۱۰۷۶۴۰
۸ نظر
۵۵۲۹
۸ نظر
۵۵۲۹
پ

سوسیس و کالباس چه بلایی سرتان می آورد؟

مصرف سوسیس و کالباس به‌دلیل افزایش جمعیت جوان و بالارفتن ساعات اشتغال به‌کار افراد در کشور به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است.

همشهری آنلاین: مصرف سوسیس و کالباس به‌دلیل افزایش جمعیت جوان و بالارفتن ساعات اشتغال به‌کار افراد در کشور به طرز فزاینده‌ای رو به افزایش است.

این میزان افزایش در سال‌های اخیر بسیار نگران‌کننده شده است به‌طوری که مسئولان وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بارها نگرانی خود را از این مسئله ابراز کرده بودند. به گفته دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، مباحث بهداشتی مشکل اصلی فرآورده‌های پروتئینی (سوسیس و کالباس) نیست بلکه مشکل اصلی آن است که تغذیه جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان را برهم می‌زند. بر این اساس مصرف افراطی و روزانه این فرآورده‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و از نظر تغذیه‌ای کاری خطرناک است.

سوسیس و کالباس چه بلایی سرتان می آورد؟

سرانه مصرف

سرانه مصرف سوسیس و کالباس در اروپا ۶۴ و در ایران ۴ کیلوگرم در سال است اما به‌دلیل جوان بودن جمعیت کشور و همچنین سرعت و سهولت تهیه این فرآورده‌ها، مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است.

نیتروزامین، ماده‌ای سرطان‌زا

نیترات و نیتریت به‌دلیل اینکه ماندگاری سوسیس و کالباس را بالا می‌برد و رنگ آنها را صورتی می‌کند به فرآورده‌ها اضافه می‎شود اما زمانی که این دوماده حرارت داده می‎شوند، به نیتروزامین که ماده‎ای سرطان‌زاست تبدیل می‎شوند.

اثر تجمعی

موادی مانند سوسیس و کالباس که امکان دارد برای بدن مزاحم باشند یا در مواردی مسموم باشند، اثر تجمعی دارند که باعث آسیب‌رسانی به بدن می‌شوند.

پروتئین‌های دست دوم دیرهضم

سوسیس و کالباس جزو آن دسته از فرآورده‌های پروتئینی دست دوم هستند که دیرهضم می‌شوند و جذب پروتئین از آنها به بدن کمتر است. همچنین به‌دلیل نمک‌سود شدن انواع کالباس و سوسیس مثل کالباس و سوسیس‌های دودی جذب کلسیم و پروتئین کاهش می‌یابد و در نهایت باعث پوکی استخوان می‌شوند.

چربی و ترانس بالا

سوسیس و کالباس دارای چربی زیادی هستند. محتوای چربی به‌ویژه چربی‌های اشباع و ترانس در این محصول بسیار بالاست. مصرف بیش از حد مواد افزودنی در سوسیس و کالباس خطرناک است و رادیکال‌های آزاد که بر اثر استفاده از این مواد به‌وجود می‌آید، می‌تواند یک سلول سالم را به سمت سرطانی شدن سوق دهد.

خطر ابتلا به دیابت

مصرف روزانه ۵۰ گرم سوسیس و کالباس گوشت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان ۴۲درصد و ابتلا به دیابت را تا ۱۹درصد افزایش می‌دهد. این در حالی است که حتی با خوردن دو برابر این مقدار گوشت قرمز این خطر سلامت افراد را تهدید نمی‌کند.

نتایج یک نمونه‌برداری

در شهریور سال ۱۳۸۸ اداره استاندارد تهران اقدام به نمونه‌برداری از ۲۶ نمونه سوسیس و کالباس و همبرگر از مراکز عرضه و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرد و این نمونه‌ها از نظر منشأ بافت گوشتی مورد آزمون قرارگرفتند. نتایج این آزمون نشان داد که از ۲۰ نمونه سوسیس و کالباس ۱۸ مورد با استانداردهای سلامت مطابقت نداشتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      من از وقتی تو یه کلیپ دیدم سوسیس دمس کرم داره دیگه سوسیس کالباس نخوردم

      پاسخ ها

      • ana

        وای نمیدونید!! تقریبا یک ماه پیش سوسیس خریدم واسه ناهار،چشمتون روز بد نبینه میخاستم قاچ قاچون کنم وسط سوسیس پربود از کرم های سفید کوچولو.تا چند روز این صحنه بد جلو چشمم بود.خیلی افتضاح بود و حال به هم زن!!!دیگه توبه کردیم که سوسیس کالباس و همبرگر نخوریم

    • بدون نام

      ممنون
      به نظر من بیشترین عامل سرطان تو ایران تغغدیه اس

    • یه منتقد

      من نمی فهمم اینا که انقدر اخ و پیف میکنن مگه خودشون سکانداران سلامت جامعه نیستن خب چرا میزارن انقدر توزیع بشه انقدر کارخونه براش میزنن که چی؟
      برای اینکه سلامت مردم رو تهدید کنن؟

    • ایسل

      به نظر من سوسیس و کالباس فراورده ی خراب نیستن من که هیچ وقت نمیتونم ازشون دست بردارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم همينطور!
        به نظر من اين سياسته كه هر چند وقت كه حق حسابا عقب ميوفته چو ميندازن كه سوسيس كالباسا فلان بيماري داره! مثل الان كه شايعه شده كه فلج ميكنه! من نميدونم اين چرندياتو از كجاشون در ميارن!
        معلومه اگه هر روز بخوره آدم مريض ميشه! ولي ماهي 1 يا دوبار هيچ مشكلي نداره!
        يه مدتم ميگفتن بال مرغ سميه! نخورين! ديوونن!

    • بدون نام

      من هم با این نظر که اگه مضر چرا تولید میشه موافقم و به دوست عزیز که کرم تو سوسیس دیده باید گفت که برو جنس خوب بگیرمثل میکاییلیان وگوشت ایران واضافه میکنم که در مصرف همه چیز باید تعادل داشت وتفریط نکرد

    • صدای سلامت

      سوسیس و کالباس با درصد خیلی پایینی از گوشت تولید میشه و استخوان حیوانات و مخلفات سرطان زا که نگهدارنده آنهاست تولید میشه و زمانی که میبینیم گوشت طبیعی گاو با چربی بالا باید کم مصرف بشه از خوردن چنین زباله هایی باید پرهیز کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج