جاباما
۱۰۷۴۷۲۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

نظر وزیر اقتصاد درباره معوقات کارگران هفت‌تپه

وزیر اقتصاد امروز سه شنبه ۹ دی ماه با حضور در مجلس شورای اسلامی، گفت: گفته می‌شود که کارگران هفت‌تپه مدت مدیدی است که حقوق دریافت نکرده‌اند اما کافی است به زمان پیش از واگذاری بازگردیم، در آن زمان نیز کارگران ۷ ماه حقوق معوقه داشتند!

جماران: وزیر اقتصاد امروز سه شنبه ۹ دی ماه با حضور در مجلس شورای اسلامی، گفت: گفته می‌شود که کارگران هفت‌تپه مدت مدیدی است که حقوق دریافت نکرده‌اند اما کافی است به زمان پیش از واگذاری بازگردیم، در آن زمان نیز کارگران ۷ ماه حقوق معوقه داشتند!

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست علنی امروز(سه شنبه، ۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش اول اظهاراتم را به اصل ضرورت خصوصی سازی و افزایش نقش بخش خصوصی در اقتصاد کشور اختصاص خواهم داد، گفت: پس از ابلاغیه سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب، رویکردهایی در وزارت اقتصاد پیش گرفتیم که به بیان آنها خواهم پرداخت و قسمت دوم اظهاراتم را به روش‌ها، سازماندهی‌ها و ساختارهای اقتصادی به ویژه بحث مورد سوال نمایندگان اختصاص خواهم داد.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران با یک چالش اساسی و ساختاری مواجه است که آن بزرگ بودن و حجیم بودن اندازه دولت در اقتصاد است. این وضعیت موجب جلوگیری از تخصیص درست منابع شده و اثر مستقیم و سریعی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

دژپسند یادآور شد: از اوایل دهه ۶۰ با تأکید حضرت امام (ره) درباره واگذاری امور به مردم و با ابلاغیه سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۸۴ روز به روز این واگذاری‌ها قوت گرفت.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: حتی رهبر معظم انقلاب ۵ سال پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در رابطه با نحوه اجرای این سیاست‌ها، ما مجریان را مورد خطاب قرار دادند و فرمودند اگر دولت به وظایف اصلی خود معطوف نشود مشکلات آن در اقتصاد ادامه خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه خصوصی‌سازی نه ی فرم است بلکه یک رویکرد ساختاری و جدی به شمار می‌آید، تصریح کرد: خصوصی سازی نه برای تأمین مالی دولت بلکه برای اصلاح رابطه دولت با اقتصاد کشور است و یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: زمانی که عالی‌ترین مرجع نظام از ما چنین چیزی را می‌خواهد خصوصی سازی برای ما هم الزام قانونی است و هم یک حجت شرعی. پس از ابلاغ اجرای سیاست‌های قانون اصل ۴۴ همه باید یک دغدغه داشته باشند و آن اجرای دقیق، صحیح، صریح و بدون خدشه قوانین و مقررات است.

دژپسند با تأکید بر اینکه باید در حوزه خصوصی‌سازی چالش‌ها را به خوبی بشناسیم، افزود: طی دو سالی که در وزارت اقتصاد مسئولیت داشتم یکی از مهمترین اقداماتم رفع چالش‌ها و مشکلات روش واگذاری‌ها، قیمت‌گذاری‌ها و شفاف‌سازی محیط واگذاری بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: تأکید ما همواره بر این بود که در توزیع سهام فراگیری و توزیع ثروت صورت گیرد، بنابراین تمام هم و غم خود را بر این گذاشتیم که طی این دو سال بتوانیم روش‌هایی را اتخاذ کنیم که کاملاً منطبق بر مرّ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی باشد و از این طریق به معنای واقعی کلمه اقتصاد را مردمی‌سازی کنیم.

در واگذاری‌ها قیمت توسط فرد تعیین نمی‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دوم اظهارات خود با تأکید بر اینکه در واگذاری‌ها قیمت توسط فرد تعیین نمی‌شود، گفت: هیأت واگذاری مأمور تعیین قیمت است، به این صورت که پس از تکمیل گزارش سازمان خصوصی‌سازی این گزارش در هیأت واگذاری قرائت و قیمت نهایی می‌شود.

وی ترکیب هیأت واگذاری را به این شرح عنوان کرد: وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری، روسای اتاق بازرگانی و تعاون، نماینده دادستانی و نماینده سازمان برنامه و بودجه. در این هیأت قیمت بر اساس رویه‌ای که عنوان شد تعیین می‌شود.

دژپسند اضافه کرد: دو نکته حائز اهمیت است، اول اینکه این واگذاری مربوط به چه سالی بوده و دوم اینکه آیا روش قیمت‌گذاری درست بوده است یا خیر. این واگذاری در سال ۹۴ صورت گرفته نه امسال بنابراین ارقام مقایسه‌ای باید مربوط به آن زمان باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: ضوابط برای تعیین قیمت‌گذاری در آن زمان دقیقاً رعایت شده است، آقای طیب‌نیا و آقای پورمحمدی وزرای وقت اقتصاد و دادگستری دقیقاً به ضوابط عمل کرده‌اند. وقتی به سوابق مراجعه می‌کنیم کاملاً متوجه این موضوع می‌شویم. معاونت حقوقی وزارتخانه نیز بر این مسئله صحه می‌گذارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: نکاتی در مورد خریدار عنوان می‌شود که باید متذکر شوم شأن وزارت اقتصاد این نیست که به مسائل پس از واگذاری ورود کند، قوه قضائیه در این جایگاه قرار دارد و می‌تواند به این موضوعات ورود کند.

وی تأکید کرد: اعضای هیأت واگذاری، پیش از این واگذاری نمی‌توانستند درباره اهلیت بخش خصوصی پیش‌بینی داشته باشند ضمن اینکه تاکنون قوه قضائیه هیچ حکمی در رابطه با این واگذاری صادر نکرده است.

دژپسند با اشاره به بخشی از متن طرح سوال از خود گفت: در این سوال آمده است که چرا به گزارش و حکم دیوان محاسبات توجه نشده است در حالی که رئیس دیوان محاسبات کاملاً این موضوع را تکذیب و عنوان کرد که حکمی از جانب هیأت مستشاری صادر نشده است.

برخوردهای قضایی در میان بخش خصوصی دلسردی ایجاد کرده است

عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: وزیر مجری قوانین و مقررات است، شب گذشته در شورای گفت‌وگو همگان ملاحظه کردند که حوزه قضایی به دلیل این نوع برخورد با بخش خصوصی و خصوصی‌سازی چگونه در میان بخش خصوصی دلسردی ایجاد کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: امروز سوال بخش خصوصی این است که واگذاری‌ها چه سرنوشتی داشتند که شما از ما انتظار دارید مجدداً پا به این عرصه بگذاریم، ما به عنوان بخشی از حکومت باید به دنبال ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذار باشیم.

خلع ید بدون استناد به مقررات حاکم برای بخش خصوصی ایجاد دلسردی می‌کند

وی تصریح کرد: دولت در هیأت واگذاری که یک هیأت فراقوه‌ای به شمار می‌آید باید امنیت سرمایه‌گذار را تأمین کند. وقتی ما بدون استناد به مقررات حاکم خلع ید می کنیم، برای بخش خصوصی دلسردی ایجاد کرده‌ایم.

دژپسند ادامه داد: وقتی ما از اقتصاد بدون نفت صحبت می‌کنیم باید شرایط را برای این مهم فراهم کنیم. آیا می‌توانیم به رقم ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد دست یابیم؟ بله، چنانچه آرامش در اقتصاد حاکم شود می‌توانیم چنین شرایطی را محقق کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم در مورد واگذاری هفت‌تپه گفت: حتی نماینده قوه قضائیه در شرایط فعلی نیز معتقد است این خلع ید باید لغو شود. گفته می‌شود که کارگران هفت‌تپه مدت مدیدی است که حقوق دریافت نکرده‌اند اما کافی است به زمان پیش از واگذاری بازگردیم، در آن زمان نیز کارگران ۷ ماه حقوق معوقه داشتند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: تأکید می‌کنم آنچه اهمیت دارد این است که تاکنون قوه قضائیه هیچ حکمی صادر نکرده است و ما نیز باید بر اساس قوانین و مقررات مجری قوانین باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج