۱۰۷۵۵۷۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

جبل‌الطارق در حوزه شنگن می‌ماند

وزیر امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه در واپسین ساعات باقی مانده به پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرد که درباره مناقشه جبل‌الطارق با دولت لندن به توافق اصولی دست یافتند.

ایرنا: وزیر امور خارجه اسپانیا روز پنجشنبه در واپسین ساعات باقی مانده به پایان دوره گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرد که درباره مناقشه جبل‌الطارق با دولت لندن به توافق اصولی دست یافتند.

«آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد ، دو طرف به توافقی دست یافتند که بر اساس آن قوانین و سیاست‌های اتحادیه اروپا همچنان در جبل‌الطارق که از ۳۰۰ سال پیش به انگلیس تعلق داشته، ادامه خواهد داشت.

جبل‌الطارق در حوزه شنگن می‌ماند

به این ترتیب این منطقه صخره‌ای که در موقعیت راهبردی بسیار مهمی مسلط بر آبراه غربی دریای مدیترانه قرار دارد، همچنان در حوزه شنگن باقی‌ مانده و تابع مقررات اقتصادی اتحادیه اروپا می‌ماند.

در غیر این صورت جبل‌الطارق باید به موجب برگزیت ساعت یازده امشب (۲ و ۳۰ دقیقه جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹) به همراه انگلیس از اتحادیه گمرکی و بازار مشترک اتحادیه اروپا خارج می‌شد و شهروندان این منطقه برای تردد به حوزه شنگن با مشکل مواجه می‌شدند.

جبل‌الطارق منطقه‌ای صخره ای به وسعت حدود ۷ کیلومترمربع در دریای مدیترانه است که نزدیک به ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و اگرچه از سال ۱۷۱۳ میلادی تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند.

این منطقه به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی انگلیس در این منطقه مستقر است.

۹۵.۹ درصد جمعیت این منطقه در همه پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ میلادی به ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا رای دادند. دولت اسپانیا به دنبال رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی یاد شده، خواهان حاکمیت مشترک بر جبل‌الطارق شده بود.

بر اساس مذاکرات میان اسپانیا و انگلیس، قرار شد که جزییات توافق نهایی ظرف ۶ ماه آینده که دوره گذار نام‌گذاری شده تبیین شود.

عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا کمتر از ۹ ساعت دیگر پایان می‌یابد و به این ترتیب لازم الاجرا بودن قوانین اروپایی در این کشور پس از ۴۷ سال به اتمام می رسد .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج