جاباما
۱۰۷۰۷۰۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

روایتی از عمق نفوذ هکرها به اسرار دولت آمریکا

یک روزنامه انگلیسی نوشت عاملان حمله سایبری به نهادهای مختلف آمریکا در طول چند ماه اطلاعات را با دقت استخراج کرده و ردپای خود را پاک کرده‌اند.

خبرگزاری فارس: با مشخص شدن گستردگی حملات سایبری اخیر علیه نهادهای مختلف در آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درخصوص عمق نفوذ به اسرار دولتی آمریکا شدت گرفته است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، گفته می‌شود در پی حملات سایبری اخیر به نهادهای دولتی آمریکا، ممکن است از اسرار هسته‌ای تا اطلاعات مربوط به واکسن کرونا به سرقت رفته باشند.

هکرهایی که این حمله را انجام داده‌اند ماه‌ها زمان داشته‌اند با دقت اطلاعات را استخراج کنند و حتی ردپای خود را به شکل پیچیده‌ای پاک کرده‌اند.

روایتی از عمق نفوذ هکرها به اسرار دولت آمریکا

نهادهای دولتی مختلف مانند وزارت خزانه‌داری و تجارت و ده‌ها واحد خصوصی و دولتی از جمله اهداف این حمله سایبری بوده‌اند که گفته می‌شود از ماه مارس (اسفند و فروردین) از طریق به‌روز رسانی نرم‌افزار تجاری «سولار ویندز» مورد نفوذ قرار گرفته‌اند.

بیانیه دولت آمریکا نشان می‌دهد که حتی پنتاگون نیز از این نرم‌افزار استفاده کرده است اما این نهاد از توضیح درباره هک شدن سیستم‌های آن به خاطر «مسائل امنیتی عملیاتی» طفره رفت. «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت شواهدی از درز کردن داده‌های حساس این وزارتخانه وجود ندارد.

«توماس رید» کارشناس جنگ سایبری دانشگاه جان هاپکینز در این خصوص گفت، این حمله سایبری را می‌توان با عملیات سه ساله روسیه علیه اهدافی در آمریکا نظیر ناسا و پنتاگون مقایسه کرد که در دهه ۱۹۹۰ رخ داد.

تحقیقات درباره حجم اطلاعات ربوده شده از نهادهای آمریکایی نشان می‌دهد اگر تمام آن‌ها بر روی کاغذ چاپ شوند، ارتفاع این کاغذها سه برابر ارتفاع بنای یادبود واشنگتن خواهد بود.

رید در این خصوص گفت: «اسنادی به ارتفاع چند برابر بنای یادبود واشنگتن، احتمالاً تخمین واقع‌بینانه‌ای از حجم اطلاعاتی که از نهادهای مختلف دولتی به سرقت رفته را نشان می‌دهد».

او در ادامه گفت: «آن‌ها چطور [از این اطلاعات] استفاده خواهند کرد؟ خود آن‌ها هم به احتمال زیاد هنوز این را نمی‌دانند».

دولت آمریکا تا کنون درباره اینکه چه نهادهایی مورد حمله قرار گرفته‌اند جزئیاتی منتشر نکرده و قربانیان بخش خصوصی نیز پا پیش نگذاشته‌اند اما به گفته رید، پیمانکاران حوزه دفاعی و ارتباط از راه دور از جمله اهداف محبوب جاسوسان سایبری مورد حمایت دولت‌های خارجی هستند.

با اینکه این هکرها ردپایی از خود برجای نگذاشته‌اند، کارشناسان امنیت سایبری آمریکا مدعی هستند روش‌هایی که توسط آن‌ها به کار گرفته شده است، مشابه تکنیک‌های آژانس اطلاعات خارجی روسیه است. ادعایی که از سوی کاخ کرملین رد شده است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز»، کارشناسان امنیت سایبری در تلاش هستند میزان خسارت وارده در نتیجه این حملات را که گفته می‌شود ماه‌ها در جریان بوده و اولین بار شرکت آمریکایی امنیت سایبری «فایر‌ آی» اعتراف کرد قربانی آن بوده، ارزیابی کنند.

اولین بار روز یکشنبه ۲۳ آذر، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی از حمله یک گروه هکری پیچیده به وزارت خزانه‌داری آمریکا و یک سازمان آمریکایی مسئول درباره تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های اینترنت و ارتباطات خبر داد.

بعد از آن خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت امنیت داخلی آمریکا هم که خود مسئول امنیت سایبری سازمان‌ها و نهادهای آمریکایی است هدف حمله سایبری قرار گرفته و هکرها توانستند به ارتباطات داخلی این وزارتخانه دسترسی پیدا کنند. رویترز افزود این نفوذ بخشی از حمله سایبری است که روز یکشنبه وزارت خزانه داری و تجارت آمریکا را نیز هدف قرار داده بود.

به نوشته رویترز، هکرها به نرم‌افزار «آفیس ۳۶۵» شرکت مایکروسافت، مورد استفاده اداره مخابرات و اطلاعات ملی آمریکا نفوذ کردند و ایمیل‌های کارکنان این اداره ماه‌ها از سوی هکرها رصد می‌شد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که این وزارت امور خارجه و پنتاگون از جمله نهادهایی هستند که هکرها توانسته‌اند به‌صورت موفقیت آمیز آنها را هک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج