جاباما
۱۰۷۱۶۸۲
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

مقارنه مشتری و زحل پس از ۸۰۰ سال

درست پس از غروب آفتاب در شامگاه ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ (اول دی ۱۳۹۹)، سیاره‌های مشتری و زحل در آسمان شب برای اولین بار پس از ۸۰۰ سال، نزدیک‌تر از همیشه به یکدیگر ظاهر می‌شوند.

خبرگزاری ایسنا: درست پس از غروب آفتاب در شامگاه ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۰(اول دی ۱۳۹۹)، سیاره‌های مشتری و زحل در آسمان شب برای اولین بار پس از ۸۰۰ سال، نزدیک‌تر از همیشه به یکدیگر ظاهر می‌شوند.

فردا شب سیاره‌های مشتری و زحل در پدیده‌ای که آخرین بار در حدود ۸۰۰ سال قبل رخ داده است، از دید ناظران زمینی در فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر قرار خواهند گرفت و در واقع یک مقارنه سیاره‌ای شکل خواهد گرفت.

"پاتریک هارتیگان" ستاره شناس دانشگاه "رایس" می‌گوید: هم ترازی بین این دو سیاره نسبتاً نادر است و تقریبا هر ۲۰ سال یک بار اتفاق می‌افتد، اما این مقارنه به دلیل بسیار نزدیک بودن این سیارات به یکدیگر، بسیار نادر است، چرا که این پدیده بار قبل در تاریخ ۴ مارس سال ۱۲۲۶ میلادی رخ داده است.

مشتری و زحل از شروع تابستان در آسمان زمین آغاز به نزدیک شدن به یکدیگر کرده‌اند و بین ۱۶ تا ۲۵ دسامبر(۲۶ آذر تا ۵ دی) فاصله آنها به اندازه یک پنجم قطر ماه کامل در آسمان شب زمین دیده خواهد شد. البته نه اینکه این دو سیاره واقعا به این میزان به هم نزدیک شوند، بلکه از دید ما ناظران زمینی اینگونه به نظر می‌رسند.

اگرچه بهترین شرایط رصد این پدیده در نزدیکی خط استوا است، اما این رویداد در صورت صاف بودن هوا در هر کجای کره زمین قابل مشاهده خواهد بود.

در شامگاه ۲۱ دسامبر نزدیکترین فاصله میان زحل و مشتری رقم خواهد خورد و آنها مانند یک جفت به نظر می رسند که فقط یک پنجم قطر ماه کامل از هم فاصله دارند.

مقارنه بعدی مشتری و زحل در آسمان شب تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۸۰ خواهد بود و پس از آن، این مقارنه تا حدود سال ۲۴۰۰ رخ نخواهد داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لازم نیس موقعیت ۸۰۰ سال بعد و قبل سیاره ها رو پیش بینی کنید اگه میتونین حلول ماه شوال رو بگین تا هرسال اینهمه آقایون برای دیدن ماه سرکوه ها اسیر نشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج