۱۰۷۹۲۲۳
۳ نظر
۱۸۵۶۰
۳ نظر
۱۸۵۶۰
پ

محتوای حمایت‌شده

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

پروتز‌های دندان یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آیند. اما بهترین نوع پروتز کدام است؟ در این مطلب پاسخ خواهیم داد.

برترین‌ها: از دست دادن دندان‌ها می‌تواند تاثیر به سزایی بر زیبایی لبخند افراد و در نتیجه آن زیبایی ظاهری آن‌ها داشته باشد. پروتز‌های دندانی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای جایگزین نمودن دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آیند. این پروتز‌ها دارای انواع ثابت و متحرک هستند که اصلی‌ترین نوع این پروتز‌ها را می‌توانیم ایمپلنت دندان بدانیم. انواع ایمپلنت دندان ظاهری کاملا مشابه دندان‌های حقیقی انسان دارند و به خوبی می‌توانند جای خالی دندان از دست رفته را پر کنند. در ادامه این مطلب با برترین‌ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با پروتز‌های دندانی، انواع آن‌ها، طول عمر آن‌ها و همچنین قیمت این پروتز‌ها با شما در میان بگذاریم.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

برای مشاوره با دکتر رسول زنگنه کلیک کنید.

پروتز دندان چیست؟

پروتز‌های دندانی برای پوشاندن نقص‌های دندان یا جای دندان از دست رفته استفاده می‌شوند. انواع پروتز‌های دندانی شامل ایمپلنت، تاج، بریج دندان ، دندان مصنوعی و روکش است، که برخی از آن‌ها ثابت و برخی دیگر متحرک‌اند.

پیچ‌هایی که برای کاشت دندان مصنوعی استفاده می‌شود، از جنس تیتانیوم هستند. وقتی این پیچ‌ها با استخوان فک جوش می‌خورند، آن قدر قوی هستند که می‌توانند پروتز‌های دندانی را پشتیبانی کنند. اصلی‌ترین نوع پروتز‌های دندانی ایمپلنت دندان است که بسیار پرطرفدار بوده و امروزه برای پر کردن جای خالی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه انواع پروتز دندان را به شما معرفی خواهیم کرد.

پروتز دندان چه کاربردهایی دارد؟

پروتز دندان می‌تواند در موارد زیادی کاربردی باشد. برخی از کاربردهای پروتز دندان عبارت از موارد زیر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • بهبود شرایط خوردن و آشامیدن

دندان‌ها نقش بسیار مهمی در گوارش ما دارند چرا که در صورت درست انجام نشدن فرایند جوییدن گوارش ما به طور جدی آسیب می‌بیند. استفاده از پروتز دندان می‌تواند فرایند خورد و آشامیدن ما را بهبود بخشد.

  • افزایش اعتماد به نفس

از دست دادن دندان‌ها، آسیب جدی به اعتماد به نفس افراد وارد می‌کند. پروتز دندان یکی روش بسیار مناسب برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته است می‌تواند مشکل اعتماد به نفس را به کلی از بین ببرد.

  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک

با از بین رفتن ریشه‌ی دندان، استخوان‌ فک به مرور زمان تحلیل می‌رود. با استفاده از پروتز دندان می‌توان از این فرایند جلوگیری کرد.

  • جلوگیری از کج شدن سایر دندان ها 

با خالی شدن جای یک دندان، چینش سایر دندان‌ها نیز دچار تحول می‌شود به همین دلیل برای جلوگیری از این فرایند باید از پروتز دندان استفاده کرد.

انواع پروتز دندان کدامند؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم پروتز‌های دندانی به دو نوع ثات و متحرک وجود دارند. هر یک از انواع پروتز‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد می‌توانند به صورت ثابت و یا متحرک روی استخوان فک و لثه افراد قرار گیرند و عوارض ناشی از نداشتن دندان را جبران نمایند. پنج نوع اصلی پروتز‌های دندانی، به شرح زیر هستند:

پروتزهای دندانی ثابت

یکی از انواع پروتز دندان پروتزهای دندانی ثابت هستند. در این نوع از پروتز دندان‌های مصنوعی با استفاده از پایه‌های ایمپلنتی به لثه وصل می‌شوند.در ادامه با برخی از  انواع پروتزهای دندانی ثابت آشنا می‌شوید:

روکش تک واحدی دندان (‌Single Dental Crown)

روکش دندانی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دندان بنا به هر دلیلی ضعیف شده باشد و نیاز به حمایت و حفاظت از طریق روکش داشته باشد. روکش‌های دندانی معمولا بعد از عصب کشی نیز روی دندان قرار می‌گیرند تا به خوبی از دندان ترمیم شده محافظت نمایند.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

مزایای پروتز روکش تک واحدی دندان

  • داشتن فرم طبیعی
  • هزینه کمتر 
  • دوره نقاهت کمتر
  • هماهنگی رنگ پروتز با دندان‌ها
  • پر کردن جای خالی دندان

بریج های دندانی (‌Dental Bridges)

برخلاف تاج دندان که کلاهکی منفرد است و روی دندان آسیب دیده یا پوسیده قرار می‌گیرد، بریج دندانی از دو تاج دندانی ساخته شده است که دندان یا دندانی جعلی بین آن‌ها قرار دارد. بریج‌های دندانی به واسطه‌ی همین ساختار متفاوت خود قادرند دندان‌های مجاور هم را که به یک باره خراب شده، آسیب دیده یا از دست رفته‌اند، بازیابی کنند.

وقتی دندان‌های طبیعی به تنهایی قادر به حمایت از پروتز‌های دندانی نیستند، از بریج‌های تحت حمایت ایمپلنت استفاده می‌شود. در عوض، این بریج‌ها از ایمپلنت‌های دندانی برای حمایت از تاج دندان و دندان‌های جعلی استفاده می‌کنند. در ضمن قرار دادن بریج دندان مانند قرار دادن تاج دندان است؛ البته با این تفاوت که در بریج دندان، ۲ ایمپلنت قرار داده می‌شود.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

مزایای پروتز بریج دندانی

  • بازیابی دندان
  • ساختار طبیعی
  • افزایش زیبایی 
  • اصلاح طرح لبخند
  • امکان پر کردن ناحیه بین دندان‌ها

ایمپلنت دندانی (‌Dental Implant)

یکی از بهترین روش‌های جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندانی می‌باشد. در این روش درمانی ابتدا پیچی به نام فیکسچر، که از تیتانیوم ساخته شده است درون استخوان فک قرار می‌گیرد و سپس قسمت خارجی آن با نام اباتمنت روی این فیکسچر سوار می‌شود.

طول درمان ایمپلنت معمولا بین ۴ الی ۹ ماه زمان می‌برد، زیرا فیکسچری که داخل استخوان فک قرار گرفته است، باید به خوبی با استخوان جوش بخورد. همین فیکسچر به نوعی نقش ریشه دندان را ایفا می‌کند و مقاومت ایمپلنت دندانی را تضمین می‌نماید.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

مزایای پروتز ایمپلنت دندانی

  • جایگزین مناسب برای دندان‌های از دست رفته
  • کمترین میزان بروز حساسیت
  • هماهنگ با ساختار اسخوان فک
  • از بین بردن مشکل جویدن

پروتزهای دندانی متحرک

پروتزهای محرک همانطور که از نامشان پیداست، پروتزهایی با قابلیت جا به جایی هستند. در ادامه با برخی از  انواع این پروتز آشنا می‌شوید:

 پروتز کامل دندان یا دست دندان (Denture)

به طور کلی می‌توان گفت  پروتز کامل دندان یا دست دندان از دو بخش دندان‌ها و پایه دندان‌ها تشکیل شده است. پایه‌ی دندان‌ها در این مدل به رنگ لثه‌های بیمار طراحی می‌شود تا پروتز دندان‌ها شکل طبیعی‌تری داشته باشند.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

مزایای پروتز کامل دندان

  • یک دست شدن دندان‌ها
  • ظاهر طبیعی
  • محافظ از دندان‌ها
  • اصلاح طرح لبخند

 پروتز دندان پارسیل (Partial Prosthesis)

در این روش از پروتز با استفاده از ماده‌ای به نام آکریل، دندان‌ها را به لثه وصل می‌کنند. آکریل در واقع مانده‌ای به رنگ لثه‌هاست که برای وصل کردن دندان به لثه از آن استفاده می‌کنند.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

مزایای پروتز دندانی پارسیل

  • سالم ماندن دندان‌های باقی مانده
  • افزایش اعتماد به نفس
  • عدم فشار به استخوان فک
  • جلوگیری از تحلیل رفتن دندان‌ها
  • عدم نیاز به جراحی

پروتز دندانی اوردنچر (Over Denture)

پروتز  دندانی اوردنچر نوعی دیگر از پروتز دندان بر پایه ایمپلنت است. البته این پروتز امکان نصب شدن روی دندان‌های بیمار را نیز دارد اما بر اساس تشخیص پزشک استفاده از ایمپلنت در این روش مرسوم‌تر است.

مزایای پروتز دندان اوردنچر

  • جویدن آسان‌تر
  • عدم آسیب به لثه
  • جلوگیری از افتادگی دندان
  • میزان موفقیت بالا

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

مراحل ساخت پروتز دندان

برای آشنایی بیشتر با ساختار پروتز دندان باید مراحل ساخت پروتز دندان را بررسی کنید:

معاینه دقیق بیمار

در اولین مرحله بیماران باید به پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنند. در اولین جلسه مراجعه، پزشک معاینه دقیقی روی بیمار انجام می‌دهد تا شرایط بیمار را به طور کامل بررسی کند. در این مرحله پزشک می‌تواند بهترین روش پروتز را به بیمار معرفی کند.

تصویربرداری و قالب گیری

بعد از انجام شدن بررسی‌های دقیق روی بیمار، پزشک مرحله تصویربرداری و قالب گیری را آغاز می‌کند. با تصویربرداری‌های تخصصی در این زمینه، پزشک می‌تواند به درک شفاف‌تری نسب به شرایط بیمار دست یابد و مرحله قالب گیری را آغاز کند. مرحله قالب گیری با هدف ساخت مناسب‌ترین پروتز برای بیمار انجام می‌شود.

ساخت پروتز دندان

بعد از اتمام مراحل قالب‌گیری، ساخت پروتز بر اساس قالب‌های تعیین شده انجتام می‌شود. مرحله ساخت دندان با استفاده از سازگارترین مواد برای بدن انجام می‌شود.

قراردهی و تنظیم پروتز دندان

با تکمیل ساخت پروتز، پزشک با قراردهی و تنظیم پروتز دندان این پروتز را برای بیمار امتحان می‌کند. در صورت سازگاری پروتز با بیمار، نصب پروتز نهایی خواهد شد.

چه عواملی بر انتخاب پروتز دندان مناسب، تاثیرگذار است؟ 

انتخاب پروتز دندان مناسب یک انتخاب دشوار است به همین دلیل برای داشتن یک انتخاب درست بهتر است عوامل تاثیرگذار بر  انتخاب پروتز دندان مناسب را بشناسید:

  • وضعیت دهان و دندان فرد

فرد مورد نظر برای انجام پروتز دندان باید از نظر ظرفیت مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس این بررسی انجام شده بهترین پروتز دندان را انتخاب کند.

  • تعداد دندان های خراب شده و از بین رفته

تعداد دندان‌های خراب شده و از بین رفته یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر  انتخاب پروتز دندان مناسب است. پروتزها از نظر تعداد واحد با هم متفاوت هستند به همین دلیل باید به این عامل توجه داشته باشید.

  • نوع بافت لثه

بافت لثه یک بخش مهم در انتخاب پروتز دندان است چرا که یک پروتز مناسب باید با لثه سازگار باشد و به آن آسیب نزند.

طول عمر و دوام پروتز‌های دندانی

میزان ماندگاری و دوام پروتز‌های دندانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر طول عمر پروتز‌های دندانی، مراقبت و رعایت بهداشت پروتز‌ها می‌باشد. نکته‌ای که لازم است بدانید این است که پروتز دندان جایگزین دندان اصلی شما شده است و باید با این پروتز‌ها همانند دندان حقیقی خود برخورد نمایید. از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا از بهداشت دهان و دندان خود اطمینان یابید.

انجام معاینات ۶ ماه یکبار ضروری می‌باشد. دندانپزشک معالج شما هر ۶ ماه یکبار سالم بودن پروتز دندانی شما را بررسی می‌کند و اطمینان می‌یابد که پروتز دندانی لثه‌ها و دهان شما را اذیت نکرده و به سایر دندان‌ها آسیب نرساند.
برای مراقبت بهتر از پروتز‌های دندانی بهتر است از خوردن غذا‌های سفت خودداری نمایید. اگرچه بسیاری از پروتز‌های دندانی مقاومتی یکسان با دندان‌های حقیقی انسان‌ها دارند، اما مراقبت هر چه بهتر از این پروتز‌ها می‌تواند طول عمر آن‌ها را به میزان زیادی افزایش دهد.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

 نکاتی برای مراقبت از پروتزهای دندانی

برای داشتن عوارض کمتر بعد از انجام پروتز دندان بهتر است مراقبت‌های بعد از پروتز دندان را رعایت کنید:

استفاده صحیح از نخ دندان و مسواک

استفاده صحیح از نخ دندان و مسواک یکی از اقداماتی است که برای مراقبت پروتز دندان باید انجام دهید. این اقدام از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری خواهد کرد و عمر پروتز دندان شما را بالاتر می‌برد.

عدم مصرف دخانیات

دخانیات دلیل اصلی پوسیدگی و تغییر رنگ دندان‌ها به شمار می‌رود. بهتر است بعد از انجام پروتز از استفاده دخانیات خودداری کنید و یا مصرف آن را کمتر کنید.

مراجعه منظم به دندان‌پزشک

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، بهتر است مراجعه منظم به دندان‌پزشک را فراموش نکنید.

عدم مصرف خوراکی های رنگ دهنده به دندان

نوشیدنی‌های مانند چای و قهوه از جمله خوراکی‌های رنگ دهنده به دندان هستند که بعد از انجام پروتز بهتر است مصرف آن‌ها را کمتر کنید.

عوارض پروتز دندان چیست؟

با وجود تمام مزایای پروتز دندان، قبل از اقدم برای این روش بهتر است با عوارض پروتز دندان نیز آشنا شوید:

حساسیت و آلرژی به پروتز دندان

یکی از مهم‌ترین ریسک‌های موجود در پروتز دندان احتمال بروز حساسیت است. بسیاری از افراد بعد از انجام پروتز دندان ممکن است به مواد موجود در ساختار پروتز حساسیت پیدا کنند. در صورت بروز هرگونه حساسیت باید با پزشک متخصص مشورت شود.

شل شدن روکش دندان بعد از پروتز

در صورت عدم استفاده از مواد مرغوب، با گذشت مدت زمان طولانی بعد از پروتز، امکان شل شدن روکش دندان‌ها وجود خواهدداشت. برای پیشگیری از مشکل بهتر است برای پروتز دندان به مراکز معتبر مراجعه کنید.

احساس ناراحتی به خاطر وجود جسمی خارجی در دهان

بسیاری از بیمارانی که برای اولین بار پروتز دندان را امتحان می‌کنند، با احساس ناراحتی مواحه می‌شوند. این احساس ناراححتی به دلیل وجود جسمی خارجی در دهان است که به مرور زمان از بین خواهد رفت.

هزینه پروتز دندان چقدر است؟

برای آگاهی از قیمت پروتز‌های دندانی در مرحله اول لازم است به یک دندانپزشک متخصص در زمینه پروتز دندان مراجعه نمایید تا ایشان بهترین و مناسب‌ترین روش پروتز دندانی را برای شما انتخاب نماید. بدیهی است که هر یک از انواع پروتز‌های دندانی دارای قیمت و هزینه متفاوتی هستند. این قیمت‌ها خود می‌توانند به عوامل مختلفی از جمله میزان تخصص دندانپزشک معالج، مکان قرار گرفتن مطب دندانپزشکی، ثابت و یا متحرک بودن پروتز و همچنین تعداد دندان‌های از دست رفته نیز وابسته باشند.

ایمپلنت‌های دندانی معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر پروتز‌های دندان دارند، اما این روش را می‌توانیم بهترین روش جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته بدانیم.

سؤالات متداول در مورد پروتز دندان

برای آشنایی بیشتر با پورتز دندان به موارد زیر توجه کنید:

آیا پروتزهای دندانی بر روی نحوه حرف زدن تاثیرگذارند؟

به طور کلی به دلیل قالب گیری دقیق  پروتز دندان، پروتزهای دندانی بر روی نحوه حرف زدن تاثیر نخواهند داشت.

آیا پروتز دندانی ظاهری غیرطبیعی دارد؟

برای پاسخ به این پرسش باید بدانید نوع پروتز دندانی که برای پروتز دندان انتخاب می‌کنید روی این موضوع بسیار تاثیرگذار است. اگر روی این موضوع حساسیت دارید، بهتر است از پروتزهایی استفاده کنید که ظاهر طبیعی‌تری دارند.

آیا خوردن غذا با پروتز دندان سخت است؟

در ابتدای نصب پروتز دندان ممکن است در جویدن مشکل داشته باشید اما با گذر زمان این مشکل برای شما رفع خواهد شد.

چه موقع باید از چسب پروتز دندان استفاده کرد؟

استفاده از چسب دندان ضرورتی ندارد اما بهتر است در اوایل نصب، در هنگام جویدن غذا از این چسب استفاده کنید.

آیا بیمه هزینه‌های پروتز دندان را پوشش می‌دهد؟

بسیاری از بیمه‌ها هزینه‌های ناشی از پروتز دندان را تا حدودی پوشش می‌دهند، اما نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که بیمه‌ها این روش درمان دندانی را پوشش می‌دهند یا خیر. برای آگاهی دقیق و کامل لازم است با شرکت بیمه خود تماس بگیرید و جزئیات پوشش هزینه‌های پروتز دندانی را از آن‌ها بپرسید تا بتوانید با اتکا به گفته‌ی آن‌ها نسبت به انجام دادن یا ندان پروتز دندانی تصمیم‌گیری کنید. البته معمولا پروتزهای دندانی هزینه‌های چندان بالایی ندارند و ما پیشنهاد می‌کنیم که آن را خودتان بپردازید.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

 

منبع: laurichdentistry

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

دندانپزشکی و لابراتوار تخصصی دکتر رسول زنگنه

  • ایمپلنت سریع و بدون جراحی
  • بدون درد و خونریزی
  • جدیدترین و مرغوب ترین پروتز های دندانی
  • با کیفیت ترین دندان مصنوعی های متحرک

بهترین و با کیفیت ترین ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت

ایمپلنت های دندانی (انواع برندهای آمریکایی و اروپایی)

انواع کامپوزیت برندهای معتبر

پروتز دندانی ثابت مخصوص ایمپلنت و دندان های درمان ریشه شده و کار شده

پروتز متحرک از بهترین لابراتوارها

برای مشاوره با دکتر رسول زنگنه کلیک کنید.

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۸۳۵۷۶

پروتز دندان چیست و چه انواعی دارد؟

خیابان پاسداران، بین دشتستان هفتم و هشتم، روبه روی بانک مرکزی، ساختمان سینا، طبقه اول، واحد ۱۲

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضوان

      مطلب مفیدی بود واقعا من فرق بین اینا رو نمیدونستم سپاس

    • بدون نام

      توی لثه میره درد نداره حوصله ندارم نوشته را بخونم اخه دندان های لثه بالام خراب شده تو دو راهی ماندم میترسم از این دندان بزارم

    • بدون نام

      پیچ به اون بزرگی میره توی لثه بعدا لثه عفونت نمیکنه خیلی میترسم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج