۱۰۷۶۱۷۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بالاخره دولت به سیستان رسیدگی می‌کند

دولت دوازدهم با درنظر گرفتن بودجه هزار میلیارد تومانی، مسوولیت جبران عقب‌ماندگی ارتباطی در استان سیستان و بلوچستان را به وزیر ارتباطات داد، بر این اساس، «محمدجواد آذری جهرمی» از یک هفته قبل همراه با معاونان خود برای حل مشکلات ارتباطی در این استان مستقر شده است.

ایرنا: جزو معدود دفعاتی است که یکی از وزیران دولت دوازدهم تصمیم می‌گیرد همراه با چند معاون و مدیر عالی رتبه خود برای ۱۰ روز در شهری مستقر شوند تا مشکلات را به شکل میدانی رصد کنند و برای حل‌ آنها اقدام عملی انجام دهند. عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به بازی فوتبال وزیر ارتباطات با بچه‌های قلعه گنج شهرستان زهک گواهی است براین رویداد که عصر هفتمین روز از استقرار «محمدجواد آذری جهرمی» و تیم همراهش در استان سیستان و بلوچستان ثبت شد.

سفر به سیستان و بلوچستان چطور آغاز شد؟

شیوع کرونا درکشور سبب شد تا دولت بیش از گذشته بر استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در حوزه آموزش، خرید و فروش اینترنتی، حمل و نقل و... تاکید داشته باشد. اتصال به اینترنت قدم ابتدایی برای استفاده از این ظرفیت‌هاست. طی چند هفته گذشته رییس جمهوری بارها بر اهمیت فضای مجازی و تلاش‌ برای برقراری ارتباطات اینترنتی تاکید کرده تا عدالت ارتباطی برای همه ایجاد شود.

جرقه حضور میدانی در سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات ارتباطی، شاید از زمانی زده شد که دانش‌آموزان مناطق محروم سیستان و بلوچستان ویدیوهایی برای وزیر ارتباطات ارسال کردند که مربوط به مشکلات اینترنت و آموزش مجازی بود. آغاز این شکل از مطالبه‌گری باعث شد وزیر ارتباطات به این مساله واکنش نشان دهد.

وعده‌ای که عملی شد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ۲۷ آذرماه با بیان این‌که اکنون کل کشور به جز چند شهر به لحاظ ارتباطی وضعیت مطلوبی دارند، اعلام کرد: اوایل دی ماه همراه با معاونان خود، در استان سیستان و بلوچستان مستقر می‌شود تا کار اتصال روستاهای باقی‌مانده به اینترنت پیش رود. عقب‌ماندگی در این استان زیاد است و مشکل باید میدانی حل شود.

وزیر ارتباطات صبح هفتم دی‌ماه همراه با رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها، مدیرعامل فرودگاه پیام، مدیرعامل ایرانسل و چند مدیر عالی‌رتبه دیگر وزارت ارتباطات وارد استان سیستان و بلوچستان شد و اکنون یک هفته است که برای جبران عقب‌ماندگی ارتباطی در این استان مستقر شده‌اند.

بالاخره دولت به سیستان رسیدگی می‌کند

هدف چیست؟

وزیر ارتباطات حدود یک هفته است که روزانه اوقات خود را صرف بازدید از شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان می‌کند تا از نزدیک مشکلات این منطقه در جنوب شرقی کشور را رصد کند.

اتصال ۱۲۰۰ روستا به شبکه اینترنت، تقویت پوشش جاده‌ای و ایجاد ارتباطات پایدار از جمله برنامه‌هایی است که محمدجواد آذری جهرمی و همراهانش آن را در این سفر۱۰ روزه دنبال می‌کنند.

استان سیستان و بلوچستان حدود هفت هزار و ۷۰۰ روستا دارد که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه ارتباطی کشور متصل شده‌اند. همچنین در چارچوب رفع ضعف استان سیستان و بلوچستان در زمینه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی، وزیر ارتباطات یک هزار میلیارد تومان بودجه از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد که با تایید این بودجه، سفر ۱۰ روزه به استان سیستان و بلوچستان، برای محرومیت‌زدایی آغاز شد.

هنوز راه زیادی باقی است

استان سیستان و بلوچستان در زمینه اتصال به شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی از زیرساخت‌های ارتباطی پایین‌تر از تراز ملی است، البته در این دولت حدود ۴۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در این استان کشیده شده، اما براساس قوانین بالادستی روستاهای بالای۲۰ خانوار کشور باید به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند که این اتفاق هنوز در کل روستاهای کشور رخ نداده است.

یکی از چالش‌های پیش روی وزارت ارتباطات متصل نبودن بخشی از روستاهای مناطق سیستان و بلوچستان به شبکه برق است که اتصال به زیرساخت‌های ارتباطی را سخت می‌کند، اما مشکل این استان، فقط مسائل مربوط به برق نیست، پراکندگی کم‌نظیر روستاهای بالای۲۰ خانوار استان سیستان و بلوچستان در سطح کشور شرایط خاصی را برای ساماندهی امور در این منطقه ایجاد کرده است.

حل مشکلات سیستان و بلوچستان تا پایان اردیبهشت‌ماه

بنابراین با تمام این مسائل ذکر شده، حل مشکلات ارتباطی و محرومیت‌زدایی از این استان در دستور کار دولت قرار گرفت و با تأمین بودجه یکهزار میلیارد تومانی برای رفع عقب‌ماندگی‌ ارتباطی این استان، وزیر ارتباطات اعلام کرد: تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده بسیاری از مشکلات ارتباطی این استان رفع می‌شود.

۷۳ درصد روستاهای بالای۲۰ خانوار استان سیستان و بلوچستان اکنون به اینترنت دسترسی دارند، اما به دلیل آمار بالای روستاهای این استان، هنوز مشکل ارتباطی ۱۲۰۰ روستا باقی‌مانده که این میزان به تنهایی معادل روستاهای دو استان است.

مشکلات ارتباطی استان سیستان و بلوچستان اختصاص منحصر به روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیست، بلکه حدود چهار هزار روستای زیر ۲۰ خانوار نیز وجود دارد که باید برای آنها نیز فکری کرد. نظام بودجه‌ریزی و مجلس بر اساس ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه بوده در صورتی‌که نیاز امروز با توجه به شرایط کرونا فراتر از این قانون است.

همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا

برای دست‌یابی به این هدف، باید فیبرگذاری بزرگی انجام می‌شد. وزیر ارتباطات با دعوت از سردار «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، عملیاتی شدن این قدم بزرگ را سرعت بخشید. اکنون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به‌عنوان پیمانکار مخابرات با تمام توان در این بخش حضور دارد.

بازدید از روستاهای حسن آباد ورمال، روستای نورمحمد دشتی نیمروز، روستای سیادک هیرمند، روستای قلعه کنگ شهرستان زهک، دلگان، زاهدان، روستای دشتیاری، روستای کنارک، زابل، روستای چاه نیمه، شهرستان فنوج، دهستان توحیدآباد، دهستان پشتکوه، چابهار، روستای باهوکلات، موزه ارتباطات، اداره پست، شرکت زیرساخت و پارک علم و فناوری زاهدان در طول این یک هفته در دستور کار وزیر ارتباطات و همراهانش قرار گرفت.

آموزش حق تمامی دانش‌آموزان است

نزدیک به چهار ماه قبل اتفاق مهمی در حوزه آموزش مجازی در کشور رخ داد. اتفاق بی‌سابقه‌ای که پیش از این در کشور به مرحله اجرا در نیامده بود. دانش‌آموزان ایرانی، آن زمان به طور رسمی صاحب یک شبکه ملی، هوشمند، با دسترسی خاص و ارزان‌قیمت شدند. شبکه‌ای تحت عنوان «شبکه هوشمند مدارس دانا» که قرار است بستر اصولی و درستی را برای تحصیل دانش‌آموزان، آموزش معلمان و حتی نظارت والدین مهیا کند.

این شبکه گام بزرگی در مسیر عدالت آموزشی است. شکل نمادین این عدالت آموزشی نیز زمانی به تصویر کشیده شد که معاون وزیر ارتباطات (امیر ناظمی) برای افتتاح این طرح که با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات انجام شد، به دورافتاده‌ترین مدرسه روستایی در کنارک سیستان و بلوچستان رفت تا بگوید آموزش، حتی در دورترین فاصله از پایتخت حق همگانی بچه‌های ایرانی است.

حضور وزیر ارتباطات در جریان سیل سیستان و بلوچستان

وزیر ارتباطات نخستین بار نیست که تصمیم می‌گیرد برای حل مشکلاتی که در بخش وجود دارد، شخصا به شکل میدانی عمل کند. او سال گذشته در جریان سیلی که اواخر دی ماه در سیستان و بلوچستان جاری شد، به زاهدان رفت تا در کنار مردم باشد و مشکلات ارتباطی مناطق را از نزدیک رصد و برطرف کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج