جاباما
۱۰۷۳۹۹۲
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

استقلال به دنبال پنجمین پیروزی در دربی رفت

نگاهی به مسابقات رفت دو تیم استقلال و پرسپولیس طی ۱۹ فصل سپری شده از پیکار‌های لیگ برتر کرده‌ایم تا ببینیم شرایط محمود فکری و شاگردان او در آستانه این مسابقه سنتی و همیشه حساس چگونه است.

خبرورزشی: نگاهی به مسابقات رفت دو تیم استقلال و پرسپولیس طی ۱۹ فصل سپری شده از پیکارهای لیگ برتر کرده‌ایم تا ببینیم شرایط محمود فکری و شاگردان او در آستانه این مسابقه سنتی و همیشه حساس چگونه است.

سابقه رویارویی‌های استقلال و پرسپولیس به بالغ بر ۵۰ سال قبل برمی‌گردد و این دو تیم در چارچوب مسابقات بسیار زیادی به مصاف یکدیگر رفته‌اند. از لیگ منطقه‌ای و جام تخت جمشید گرفته تا جام باشگاه‌های تهران، لیگ آزادگان، سوپرجام تهران، جام حذفی، لیگ برتر و جام ولایت. حتی سابقه دیدارهای دوستانه میان سرخابی‌ها نیز دیده می‌شود ولی برای نسل جوان، بازی‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر نمای بیشتری پیدا کرده است.

مسابقاتی که از ابتدای دهه ۸۰ آغاز شد و هم‌اکنون بیستمین دوره آن در حال برگزاری است. سرخابی‌های پایتخت قاعدتاً باید چند روز دیگر دوباره به مصاف یکدیگر بروند و دیدار رفت خود در این فصل را برگزار کنند. اتفاقاً به بهانه همین مسئله نگاهی به مسابقات رفت دو تیم طی ۱۹ فصل سپری شده از پیکارهای لیگ برتر کرده‌ایم تا ببینیم شرایط محمود فکری و شاگردان او در آستانه این مسابقه سنتی و همیشه حساس چگونه است.

اولین بازی، اولین تساوی

زمستان سال ۸۰ شاهد اولین رویارویی استقلال و پرسپولیس در تاریخ برگزاری پیکارهای لیگ برتر بودیم. جدالی در دور رفت فصل ۸۱-۸۰ که با تساوی خاتمه پیدا کرد. اتفاقاً پرویز مظلومی سرپرست کنونی آبی‌پوشان در آن مقطع دستیار مرحوم منصور پورحیدری بود و محمود فکری مرد شماره یک این روزهای نیمکت استقلال نیز آن زمان جزو بازیکنان ثابت این تیم محسوب می‌شد.

پیروزی‌های چهارگانه استقلال

استقلال تا اینجای کار از مجموع ۱۹ بازی مقابل پرسپولیس در نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر صاحب چهار پیروزی شده است. بردهای ارزشمندی که اولین آنها پاییز سال ۸۲ به وقوع پیوست و شاگردان امیر قلعه‌نویی توانستند پرسپولیس را با وجود برخورداری از انبوه ستارگانی نظیر: علی دایی، حمید استیلی، کریم باقری، مهرداد میناوند، جواد کاظمیان و... با حساب دو بر یک شکست بدهند. اتفاقاً گل دوم آبی‌پوشان در آن مسابقه توسط همین محمود فکری به ثمر رسید.

قلعه‌نویی دو سال بعد در پاییز سال ۸۴ نیز توانست پرسپولیس را در نیم‌فصل اول فصل ۸۵-۸۴ با تک‌گل رضا عنایتی شکست بدهد. همان مسابقه‌ای که علی پروین در پایان آن همه چیز را گردن مهرزاد معدنچی انداخت. البته استقلال در پاییز سال ۸۹ و تابستان سال ۹۰ نیز توانست حریف سنتی خود را در پیکارهای لیگ برتر شکست بدهد. پیروزی اول با تک‌گل فرهاد مجیدی در آخرین دقایق به دست آمد و برد دوم نیز با حساب ۲ بر صفر رقم خورد. در هر دو بازی پرویز مظلومی هدایت استقلال را برعهده داشت.

البته این نکته را نیز فراموش نکنیم که آبی‌پوشان تا اینجای کار چهار مرتبه هم در دیدارهای رفت فصول برگزار شده لیگ برتر مغلوب پرسپولیس شده‌اند و ۱۱ بازی دیگر نیز با تساوی خاتمه پیدا کرده است. به این ترتیب محمود فکری باید شاگردان خود را برای کسب پنجمین پیروزی استقلال در مرحله رفت لیگ برتر به مصاف مردان یحیی گل‌محمدی بفرستد. فکری آنقدر باهوش است که بداند پیروزی در مسابقه فوق چه نقش ارزشمندی در مستحکم‌تر شدن پایگاه خود ایفا می‌کند و البته ناکامی هم چقدر برایش دردسرساز خواهد بود.

خارجی‌های ناکام

سرمربیان خارجی استقلال تاکنون هرگز نتوانسته‌اند این تیم را در نیم‌فصل اول تاریخ برگزاری لیگ حرفه‌ای مقابل حریف سنتی به پیروزی برسانند و اتفاقاً دو شکست تلخ نیز همراه با آنها در کارنامه آبی‌ها ثبت شده است. استقلال جدال رفت فصل ۹۷- ۹۶ را همراه شفر با یک گل به پرسپولیس واگذار کرد و این اتفاق فصل گذشته نیز همراه استراماچونی رخ داد. البته پرسپولیسی‌ها هم تحت هدایت یک سرمربی خارجی (وینکو بگوویچ) در پاییز سال ۸۲ بازی رفت را به استقلال واگذار کردند ولی این تیم دو مرتبه در نیم‌فصل اول مسابقات همراه برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون موفق به شکست استقلال شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      همش طرفداری استقلال رو میکنی دیگه نمیخوام اخبارتو بخونم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا اونقدرکه ازپرسپولیس حمایت میشه ازهیچ تیمی نمیشه.

      • بدون نام

        گوگولی این که مهم نیست شما که وزیرو دارین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج