۱۰۷۰۰۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

دفاع دُری از نحوه حجاب بازیگران «کلاه پهلوی»

دری گفت: با نمایش چند چهره با وضعیت خاص لباس ما به انتقال مفاهیم و پیام‌های موردنظر به مخاطب کمک می‌کنیم. این دلیلی برای اشاعه بی‌حجابی یا بدحجابی در جامعه نیست. کسانی که اینگونه فکر می‌کنند بسیار سطحی‌نگر هستند. آنچه در جامعه امروز می‌بینیم رعایت حجاب است و اصول رعایت می‌شود.

خبرآنلاین: ضیاء الدین دری کارگردان سریالهای کیف انگلیسی و کلاه پهلوی به روزنامه وطن امروز گفت: سال‌ها تلاش کردم و کیف انگلیسی را نوشتم، برایش وقت گذاشتم. از زمانی که نوشتم تا وقتی که مجموعه کلید خورد ۸ سال منتظر ماندم تا شرایط ساخت مهیا شد. «کلاه پهلوی» سال ۶۳ برای اولین بار نوشته شد با هر مشکلاتی که بود ساخته شد اما دیدید چه اتفاقاتی افتاد و چه واکنش‌هایی صورت گرفت.

* از شروع نهضت نفت در سال ۱۳۲۸ یا ۲۹ تا سال ۵۷ ـ دوره‌ای معادل تقریبا یک چهارم قرن - لازم است، ساخته شود البته این منوط به این است که مدیران سازمان در این باره تصمیم بگیرند که اگر کلاه پهلوی و کیف انگلیسی به درد جامعه و نظام می‌خورده با همین شیوه بخش دیگری از تاریخ را روایت کنم و پرونده دوران پهلوی بسته شود.

*با مراجعاتی که به سازمان[ صداوسیما]داشتم و با جواب‌هایی که گرفتم به این نتیجه رسیدم حداقل شاید فکر می‌کنند نباید انجام شود یا به دست من نباید انجام شود. استنباط عمومی من از مشی رسانه این است که به سمت این نوع آثار نمی‌روند

*متاسفانه مسائل ظاهری و پوشش زنان بهانه‌ای می‌شود که مدیران به سمت این دوران نروند. در حالی که تلویزیون مستندهایی از قبل انقلاب را نشان می‌دهد که دخترها با روپوش‌های آنچنانی به مدرسه می‌رفتند. رژیم سعی داشت فرهنگ پوشیدن لباس و یونیفرم را در پایین‌ترین لایه‌های بخش‌ها و روستا‌ها هم رسوخ دهد که به نتیجه مطلوب مورد نظر نرسید. تنها در روستاها در دبستان‌ها پسر و دختر مختلط بود و دلیلش را هم به حد نصاب نرسیدن شاگردان مدرسه اعلام می‌کردند.

*ما برای معرفی و بیان برخی شخصیت‌های کلاه پهلوی مجبور بودیم نوع آرایش و لباس‌هایشان را به گونه‌ای نمایش دهیم که نشانگر شخصیت آنها باشد. آثار تاریخی به‌دلیل مستندات موجود باید ساخته شود تا بتواند به‌درستی روی مخاطب تاثیر بگذارد. با نمایش چند چهره با وضعیت خاص لباس ما به انتقال مفاهیم و پیام‌های موردنظر به مخاطب کمک می‌کنیم. این دلیلی برای اشاعه بی‌حجابی یا بدحجابی در جامعه نیست. کسانی که اینگونه فکر می‌کنند بسیار سطحی‌نگر هستند. آنچه در جامعه امروز می‌بینیم رعایت حجاب است و اصول رعایت می‌شود، اگر به دوران گذشته می‌رویم باید به خوبی روایت کنیم تا دلیل بروز انقلاب برای مخاطب به وضوح دیده شود. ما به درستی در جلسات نقد یا دانشگاهی می‌توانیم علت نمایش زنان را توضیح دهیم. ما می‌توانیم با احتیاط و رعایت شئون شرعی و استفاده ترکیبی از کلاه گیس آن زمان را روایت کنیم.

*احساس می‌کنم کسانی که آن تیترها را برای کلاه پهلوی زدند و این همه بزرگنمایی کردند دانسته یا ندانسته تلاش می‌کنند درباره رژیم گذشته چیزی گفته نشود. مومنینی که تعصب دارند و ما هم برایشان احترام قائل هستیم را می‌توان روشن کرد و توضیح داد که فشار‌های بیرونی و عدم نمایش درست نتیجه‌ا‌ش می‌شود پاک و مطهر نگاه داشتن رژیم گذشته . نمونه‌اش را دیدید؛ شبکه‌های ماهواره‌ای کلاه پهلوی را بر نتافتند و این سریال منجر شد به ساخت مستندهایی در ستایش رضاخان. چگونه باید جواب این شبکه‌ها را بدهیم؟

* به من انواع و اقسام دشنام‌ها را دادند و من تحمل کردم. زیرا پیش‌بینی می‌کردم باید تاوان «کیف انگلیسی» را بدهم. «کیف انگلیسی» چماقی داشت که من باید می‌خوردم. مجموعه کیف انگلیسی بدون تبلیغات و در فرصت زمانی کوتاه ساخته و پخش شد. آن مجموعه توانست توده‌های مردم را به خود جذب کند. شرایطی پیش آورد که خوشامد بسیاری که مخالف افکار عمومی حرکت می‌کنند، نبود. در مقابل «کلاه پهلوی» شرایط تولیدش متفاوت بود. پیش‌بینی ما ۴ سال تولید بود که متاسفانه ۵ سال وقفه‌های مختلف به ما تحمیل شد و آسیب زد. به‌گونه‌ای که سریال بیات و باعث شد حوصله مردم سر برود. چقدر علیه کار در حین فیلمبرداری نوشتند.

*متاسفانه باید بگویم برخی رسانه‌ها از سر لجبازی خیانت به جامعه کردند و تک‌تک آدم‌هایی که به گردانندگان این رسانه‌ها اعتماد داشتند دچار انحراف فکری شدند و باید پاسخگو باشند.

*فشارهای بیرونی باعث شد سریال دچار ممیزی شود و تیزر که در حوزه تخصص ما است که باید بیننده را برای دیدن سریال تشویق کند و باید من بر آن نظارت داشته باشم، توسط من ساخته نشد. من ۱۵ تیزر برای این مجموعه ساختم که هیچ‌یک مورد موافقت قرار نگرفت اما خدا را شاکرم که سریال دیده شد و درباره آن صحبت می‌شود.

*در رسانه ملی برای طرح مفاهیم انقلاب، به موضوعات دم‌دستی که به شکل خیلی ابتدایی با مقطع انقلاب گره می‌خورد، می‌پردازند. من به عنوان داور در جشنواره سیما شاهد این قبیل سریال‌ها بودم که کمترین ربطی به انقلاب نداشتند و هدف‌شان یک ملودرام بود اما به نحوی سهل‌انگارانه با مسائل انقلاب گره زده شده بودند که توجیه ساخت داشته باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج