۱۰۷۰۱۱۴
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

اصولگرایان با ١٠میلیون رای دنبال مشارکت نیستند

سیدفاضل موسوی می‌گوید: اگر تمام نامزدهای اصولگرا همگی جمع بشوند، ممکن نیست یکی از آنها نمی‌تواند در انتخابات پیروز شوند، مگر اینکه بنشینند و فردی را با حدود ۱۰ میلیون رای وارد دولت کنند.

روزنامه آرمان ملی: سیدفاضل موسوی می‌گوید: اگر تمام نامزدهای اصولگرا همگی جمع بشوند، ممکن نیست یکی از آنها نمی‌تواند در انتخابات پیروز شوند، مگر اینکه بنشینند و فردی را با حدود ۱۰ میلیون رای وارد دولت کنند.

باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰، شاهد پررنگ شدن نام چهره‌هایی تکراری هستیم. آیا این احتمال وجود دارد که این افراد در دوره‌های جدید مورد استقبال مردم قرار بگیرند؟

این چهره‌های تکراری باید خود تغییرات وضعیت انتخابات پیش رو با دوره‌های پیشین را ارزیابی کنند، تا مشخص شود که رای آنان تا چه میزان افزایش یافته است. دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را در این کشور داریم. چهره‌های جریان اصولگرا مشخص است، البته هردو جناح چهره‌های پنهانی نیز دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند. چهره‌های تکراری بیشتر از جریان اصولگرا هستند. این جریان تا به حال هرچه در چنته داشته را به میدان آورده است. چهره و پدیده‌ای وجود ندارد که مردم نشناسند. تنها راهی که برای این افراد باقی‌می‌ماند این است که روی یک نفر اجماع داشته باشند. جز این کاری از اصول‌گرایان بر نمی‌آید و این یک واقعیت است. در شرایطی که انتخابات به معنای حقیقی آن انجام بشود، اگر ۱۰ نفر از این افراد نیز در کنار هم قرار بگیرند، کاری از پیش نخواهند برد. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ آقایان رضایی، قالیباف و رئیسی بودند و با یکدیگر جمع شدند اما حاصلی به وجود نیامد. همان زمان نیز در گفت‌وگو با روزنامه شما گفته بودم که قالیباف قطعا به نفع رئیسی کنار خواهد کشید و راهی جز این ندارد.

تمام توان اجماعی، مالی و غیره یکجا بر روی آقای رئیسی جمع شد. در حال حاضر او نیز در قوه‌قضائیه به فعالیت‌های خود مشغول بوده و بعید است که برای انتخابات ریاست جمهوری جلو بیاید. این افراد در دوره‌های پیشین تمام توان خود را برای پیروزی در انتخابات به کار بستند اما حاصلی دریافت نکردند. تنها راه برای کسب رای از سوی افراد تکراری این است که اجماع کلی روی این افراد قرار بگیرد و در مقابل نیز کسی وجود نداشته باشد تا با رایی حداقلی به پیروزی برسند.

این احتمال وجود ندارد که چهره‌های تکراری به دلیل شناخته شدن توسط مردم بیشتر مورد اقبال قرار بگیرند؟

با ۵۰ سال سابقه فعالیت سیاسی قاطعانه می‌گویم که به صورت عادی افرادی مانند جلیلی و قالیباف نیز نمی‌توانند در انتخابات پیروز شوند. اگر آقایان قالیباف، جلیلی، رضایی، فتاح و سعید محمد همگی جمع بشوند، ممکن نیست یکی از آنها نمی‌تواند در انتخابات پیروز شوند، مگر اینکه بنشینند و فردی را با حدود ۱۰ میلیون رای وارد دولت کنند. در شرایط طبیعی ممکن نیست که اتفاقی جز این رخ بدهد. بسیاری از افراد و جوانان می‌دانند که ممکن نیست این افراد رای بیاورند.

اگر انتخابات واقعی در کشور اتفاق نیفتد، بالاترین رای اصول‌گرایان چیزی در حدود ۶ تا ۷ میلیون رای خواهد بود. اصول‌گرایان تمام تلاش خود برای جلب رای را قبلا به کار بسته‌اند.

اصول‌گرایان تجربه پیروزی غیرقابل پیش‌بینی در سال ۸۴ را در کارنامه دارند. آیا ممکن است که این پیروزی در سال ۱۴۰۰ با فرد جدیدی رقم بخورد؟

اختلافی که در جریان انتخابات ۸۴ به وجود آمد، یکبار سبب پیروزی این افراد شد اما با این رویه‌ای که اصول‌گرایان دنبال می‌کنند و همه را به خودی و غیرخودی تقسیم کرده‌اند، امکان ندارد که در انتخابات پیروز شوند، مگر اینکه بخواهند این تقسیم‌بندی‌ها را کنار بگذارند. می‌دانیم، در سال ۸۴ یک دلیل اختلافی که میان جریان اصلاحات به وجود آمد، رای‌ها تقسیم شد، در غیر این صورت تاکید می‌کنم که امکان نداشت، اصول‌گرایان برنده انتخابات شوند. شما در جریان انتخابات مجلس سال ۹۸ نیز می‌بینید که کسی از اصلاح‌طلبان در انتخابات نامزد نشد که بخواهد رای بیاورد. این در خصوص اصلاح‌طلبان واقعی صدق می‌کند، نه هرکس که ادعای اصلاح‌طلبی داشت. اگر این اصلاح‌طلبان برای مجلس نامزد می‌شدند، باز هم امکان پیروزی برای اصول‌گرایان وجود نداشت. اصول‌گرایان تمام تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات مجلس به کار بستند اما در نهایت درصد اندکی از رای را در کل کشور کسب کردند. کشور تنها برای یک تعداد افراد و یک جریان نیست، بلکه برای کل مردم است.

رد صلاحیت‌ها چه تاثیری بر نتیجه انتخابات اسفند ۹۸ داشت؟

عقلانیت حکم می‌کند، به همه جریان‌ها اجازه حضور داده شود. بحثی فقهی را در اینجا مطرح می‌کنم. اگر شما جریانی که جزء مردم، متعلق به مردم، معتقد به قانون اساسی و وفادار به کشور است را از حضور در انتخابات محروم کنید، حق او غصب شده است. جریانات مقابل اصلاح‌طلبان بدانند که این ارتباطی با نظارت استصوابی ندارد. یعنی در یک شرایط مساوی اگر به مردم اجازه داده نشود، کسی که یک سر سوزن برتری دارد را انتخاب کنند، اینجا عمل حرام غصب انجام شده است.

وقتی افرادی در داخل به افراد دلسوزی که زبان کرنش ندارند و چاپلوسی نمی‌کنند، می‌گویند شما غیر خودی هستید، حاصل این خواهد بود که صندوق‌های رای خالی می‌شوند. جریانی که درک و آگاهی او در این سطح است که هرچه مردم کمتر پای صندوق‌ها بیایند، ما بهتر مدیریت می‌کنیم و دموکراسی نیز محقق می‌شود، تا انتهای ماجرا شکست خورده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرانسیتندچطوربا۱۵هزاررای رفتن مجلس اونم باا۱۶ میلیون جمعیت تهران

    • عبدالرحمن

      به این میگن شرط بندی روی اسب مرده!

      پاسخ ها

      • ایرانی

        تو رو خدا بس کنید ای بازی هاتون بخدا ک شما هیچ اعتقادی نداریت و هیچ بویی از انسانیت نبردیت مردم تحت فشارو خفقانن گشنه میفهمین شکم خالی یعنی چی نامردا خدا ازتو نگذره همین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج