جاباما
۱۰۶۹۲۷۵
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

زوایای جدیدی از علت تلف‌شدن ‌ببر باغ ‌وحش ارم

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران زوایای جدیدی از علت تلف شدن ماده‌ببر باغ‌وحش ارم را در گفت‌وگو با تسنیم تشریح کرد.

خبرگزاری تسنیم: فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران پیش از این گفته بود که اساس اعلام مدیریت باغ وحش پارک ارم، ماده‌ ببر این باغ‌وحش بر اثر جراحات وارده در درگیری با ببر نر این باغ‌وحش تلف شده است.

براساس این گزارش، علت تلف شدن این ماده‌ببر در باغ‌وحش ارم برای فعالان محیط زیست و دوستداران حیوانات مبنی بر درگیری با ببر نر، قانع‌کننده نبود، به نحوی که اغلب آنها معتقدند این شائبه وجود دارد که این درگیری به واسطه احتمال جفت‌گیری و در کنار هم قرار دادنِ اجباری این دو ببر صورت گرفته است.

به دنبال این ماجرا، محمد کرمی؛ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم از ارائه گزارش مجموعه باغ‌وحش ارم به این اداره درباره تلف شدن ماده‌ببر در این باغ‌وحش خبر داد و اعلام کرد که در این گزارش این طور قید شده که با وجود قفل و جوش میله‌ای بین قفس محل نگهداری ببر نر با ببر ماده، آن طور که نگهبان شیفت شب عنوان کرده، این جوش میله‌ای به واسطه ضربات سنگین ببر نر، خم شده که در نهایت به باز شدن قفس و درگیری به ماده‌ببر سفید شده است!

زوایای جدیدی از علت تلف‌شدن ‌ببر باغ ‌وحش ارم

اما ماجرا به اینجا ختم نشد، به طوری که محمد کرمی؛ رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران به تازگی و پس از گذشت حدود 9 روز از تلف شدن این ماده‌ببر، در گفت‌وگوی دیگری با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که آنچه پیشتر درباره علت تلف شدن این ماده‌ببر عنوان شده، طبق گزارش و اظهارات نگهبان شیفت شب باغ‌وحش ارم بوده و علت دقیق آن در حال بررسی کارشناسی است.

وی همچنین، مشخص شدن علت اصلی تلف شدن این ماده‌ببر را طبق نظر دامپزشکی دانست و گفت: علت مرگ این ماده‌ببر با علت اتفاقی که منجر به مرگ این حیوان شده، دو موضوع متفاوت است که در نهایت سازمان دامپزشکی پس از بررسی‌های دقیق‌تر آن را مشخص و اعلام خواهد کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران تصریح کرد: طبق اصول کارشناسی و شرایط نگهداری ببرها در باغ‌وحش، ببر نر نباید در مجاورت محل نگهداری ببر ماده قرار می‌گرفت و در این زمینه، باغ‌وحش ارم کوتاهی کرده است و نگهداری این دو حیوان در کنار هم غیر کارشناسی بوده است!

کرمی همچنین به فرضیه علت تلف شدن این ماده‌ببر در جریان جفت‌گیری با ببر نر اشاره و تصریح کرد: این فرضیه طبق بررسی‌های ما در محیط زیست استان تهران رد شده، زیرا نژاد ماده‌ببر بنگالی و از نظر ژنتیکی دارای مشکلاتی بوده است البته در سال 95 نیز که این ماده‌ببر به باغ‌وحش ارم منتقل شد، مسئولان مجموعه باغ‌وحش ارم تعهد کتبی دادند که به دلیل مشکلات ژنتیکی، جفت‌گیری با این حیوان انجام نشود.

وی تأکید کرد: طبق آنچه که در گزارش مسئولان مجموعه باغ‌وحش ارم درباره تلف شدن این ماده‌ببر آمده، ببرهای نر و ماده شب‌ها به طور جداگانه، اما در نزدیکی یکدیگر نگهداری می‌شوند، از طرف دیگر به علت اینکه ببر نر نیز در فصل جفت‌گیری قرار داشته، درِ کشویی قفسش را باز می‌کند و قسمتی از آن را را نیز شکسته و به محدوده محل نگهداری ماده‌ ببر حمله می‌کند.

کرمی همچنین در پاسخ به این پرسش که ببر نر چگونه توانایی باز کردنِ درِ قفسش داشته است؟ گفت: ببرها ویژگی گربه‌سانان را دارند و خیلی راحت رفتارهای انسان‌ها را تقلید می‌کنند، بنابراین ممکن است نحوه باز و بسته کردن در را نیز از مسئول نگهداری‌اش تقلید کرده باشد که این احتمال جدی است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران خاطرنشان کرد: هنوز علت دقیق تلف شدن ماده‌ببر در باغ‌وحش ارم به طور دقیق مشخص نیست اما مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که کوتاهی‌هایی در نحوه نگهداری ببرها در مجموعه باغ‌وحش ارم صورت گرفته که در نهایت منجر به این اتفاق شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج