۱۰۷۳۴۹۲
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

روسیه خواستار اجرای طرح امنیت خلیج فارس شد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتقاد از رژیم صهیونیستی بر اجرای طرح امنیت خلیج فارس که بیش از یک سال پیش ازسوی مسکو مطرح و در آن همکاری همه کشور‌های منطقه برای تامین امنیت آن پیش بینی شده است، تاکید کرد.

ایرنا: وزارت خارجه رژیم صهونیستی آناتولی ویکتوروف سفیر روسیه در تل آویو را در پی سخنانی درباره طرح امنیت خلیج فارس که متن آن در روزنامه جروزالم پست منتشر شد، احضار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در بیانیه خود از واکنش تند اسراییل به اظهارات سفیر روسیه در تل آویو ابراز تعجب کرد و گفت: در مصاحبه سفیر روسیه، موضع ما مورد تاکید قرار گرفته که بارها به شرکای اسراییلی در سطوح مختلف اعلام کرده ایم. همه نکات مقاله جروزالم پست که در ان از اظهارات سفیر روسیه استفاده شده است با مواضع مسکو در مسائل خاورمیانه مطابقت می کند.

وی افزود: لازم می بینیم اشاره کنیم که امکان برقراری کانال های جدید ارتباط متمدنانه بر اساس معیارهای حقوقی بین المللی امری مثبت است و ما بر این باوریم که حفظ رویارویی و خودداری از گفت و گوهای سازنده فقط یافتن راهکارها را دشوار می کند.

زاخارووا گفت: در همین حال ما همواره تاکید داریم که فلسطین همچنان مساله مرکزی برای تامین صلح در خاورمیانه است. بدون حل و فصل آن ثبات پایدار و درازمدت در منطقه تامین نخواهد شد. به نوبه خود آماده ایم برای دستیابی به این اهداف به عنوان عضو دائمی شورای امنیت و عضو گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه و به عنوان کشوری که با همه کشورهای منطقه از جمله اسراییل روابط سازنده دارد، همه نوع کمک کنیم.

وی ادامه داد: چنین نظریه ای در طرح امنیت جمعی خلیج فارس گنجانده شده است که هدف ان ایجاد ساز و کار واکنش به چالش ها و تهدیدهای متعدد ازسوی همه کشورهای منطقه خلیج فارس است. بازیگران خارجی هم وظیفه دارند شرایط را برای حرکت کشورهای منطقه به سوی یکدیگر ایجاد کنند و با صبر و حوصله و بطور مستمر اختلافات تاریخی کشورهای منطقه را برطرف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آنچه که مربوط به حملات هوایی اسراییل به سوریه می شود، به هر دلیل که صورت گیرد ما دیدگاه منفی خود به این گونه اقدامات را پنهان نکرده ایم و بر لزوم احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال سوریه تاکید کرده ایم.

در سال‌های گذشته وزارت امور خارجه روسیه از سندی تحت عنوان «دکترین امنیتی خلیج‌فارس» رونمایی کرد که در آن پیشنهادهایی در جهت تقویت اعتماد و شفافیت در منطقه و ایجاد سازمان منطقه‌ای در عرصه تأمین امنیت خلیج‌فارس مطرح‌شده بود. روسیه برای تقویت امنیت در خلیج‌فارس، عدم حضور نظامی کشورهای فرا منطقه‌ای و جلوگیری از تنش در جهت تأمین امنیت جمعی در منطقه این طرح را ارائه کرده است. مسکو از همه نقش‌آفرینان در منطقه، ازجمله طرف‌هایی که با یکدیگر اختلافاتی دارند، می‌خواهد تا در جهت تقویت اعتماد متقابل و شفافیت، گام‌های مشخصی بردارند.

طرف روسی پیشنهاد کرده است که رایزنی‌هایی بر اساس مذاکرات چندجانبه انجام شود و یک گروه ابتکاری برای فراهم‌سازی مقدمات برگزاری یک اجلاس بین‌المللی در زمینه امنیت و همکاری در منطقه خلیج‌فارس شکل گیرد. از جمله اقدامات پیشنهادی مسکو، تقویت گفت‌وگوها بین مقامات سیاسی، نظامی و کارشناسان کشورهای منطقه، هماهنگی در زمینه اجرای مانورها و عملیات نظامی و پروازهای نظامی، آشنایی با تسلیحات نظامی طرفین و خودداری از استقرار گروه‌های نظامی کشورهای فرا منطقه‌ای در خلیج‌فارس و به‌طور کلی کاهش حضور نظامی خارجی در این منطقه است.

وزیر امور خارجه‌ روسیه به تازگی خاطرنشان کرد: روسیه چند سال پیش این طرح را پیشنهاد داد و سال گذشته آن را تجدید کرده و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و در ماه اکتبر سال جاری بحث هایی را در این مورد در سطح وزیران خارجه انجام داد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روسیه چکاره است درموردخلیج فارس نظربدهد.

    • مهدی

      ما ایرانیان تا آخرین قطره خون از سانت سانت خاک کشور عزیزمان دفاع می کنیم

    • بدون نام

      روسیه غلط میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج