۱۰۷۱۴۴۶
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

بازگشت ۱۵۰۰میلیارد پول حقیقی به بورس

اواسط هفته گذشته شاخص‌ كل بورس، شاهد ريزش كم‌سابقه‌اي بود، اما در اولين روز معاملاتي هفته، بازار مجددا صعودي شد و صف‌هاي فروشي كه در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه گذشته تشكيل شده بود، جمع شد. در معاملات روز گذشته، خالص پول‌هاي حقيقي ورودي به بورس نزديك به هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان شد كه بيشترين ورود پول حقيقي از ششم آبان تاكنون است.

روزنامه اعتماد: اواسط هفته گذشته شاخص‌ كل بورس، شاهد ريزش كم‌سابقه‌اي بود، اما در اولين روز معاملاتي هفته، بازار مجددا صعودي شد و صف‌هاي فروشي كه در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه گذشته تشكيل شده بود، جمع شد. در معاملات روز گذشته، خالص پول‌هاي حقيقي ورودي به بورس نزديك به هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان شد كه بيشترين ورود پول حقيقي از ششم آبان تاكنون است.

بيشترين اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام به نام نمادهاي معاملاتي ملي صنايع مس ايران، فولاد مباركه اصفهان و صنايع پتروشيمي خليج‌فارس رقم خورد كه به گفته كارشناسان اين حوزه اين اتفاق همسو با اخبار بين‌المللي مرتبط با قيمت‌هاي جهاني رخ داده است. همايون دارابي، كارشناس بورس و بازار سرمايه در خصوص بازگشت شاخص بورس به مدار صعودي به «اعتماد» گفت: اين موضوع جزو ذات و طبيعت بورس است، اما دليل اصلي رشد ۳۱ هزار واحدي شاخص‌ها در روز گذشته جهش خوب قيمت‌ها در بازارهاي جهاني بود.

بورس تهران مواد خام محور است

او با بيان اينكه بورس تهران مواد خام محور است، خاطرنشان كرد: در اين روز شاهد آن بوديم كه بهاي نفت خام ركورد زد و از ۵۰ دلار رد شد همچنين در بازار فلزات نيز نرخ‌ها صعودي شدند به گونه‌اي كه قيمت فلز مس به مرز ۸ هزار دلار رسيد و بهاي فلزات آلومينيوم، سرب و روي نيز همسو با قيمت مس در بازار‌هاي جهاني تقويت شدند و در مجموع رشد كليه اين مواد منجر به بازگشت شاخص‌هاي بورس تهران به مدار صعودي شد. دارابي تصريح كرد: اين در حالي است كه در جريان معاملات هفته گذشته، شاخص كل در چهار روز معاملاتي بيش از ۱۰۰ هزار واحد ريزش كرد و اين موضوع هم نبايد باعث دلسردي سهامداران در بورس شود، زيرا هميشه اين بازار با فراز و فرودهايي روبه‌رو است. اين كارشناس بازار سرمايه با بيان اينكه شركت‌هاي ما تا پايان سال مي‌توانند ركورد‌هاي خوبي را به ثبت برسانند، گفت: در سه ماهه پاياني سال نوسان شاخص‌هاي بورس در يك روند ملايم با فراز و فرود‌هاي طبيعي پيش‌بيني مي‌شود و بر اساس تحليل‌ها ديگر وضعيت بورس همانند ۵ ماهه ابتداي سال نخواهد بود كه سرمايه‌گذاران هر سهمي را كه خريداري مي‌كردند با رشد همراه بود.

پتانسيل رشد وجود دارد

او گفت: بر اساس برآوردها و با توجه به شرايط كنوني شاخص‌هاي بورس در محدوده ۱.۵ ميليون در نوسان خواهد بود و با انتشار گزارش‌هاي شركت‌ها پتانسيل احتمال رشد مجدد وجود دارد. دارابي ادامه داد: سرمايه‌گذاران بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه براي سرمايه‌گذاري در اين بخش صبور باشند و با ديد بلندمدت و حداقل يك تا دو ساله به اين بازار ورود كنند تا انتظارات سوددهي‌شان برآورده شود. مصطفي اميدقائمي، مديرعامل پيشين فرابورس نيز در اين باره به «اعتماد» گفت: سرمايه‌گذاران بورسي بايد توجه داشته باشند كه اين تلاطم‌ها در بازار سرمايه طبيعي است و گاهي با يك خبر يا حتي يك شايعه كذب ممكن است بازار بورس دچار نوسان شود.

اما با توجه به شرايط موجود به نظر مي‌رسد بازار در روزهاي آتي وضعيت بهتري داشته باشد و تلاطم‌ها در بورس مقطعي هستند و نبايد ريزش‌هاي بورس را به حساب ركود عميق در بورس گذاشت. او با اشاره به منابعي از صندوق توسعه ملي براي حمايت از بازار سهام واريز شده تصريح كرد: اگر اين منابع را براي بازارگرداني سهام در نظر بگيرند باعث اطمينان‌بخشي سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي در بازار مي‌شود. هر چند ممكن است برخي كارشناسان اقتصادي با اين حمايت مخالف باشند، اما زماني كه اين حمايت از بورس مديريت شود يعني زمان ركود بورس حمايت از بورس انجام و زمان رونق اين منابع از بازار خارج شود، مشكلي ايجاد نخواهد شد.

رفع تحريم‌ها و بهبود توليد افق‌هاي روشن پيش روي بورس

اميدقائمي افزود: با توجه به شرايط پيش‌رو افق‌هاي روشني براي رفع بخشي از تحريم‌ها و بهبود شرايط توليدي در كشور وجود دارد و با توجه به اينكه اقدامات موثري در خصوص ساخت واكسن كرونا در حال انجام است و به آخرين روزهاي بحران كرونا نزديك مي‌شويم، پيش‌بيني مي‌شود كليه بازارها رو به بهبود باشد و بازار سرمايه نيز در سه ماهه پاياني سال پتانسيل رشد بيشتري داشته باشد. بر اساس اين گزارش؛ آنچه از آخرين پيش‌بيني‌ها به دست آمده روند صعودي قيمت‌هاي جهاني نفت در سال آتي ميلادي است و برآوردها حاكي از آن است كه تقاضا براي نفت پس از واكسيناسيون انبوه جمعيت بهبود خواهد يافت و قيمت هر بشكه نفت در سال آينده ۵۵ تا ۶۰ دلار پيش‌بيني مي‌شود. محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس نيز اخيرا در واكنش به شرايط بازار سرمايه گفته است؛ با توجه به وضعيتي كه پيش‌رو داريم روند بازار سرمايه را روند مثبتي ارزيابي مي‌كنيم، اما خواهشي كه از مردم داريم اين است كه نگاه‌شان به بورس و بازار سرمايه همزمان با اينكه اطلاعات كسب مي‌كنند نگاه ميان‌مدت و بلندمدت باشد و كسي با پول قرض يا با پول فروش اموال وارد سرمايه‌گذاري در بورس يا بازار سرمايه نشود، بلكه پول اضافي خود را براي سرمايه‌گذاري وارد اين بازار كند. او تاكيد كرده كه اگر كسي منابعش را وارد اين بازار مي‌كند آن را در يك تك سهم نگذارد و تركيبي از اوراق بهادار با درآمد ثابت و درآمد متغير را انتخاب كند، در متغير هم سرمايه‌اش را در چند سهم قرار دهد، اگر پرريسك مي‌خواهد عمل كند در شركت‌هايي با درآمد بالا سرمايه‌گذاري كند در غير اين صورت بايد برود سراغ سهام شركت‌هايي كه قيمت و درآمدشان كمتر است.

پورابراهيمي اعلام كرده است؛ بررسي‌ها در سال‌هاي اخير نشان مي‌هد متوسط نرخ بازده در بازار سرمايه از طريق اوراق بهادار با درآمد متغير به‌رغم همه اين نوسانات به‌طور ميانگين ۵/۲ برابر بيشتر از نرخ متوسط اوراق مشاركت در كشور است، لذا اگر كسي قيمت سهمش در بازه زماني كوتاه‌مدت پايين مي‌آيد اين‌طور نيست كه در بلندمدت هم همين‌طور خواهد بود. اگر نگاه سرمايه‌گذاران بلندمدت باشد، نرخ بازده بلندمدت آنها به اندازه انتظارشان نسبت به نرخ بازده بدون ريسك را جبران مي‌كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج