۱۰۸۰۵۶۳
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

احتمال بالای پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

ظریفیان معتقد است که اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با موانع زیادی روبه رو هستند و اگر به آن‌ها اجازه ورود داده نشود، سعی می‌کنند فقط مردم برای حضور در انتخابات تشویق کنند.

رویداد ۲۴: ظریفیان معتقد است که اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با موانع زیادی روبه رو هستند و اگر به آن‌ها اجازه ورود داده نشود، سعی می‌کنند فقط مردم برای حضور در انتخابات تشویق کنند.

کشور در حالی به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شود که نه تنها احزاب بلکه جامعه نیز در فضای سرد و به دور از شور و نشاط به سر ‌می‌برند و برخی از کارشناسان سیاسی عقیده دارند که عدم حس تعلق و تاثیرگذاری، باعث شده تا مردم علاوه بر قهر با صندوق‌های رای، به نوعی اعتراض خود را به شرایط نیز نشان دهند.

البته فسادهای سیستماتیک نیز تیشه به ریشه اعتماد مردم به مسئولین زده و به گفته کارشناسان اگر این اعتماد ترمیم نشود، باید شاهد اعتراض‌های جدی تری از سوی مردم باشیم.

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب و معاون وزیر علوم در دولت خاتمی، درباره انتخابات ۱۴۰۰ گفت: صحبت‌های زیادی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و میزان مشارکت مردم شده است و کارشناسان و رسانه‌ها در این خصوص اظهارنظر‌های متفاوتی داشتند. درکنار همه عوامل موثر، فکر می‌کنم یکی از مهمترین عواملی که باعث دوری مردم از صندوق‌های رای و بی اعتمادی به نظام می‌شود، بحث تاثیرگذاری است. به میزانی که مردم احساس تاثیرگذاری داشته باشند، با شور و نشاط و علاقه در انتخابات شرکت می‌کنند و به همان میزانی که فکر کنند در امور کشور، تصمیمات و مسائل تاثیری ندارند، دور می‌شوند.

ظریفیان ادامه داد: انتخابات پدیده‌ای است که نزدیک به ۲۰۰ سال است که دنیای جدید آن را تجربه می‌کند و در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده که مردم سالاری و احترام به خواست و نظر مردم، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ما نیز ۴۰ سال است که انتخابات را در کشورمان تجربه می‌کنیم و شاهد بودیم که هر زمان مردم احساس خوبی نسبت به خودشان و شرایط کشور و مدیران داشتند و حس تاثیرگذاری داشتند، در انتخابات مشارکت بالایی داشتند و هرگاه که این حس در آن‌ها ضعیف شد، به صحنه انتخابات و مشارکت نیامدند.

وی با بیان اینکه اکنون به دلایل عمده‌ای این حس در میان مردم کمرنگ شده است، تصریح کرد: مسائلی مانند معیشت هم در عدم حضور آن‌ها تاثیرگذار است. البته مردم همواره اعتراض‌های خود را نسبت به شرایط به شکل‌های متفاوتی نشان داده‌اند. از عدم مشارکت در انتخابات تا اعتراض‌های سال‌های اخیر. مردم با نیامدن یا کم آمدن این اعتراض را ممکن است نشان دهند اما نقطه کانونی آن بازهم از حس تعلق ناشی می‌شود. بیکاری، تورم و مساله معیشت از جمله مواردی هستند که باعث ناامیدی و نارضایتی در مردم شده و با تغییر مدیران هم این شرایط تغییر نمی‌کند و حتی بدتر هم می‌شود.

احزاب، خاموش کننده انگیزه مردم

این فعال سیاسی ادامه داد: به میزانی که فضا را بازتر کنیم و تلاش کنیم که وضعیت معیشت مردم بهتر شود، به طبع می‌توانیم حس رضایت و امید را در آن‌ها تقویت کنیم. از سوی دیگر بحث فساد هم از موضوعاتی است که مزید بر علت شده است. فساد در همه جوامع وجود دارد، اما زمانی که فساد از جنبه فردی و موسمی خارج می‌شود مردم نیز فکر می‎‌کنند رانت، فساد، امضا‌های طلایی و سوء استفاده از قدرت یکی از اجزای اصلی بدنه مدیریتی کشور است. متاسفانه بعد از ۴۰ سال به دلایل مختلفی از بلوغ کافی و لازم برخوردار نیستیم و احزاب نیز در بسیاری از مواقع خودشان خاموش کننده انگیزه مردم هستند.

ظریفیان با بیان اینکه اصلاح طلبان وضعیت خوبی برای انتخابات ۱۴۰۰ ندارند، تصریح کرد: اصلاح طلبان باید با گزینه‌های مناسب و به نوعی قدر وارد میدان رقابت‌ها شوند. اگر بخواهند با گزینه‌ای وارد شوند که نشان دهنده تداوم دولت فعلی باشد طبیعتا شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهند داشت و مردم نیز اشتیاقی به آن‌ها نشان نخواهند داد.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان ظرفیت بالایی هم از نظر منابع انسانی و هم از منظر مبانی انسانی دارند. اما در برخی از حوزه‌ها دچار ضعف‌هایی هستند. اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات از موانع زیادی برخوردار هستند، اما با این حال حاضرند که برای اصلاح امور ورود کنند؛ زیرا معتقدند که نه با گوشه نشینی و ازلت و نه با شورش و اعتراض موضوعی حل نمی‌شود. اصلاح طلبان گزینه‌های خوبی دارند، اما با توجه به شرایط موجود، بعید می‌دانم که اجازه ورود پیدا کنند.

احتمال بالای پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

ظریفیان با اشاره به اینکه با توجه به احتمالات و معادلات موجود، امکان پیروزی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به مبنای موجود و ماندگاری آن‌ها و موانع جدی که برای حضور اصلاح طلبان وجود دارد، به نظر می‌رسد که پیروزی اصولگرایان محتمل‌تر است. البته سال ۷۶، ۹۲ و ۹۶ نیز شرایط به همین گونه بود، اما در زمان انتخابات ورق برگشت.

وی در رابطه با نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: امکانش بسیار پایین است که اصلاح‌طلبان بخواهند با گزینه برون جریانی وارد شوند، آن‌ها اگر گزینه تمام قد اصلاح طلب نداشته باشند، سعی می‌کنند که فقط مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند و به بازسازی خودشان بپردازند.

قالیباف در گذشته عملکرد موفقی نداشته است

غلامرضا ظریفیان با اشاره به تحرکات رئیسی و قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: به هرحال صحنه انتخابات نشان می‌دهد که بسیاری از افرادی که در انتخابات‌های گذشته حضور داشتند بازهم می‌خواهند در این موقعیت قرار بگیرند. یکی از این افراد قالیباف است که بیش از آنکه خود را چهره پارلمانی بداند، خود را یک چهره اجرایی می‌داند و فکر می‌کند می‌تواند در جایگاه ریاست جمهوری عملکرد موفقتری داشته باشد، هرچند که جایگاه‌های اجرایی پیشین او نشان می‌دهد که عملکرد موفقی نداشته است. در رابطه با رئیسی هم او تاکنون صحبتی برای حضور نکرده است، اما شواهد و نظرسنجی‌های درون حزبیشان نشان می‌دهد که از قالیباف وضعیت بهتری دارد و خیلی راحتتر می‌تواند اجماع اصولگرایان را به دست بیاورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حاج آقا شک نکنید

    • بدون نام

      از شواهد و قرائن پیداست

    • بدون نام

      شما جوش نزن مطمئنن با حضور ۱۰درصدی جیره خوراتون برنده انتخابات نمایشی میشین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج