جاباما
۱۰۷۲۸۷۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

قانونگذاران روسیه علیه شایعه پراکنان در اینترنت

قانونگذاران روس روز چهارشنبه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که در صورت اجرایی شدن زمینه زندانی شدن «شایعه‌پراکنان و افترا‌زنندگان» در اینترنت و رسانه‌های این کشور را فراهم می‌کند.

یورونیوز: مجلس سفلی پارلمان روسیه پیش‌نویس نهایی این لایحه را در حالی به تصویب رساند که این لایحه برای اجرایی شدن باید به تصویب مجلس علیا یا شورای فدرال روسیه برسد و در نهایت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز آنرا امضا کند.

منتقدان آقای پوتین و اپوزیسیون روسیه ضمن مخالفت شدید با این لایحه اعلام کرده‌اند که مقامات کرملین از این ابزار قانونی در جهت سرکوب انتقادها، زندانی کردن منتقدان و خنثی کردن مخالفت‌ها استفاده خواهند کرد.

بر اساس پیش‌نویس این قانون که به تصویب قانونگذاران دومای دولتی رسیده هر فرد که اتهام تهمت زنی در اینترنت علیه او ثابت و در دادگاه با همین اتهام مجرم شناخته شود به مجازات حبس تا دو سال و پرداخت جریمه نقدی تا مبلغ یک میلیون روبل/معادل حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار محکوم خواهد شد.

در متن این لایحه همچنین تصریح شده که برای اتهامات تهمت آمیز مرتبط با تجاوز جنسی و یا دیگر جرائم سنگین تا پنج سال مجازات زندان برای افراد خاطی در نظر گرفته شده است.

الکسی ناوالنی، سرسخت‌ترین مخالف ولادیمیر پوتین و رهبر مخالفان کرملین پیشنهاد کرده که از این لایحه در صورت تصویب نهایی و اجرایی شدن باید علیه مقامات دولتی روسیه استفاده شود.

آقای ناوالنی که این روزها ماجرای مسموم شدنش توسط ماموران امنیتی دولت فدرال روسیه بار دیگر با افشای یک مکالمه تلفنی به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده با انتشار توییتی در طعنه‌ای کنایه آمیز به ولادیمر پوتین وی را به نوعی مستحق مجازات با همین ابراز قانونی معرفی کرد.

الکسی ناوالنی در این توییت با اشاره به اوج‌گیری موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ بلافاصله پس از سخنان ولادیمیر پوتین که مدعی غلبه بر ویروس کرونا شده بود،‌ نوشت: «به خوبی به یاد دارم که چگونه پوتین در تابستان از پیروزی بر ویروس کرونا خبر داده بود.»

روسیه طی سالهای اخیر با ایجاد محدودیت‌هایی برای موتورهای جستجو و نیز سرویس‌های پیام‌رسانی قوانین سختگیرانه‌تری را برای فعالیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وضع کرده است.

این کشور سال گذشته نیز برای آندسته از افراد که در اینترنت به مقامات دولتی توهین و یا اخبار جعلی منتشر کنند جریمه‌های تازه وضع کرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج