جاباما

دانشمندان وجود عنصر ۱۱۷ را تأیید کردند

دانشمندان وجود عنصر 117 را تأیید کردند

برترین ها: ظاهراً جدول تناوبی عناصر، یک قدم به اضافه شدن یک عنصر دیگر به آن نزدیک شده است. تیمی از دانشمندان بین المللی موفق شده اند چند اتم از عنصر ۱۱۷ را بسازند. این عنصر در حال حاضر به عنوان "آن ان سپتیوم" (Ununseptium) شناخته می شود تا وقتی که برای آن نامی پیدا شود.

مقاله مربوط به این آزمایش در Physical Review Letters منتشر شده است. عنصر ۱۱۷ اولین بار با همکاری بین دانشمندان روسی و آمریکایی در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. با این حال، قبل از آنکه عنصری بطور رسمی به جدول تناوبی عناصر اضافه شود، کشف آن باید بطور مستقل تأیید شود.

آن ان سپتیوم مانند بسیاری از عناصر فوق سنگین دیگر در آخر جدول تناوبی، بسیار ناپایدار است و قبل از آنکه به عناصر دیگر تجزیه شود، فقط کسری از ثانیه پایدار می ماند. در واقع دانشمندان هیچکدام از اتم های عنصر ۱۱۷ را مشاهده نکرده اند و وجود آن بخاطر تجزیه شدنش تأیید شده است.

در واقع عناصری که عنصر ۱۱۷ به آنها تجزیه می شوند خودشان هم تجزیه می گردند. این برای دانشمندان نکته جالبی بود زیرا آنها توانست در پروسه کشف عنصر ۱۱۷ دو محصول تجزیه ای آن - ایزوتوپ های عناصر ۱۰۳ و ۱۰۵ که در میان پایدارترین ایزوتوپ های فوق سنگین قرار دارند - را نیز کشف کنند.

دانشمندان وجود عنصر 117 را تأیید کردند

آن ان سپتیوم به عنوان بخشی از جدول تناوبی، عنصر گروه هفتم است که آن را در خانواده فلوئور، برم و کلر قرار می دهد. برای تولید عنصر ۱۱۷، دانشمندان با اتم های برکلیوم (با عدد اتمی ۹۷) کارشان را شروع کردند و آنها را با یون های کلسیم بمباران کردند. در نتیجه فوزیون یون های کلسیم صورت گرفت و برکلیوم آن ان سپتیوم تولید کرد که فوراً به عناصر ۱۱۵ و ۱۱۳ تجزیه شد.

تام میسون، رئیس آزمایشگاه ملی اوک ریج، اظهار داشت: «این یک نتیجه علمی مهم و نمونه ای از همکاری بین المللی در حوزه علم و دانش است که پژوهش درباره عناصر فوق سنگین را با اهرم قرار دادن قابلیت های ویژه آزمایشگاه های ملی در آلمان و ایالات متحده ترقی می دهد.»

گام بعدی اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی (آیوپاک) برای افزودن عنصر ۱۱۷ به جدول تناوبی این است که داده های جدید را بررسی کند و مشخص کند که آیا شواهد کافی برای کشف عنصر ۱۱۷ وجود دارد یا خیر. سپس آیوپاک تعیین می کند که آیا این مؤسسه می تواند این عنصر جدید را نامگذاری کند یا خیر.