۱۰۷۷۷۴۱
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ابهام در رقم دقیق بدهی فوتبال به شستا

در شرایطی که رقم دقیق بدهی فدراسیون فوتبال به شستا محل بحث و اختلاف است؛ معاون وزیر ورزش مدعی شده این بدهی به زودی پرداخت می‌شود.

روزنامه کیهان: در شرایطی که رقم دقیق بدهی فدراسیون فوتبال به شستا محل بحث و اختلاف است؛ معاون وزیر ورزش مدعی شده این بدهی به زودی پرداخت می‌شود.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) بعد از مشکلات فدراسیون فوتبال در پرداخت قرارداد «مارک ویلموتس» مبلغ ۲ میلیون یورو به فدراسیون کمک کرد. با این حال و بعد از گذشت ماه‌ها از جدایی ویلموتس از تیم ملی ایران، فدراسیون نتوانست مطالبات کامل خود را به شستا بازگرداند. چند روز پیش بود که شرکت شستا اقدام به توقیف اموال فدراسیون فوتبال و مزایده ساختمان این فدراسیون کرد.

این شرکت همچنین ساختمان باشگاه پرسپولیس را هم که متعلق به فدراسیون فوتبال است، به مزایده گذاشت.این اتفاق پس از وساطت مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و گفت‌وگو با محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت موقت به حالت تعلیق در آمد تا فکری به حال این مطالبات و مشکل فدراسیون فوتبال شود. مهدی علی نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان امروز در حاشیه مجمع فدراسیون اسکی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در این مورد، گفت: توافقاتی شده که فدراسیون به زودی باید بدهی خود را به شستا پرداخت کند.

فغانپور: کل بدهی 25 میلیارد تومان است

معاون وزیر ورزش در شرایطی مدعی شده که بدهی شستا به زودی پرداخت می‌شود که دیروز صفی‌الله فغانپور، مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت‌و‌گویی با ایسنا اظهار داشت: در آن زمان در تمام نامه‌هایی که از فدراسیون فوتبال به وزیر ورزش، وزیر تعاون، معاون اول ریاست جمهوری و بانک مرکزی ارسال شده بود، نوشته شده بود که وقتی فدراسیون مطالبات خود را از فیفا دریافت کرد، این بدهی را پرداخت می‌کنیم. در مذاکرات شفاهی این بحث مطرح شد که اگر توانستیم به مرور زمان مطالبات خودمان را از فیفا می‌گیرم و این بدهی را پرداخت می‌کنیم. هرچند ما تاکنون ۱۶ میلیارد تومان بصورت ریالی پرداخت کردیم. حتی دو ماه بعد از این ماجرا، ما نخستین پرداخت خودمان را انجام دادیم.

فغانپور در پاسخ به این سؤال که آیا فدراسیون امیدوار بود مطالبات شستا را تا ۳۱ فروردین ۹۹ بازگرداند که تاریخ وصول چک تضمینی را برای این موعد نوشته بود، اظهار کرد: تصور ما این بود که گشایش جدیدی می‌شود و فیفا پول ما را پرداخت می‌کند. قصدمان این بود که به محضی که مبلغی دریافت کردیم، بدهی شستا را پس بدهیم. ما در اصل ماجرا بحثی نداریم. اصلا با مصوبه ستاد مقابله با تحریم بود که دو میلیون یورو گشایش ایجاد شد. ما این دو میلیون یورو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کردیم. این اتفاقات در حضور دو وزیر، معاون اول رئیس‌جمهور و بانک مرکزی انجام شد و قرار نبود که شستا به یک باره و به صورت اتفاقی چکی را که قانونی صادر نشده بود، به مراجع قانونی ارائه کند. در این شرایط کار برای ما سخت شد.

مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال همچنین با بیان اینکه دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد با مدیران شستا برای بازپرداخت این بدهی به صورت ریالی، توافق شفاهی صورت گرفته است، گفت: نخست اینکه چک قانونی صادر نشد و مسئولان این شرکت می‌دانستند که دو میلیون یورو به صرف امضای خزانه‌دار فدراسیون دارای درجه اعتبار نیست. چک شخصی نبود که بدون امضای رئیس‌فدراسیون باشد. مسئولان شستا بر امور اداری اشراف دارند و می‌دانند باید بالاترین فرد یک اداره و سازمان چک‌های حقوقی را امضاء کند. دوم اینکه همان مبلغی را روی چک نوشتیم که دریافت کرده بودیم و به عنوان حسن نیت در اختیارشان گذاشتیم. سوم اینکه ما وقتی اولین واریز را انجام دادیم، آنها قبول کردند که به صورت اقساطی این پول را دریافت کنند. ما به یک باره ۱۶ میلیارد تومان پرداخت نکردیم.

وی ادامه داد: آنها می‌توانستند در هنگام اولین قسط اعلام کنند که ما واریزی نداشته باشیم و یا بگویند ما این مبلغ را به صورت ریالی نمی‌خواهیم و باید ارزی باشد. این چند دلیل نشان می‌دهد که بدهی فدراسیون ریالی است و باید به ریال پرداخت شود.

فغانپور در واکنش به اینکه طبیعتا مسئولان شستا دو میلیون یورو خود را به قیمت روز می‌خواهند نه به قیمت زمانی که پول را به عنوان قرض در اختیار فدراسیون گذاشتند گفت: ما می‌گوییم اصولا وقتی اولین قسط پرداخت می‌شود، مابقی اقساط هم ارزش همان روز حساب و کتاب می‌شود. دو میلیون یورو معادل ۲۵ میلیارد تومان بود و ما تا به حال ۱۶ میلیارد تومان پرداخت کردیم؛ یعنی بیش از ۵۰ درصد به حساب ایشان واریز شده است.

میرزایی: فدراسیون بدهی اش را به نرخ روز پرداخت کند

برخلاف مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال که اعتقاد دارد کل بدهی فدراسیون فوتبال به شستا ۲۵ میلیارد تومان است، حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: فدراسیون فوتبال دومیلیون یورو از شستا قرض گرفته که موظف به بازپرداخت این بدهی است. این پولها متعلق به کارگران و بازنشستگان بزرگوار در بخشهای مختلف کشور است که بالغ بر دهها میلیون نفر می‌شوند.

وی افزود: اولا اصل دریافت از اموال این بزرگواران بدون اجازه این دهها میلیون نفر بوده است، که کار نادرستی است. ثانیا آیا ایشان گناه کرده‌اند که پولی را به قرض به فدراسیون داده‌اند و اکنون به جای اینکه اصل آن پول بازپرداخت شود، می‌خواهند مبلغ ریالی آن را بپردازند. ثالثا اگر قصد دارند مبلغ ریالی آن را بپردازند، می‌بایست یوروها را به نرخ روز بازپرداخت محاسبه کنند تا حق کارگران و بازنشستگان ضایع نشود.

بدهی شستا چگونه پرداخت می‌شود؟

در میزان دقیق بدهی فدراسیون فوتبال به شستا اختلاف نظراتی وجود دارد؛ فارغ از اینکه مبلغ دقیق بدهی چقدر است، پرسش اساسی این بوده که قرار است این بدهی‌ها از چه طریقی تامین شود؟! اگر فدراسیون فوتبال چنین توان مالی دارد چرا اکنون پول شستا پرداخت نمی‌شود؟ زمانی بحث استفاده از مدیران بازنشسته در فدراسیون فوتبال می‌شود، مدیران فدراسیون خود را تافته جدا بافته می‌دانند و از پرهیز دخالت‌های دولتی سخن می‌گویند ولی زمانی که گرفتاری مالی بوجود می‌آید، آنها چشم انتظار کمک دولت هستند. بنا بر این حالا اگر قرار بر کمک دولت است، چه خوب است که مدیران وزارت ورزش اعلام کنند که این پول از چه منابعی تامین می‌شود؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه بخور بخوری.اخه اینهمه پول چطوری هزینه میشه.بعدشم ارز ۴۲۰۰تومنی مگه ارث باباتونه که میاین از جیب خودتون هزینه میکنین. پولی که باید صرف کشور بشه چه جاهایی خرج میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج