۱۰۷۰۳۸۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

انتخابات و ٢ گزینه پیش روی حاکمیت

این روزها هرچه بیشتر به پایان سال نزدیک می شویم، تنور گمانه زنی ها در باره انتخابات ریاست جمهوری داغ تر می شود و صحبت و گفتگو در پیرامون نامزدهای انتخابات سکه رایج گفتکوهاست.

خبرآنلاین: این روزها هرچه بیشتر به پایان سال نزدیک می شویم، تنور گمانه زنی ها در باره انتخابات ریاست جمهوری داغ تر می شود و صحبت و گفتگو در پیرامون نامزدهای انتخابات سکه رایج گفتکوهاست.

وضعیت خاص اجتماعی کشور و پوست اندازی جمعیتی و برآمدن نسلی نو که گفتمان و تفکر و رویکردی متفاوت دارد، شرایط کاملا بی سابقه ای برای این دوره از انتخابات رقم زده و فضایی مبهم و رازآلود ایجاد کرده است.

انتخابات و ٢ گزینه پیش روی حاکمیت

از سویی حساسیت و اهمیت جایگاه انتخابات ریاست جمهوری در حفظ عنوان مردم سالاری و استمرار اعتبار دموکراتیک چنان است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و از سوی دیگر بی اعتنایی عمومی به اصل رأی دادن و عدم رغبت برای مشارکت در این دوره از انتخابات بسیار جدی شده است.

برخی از نیروهای سیاسی بدون خجالت و پنهان کاری از مشارکت حداقلی و برد حداکثری به دنبال پایین آمدن مشارکت هستند و ترجیح می دهند که نامزد مورد نظرشان حتی با رأی بسیار پایین به صندلی ریاست برسد و برخی دیگر به دلیل ناامیدی و سرخوردگی از اعلام نامزد منصرف شده اند.

از همین روی به نظر می رسد که اکنون نظام بر سر یک دوراهی بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز قرار گرفته است.
اگر قرار باشد که مهمترین رکن هویت و عزت نظام جمهوری اسلامی ایران یعنی مردمسالاری حفظ شود و برپا بماند، لازم است که نظام برای دستیابی به اولویت خود از برخی امور مطلوبش تنازل کند و اقداماتی برای تشویق مخاطب به مشارکت انجام دهد.

به طور طبیعی بازسازی اعتماد عمومی و برطرف کردن عوارض رویگردانی فعلی مردم با کارهای کلیشه ای و تعارف آمیز ظاهری و گذرا ممکن نیست و تکرار برنامه های سطحی پیشین هرگز چاره ساز نخواهد بود.

به روشنی پیداست که اگر تغییر و تحول جدی و ریشه ای برای جلب نظر و ایجاد رغبت عمومی برای مشارکت در انتخابات صورت نگیرد و چاره ای در جهت بازشدن گره کور یأس و بی رغبتی مخاطب اندیشیده نشود، تلقی خطرناک و منفی بی اثر بودن رای مردم تشدید خواهد شد.

نظام جمهوری اسلامی بر سر دوراهی تعیین کننده و حساسی قرار گرفته است؛ آیا با ادامه روند جاری و محدود کردن انتخاب مردم از نامزدهای تکراری موجود ضربه ای کاری به افتخار بزرگ مردمسالاری را بپذیرد، یا با قبول درد و خونریزی یک جراحی جدی و اعمال تغییرات و تحولات قاطع و بازکردن راه برای نامزدهای کاملا تازه ظرفیت ارزشمند مشارکت گسترده عمومی را فراهم سازد.

محمدرضا زائری- منتشر شده در روزنامه شهرآرا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج