان خود را تأمین کنند، جان خود را از دست دادند، بسیاری از جان باختگان کرونا اگر پول برای درمان داشتند و به آنها رسیدگی بیشتری می شد.

افزایش مشکلات، دین مردم را نشانه می گیرد

متأسفانه تست کرونا هزینه بالایی دارد، داروهای درمانی گران هستند، بیمارستان ها شلوغ است و برخی بیماران را در منزل نگهداری می کنند و برای مراقبت و رسیدگی به این بیماران باید تغذیه مناسب باشد تا بهبودی زودتر حاصل شود، اما با وضعیت اقتصادی امروز اکثریت مردم و گرانی کالاها چطور می توان از بیمار خود نگهداری کرد و تغذیه مناسبی برای او فراهم نمود!؟ حکومت باید به این مسایل توجه ویژه داشته باشد.

دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تأکید کرد: هم دولت و هم افرادی که از نظر مالی وضعیت مناسبی دارند، نباید نسبت به دیگران که در شرایط مالی بسیار نامناسبی قرار دارند، بی اعتنا باشند، افراد توانمند از وضعیت همسایگان و آشنایان ضعیف اطلاع یابند و در صورت امکان حتی مقداری ولو ناچیز کمک حال آنها باشند، این بزرگترین اخلاق اسلامی است که انبیاء و پیامبران داشتند.

حضرت علی(ع) از باغ فدک حضرت زهرا(س) خرما به دست می آورد و در راه منزل آنها میان مردم نیازمند تقسیم می کرد، در روایات است که گاهی به حضرت زهرا(س) حتی یک خرما نمی رسید و نقل است که یک بار حضرت زهرا(س) به حضرت علی(ع) اظهار داشتند، خرما برای حسنین می آوردند و حضرت علی(ع) فرمودند: محتاج بسیار بود و نتوانستند حتی یک خرما به منزل بیاورند. ما اگر شیعه علی(ع) هستیم، اگر ناراحتیم که به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم اربعین سیدالشهدا (ع) را در کربلا حضور داشته باشیم، اگر ناراحت هستیم که نمی توانیم به زیارت اهل بیت(ع) برویم و برای بسته شدن حرم ها نگرانیم، باید اخلاق ائمه اطهار(ع) را نیز رعایت کنیم.

موسوی تبریزی کمک به یکدیگر به خصوص در شرایط امروز کشور را ضروری دانست و تصریح کرد: ممکن است ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد جامعه توان مالی کمک به دیگران را نداشته باشند، اما ۷۰ درصد از مردم از نظر مالی در وضعیتی هستند که بتوانند حتی ناچیز به محرومان کمک کنند؛ توقع است برخی از افراد ثروتمند جامعه بیشتر و سایرین با قناعت در زندگی خود به میزان کمتر، کمک حال قشر ضعیف کشور باشند.

باید برای مردم این اطمینان حاصل شود که پایگاه های امنی برای کمک به محرومان وجود دارد

وی بر ایجاد پایگاه های اطمینان بخش برای کمک های مردمی تأکید کرد و گفت: باید برای مردم این اطمینان حاصل شود که پایگاه های امنی وجود دارد و کمک های آنها را به دست محرومین می رسانند لذا باید موسسات مردمی قابل اعتماد فعال شوند و کمک های مردم را به دست نیازمندان واقعی برسانند.

روحانیت از سرمایه اعتماد مردم استفاده کند و امانت مردم را به دست نیازمندان برساند

وی به وظیفه علما در زمینه کمک به محرومین اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از افراد از نظر مالی توانمند هستند و از این جهت می توانند به دیگران کمک کنند، برخی دیگر مانند علما و روحانیون اگرچه توانایی مالی ندارند، اما از سرمایه ای مثل زبان، علم و اعتماد در میان مردم برخوردارند. اعتماد مردم، نعمت بسیار بزرگی است البته مسئولیت سنگینی نیز می باشد و

باید دعا کرد خداوند در این مسیر انسان را از نفس اماره، قدرت طلبی و جاه طلبی حفظ نماید. اگر مردم به روحانیت اعتماد دارند، اولاً از انحرافاتی که ممکن است دچار آن شویم هر روز به خداوند پناه ببریم و خداوند را ناظر بدانیم و دوماً از این سرمایه اعتماد مردم استفاده کنیم و امانت مردم را به دست نیازمندان برسانیم.

با وجود ضعف و نیازمندی مردم، پیش برد دین بسی دشوار می شود

موسوی تبریزی در مورد آسیب های ازدیاد محرومیت در آینده گفت: در این زمینه به یک روایات از ائمه اطهار(ع) اشاره می کنم «کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا؛ جامعه‌اى که در آن فقر، بیکارى، مشکلات معیشتىِ غیر قابل حل، اختلاف طبقاتى، تبعیض وجود داشته باشد، آرامش ایمانى پیدا نمی کند. فقر، انسانها را به فساد و کفر می کشاند.» از زمان حضرت آدم(ع) به بعد، انبیاء یکی از وظایف دینی و اخلاقی خود را کمک به مردم می دانستند لذا احکام این بزرگان حمایت از مردم بود چرا که بدون کمک و وجود ضعف و نیازمندی مردم پیش برد دین بسی دشوار می شود و حتی در مواردی برخی دینداران هم دچار ضعف ایمان می شوند، به خصوص اینکه مردم شاهد باشند مدیران، مسئولان و روحانیون کشور بی اعتنا به مردم در رفاه زندگی می کنند و مردم در حال فقر با روزگار دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط امروز کشور حرف های شعاری نمی تواند دردی را تسکین کند، حکومت باید در جهت رفع مشکلات بیش از گذشته تلاش نماید مخصوصاً در زمینه اشتغال و تولید کار برنامه ریزی دقیق و کاربردی داشته باشد، در مسیر رفع فقر و بیکاری اگر عواملی مانع هستند و تنها با قراردادهایی این موانع برطرف می شود و برای جامعه مفید است، هیچ اشکالی ندارد.

وی گفت: من تعجب می کنم از برخی که فقط شعار می دهند و به عوارض شعارها و اقدامات خود توجه ندارند. نمایندگانی که قوانینی را تصویب می کنند هم باید متوجه پیامدهای مصوبات خود باشند. برخی حقوق خود را می گیرند و سفرهای مختلف می روند و کارهای خود را پیش می برند و شعار می دهند، اما فقر مردم را نمی بینند. اگر آزادانه در خیابان ها رفت و آمد کنید متوجه می شوید که مردم در چه شرایطی هستند.

دبیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیان کرد: من اخیراً شخصی که در قم وجوهات می داد و یکی از خیرین معروف است را دیدم، این شخص دست نیاز دراز نکرده بود، اما ناله هایش بدتر از این بود که بخواهد بگوید به من کمک کنید. اهالی بازار، کارمندان، کارگران و از همه مهم تر جوانان هر کدام به نوعی در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند. جوانانی که خوشبختانه به توصیه بزرگان خود گوش دادند و ازدواج کردند، متأسفانه در وضعیت نامناسبی هستند، برخی توانایی تأمین نیازهای زندگی خانواده خود و درمان بیماری فرزندانشان را ندارند.

ازدیاد مشکلات اقتصادی و معیشتی دین مردم را نشانه می گیرد

موسوی تبریزی در پایان گفت: ازدیاد مشکلات اقتصادی و معیشتی سبب می شود، افراد از دین خارج شوند چرا که وضعیت نامناسب کشور به نام روحانیت تمام می شود و از این جهت دین در خطر قرار می گیرد. برخی از جوانان وقتی با مشکلات مواجه می شوند، به دلیل تجربه و تحمل پایین، تحت تأثیر اخبار و تبلیغات بیگانگان و فضای مجازی قرار می گیرند و دین آنها نشانه گرفته می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شما آقایان چهل سال است که دین مردم را نشانه که چه عرض کنم کلا نابود کردید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج