جاباما
۱۰۷۵
۱ نظر
۵۰۲۳
۱ نظر
۵۰۲۳
پ

دندان های شیری را جدی بگیرید

اهمیت مسواك و نخ دندان بـراي کودکان

بسياري از پدرومادرها فكر مي‌كنند كه دندان‌هاي شيري فرزندشان اهميت چنداني در سلامت دهان آن‌ها ندارند دليل‌شان هم اين است كه دندان‌هاي شيري بالاخره مي‌افتند.

بسياري از پدرومادرها فكر مي‌كنند كه دندان‌هاي شيري فرزندشان اهميت چنداني در سلامت دهان آن‌ها ندارند دليل‌شان هم اين است كه دندان‌هاي شيري بالاخره مي‌افتند. اما دندان‌پزشكان اطفال چنين نظري را ندارند و معتقدند دندان كودك به محض رويش بايد مثل دندان ‌بزرگسالان تميز شود. شروع مراقبت‌هاي دنداني از ابتدايي‌ترين سال‌هاي تولد سبب ايجاد عادت روزمره مسواك زدن در كودك مي‌شود. در ادامه با مهم‌ترين نكات در رابطه با مراقبت از دندان كودك آشنا مي‌شويد.

اهمیت مسواك و نخ دندان بـراي کودکان


بهترين مسواك براي كودك

براي فرزندتان مسواك كوچكي با پرز‌هاي نرم تهيه كنيد، سپس مسواك را در آب گرم بگذاريد و چند دقيقه صبر كنيد تا پرز‌هاي مسواك نرم‌تر شوند‌. يادتان باشد پرزهاي مسواك نبايد سخت باشند.


مسواك دائمي نيست

هر ۴-۳ ماه مسواك فرزندتان را عوض كنيد؛ اگر پرز‌هاي مسواك تغيير شكل دادند اين مدت زمان بايد كوتاه‌تر شود. هيچ‌گاه مسواك خود يا كودك ديگري را براي فرزندتان استفاده نكنيد.


اهمیت مسواك و نخ دندان بـراي کودکان

كودك از چند سالگي مي‌تواند خودش مسواك بزند و نخ دندان بكشد؟

بچه‌ها از ۷-۶ سالگي ديگر مي‌توانند خودشان بدون كمك بزرگ‌ترها مسواك بزنند و نخ دندان بكشند اما تا رسيدن به اين سن بهتر است خودتان مراقبت مستقيمي بر مسواك زدن آن‌ها داشته باشيد؛ بهترين راه آموزش مسواك زدن به كودك اين است كه خودتان نمونه خوبي برايش باشيد و مرتب مسواك بزنيد و همچنين نحوه صحيح مسواك زدن را به او بياموزيد.


كودكان هم بايد نخ دندان بكشند

به محض اين‌كه 2 دندان كودك‌تان درآمدند و قابل لمس شدند روزي يك بار لاي آن‌ها را نخ دندان بكشيد.



نخ دندان كشيدن براي كودك

  • تكه‌‌اي نخ دندان به طول نيم متر جدا كنيد.
  • يك انتهاي نخ را دور انگشت وسط يك دست و تكه دراز را دور انگشت وسط دست ديگر بپيچد.
  • با كمك انگشت‌هاي شست و سبابه نخ را بين 2 دندانش ببريد و با حركت بالا پايين آهسته به سمت لثه برويد. مراقب باشيد لثه‌اش آسيب نبيند.
  • وقتي نخ به نزديكي لثه رسيد حركت افقي كوچكي بدهيد و نخ را بالا بكشيد.
  • حال نخ را كمي از تكه بلندتر نخ از انگشت يك دست باز كنيد و بخش استفاده شده را دور انگشت دست ديگر بپيچيد و اين حركت را براي 2 دندان ديگر انجام دهيد.
  • دندان‌هاي تَهي را به هيچ وجه فراموش نكنيد.


مسواك زدن چند بار در روز؟

درباره نوپايان و خردسالان روزي 2بار دندان فرزندان‌تان را مسواك بزنيد، يك بار صبح يك‌بار هم قبل از خواب؛ مسواك زدن بايد به‌مدت 2 دقيقه طول بكشد، بخشي از اين زمان را هم به مسواك زدن دندان‌هاي عقبي اختصاص دهيد؛ اين قسمت‌ها زودتر از دندان‌هاي پيشين مي‌پوسند.
اگر مي‌خواهيد دندان‌هاي فرزندتان خراب نشوند بعد از خوردن خوراكي‌هاي اسيدي از قبيل نوشابه، آبميوه و همچنين انواع خوراكي‌ها و به‌خصوص شيريني‌جات او را به آب كشي دهان و مسواك زدن تشويق كنيد.
شيار‌هاي سطح دندان ممكن است عميق باشند و با مسواك خوب تميز نشوند. ‌براي پيشگيري از پوسيدگي چنين دندان‌هايي مي‌توانيد به دندانپزشك اطفال مراجعه كنيد تا براي فرزندتان شيار پوش كار بگذارد.


دهان شويه فلورايد

كودكان از ۴ سالگي مي‌توانند در مطب دندان‌پزشكي فلورايد درماني شوند و از ۵سالگي هم تحت نظر دندانپزشك از هر ۳-۲ شب دهان شويه فلورايد استفاده كنند. به‌طور كلي استفاده از دهان شويه براي كودكاني كه هنوز قادر به نگاه داشتن آب در دهان و قرقره كرده نيستند- اين مهارت حدود ۶سالگي كسب مي‌شود- توصيه نمي‌شود.


فرزندم را از چند سالگي به دندانپزشكي ببرم؟

بهتر است نوزادتان را در يك سالگي يا 6 ماه پس از اين‌كه نخستين دندانش در آمد به دندان‌پزشكي ببريد. اين مراجعه به دندانپزشك كمك مي‌كند تا هرگونه نابه‌هنجاري و اشكال احتمالي را در دندان‌ها تشخيص دهد و به والدين طريقه صحيح مسواك زدن و رژيم غذايي مناسب را بياموزد. از طرفي كودك هم با محيط، ابزار و سر و صداهاي دندانپزشكي آشنا مي‌شود.


برام خمير دندون خوشمزه بخر!

از ۲ سالگي به بعد بايد براي كودكان خمير دندان استفاده كرد؛ بهترين خميردندان‌ها خمير دندان‌هاي كودكند، با اين حال مي‌توانيد درباره ميزان فلورايد خمير دندان از دندانپزشك بپرسيد.
اگر خمير دندان كودك مي‌خريد مراقب باشيد فرزندتان به‌دليل طعم و بوي خوب خمير دندان آن را نخورد. اگر فرزندتان اين عادت را پيدا كرده به اندازه يك نخود از خمير دندان بزرگسالان برايش استفاده كنيد.
بسياري از خميردندان‌هاي كودكان رنگ‌هايي جذاب و طعم‌هاي خوشايند كودكانه دارند تا آن‌ها به مسواك زدن تشويق شوند؛ فرزندتان را به داروخانه ببريد و بگذاريد خمير دندان را خودش انتخاب كند. اما مراقب باشيد خمير دندان‌هاي مخصوص بزرگسالان را براي فرزندتان نخريد.


اهمیت مسواك و نخ دندان بـراي کودکان

خودتان براي فرزندتان مسواك بزنيد

پشت فرزندتان بايستيد يا بنشينيد و بگوييد دهانش را باز كند، چانه‌اش را در دست بگيريد، حال با مسواكي كه رويش خمير دندان گذاشته‌ايد دندان‌هاي فرزندتان را ۳-۲ دقيقه مسواك بزنيد؛ دندان‌هاي بالايي و عقبي را فراموش نكنيد. يادتان باشد كه مسواك را روي لثه و لبه‌هاي لثه و دندان محكم نكشيد و اين قسمت‌ها را آرام و با دقت مسواك بزنيد.
  • زاويه بين مسواك و لثه‌ها 45 درجه است.
  • مسواك را با حركات دوراني روي دندان‌ها بكشيد.
  • سطح جويدن را هم خوب مسواك بزنيد.
  • سطح داخلي دندان‌ها را فراموش نكنيد.
  • مسواك را خيلي آرام روي زبان فرزندتان بكشيد تا باكتري‌ها زدوده شوند.
ليوان آبي را به فرزندتان بدهيد تا بتواند دهانش را آب‌كشي كند.


سخني با بچه‌ها

چرا دندان‌ها بايد سالم بمانند؟

مراقبت از دندان‌ها باعث مي‌شود كه موجودات خيلي ريزي به نام باكتري روي دندان‌هاي‌تان جا خوش نكنند.

مسواك چند سال از شما بزرگ‌تر است؟

مي‌گويند نخستين مسواك ۵۰۰ سال پيش در چين درست شده ولي زمان حضرت محمد(ص) مردم با گياهي كه شاخه‌هايش مثل مسواك بود، دندان‌هاي‌شان را تميز مي‌كردند.

دندان‌ها چطور خراب مي‌شوند؟

بعد از اين‌كه شما غذاي‌تان را خورديد و سير شديد حالا باكتري‌ها هستند كه دهان‌شان آب مي‌افتد، آن‌ها به سمت خرده‌هاي خيلي ريز غذا كه روي دندان‌هاي‌تان مانده حمله و شروع به خوردن مي‌كنند. همان طور كه شماها چند ساعت بعد از غذا خوردن دستشويي مي‌رويد، باكتري‌ها هم با خوردن خرده غذاها موادي توليد مي‌كنند به اسم اسيد؛ اسيد‌ها روي دندا‌ن‌هاي سفيد خوشگل شما مي‌ريزند و اگر جلوي‌شان را نگيريد بعد از چند وقت دندان‌هاي‌تان سياه و خراب مي‌شوند. تازه باكتري‌ها به لثه‌هاي‌تان هم حمله مي‌كنند؛ جلوي آينه برويد و از ته دل بخنديد، آن قسمت‌هاي قرمز دور دندان‌ها لثه هستند. اگر لثه‌ها و دندان‌هاي‌تان خراب شوند، درد خيلي زيادي داريد و ديگر نمي‌توانيد با بچه‌ها بازي و شيطاني كنيد.

قبل از اين‌كه خمير دندان درست شود

سال‌ها پيش، آن زمان‌ها كه مادر مادر بزرگ‌تان بچه بوده، هنوز خمير دندان درست نشده بود. آن موقع‌ها مردم براي تميز كردن دهان‌شان از زغال( همان تكه‌هاي سياهي كه بابا روي آن كباب درست مي‌كند)، گچ (ديوار‌هاي خانه ازگچ هستند)، آب ليمو، خاكستر( همان پودر سفيدي كه بعداز خاموش كردن آتش مي‌ماند) و مخلوط تنباكو و عسل استفاده مي‌كردند. ‌شما‌ها خيلي خوش شانسيد كه چنين خمير دندان‌هاي خوشگل و خوشرنگي را داريد تا بتوانيد دندان‌هاي‌تان را تميز كنيد.
زماني‌كه مامان‌بزرگ‌تان بچه بود يك نفر توانست نخستين خمير دندان را درست كند و كم‌كم همه ياد گرفتند با آن‌ها دندان‌هاي‌شان را بشويند.
  • به مامان و بابا نشان دهيد كه بلديد دندان‌هاي‌تان را بشوييد.
  • بعد از اين‌كه صبحانه‌يا ناهارتان را خورديد، يا در مهد (مدرسه) خوراكي‌تان را تمام كرديد و همچنين بعد از هر خوردني شيريني، برويد دندان‌هاي‌تان را بشوييد.
  • حتما قبل از خواب مسواك بزنيد تا وقتي در خواب مي‌خنديد، همه دندان‌هاي تميزتان را ببينند.
  • در دستشويي بايد با مسواك تمام دندان‌هاي‌تان را بشوييد نه فقط دندان‌هاي جلويي‌ را؛ يادتان باشد دندان‌هاي عقبي زودتر خراب مي‌شوند.
  • تا حالا مطب دندان‌پزشكي رفته‌ايد؟ آن‌جا خيلي تميز است و يك صندلي راحت دارد كه روي آن دراز مي‌كشيد و خانم يا آقاي دكتر دندان‌هاي‌تان را نگاه مي‌كند. از مامان و بابا بخواهيد شما را پيش يك دندان‌پزشك خوب ببرند. ‌وقتي به مطب رفتيد، يادتان باشد كشو‌هاي كوچولوي دندان‌پزشكي را از نزديك ببينيد، خيلي خوشگلند!

منبع : مجله شهرزاد

اهمیت مسواك و نخ دندان بـراي کودکان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mansour boukany

      خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج