۱۰۷۲۹۵۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

‌می‌خواهند بین فکری و مرفاوی تفرقه بیندازند

مدیریت باشگاه استقلال دوباره زیر ذره‌بین منتقدان قرار گرفته و اهل فن از تغییرات پی‌درپی در مدیریت این باشگاه به شدت انتقاد می‌کنند.

روزنامه ایران ورزشی: مدیریت باشگاه استقلال دوباره زیر ذره‌بین منتقدان قرار گرفته و اهل فن از تغییرات پی‌درپی در مدیریت این باشگاه به شدت انتقاد می‌کنند. نقدهای اخیر بی‌ارتباط با سلب اختیارات مدیرعامل جدید باشگاه استقلال از سوی اعضای هیأت مدیره نیست. علی فتح‌الله‌زاده که خود سال‌ها سکان مدیریتی باشگاه استقلال را به عهده داشته، براین باور است که طبق قوانین جاری در اساسنامه باشگاه هیچ یک از اعضای هیأت مدیره قادر به سلب اختیارات مدیرعامل نیستند و مددی به راحتی می‌تواند قانون را دور بزند.

با فتح‌الله‌زاده نه فقط حول این محور مهم بلکه درباره دیگر مسائلی که در باشگاه استقلال می‌گذرد، گفت‌وگو کردیم. مدیرعامل سابق باشگاه استقلال حتی به قانون عجیب منع به کارگیری مربی خارجی نیز اشاره کرد و این قانون را من درآوردی دانست.

جدایی شما در اواخر سال گذشته از باشگاه استقلال همچنان ابهام‌های بسیاری را پشت خود دارد. پیش‌تر به دلایلی اشاره کرده بودید اما ظاهراً علت جدایی شما مسائل کلان‌تری است. در این باره می‌شود شفاف‌سازی کنید.

بخواهم درباره آن جدایی صحبت کنم باید یک ساعت حرف بزنم. الان هم بنا ندارم به تمام دلایلی که باعث شد در باشگاه استقلال به فعالیت ادامه ندهم اشاره کنم. ترجیح می‌دهم باز هم سکوت کنم اما این قول را می‌دهم که روزی درباره مسائلی که در زمان مدیریت کوتاه من گذشت، شفاف‌سازی کنم. فکر می‌کنم اگر الان بخواهم تمام جریانات آن روزها را بازگو کنم برای استقلال حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود. به همین دلیل شرایط الان را برای صحبت کردن درباره آن روزها مناسب نمی‌بینم.

با وجود اینکه جدایی شما از استقلال بسیار مبهم بود اما همچنان صحبت از بازگشت‌تان به مدیریت این باشگاه می‌شود. آیا احتمال دارد که فصل بعد شما را به عنوان مدیرعامل استقلال ببینیم یا اینکه اساساً چنین احتمالی وجود ندارد؟

من همیشه خودم را خدمتگزار باشگاه استقلال می‌دانم و وظیفه خودم می‌دانم در هرشرایطی به این باشگاه کمک کنم. هیچ‌وقت مدیریت باشگاه استقلال را پس نمی‌زنم اما باید همه آن شرایطی که مد نظرمن است فراهم باشد تا بتوانم آنطور که می‌خواهم کار کنم. من مدیری نیستم که داخل دفترم بنشینم و منتظر باشم بالادستی‌ها به من فرمان بدهند که فلان کار را انجام بده یا فلان کار را نکن. مدیرعامل مسئول اجرایی یک باشگاه است و در شأن باشگاه بزرگی همچون استقلال نیست که تمام اختیارات را از مدیرعامل بگیرد و بعد به او بگوید در این پست فعالیت کن. بنده هیچ‌گاه در باشگاه استقلال اینگونه مدیریت نکرده‌ام و اگر در آینده نیز چنین پیشنهادی به من بشود قطعاً باید با تمام اختیارات باشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که باعث شد از استقلال بروید همین موضوع است.

همان طور که گفتید فقط یکی از دلایلش این است. بگذریم...

در حال حاضر مدیریت استقلال وضعیت مناسبی ندارد. بی‌ثباتی در این باشگاه موج می‌زند و تغییرات پی‌درپی شخصیت این باشگاه را خدشه‌دار کرده است.

من تمام اتفاقاتی که در باشگاه استقلال رخ می‌دهد را رصد می‌کند. اینطور نیست که چون بیرون گود هستم در مقابل برخی اتفاقات این باشگاه که به ریشه این تیم مردمی لطمه می‌زند، سکوت کنم. قطعاً در این راستا با پیشکسوتان باشگاه استقلال که همچون ناصرخان و منصورخان قلب‌شان برای این باشگاه می‌تپید و همواره در پی خدمت به این باشگاه بزرگ بودند نیز مشورت‌هایی خواهم کرد. اینطور نیست که من در مقابل برخی تصمیم‌ها که استقلال را مانند گوشت قربانی کرده سکوت کنم. هرگز این کار را نمی‌کنم چون خودم را در مقابل هواداران باشگاه استقلال مسئول می‌دانم.

صد افسوس که الان وضعیت باشگاه استقلال آنقدر بی‌ثبات شده که همه از آن انتقاد می‌کنند. نمی‌خواهم بگویم هیأت مدیره و مدیران فعلی در حال تلاش نیستند اما روزی را می‌بینم که همین اعضای هیأت مدیره بیایند و در رسانه‌ها بگویند به ما اجازه نمی‌دادند در این باشگاه فعالیت کنیم و امرونهی‌ها باعث می‌شد تا دست‌مان در مقابل برخی تصمیم‌گیری‌ها بسته بماند.

ریشه این همه تغییر چیست؟

رک و راست باید بپذیرند که در مواجهه با این باشگاه دچار اشتباه‌های کشنده‌ای شده‌اند. من نمی‌خواهم بگویم تعمدی در کار بوده اما مطمئنم کسانی برای باشگاه تصمیم گرفته‌اند که کارشناس این حوزه نبوده‌اند و جوانب تصمیم‌های خود را در نظر نگرفته‌اند. این بزرگترین لطمه به پیکره این باشگاه بزرگ و مردمی بوده که افراد ناآشنا به زیرساخت‌های مدیریتی در این باشگاه درباره سیاست‌ها تصمیم‌گیری کرده‌اند. مگر می‌شود در باشگاهی همچون استقلال شاهد این حجم از تغییرات و عزل و نصب‌ها باشیم؟ این همه تغییر یعنی شکست.

چرا هر کسی از خیابان رد شد را گفتند بیا در باشگاه استقلال کار کن؟ مگر این باشگاه قدمت و سابقه نداشت؟ مگر این باشگاه از لحاظ جایگاه اجتماعی کوچک بود که اینگونه برایش تصمیم گرفتند؟ باشگاه استقلال جای تصمیم‌های سرسری و آنی نیست. وقتی شما با باشگاهی مانند استقلال مواجهید باید برایش خوب وقت بگذارید. خوب فکر کنید و بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنید تا این باشگاه لطمه نبیند. البته من ۷ سال پیش این حرف‌ها را به زبان آوردم. آن روزها که آقای خادم آمدند تا به اصطلاح خودش، باشگاه را از نو بسازد. من آن روزها می‌دیدم که چه وضعیتی برای این باشگاه ایجاد خواهد شد اما کو گوش شنوا...

درحال حاضر احمد مددی را به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال انتخاب کرده‌اند. مددی در شرایطی مدیرعامل شده که حتی برای کوچکترین امضا‌ها باید با هیأت مدیره هماهنگ کند. حتی او در هیات مدیره باشگاه استقلال نیست و اختیارات کمی دارد. آیا این نوع مدیریت برای باشگاه استقلال پذیرفتنی است؟

من این موضوع را می‌خواهم از لحاظ قانونی برای شما بشکافم. ببینید هیأت مدیره هرگز نمی‌تواند طبق اساسنامه‌ای که وجود دارد برای مدیرعامل چنین مشی تعیین کند و دست و بال او را ببندد. این کار کاملاً غیرقانونی است و مددی می‌تواند به راحتی از این تصمیم اشتباه عبور کند و اقدام‌هایی را که خودش احساس می‌کند به صلاح باشگاه استقلال است، اتخاذ کند. البته این تصمیم را مجمع گرفته و اگر مجمع مصر بود اختیارات از مددی سلب شود، خودش باید اعلام می‌کرد اما اعلام این موضوع را به عهده هیأت مدیره گذاشته‌اند که از لحاظ قانونی اشکال ایجاد می‌کند. در ماده ۱۸ و ۴۲ اساسنامه صراحتاً به حیطه اختیارات مدیرعامل یک باشگاه اشاره شده است.

من ترسم از این است که در چنین شرایطی، بازیکنان و مجموعه کادرفنی به شدت لطمه بخورند و دچار دوگانگی ذهنی شوند. باور کنید اگر باشگاه با همین شکل اداره شود احتمال قهرمانی استقلال بسیار کم خواهد شد چون جایگاه مدیریت باشگاه به شدت زیر سؤال رفته است. آقایان اگر به فکر استقلال هستند باید برخی مصوبات را اصلاح کنند تا مدیرعامل از حدود اختیارات قانونی خود بهره‌مند باشد. هرچند که اعتقاد دارم مددی همین الان هم می‌تواند تصمیم‌های مقتضی را اتخاذ کند چون قانون دستش را باز گذاشته است.

فکرمی‌کنید مدیرعامل استقلال اعتماد به نفس کافی را در این شرایط برای مدیریت باشگاه استقلال دارد؛ چون می‌بینیم که گاهاً فکری یک تنه به جنگ با برخی موضوعات می‌رود و هیچ حمایتی از او نیست. حتی درباره دستیاران فکری هم انتقادهای بسیاری در رسانه‌ها مطرح می‌شود که لازم است مدیریت با اعضای هیأت مدیره باشگاه استقلال به خوبی از کادر فعلی حمایت کنند.

مدیرعامل و سرمربی دو رکن اصلی یک باشگاه محسوب می‌شوند. هریک از اینها اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشند تیم به قهقرا می‌رود. محمود فکری بارها به جنگ برخی مسائل رفته که مدیرعامل باید در کنارش باشد و او را همراهی کند اما می‌بینیم که به بهانه‌های مختلف علیه کادر فنی صحبت‌هایی می‌شود که باعث ایجاد تنش در تیم می‌شود.

درباره دستیاران فکری آیا باشگاه درست عمل کرده؟

اگر باشگاه استقلال این کادر را قبول ندارد و برخی اعضای هیأت مدیره با آن مخالفند باید رک بگویند و بروند افراد بهتری را انتخاب کنند اما واقعیت این است که در حال حاضر کادری بهتر از کادری که الان می‌بینیم وجود ندارد. این کادر کاملاً استقلالی است و می‌تواند از پس کار بربیاید. شما اگر یک زمانی بتوانید مربی خارجی بیاورید و سراغ گزینه‌های دوم و سوم بروید جای سؤال و بحث دارد اما وقتی با یک قانون من درآوردی اجازه ورود مربیان خارجی را گرفته‌اند دیگر نمی‌توانید کار بکنید و باید با همین کادر ادامه بدهید.

حتی به صمد مرفاوی نیز با این همه سابقه مربیگری در استقلال ایراداتی گرفته می‌شود. به نظر شما این نقدها درست است؟

جریانی می‌خواهد میان فکری و مرفاوی تفرقه بیندازد و نمی‌دانم دنبال چه اهدافی هستند. بعضی‌ها از مرفاوی ایراد می‌گیرند که اصلاً درست نیست. من به شما می‌گویم مرفاوی با این همه سال مربیگری در استقلال که خودش هم در این باشگاه سرمربی بوده، درحال حاضر بهترین گزینه برای مربیگری در استقلال به شمار می‌رود. آیا از او سالم‌تر و صادق‌تر سراغ دارید؟ مرفاوی واقعاً انسان درستی است و در جایگاهی قرار گرفته که حقش است. چطور می‌شود او را که در استقلال سرمربیگری کرده زیر سؤال برد؟

درلابه‌لای صحبت‌های‌تان به مربی خارجی اشاره کردید. اخیراً نیز استراماچونی پیغام‌هایی برای استقلالی‌ها ارسال کرده که جالب توجه است. اگر مدیرعامل استقلال بودید اجازه می‌دادید این قانون اجرا شود؟

اگر آن زمان من مدیرعامل استقلال بودم و اختیارات کامل داشتم هرگز زیر بار ممنوعیت استفاده از مربیان خارجی نمی‌رفتم و این قانون من درآوردی را دور می‌زدم و اجازه نمی‌دادم چنین قانونی به باشگاه استقلال لطمه بزند. قطعاً پای این موضوع می‌ایستادم.

اما ناگهان قانونی را به اجرا گذاشتند که شرایط به این شکلی که می‌بینیم پیش می‌رود.

متأسفانه همینطور است. نمی‌دانم چه بگویم. به هر حال انگار جریانی نمی‌خواهد استقلال پا بگیرد. شاید هم بعضی‌ها می‌خواهند استقلال و حتی پرسپولیس آنقدر نزول کنند که قیمت‌شان پایین بیاید و آن وقت خودشان این دو باشگاه را بخرند؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج