۱۰۷۱۴۵۹
۱۴ نظر
۵۰۰۲
۱۴ نظر
۵۰۰۲
پ

اگر VAR به لیگ ایران آمده بود

بازیکنان فوتبال ما یاد نگرفته‌اند که برای اصلاح تصمیم‌های داور به وسیله VAR جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرند و به راحتی تأثیر این سیستم را در روند بازی و تصمیم‌های داوری نادیده می‌گیرند.

روزنامه ایران ورزشی: بازیکنان فوتبال ما یاد نگرفته‌اند که برای اصلاح تصمیم‌های داور به وسیله VAR جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرند و به راحتی تأثیر این سیستم را در روند بازی و تصمیم‌های داوری نادیده می‌گیرند

تیم فوتبال پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا، دو گل از روی نقطه پنالتی و با کمک سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) دریافت کرد. هرچند تیم‌های فوتبال ایران و تیم ملی فوتبال پیش از این هم در مسابقات آسیایی و بین‌المللی حضور داشتند و بارها شاهد تغییر نظر داور از طریق VAR بوده‌اند اما فینال لیگ قهرمانان آسیا و تلاش بازیکنان پرسپولیس در دقایقی از بازی برای گرفتن پنالتی، نشان دهنده یک نکته واضح بود. اینکه بازیکنان فوتبال ایران هنوز سبک بازی فوتبال تحت پوشش VAR را به درستی نمی‌دانند.

جای خالی این سیستم کمک داور ویدئویی در مسابقات داخلی فوتبال ایران، تصویر دقیقی از تأثیر آن در تصمیم‌های داوری به بازیکنان بخصوص در رده باشگاهی نمی‌دهد. هنوز بازیکنان فوتبال ایران تصور می‌کنند می‌توانند با کشیدن پیراهن بازیکن حریف و انداختن خود، داور را فریب دهند و یک پنالتی به سود تیم خود بگیرند. به همین خاطر وقت و تمرکز خود را به جای اینکه معطوف بازی و گلزنی کنند، بر فریب داور معطوف می‌کنند. داوری که حتی اگر در آن صحنه و در وهله اول فریب بازیکن را بخورد، بدون شک برای بازبینی تصمیم خود به سراغ VAR خواهد رفت و از سیستم کمک داور ویدئویی برای تصحیح تصمیم اشتباه خود کمک خواهد گرفت. این درست همان قسمت از ماجراست که بازیکنان فوتبال ما نادیده‌اش گرفته‌اند.

یاد نگرفته‌اند که برای اصلاح تصمیم‌های داور به وسیله VAR جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرند و به راحتی تأثیر این سیستم را در روند بازی و تصمیم‌های داوری نادیده می‌گیرند. همین اتفاقات یک بار دیگر کم‌کاری مسئولان کمیته داوران و سازمان لیگ در زمینه ورود VAR به لیگ فوتبال ایران را یادآور می‌شود و پیکان انتقاد را به سمت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ می‌گیرد.

اتفاقی که به درخواست هدایت ممبینی بعد از ریاست در کمیته داوران، به شرکت‌های داخلی سپرده شد که محصولات آنها با استاندارد جهانی فاصله زیادی داشت و به همین دلیل در نهایت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نه برای خرید VAR از مؤسسات خارجی و مورد تأیید فیفا اقدامی کردند و نه پرداخت مبلغی بیشتر به شرکت‌های داخلی برای خرید VAR غیراستاندارد را منطقی دیدند.

حالا هم که با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، عملاً امکان پرداخت هزینه سنگین VAR امکانپذیر نیست. در وضعیت کنونی چه کسی پاسخگوی نبود VAR در ورزشگاه‌های ایران است؟ چه اتفاقی باید بیفتد که مسئولان برگزاری مسابقات در فوتبال ایران متوجه شوند که حضور در مسابقات بدون VAR و با استفاده از VAR هر کدام سبک بازی و نوع دید متفاوتی را در بازیکنان به وجود می‌آورد که دیروز در فینال آسیا به خوبی می‌شد تفاوت این دو سبک و نگاه را مشاهده کرد.

اینکه بازیکنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا با دست باز به هوا بپرد و نه تنها داور که وجود چشم سومی چون VAR را نادیده بگیرد، تحت تأثیر همان شیوه داوری است که در ایران مطابق آن بار آمده است و در فینال آسیا لطمه‌اش را می‌خورد. هدایت ممبینی که یکی از عاملان اصلی توقف پروژه راه‌اندازی سیستم کمک داور ویدئویی بود، هم‌اکنون در فکر ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون فوتبال است.

آیا چنین شخصی قابلیت اداره فوتبال مملکت را دارد؟ در حال حاضر هم که کمیته داوری با ریاست فریدون اصفهانیان، به تنها چیزی که فکر نمی‌کند، همین سیستم کمک داور ویدئویی است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه var بيارن چطور پرسپولیس قهرمان بشه تو لیگ ایران اسیا جای حق خوری نیست

      پاسخ ها

      • حسن

        احسنت

    • مح.

      آره چون خواسته بابامسعودهمین بوده تازه گزارشگرمحمدرضااحمدی میگه ضدش پنالتی گرفتن انگاری پنالتی نبودکه اینجوری میگه چون تولیگ عادت کرده بودن به پنالتیهای مفتی

      پاسخ ها

      • حسن

        احسنت

      • سیاوش

        پرسپولیس فقط به بی پولی باخت . ممنون یحیی عزیز . تو قهرمان آسیا هستی

    • دوست

      اونجا اینجا نیست
      اونجا VAR داره

    • بدون نام

      اگه var بود اونوقت مشخص میشد این چند سال فقط یه تیم خاص قهرمان نشه .خخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه وار بود جام حذفی قبلی اس دق لال ال اتحاد سعودی بازی اول حذف میشد و الانم برای قهرمان شدن در دسته سه کشور عزاداری میکرد

    • نادر

      حالا معلوم میشه اینها چرا وی ای آر نمیارن آخه دردانه های پایتخت ضرر میکنن!!!!!

      پاسخ ها

      • حسن

        عالی گفتی

    • بدون نام

      الان لنگ باید دسته دو بود

    • برجعلی

      ما به هیوندا باختیم
      شما به پیکان و سایپا وتراکتور وپراید
      کیسه ها چرا می سوزید برید پماد بگیرید
      تا بیشتر نسوزید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قشقایی یادت رفت

    • بدون نام

      اگر وار بیاد که دیگه پرسپولیس قهرمان نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج