۱۰۷۰۶۶۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

گروسی: برای احیای برجام به توافق جدید نیاز است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد احیای توافق هسته‌ای ایران در دوره «جو بایدن» نیازمند توافقی جدید است که مشخص کند چگونه کاهش تعهدات برجامی ایران باید به حالت قبل برگردد.

خبرگزاری فارس: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با رویترز مدعی شد احیای توافق هسته‌ای ایران در دوره «جو بایدن» نیازمند توافقی جدید است که مشخص کند چگونه کاهش تعهدات برجامی ایران باید به حالت قبل برگردد.

او در این مصاحبه با اشاره به گزارش‌ها درباره تصمیم بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای بازگشت به برجام در صورت بازگشت کامل ایران به تعهدات خود، گفت: نمی‌توانم تصور کنم آن‌ها قصد دارند بگویند ما به خانه اول بازگشته‌ایم زیرا خانه اول دیگر وجود ندارد. واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهم‌نامه‌ یا اسناد کمکی باشد که به طور واضح مشخص کند، چه کاری باید انجام شود.

گروسی: برای احیای برجام به توافق جدید نیاز است

گروسی در ادامه در اشاره به اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی بعد از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و بدعهدی طرف‌های اروپایی، گفت: مواد (هسته‌ای) بیشتری وجود دارد، فعالیت بیشتری وجود دارد، سانتریفیوژهای بیشتری وجود دارد و موارد بیشتر هم در حال اعلام است. خب، این‌ها چه می‌شود؟ این سوالی برای آن‌ها در سطح سیاسی است که باید درباره آن تصمیم بگیرند.

وی افزود: چیزی که من می‌بینم این است که ما به طور کامل در حال بازگشت به دسامبر سال ۲۰۱۵ (یک ماه قبل از اجرای محدودیت‌های ناشی از برجام) هستیم. اگر می‌خواهند این کار را بکنند (بازگشت به تعهدات) می‌توانند خیلی سریع این کار را انجام دهند. اما برای همه آن موارد ما یک روش برنامه‌ریزی شده داشتیم.

این سخنان در حالی بیان شده که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اذعان کرد که ایران خواستار امنیت و ثبات در سراسر دنیا است و آنچه باعث اجرای کاهش تعهدات از سوی ایران شد، خروج یکجانبه آمریکا از این توافق چندجانبه بود.

گروسی در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» گفت: «ایران دارد برنامه هسته‌ایش را پیش می‌برد. همان‌طور که می‌دانید، این اتفاق در خلأ رخ نداده، بلکه در چارچوب توافقی انجام می‌شود که در سال ۲۰۱۵ به امضای گروه ۱+۵ رسیده است.»

وی اضافه کرد: «به خاطر دارید که ایالات متحده دو سال پیش، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و ایران در پاسخ به آن تصمیم گرفت به تدریج پایبندی‌اش به این توافق را لغو کند.»

گروسی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه چگونه ایران را به پایبندی به توافق بازخواهد گرداند گفت: «بسیار خوب من فکر می‌کنم طرف‌های مختلف انتظارات مختلفی از آنچه قرار است اتفاق بیفتد دارند و ما نباید به جای آنها صحبت کنیم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج