۱۰۷۲۸۱۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کهرم: مدیران نالایق محیط زیستی کنار بروند

متاسفانه تهران طی سالها برج‌سازی و مرتفع‌سازی‌های غیرمجاز و غیراصولی دچار خفگی شده است. این برج‌ها و مرتفع‌سازی‌ها و جنگل‌خواری‌ها و کوه‌خواری‌ها عملا راه ورود و خروج باد و هوا را به تهران بسته و همین مساله وارونگی هوا را در ایام سرد سال تشدید کرده است.

انتخاب: یک استاد دانشگاه فعال محیط زیست درباره آلودگی هوای تهران طی چند هفته اخیر، گفت: یکی از اعضای شورای شهر اخیرا به مساله اذعان داشتند که متاسفانه نفت سیاه یا همان نفت کوره که اتفاقا آلایندگی بسیار بالایی هم دارد، به سبب تحریم و عدم امکان فروش و نیز عدم امکان نگهداری و ذخیره آن به سبب مهیا نبودن شرایط انبار و ذخیره آن، ناچارا در اختیار نیروگاه‌ها برای سوزاندن قرار می‌گیرد که تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوای تهران طی این ایام داشته است.

اسماعیل کهرم درباره علت آلودگی هوای تهران به رغم انجام قوانین منع تردد و قرنطینه به سبب شیوع کرونا در کشور، گفت: وضعیت آلودگی هوای تهران یک اتفاقی است که ما هرساله به دلیل عدم رعایت استانداردهای جهانی و توجه به موضوعات مهم و حیاتی محیط زیستی با آن مواجه هستیم. یکی از دلایلی که قریب به اتفاق مسئولان نیز در توجیه آلودگی هوای تهران مطرح می‌کنند، بحث وارونگی هوا در ایام سرد و نیمه دوم سال است.

کهرم: مدیران نالایق محیط زیستی کنار بروند

این استاد دانشگاه، افزود: ولی علت اصلی آلودگی هوا به مساله وارونگی هوا مربوط نمی‌شود. متاسفانه بسیاری از مسائل در تهران وجود دارد که هم شهروندان و هم مسئولان به آن اذعان دارند ولی به هرجهت کسی نمی‌خواهد برای حل آن اقدامی کند. یکی از همین مسائل بحث حجم بالای خودرو در پایتخت است. قریب به 3 میلیون خودرو در تهران وجود دارد. بخشی از این خودروها یا فاقد استانداردهای روز جهانی هستند و یا آنکه کیفیت سوخت این خودروها متناسب با استانداردها نیست.

این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: ما امروز شاهد هستیم که به سبب قانون وضع شده، بسیاری از خودروهای تولید شده و اصطلاحا صفر کیلومتر علیرغم آنکه استانداردهای جهانی را و سازگار با محیط زیست را ندارند ولی می‌توانند تا 5 سال مورد بازبینی قرار نگیرند. این در حالی است که با توجه به کیفیت این خودروها ممکن است که در همین عمر کمتر از 5 سال دچار نقص فنی شده و بر همین اساس آلایندگی بیشتری داشته باشند.

کهرم با اشاره به عدم رعایت توزیع و جایگزینی مراکز صنعتی و تولیدی در استان تهران، گفت: متاسفانه امروز بالغ بر 30 درصد از مراکز صنعتی کشور در اطراف تهران فعال هستند و این باعث شده که عملا وضعیت آلودگی هوا در ایام سال، شرایط خوبی نداشته باشد. به ویژه آنکه ما رفته رفته با یک روند تخریب محیط زیست و باغات تهران در دهه‌های اخیر مواجه هستیم. زمانی از پیچ شمران تا تجریش سراسر باغ و باغات بود و خارجی‌ها که به ایران می‌آمدند به این منطقه «چنارستان» می‌گفتند ولی امروز چه چیزی از آن باغات و پوشش‌های گیاهی سرسبز تهران باقی مانده است؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از مقدمات ضروری برای حفظ مسائل محیط زیستی فرهنگسازی درست در جوامع است، گفت: امروز متاسفانه در بسیاری از خانواده‌های تهرانی هر فرد یک یا حتی 2 خودرو دارد و ما در اتوبان‌ها و خیابان‌ها شاهد حضور بسیاری از خودروهای تک سرنشین هستیم. این نشان می‌دهد که ما در مقوله فرهنگ‌سازی و آموزش حداقل در بحث محیط زیست، موفق نبودیم. البته یکی از علل این مساله هم می‌تواند ضعف ما در تقویت سیستم حمل و نقل عمومی باشد. متاسفانه امروز وضعیت حمل و نقل عمومی حداقل در تهران این چنین است که مردم مانند ساردین‌های فشرده شده در یک کنسرو، سوار به مترو و اتوبوس می‌شوند که اصلا اتفاق خوبی نیست.

وی دلیل مهم آلودگی هوای تهران در ایام قرنطینه را سوزاندن نفت سیاه در کارخانجات اطراف تهران دانست و گفت: یکی از اعضای شورای شهر اخیرا به مساله اذعان داشتند که متاسفانه نفت سیاه یا همان نفت کوره که اتفاقا آلایندگی بسیار بالایی هم دارد، به سبب تحریم و عدم امکان فروش و نیز عدم امکان نگهداری و ذخیره آن به سبب مهیا نبودن شرایط انبار و ذخیره آن، ناچارا در اختیار نیروگاه‌ها برای سوزاندن قرار می‌گیرد که تاثیر بسیار زیادی در آلودگی هوای تهران طی این ایام داشته است.

کهرم با بیان اینکه هیچکدام از نکات زیست محیطی متناسب با کاهش آلودگی هوا در دستور کار مسئولان کشور قرار ندارد، گفت: متاسفانه تهران طی سالها برج‌سازی و مرتفع‌سازی‌های غیرمجاز و غیراصولی دچار خفگی شده است. این برج‌ها و مرتفع‌سازی‌ها و جنگل‌خواری‌ها و کوه‌خواری‌ها عملا راه ورود و خروج باد و هوا را به تهران بسته و همین مساله وارونگی هوا را در ایام سرد سال تشدید کرده است. جالبترین نکته هم اینجاست که تمامی هزینه‌های مادی و جانی ناشی از آلودگی هوا بر مردم تحمیل می‌شود و در این میان برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها و نهادها به نفع خودشان و برای اهداف غیرضروری خودشان، درآمدزایی می‌کنند. آن هم در شرایطی که همین دستگاه‌ها و نهادها باید پاسخگوی آلودگی هوای تهران باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سریعترین راه برای کاهش نسبی آلودگی هوای تهران قطع زنجیره سوخت نفت سیاه در نیروگاه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی در اطراف تهران، تصریح کرد: راه ریشه و بنیادین برای حل مشکلات محیط زیستی تهران از جمله بحث آلودگی هوا، خروج تمامی نیروهای نالایق و بی‌سواد و بی‌مسئولیت از سازمان‌های مرتبط با موضوعات محیط زیستی و جایگزین افراد مجرب و باسواد و متعهد است. وضعیت محیط زیست کشور ما امروز در شرایط بسیار بدی قرار دارد و بخش دردناک ماجرا آنجاست که مسئولان مربوطه اصلا متوجه این شرایط نبوده و با نظرات غیرعلمی آسیب بیشتری به این حوزه می‌زنند.

وی با بیان اینکه نجات محیط زیست ایران صرفا از طریق تکیه بر علم و تجارب جهانی ممکن است، تصریح کرد: برخی از کشورهای منطقه که علم و تجربه کافی در حوزه محیط زیست را نداشتند، سعی کردند با سرمایه‌گذاری هدفمند این عقب ماندگی را جبران کنند ولی در کشور ما با انحصارگرایی و ادعای واهی برخی مسئولان، باعث فرار نخبگان محیط زیستی شدیم تا وضعیت محیط زیست کشور به اینجا برسد. امروز باید تاسف خورد که محیط زیست کشور ما از افراد توانمند و نخبه‌ و بسیاری از فعالان محیط زیستی دیگر خالیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج