۱۰۷۵۵۴۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

صدور اولین شناسنامه فرزندانِ مادرانِ ایرانی در یزد

محرومیت قانونی فرزند ایرانی حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی با صدور اولین شناسنامه‌ برای این قشر در یزد پایان یافت ولی بنا بر اعلام دفتر امور اتباع استان یزد بیش از یکهزار نفر دیگر هنوز در انتظار هویت‌دار شدن با صاحب شناسنامه شدن هستند.

ایسنا: محرومیت قانونی فرزند ایرانی حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع خارجی با صدور اولین شناسنامه‌ برای این قشر در یزد پایان یافت ولی بنا بر اعلام دفتر امور اتباع استان یزد بیش از یکهزار نفر دیگر هنوز در انتظار هویت‌دار شدن با صاحب شناسنامه شدن هستند.

امروز خواهر و برادری در یزد که سال‌ها به علت نداشتن پدر ایرانی از حقوق یک شهروند ایرانی محروم بودند، با دریافت شناسنامه هویت پیدا کردند و اشک ریختند.

البته سالن مراسم را سراسر اشک گرفته بود؛ مادری که به دیوار تکیه زده بود، در حالی که با یک دست چادرش را جمع و با دست دیگر اشک‌هایش را پاک می‌کرد، بلند بلند می‌گفت: «خدایا شکرت»، در گوشه‌ای دیگر هم مرد جوانی بود که با چشمان خیس در گفت‌وگو با خبرنگاران، این اتفاق خوشایند را بهترین اتفاق زندگی‌اش برمی‌شمارد.

با این حال هنوز هم فرزندان زیادی در گوشه و کنار این شهر هستند که به علت ازدواج مادرانشان با یک فرد غیرایرانی از کمترین حقوق شهروندی مانند تحصیل، شغل، حتی یک حساب بانکی و سایر امتیازات یک ایرانی محرومند ولی اکنون با نظر مساعد مسئولان، این کودکان ایرانی نیز با صدور شناسنامه صاحب هویت می‌شوند.

صدور اولین شناسنامه فرزندانِ مادرانِ ایرانی در یزد

حالا فرزندانم هم صاحب هویت می‌شوند

«فاطمه موسوی» یکی از صاحبان دریافت‌کننده شناسنامه با بیان این که حاصل ازدواج مادری ایرانی و پدری عراقی است، گفت: انسان بی هویتی بودم که امروز صاحب هویت شد و در آینده حتما فرزندانم نیز دارای هویت خواهند بود.

وی با اشاره به اهمیت شناسنامه در زندگی افراد و تعیین سرنوشت و آینده آنها، افزود: در صورت نبود شناسنامه هرگر نمی‌توانستم حتی کمترین حقی در جامعه داشته باشم و حتی از داشتن یک حساب بانکی محروم بود.

وی نبود شناسنامه را مانعی برای ادامه تحصیلش دانست و بیان کرد: به علت نداشتن شناسنامه، درس نخواندم و از لذت تحصیل محروم شدم ولی امروز خوشحالی وصف نشدنی، تمام وجودم را فرا گرفته است.

صدور اولین شناسنامه فرزندانِ مادرانِ ایرانی در یزد

سرزنش جامعه از ازدواج با یک غیرایرانی

«مجاهده حائری زاده» همسر یک تبعه خارجی در یزد هم با بیان این که مشکلات زیادی را تاکنون به علت نداشتن شناسنامه برای فرزندانش متحمل شده است، به خبرنگار ایسنا، گفت: مصائب متعددی را به چشم دیدم که شامل تضییع حقوق فرزندم برای تحصیل، کار و فعالیت در عرصه مورد علاقه‌اش بود.

وی با بیان این که تنها نداشتن شناسنامه باعث کاستن از حقوق فرزندانش شده است، گفت: شکرگزار این رخداد ارزشمند هستم.

حائری زاده با بیان این که برخورد جامعه با فردی که همسر یک تبعه خارجی است قابل تحمل نیست، گفت: همیشه به مشکلاتم، نداشتن شناسنامه فرزندانم را نیز به رخم می‌کشیدند و همواره به جای دیدن بعدی از زندگی من به عنوان یک ایرانی، خارجی بودن همسرم را می‌دیدند و مورد سرکوب و سرزنش قرار می‌دادند.

بیش از ۱۰۰۰ نفر در انتظار شناسنامه

خوشبختانه لایحه‌ای مربوط به فرزندان مادران ایرانی مزدوج با اتباع در مجلس، هویت‌دار شدن این افراد را یک حق قانونی برای آنها کرد و با شناسنامه‌دار شدن این افراد، حقوق این فرزندان را برابر با یک ایرانی کرد.

«سعید پرویزی» مدیر کل دفتر امور اتباع و مهاجران استان یزد در نشستی که به همین منظور در محل اداره کل ثبت احوال یزد برگزار شد، با بیان این که ۱۰۴۳ متقاضی دریافت شناسنامه در یزد شناسایی و دعوت به اقدام برای تهیه آن شده‌اند، گفت: تاکنون تشکیل پرونده برای آنها انجام و پرونده ۳۰۴ نفر برای تهیه شناسنامه به ثبت احوال برای تایید و تکمیل توسط نهادهای امنیتی ارسال شده که در دست اقدام است.

وی با بیان این که استعلام شناسنامه ۱۰۰ مادر ایرانی نیز برای مراجع امنیتی ارسال شده است، افزود: امروز نیز شناسنامه چهار مادر ایرانی رونمایی شد تا فرزندانشان بتوانند با تابعیت ایرانی از خدمات جامعه استفاده کنند.

«محمدعلی مکرمی» مدیرکل ثبت احوال استان یزد نیز در خصوص رفع مشکلات و خلا قانونی این افراد در مجلس، سخنانی را بیان و پیام معاون وزیر را قرائت و از شناسنامه‌های این افراد با حضور «محمدعلی طالبی» استاندار یزد رونمایی کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج