جاباما
۱۰۷۶۰۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

جنجال یک برنامه تلویزیونی در آمریکا

برنامه Top Gear (تخت گاز) که به معرفی ماشین ها و مقایسه آنها با هم می پردازد حتی برای آنهایی که عشق خودرو نیستند هم می تواند جذاب باشد. در تلویزیون ایران هم این برنامه پخش شده و شیفتگان خاص خود را داشته است.

جنجال یک برنامه تلویزیونی در آمریکا





روزنامه هفت صبح: برنامه Top Gear (تخت گاز) که به معرفی ماشین ها و مقایسه آنها با هم می پردازد حتی برای آنهایی که عشق خودرو نیستند هم می تواند جذاب باشد. در تلویزیون ایران هم این برنامه پخش شده و شیفتگان خاص خود را داشته است. سال هاست که این برنامه از شبکه بی بی سی پخش می شود و اجرای آن هم با جرمی کلارکسون است. البته او تنها نیست. ریچارد هاموند و جیمز می هم در اجرای برنامه به او کمک می کنند اما مغز متفکر جرمی کلارکسون است.

به نقل از ورایتی، حالا مغز متفکر پربیننده ترین شوی مستند هفتگی دنیا، خرابکاری بزرگی به بار آورده است که ممکن است حتی نمایش «تخت گاز» را در برخی کشورها قدغن کنند. تعدادی از مردم از رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما خواسته اند مانع پخش برنامه «تخت گاز» در آمریکا شود چون جرمی کلارکسون از ادبیات نژادپرستانه استفاده می کند.

ماجرا از جایی شروع شد که جرمی کلارکسون در برنامه هفته گذشته «تخت گاز» از لغت ممنوعه «کاکاسیاه» استفاده کرد. این لغتی است که غالبا در دوران برده داری برای تحقیر سیاهپوستان به کار برده می شد و بعد از آن دیگر استفاده از لقب توهین آمیز کاکاسیاه منسوخ شد و به خصوص در تلویزیون و رادیو و مطبوعات، مراقب اند تا از این واژه استفاده نکنند که متهم به نژادپرستی نشوند اما جرمی کلارکسون گویا ابایی ندارد از اینکه نژادپرست خطاب شود. هر چند این بار موضوع خیلی جدی تر است.

مجمعی از وکلا تحت عنوان «تساوی برای همه» به باراک اوباما و سفرای ۲۰۰ کشور که شوی «تخت گاز» در آنها پخش می شود، نامه نوشته و از آنها خواسته اند شواهد را در نظر بگیرند و بعد ببینند آیا هنوز مایلند به پخش این برنامه در کشورشان ادامه داده شود یا نه.

آنها به تصاویر آرشیوی برنامه ای اشاره کرده اند که در آن جرمی کلارکسون کلمات موزون را به شکل یک لالایی تلفظ می کند و آن وسط از واژه «کاکاسیاه» هم استفاده می کند. این تصاویر آرشیوی که البته از آنتن شبکه بی بی سی پخش نشده اند اما دیلی میرر آن را روی وب سایتش گذاشته است.

کلارکسون البته بعد از هجمه ای که به سمتش شد، گفت که او فقط کلماتی را زمزمه می کرده که مشابه آن کلمه توهین آمیز شنیده شده اند وگرنه خود آن کلمه را نگفته است.

لارنس دیویس، رئیس کانون «تساوی برای همه» گفت: «کلارکسون ادعا می کند هر چه در توانش است انجام داده تا آن نسخه از برنامه روی آنتن نرود اما چیزی که مشخص است هیچ آدم غیرنژادپرستی نمی آید در یک لالایی جای کلمه ای هم آوا با لغت اصلی از واژه «کاکاسیاه» استفاده کند. هیچ معنی ندارد که کسی پشت سر هم از این کلمه بخواهد استفاده کند.»

دیویس اضافه کرده که بی بی سی می بایست کلارکسون و تیمش را به خاطر «افزایش سوء رفتارشان» اخراج می کرد اما این کار را نمی کنند چون از این برنامه پول درمی آورند. البته خود کلارکسون بعد از آن برنامه گفت که مدیران بی بی سی تهدیدش کرده اند اگر فقط یک بار دیگر اشاره توهین آمیزی هر کجا و هر وقتی در برنامه اش داشته باشد، او را اخراج خواهند کرد.

بی بی سی هم گفت ما برای کلارکسون روشن کردیم که در این مورد خیلی جدی هستیم و برخورد خواهیم کرد. کلارکسون هم ویدیویی منتشر کرد و از همه تقاضای بخشش کرد. این در حالی است که پیش از آن گفته بود با وجود اینکه مدیران بی بی سی خیلی جدی از او خواسته اند عذرخواهی کند او جواب داده: «عذرخواهی برای گفتن کلمه «کاکاسیاه» درست مثل این است که از دولتمردان مان بخواهید از راه انداختن جنگ در سوریه عذرخواهی کنند. من این کار را نمی کنم.»

نخست وزیر انگلستان که از دوستان جرمی کلارکسون است توسط سخنگویش پیغام داد: «قطعا در مورد اشتباهی که در برنامه «تخت گاز» رخ داده، عذرخواهی خواهد شد.»

این اولین بار هم نیست که مجری برنامه «تخت گاز» متهم به نژادپرستی می شود. سال ۲۰۱۱ ریچارد هاموند مکزیکی ها را «سست و بی اثر» خوانده بود و کلارکسون در ادامه شوخی، با گفتن اینکه «اونا از ما شکایت نمی کنن چون سفیرشون الان خوابه» به آن دامن زده بود.

یک بار هم برای اپیزودی که در ماه مارس پخش شد و در آن به پلی که روی رودخانه کوای زده بودند اشاره شده بود، مجبور به عذرخواهی شدند چون در آن قسمت مردان آسیایی را «منحرف» خطاب کرده بود. جیمز می، همکار کلارکسون با تاکید گفته است که «جرمی نژاد پرست نیست. این واژه فقط از دهانش پرید و برنامه هم دوباره ضبط شد.»

به نظر می رسد جنجال ها بر سر «کاکاسیاه» که از دهان کلارکسون بیرون پریده ادامه داشته باشد. «تخت گاز» بیش از ۳۵۰ میلیون بیننده در سرتاسر جهان دارد و تاکنون نامزد جوایز ایمی و بفتا شده است. «تخت گاز» به جز سه مجری اش یک راننده هم دارد که ماشین ها را تست می کند. او همیشه کلاه به سر دارد و ناشناخته است.

از ابتدای شروع «تخت گاز» تاکنون چهار راننده مختلف در نقش استیگ قرار داشتند. استیگ اول سیاه پوش بود و استیگ دوم و سوم سفیدپوش هستند. استیگ اول از برنامه خارج شد و استیگ دوم زمانی که در خود زندگی نامه اش هویت خود را به عنوان کالینز مشخص کرد، از برنامه اخراج شد.

مایکل شوماخر در مصاحبه ای جنجالی با جرمی کلارکسون به عنوان استیگ سوم معرفی شد. در نهایت فلیپ ماسا راننده برزیلی در پیج شخصی خود در فیسبوک، خود را استیگ جدید «تخت گاز» معرفی کرد. شاید به خاطر این همه طرفدار «تخت گاز» باشد که زیر شکایت گروه وکلای «تساوی برای همه»، تعداد زیادی کامنت گذاشته اند و سانسور جرمی کلارکسون را خلاف قانون آزادی بیان و آزادی رسانه ها دانسته اند و گفته اند اشتباهی که او مرتکب شده را هر روز تعدادی بازیگر و خواننده هم مرتکب می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج