۱۰۷۴۶۳۳
۳ نظر
۵۰۱۴
۳ نظر
۵۰۱۴
پ

«مذاکره» خوب است، اما از نوع اصولگرایانه‌اش!

یک ماه پیش محمدجواد ظریف طی مصاحبه‌ای گفت: «بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. من کسی را متهم نمی‌کنم، ولی می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که گفته‌اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت اینها چند روزه است.»

روزنامه توسعه ایرانی: یک ماه پیش محمدجواد ظریف طی مصاحبه‌ای گفت: «بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا «گرا» می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. من کسی را متهم نمی‌کنم، ولی می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که گفته‌اند اینها در قدرت نمی‌مانند و قدرت اینها چند روزه است.»

این دوستان قطعا همان دوستانی هستند که در تریبون‌هایشان تیربار خود را به سوی مذاکره و مذاکره‌کننده می‌گیرند و فعل آن را خیانت و فاعلش را خائن می‌خوانند و پامنبری‌هایشان را هم به برائت از هر نوع مذاکره و مذاکره‌کننده‌ای فرامی‌خوانند.

در عوض هر چه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، با آن همه طعن و لعن و نفرین به مقوله «مذاکره»، به نظر می‌رسد رفته رفته گفتمان سیاست خارجی این دسته از سیاسیون با چرخشی نرم به این سو می‌رود که «مذاکره نه تنها بد نیست، بلکه خوب است؛ منتها اصولگرایانه‌اش!»

بعد از اظهارات چندی پیش حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره اینکه مذاکره باید توسط اصولگرایان انجام شود، حالا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز اظهاراتی با همان محتوا و پیام را مطرح کرده است.

ترقی در گفتگوی خود مذاکرات تمام اصلاح‌طلبان از مصدق تا ظریف را ناموفق و شکست‌خورده خواند و بعد هم تاکید کرد، از آنجایی که اصولگرایان هنر بیشتری در مذاکره دارند، بهتر است که مذاکره توسط آنان انجام شود.

نماینده مجلس: اصولگرایان کمتر اشتباه می‌کنند

هرچند که بعد از آن، محمد هاشمی با طعنه به مذاکرات ناکام سعید جلیلی، از اصولگرایان خواست بگویند که در کدام مذاکرات موفق بوده‌اند.

فداحسین ملکی: چینی‌ها خیلی علاقه ندارند که این قرارداد را با دولت فعلی اجرایی کنند. آنان منتظر دولت بعدی هستند که تصور می‌شود دولت بعدی یک دولت اصولگرا خواهد بود

اصولگرایان هنوز پاسخ این سوال را نداده‌اند اما بر موضع خود درباره اصلح بودن برای مذاکره همچنان پافشاری می‌کنند. فداحسین ملکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در گفت‌وگویی با «انتخاب»، با بیان اینکه اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان در مذاکرات و سیاست خارجی، منافع ملی و حقوق مردم را در نظر گرفته و مراقب هستند که معیارهای انقلاب و ارزش‌های نظام پایمال نشود، گفته است: «شرایط امروز کشور خوب نیست، مردم نجیبمان حال و روز خوبی ندارند، زندگی روزمره مردم به سختی سپری میشود، بیکاری جوانان در کشور غیرقابل تحمل است متاسفانه دولت اعتدال و اصلاحات هم صرفا نظاره‌گر خوبیست و به میخ و به نعل می‌زند، از این شاخه به اون شاخه می‌پرند، در حالی که چنین شرایطی در دولت سابق که یک دولت اصولگرا بود مشاهده نمی‌شد.»

او با اشاره به ظریف و جلیلی ادامه داده: «موضوع اصلی بحث منافع ملی است که باید رعایت شود. آقای جلیلی بر مواضع خودشان ایستادگی می‌کرد و به این سادگی امتیاز نمی‌داد ولی در این دولت، دوستان این تصور را داشتند که اگر امتیاز بدهند طرف مقابل با خواسته آنان موافقت خواهد کرد ولی دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد.»

نماینده اصولگرای مجلس در نهایت تاکید کرده که اصولگرایان مراقب هستند تا کمتر دچار خطا و اشتباه شوند.

چینی‌ها هم منتظر مذاکره با اصولگرایان هستند!

او حتی مذاکره با چینی‌ها را نیز موکول به دولت بعدی که به زعم وی یک دولت اصولگراست دانسته و گفته است: «برخی کشورها از جمله چین در بحث قرارداد ۲۵ ساله با ایران چنین پیش‌بینی و فرضیه‌ای را داشت که بعدا نیز این موضوع را تایید کرد. چینی‌ها خیلی علاقه ندارند که این قرارداد را با دولت فعلی اجرایی کنند. آنان منتظر دولت بعدی هستند که تصور می‌شود دولت بعدی یک دولت اصولگرا خواهد بود.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد اصولگرایان یا دست کم بخشی از آنها از دستیابی به پاستور در ۱۴۰۰ اطمینان دارند. از این رو می‌کوشند گفتمان تند «نه به مذاکره» خود را اصلاح کنند تا مبادا این عامل مانع از پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری شود.

از سوی دیگر این اطمینان و اظهارات آنها درباره مذاکره، باورپذیری گفته‌های ظریف درباره «گرایی که گروهی به آمریکا می‌دهند» را بالا می‌برد.

با آن همه طعن و لعن و نفرین به مقوله «مذاکره»، به نظر می‌رسد رفته رفته گفتمان سیاست خارجی اصولگرایان با چرخشی نرم به این سو می‌رود که «مذاکره نه تنها بد نیست، بلکه خوب است؛ منتها اصولگرایانه‌اش!»

دو گزاره و یک نتیجه

حسین سبحانی‌نیا، فعال سیاسی اصولگرا و عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری چندی پیش در همین ارتباط به نامه‌نیوز گفته بود: «وقتی دولت بایدن رسما کار خودش را شروع کند و مستقر شود عملا سال ۹۹ به پایان رسیده است، بعد از تعطیلات عید هم که فضای انتخابات ریاست جمهوری در ایران شکل می‌گیرد. در چنین اوضاعی خیلی بعید است دولت آقای روحانی حتی اگر وارد مذاکره هم شود بتواند کاری انجام دهد.»

او ادامه داده بود: «آقای بایدن می‌داند تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی با دولت ایران نیست و مواضع رهبر انقلاب در این حوزه محکم و قاطع بوده، هست و خواهد بود بنابراین اگر غیرمستقیم مباحثی را برای مذاکره مطرح کنند مخاطبش دولتی است که معتمد رهبری و مردم ایران باشد.»

در واقع اصولگرایان فکر می‌کنند که معتمد رهبری هستند، از این رو در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز خواهند شد و نهایتا از این دو گزاره نتیجه می‌گیرند دولتی که با بایدن پشت میز مذاکره خواهد نشست، یک دولت اصولگرایانه است.

امتیازی برای دستیابی به پاستور

فقط سوالی که در این میان پیش می‌آید این است که با این اطمینان اصولگرایان از پیروزی در انتخابات و عدم تمایل بایدن برای مذاکره با دولت فعلی، چرا نسبت به مذاکره احتمالی دولت روحانی با بایدن اینقدر نگران هستند و جوسازی می‌کنند؟ به نحوی که از تریبون‌های نماز جمعه گرفته تا صحن مجلس، صحنه تاخت و تاز به رویکرد دولت برای مذاکره و تعامل است.

برخی معتقدند که اصولگرایان به دنبال مصادره امتیاز مذاکره به نفع خود برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ هستند. چراکه مردم خسته از کشمکش‌های سیاسی در سیاست داخلی و خارجی رغبتی به کاندیداهای رویگردان از مذاکره ندارند.

از این روست که محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا دو روز پیش در صفحه توئیتری خود نوشت: «چند ماه دیگر صبر کنید. هم FATF، هم برجام، یواشکی و با مذاکرات پستویی توسط دلواپس‌ها و عشاق ترامپ به نتیجه می‌رسد. آن موقع ما رسانه‌ای‌ها، مثل دوره سعیدجلیلی فقط سکوت، فقط نگاه»!

اما اگر اصولگرایان به هر دلیلی در انتخابات پیروز نشدند، باید منتظر چرخش دوباره آنها در خصوص «مذاکره» بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ظریف دست پیشو گرفته که پس نیفته. اصلاح طلبان فقط بلدند سازش کنند و لا غیر.

    • javad.b

      برو بابا احمدی نژاد یه چیزی میدونست که تو انداخت بیرون چون هیچی درست نمیکنی فقط پول مفت به جیب میزنی سفراتم که مجانی دنیارو دور میزنی

    • بدون نام

      اصولگرایان فقط میگن ن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج