جاباما
۱۰۸۰۸۷۸
۴۶ نظر
۵۰۴۵
۴۶ نظر
۵۰۴۵
پ

اختلال فتیشیستیک چیست و با آدم چه می‌کند؟

اختلال فتیشیستیک، به ناهنجاری علاقه جنسی شدید یک فرد به یک شئ بی‌جان و یا عضو‌هایی از بدن که به صورت سنتی جنسی دیده نمی‌شود اطلاق می‌شود.

برترین‌ها - آرمان رمضانی: اختلال فتیشیستیک، به ناهنجاری علاقه جنسی شدید یک فرد به یک شئ بی‌جان و یا عضو‌هایی از بدن که به صورت سنتی جنسی دیده نمی‌شود اطلاق می‌شود. توجه داشته باشید که علاقه و جذابیت یک شئ یا اعضایی جز اندام جنسی به‌تن‌هایی به معنی داشتن اختلال فتیش نیست.بر اساس توضیح انجمن روانشناسی آمریکا این علاقه و جذابیت تنها و تنها زمانی به چشم یک اختلال دیده می‌شود که برای فرد، شریک جنسی‌اش و یا دیگر افراد ایجاد مشکل، رنج و پریشانی کند.

اختلال فتیشیستیک چیست و با آدم چه می‌کند؟

این مشکل می‌تواند با تحت شعاع قرار دادن زندگی جنسی و یا اجتماعی فرد بروز پیدا کند و یا به سادگی امکان تحریک جنسی بدون آن شئ یا عضو برای فرد امکان پذیر نباشد. توجه داشته باشید که شخص مبتلا به اختلال فتیش تنها درصورت استفاده از آن شئ یا تمرکز بر آن عضو، قادر است دچار تحریک جنسی شود و یا حس رضایت جنسی را تجربه کند.

بد نیست بدانید در ابتدا تنها علاقه جنسی به اشیا فتیش محسوب می‌شد و علاقه جنسی به اعضای غیر جنسی بدن و تمرکز بیش از حد بر روی یک عضو (به گونه‌ای که فرد به اعضای دیگر بی‌توجه است) تحت عنوان اختلال پارشیالیزم طبقه‌بندی می‌شد. درحال‌حاضر البته با اتفاق نظر انجمن‌های روانشناسی پارشیالیزم هم زیر شاخه‌ای از فتیش محسوب می‌شود.

تئوری پردازان علوم رفتاری به صورت کلی فتیش را به دسته اشیای بی‌جان و اعضای بدن تقسیم می‌کنند. این متخصصین همچنین برای فتیش نسبت به اشیای بی‌جان دو زیرشاخه فتیش شکلی و فتیش واسطه‌ای را درنظر می‌گیرند. در ادامه برخی از رایج‌ترین انواع فتیش را به صورت تیتروار مشاهده می‌کنیم با ذکر این نکته که درصورت علاقه به کسب اطلاعات بیش‌تر راجع به این موضوع و راه‌های درمان آن می‌توانید به مقاله‌های دیگر در سایت برترین‌ها راجع به همین موضوع مراجعه کنید. برخی از رایج‌ترین انواع فتیش عبارتست از: فتیش پا، فتیش چرم، خز، ابریشم، لاستیک، فتیش لباس زیر، مایو و لباس شنا و جوراب، فتیش سینه و ناف، فتیش بارداری، فتیش نقص عضو، فتیش غذا، فتیش پوشک بچه، فتیش وسایل پزشکی و.

فتیش یا اختلال فتیش

موضوعی که باعث ایجاد سوتفاهم‌های بسیار در بین افراد غیرمتخصص شده است یکی انگاشتن فتیش و اختلال فتیش است. توجه به این نکته ضروری است که فتیش می‌تواند در بسیاری از افراد نرمال نیز وجود داشته باشد و به هیچ وجه نگران کننده یا آزاردهنده نیست. حتی در مواردی می‌تواند کیفیت بالاتر رابطه جنسی را برای هردو طرف رابطه به ارمغان بیاورد. آنچه که نیاز به توجه و مشورت با فرد متخصص دارد اختلال فتیش است و نه فتیش.

اختلال فتیشیستیک چیست و با آدم چه می‌کند؟

اکنون وقت آن است که به سوالی مهم پاسخ دهیم. چه زمانی و تحت چه شرایطی فرد دچار اختلال فتیش است؟ همان گونه که قبل‌تر ذکر شد افراد زیادی دارای فتیش هستند و بدون کوچکترین رنج و پریشانی زندگی اجتماعی و جنسی موفق و متعارفی دارند. پس می‌توان آن پرسش مهم را اینگونه پاسخ داد: تنها زمانی علایق جنسی یک فرد به اختلال فتیش تبدیل می‌شود که رنج و پریشانی و یا کاهش یا نقص عملکرد در یکی از حوزه‌های زندگی فردی و اجتماعی، حرفه و شغل، حیات و فعالیت اجتماعی و در نهایت زندگی جنسی فرد را به دنبال داشته باشد.

بر اساس مقالات معتبر روانشناسی اختلال فتیش، خود زیرشاخه‌ای از اختلال کلی‌تر پارافیلیک محسوب می‌شود و رواج آن در مردان بسیار بیش‌تر از زنان است به گونه‌ای که گاه این اختلال را اختلالی مردانه توصیف می‌کنند. حال که درباره رابطه بروز این اختلال و جنسیت سخن به میان آمد بد نیست به این نکته اشاره کنیم که برخی از متخصصان عقیده دارند در بین مردان، داشتن تردید نسبت به مردانگی، توانایی و قدرت خود و یا ترس از جواب رد شنیدن و طرد شدن می‌تواند شانس فرد را برای ابتلا به اختلال فتیش افزایش دهد. بر اساس این تئوری این مردان با تمرین اعمال کنترل بر اشیای بی‌جان شرایط امنی برای خود به وجود می‌آورند و یا از این طریق درصدد رفع احساس ناکارآمدی برمی‌آیند.

اختلال فتیش چگونه به وجود می‌آید؟

به دلیل نوپایی روانشناسی جنسی و وجود داده‌های تجربی کم، هنوز روی دلایل به وجود آمدن این اختلال اتفاق نظر وجود ندارد. با وجود قطعیت بروز علائم اختلال فتیش در خلال یا پس از بلوغ، روانشناسان و تئوری پردازان نظرات متفاوتی درباره چرایی ایجاد آن ارائه می‌دهند.

اختلال فتیشیستیک چیست و با آدم چه می‌کند؟

برخی از آن‌ها معتقدند تجربیات و اتفاقاتی از اوایل دوران کودکی باعث ایجاد این اختلال می‌شود. به عقیده آن‌ها این تجربیاتِ احساسیِ قدرتمند باید شامل تحریک یا رضایت جنسی کودک شود. این درحالیست که برخی از روانشناسان تجربیات اواخر دوره کودکی و دوران بلوغ را دارای بیشترین تاثیر در ایجاد این اختلال می‌دانند.
بد نیست بدانید برخی از پژوهش‌ها احتمال به وجود آمدن اختلال فتیش را در کودکانی که در معرض سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند و یا شاهد آن بوده‌اند نسبت به دیگران بیشتر می‌دانند.

مشکلات افراد دارای اختلال فتیش

با توجه به قرار گرفتن این اختلال در زمره اختلال‌های جنسی، بسیاری از افراد از داشتن این اختلال احساس شرم می‌کنند و به دنبال آن، فرد ممکن است با داشتن حس تنفر نسبت به افکار خود به سرعت از نظر جنسی و اجتماعی منزوی شود. روی دیگر سکه‌ی برخوردِ نادرست با این اختلال، دادن افسار زندگی به دست فتیش است و فرد با نادیده گرفتن مشکلات و صدمات جانبی، خود را در لذت جنسی غرق می‌کند.

اختلال فتیشیستیک چیست و با آدم چه می‌کند؟

در این حالت فرد خیلی زود در می‌یابد که احساس رضایت جنسی به راحتیِ دفعات ابتدایی به دست نمی‌آید و برای تجربه‌ی حسی شبیه قبل باید هربار تلاش بیشتری کند و این آغاز شروع رفتار‌های پرخطر است. هرچه زمان بیشتری می‌گذرد فرد در راه تجربه رضایت جنسیِ مشابه گذشته، آسیب‌های روحی و جسمی بیشتری به خود و اطرافیانش تحمیل می‌کند.

تمام این‌ها در حالی است که در بسیاری موارد فردِ دارای اختلال فتیش درصورت برخوردِ درست با مشکل و مراجعه به متخصص به سادگی قادر به کنترل این اختلال خواهد بود. متاسفانه بسیاری از افراد از ترس قضاوت شدن سعی در پنهان کردن اختلال فتیش می‌کنند، اما اگر از یک روانشناس بپرسید به شما خواهد گفت اختلالی نظیر اختلال فتیش با بی‌توجهی و نادیده گرفتن از میان نخواهد رفت و تنها راه درستِ برخورد با آن مراجعه به روانشناس و روراست بودن با خود و فرد متخصص است.

وجه غم‌انگیزتر داستان اینجاست که هرچه میزان توسعه یافتگی کشور کم‌تر باشد شانس برخورد نادرست با اختلال‌های رفتاری نظیر اختلال فتیش بیش‌تر می‌شود؛ چرا که احتمال مراجعه به متخصص در مراحل ابتداییِ اختلال کمتر است. اگر شما مخاطبان برترین‌ها که در حال مطالعه این مقاله هستید در اطرافیانتان فردی را می‌شناسید که دچار اختلال فتیش است فراموش نکنید که این افراد نقشی در شرایط خود ندارند؛ پس بیاییم با قضاوت‌های ناعادلانه و یا نصیحت‌های غیرتخصصی زندگی این افراد را سخت‌تر نکنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا مطلب درستی بود منم به خاطر کودکی این اتفاق برام افتاد

    • بدون نام

      موضوع جالب و فراگیریه. تبریک میگم به جسارتتون برای بررسی علمی این مقوله.
      متاسفانه تمایلات جنسی به موضوعی ممنوعه (تابو) در ایران تبدیل شده و اکثرا به طور سنتی از ابراز علایق خودشون شرم دارن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داداش این نسل شماست که اینچیزارو تابو میدونه، نسل من مخصوصا خودم جز حرمت الهی چیزی واسمون تابو نیست، من صیغه کردم به پدر و مادرم گفتم چون از حق نباید شرم کرد

      • بدون نام

        خوش به سعادتت ۱۱:۳۳

      • Floutpipe

        سلام علیکم.. آفرین به شما که این چیزا رو شرم نمی دونی.. 42ساله بودم پدر خدا بیامرزم می دونست که سیگار می کشم ولی به حرمت.. احترام.. یا هر چیز دیگری که اسمشو میذارین جلوش نمی کشیدم.. حالا شما صیغه می کنی.. میفرمایید به پدر و مادر اطلاع دادم.. نمیدونم یا ما دهه 40خیلی امل هستیم یا... ولش کن.. متشکرم.. مرسی.. فقط یادمون باشه که دست بالای دست بسیار ه..

      • ب

        تبریک به تو 11:33
        الحق که نامت باید در میان جسورترین آدمهای این ملکت قرار بگیره!

    • بدون نام

      فتیش نسبت به اجسام و اشیا یعنی غیر از اعضای بدن به تکه خواهی نیز تعبیر شده ( مرجع آسیب شناسی روانی کاپلان )

    • مریم

      از بیکاری زیاد یا از دل خوش زیاد به وجود میاد
      خیلی ها اصلا خبر ندارن بعد که از یه جایی همچین چیزی میشنون میرن دنبالش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا بسیار علمی و منطقیه. کاملا ریشه های روانشناختی داره و ربطی به بیکاری نداره

      • علی.م

        نظر تخصصی دیگه ای ندارین؟

      • بدون نام

        چرت نگو

    • بدون نام

      فتیش برترینها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        !

      • بدون نام

        وای خدایامردم ازخنده! منم سندرم لنگ بی قرار دارم وموقع راه رفتن شیلنگ تخته میندازم پیاده گزمیکنم

    • بدون نام

      من فتیش پا دارم و از کودکی همراهمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداکمکت کنه

      • کاربرم

        من هم
        خیییلی شدید

      • بدون نام

        منم سندروم دست بیقرار دارم

    • بدون نام

      منم فوت فتیشم

    • بدون نام

      آیا علاقه معمولی و طبیعی به پاها اختلاله ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه داداش مردها به صورت ذاتی از پای زنان خوششون میاد مخصوصا اگر لاک زده باشن اگر اینجور نبود که خدا دیدن پای زنان نامحرم رو بر مرد ها حرام نمیکرد

    • بدون نام

      متاسفانه غربیها مولد همه بیماری های روانی هستند و به دنیا هم صادر کردند وگرنه ایران عزیز کجا و این صحبتها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماها هر چیز تابویی ک درموردش باهاتون صحبت نشده و ی اطلاعی ازش ندارید میچسبونید ب غربیها
        اما ی کم منطقیتر فکر کنید متوجه میشید ک داریم در مورد تمایل جنسی انسانها صحبت میکنیم پس ربطی ب غربی و شرقی بودن نداره
        دست از این افکار پوسیده برارید
        و همچنین دست از سر غربیها

      • بدون نام

        آره صد در صد کار ترامپه

      • بدون نام

        بانظرتون کاملاموافقم از وقتی که میگن بااینترنت وفضای مجازی سرهمه روازراه به درکردند،بیشتر شده پیچیدگیهای رفتاری وشخصیتی!

    • nima

      ببینید من درس روانشناسی نخوندم ولی تجربه شخصیم میگه که مردها گیرنده اصلی مغزسون بینایی هست و با دیدن اعضای بدن زن تحریک میشه این گیرندشون ولی خانم ها با دیدن عاشق نمیشن بلکه با گذر زمان و شناخت اخلاقیات طرف مقابل میتونن یه نفر رو دوست داشته باشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابدماهاهم گیرنده اصلی گوشمون هست!

    • بدون نام

      دوستی که گفتن دست از سر غربیها بردارین باید بگم عزیزم اونها هستن که دست از سر ما بر نمیدارن شما اگه دقتی تو ساخت سریال هاشون یا نه همین شبکه های فارسی زبان داشته باشید متوجه میشید برنامشون اینه فرهنگ ما رو تغییر بدن وگرنه فکر کردی بیکارن پول شبکه های فارسی زبان رو ساپورت کنن یا عربستان دلش به حال ما سوخته پول خرج کنه... نه برنامشون فروپاشی خانواده های ایرانیه برنامشون اینه روان ما رو بریزن بهم در ضمن اینجا صحبت از اختلالات روانیه نه نیاز جنسی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        افرين باريكلا جناب كارشناس! حالا بفرماييد كه شما كه اينچنين دقيق و موشكافانه اهداف و نيات شيطاني دشمنان دين و فرهنگ اين مملكت را شناسايي و تبيين فرموديد، چه راهي و برنامه اي براي مبارزه با اين جنگ فرهنگي داريد؟!!
        همه تون فقط فقط شعار ميديد. اونا با يه شبكه منوتو به جنگ كل فرهنگ و دين و سياست و جامعه تون رفتن و شما تنها كاري كه ازتون برمياد پارازيت انداختن روي امواج ماهواره هست! شعار و فقط شعار. فعلا كه اون عربستان و انگليس و دشمنان قسم خورده تون هركار دلشون ميخواد دارن ميكنن و شما فقط نشستين و شعار ميدين و وعده پيروزي حق بر باطل!!

      • بدون نام

        شما اگه مخالف بودی خودت این فیلمها رو نمیدیدی ک انقدر هم بخوایی اطلاعات ازشون داشته باشی
        غربیها هم اصلا نمیدونن ما کی هستیم و چی هستیم زیادی جدی گرفتی خودمونو

    • شروین

      من عاشق انحنای ران پا هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون قسمت جنسیه و فتیش حساب نمیشه

      • بدون نام

        چرا اتفاقا فتیش حساب میشه. حتی سینه هم حساب میشه

    • سارا

      فتیش لباس زیر دارم.

    • بدون نام

      من عاشق پا هستم

    • بدون نام

      من فوت فتیش دارم

    • بدون نام

      علت علاقه مرد ها به پای زن ها چیه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو بچگی بهش پای مرغ زیاد دادن بخوره

    • بدون نام

      آقا من اصلا تمام قسمت های بدن رو دوست دارم اشکالی داره ؟

    • بدون نام

      چقدر مریض جنسی تو مملکت زیاده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از بس ک ندیدن حریص شدن
        ب کلمه پاااا
        فقط کلمه پا هم ری اکشن نشون میدن
        دیگه عمق فاجعه رو پی ببر

    • بدون نام

      من عاشق کف پا هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من عاشق شصت پاهستم البته موقعی که میخورم زمین وشصت پام میره تو چشمام!البته بال وگردن کباب یابریون شده آقاخروسه روخیلی بیشتردوست دارم

    • بدون نام

      رفلکسولوژی وکل نقاط بازتابی بدن که به پاها می رسه،آیااین قضیه مربوط میشه؟

    • بدون نام

      من فتیش دارم

    • moslem

      ماشالله تو ایران خودمون کم نیستن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج