جاباما
۱۰۸۰۹۰۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

افروغ: فراموشی مردم، زمینه‌ساز شورش است

عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد داتشگاه، می‌گوید فراموشی مردم یعنی فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد کردن که این مساله زمینه مساعد برای بحران، شورش و آشوب است.

اعتمادآنلاین: عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد داتشگاه، می‌گوید فراموشی مردم یعنی فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد کردن که این مساله زمینه مساعد برای بحران، شورش و آشوب است.

بحث درباره جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی بحثی قدیمی و ریشه‌دار است، اما حالا در ارزیابی از مهم‌ترین تهدیدات و فرصت‌های نظام جمهوری اسلامی عماد افروغ تاکید دارد که وضعیت جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی هم تهدید و هم فرصت برای این نظام در یک دهه پیش روست.

این استاد دانشگاه و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی هم تهدید و هم فرصت است؛ به نظر می‌رسد ما به طور فزاینده خاستگاه اصلی این انقلاب را که مردم هستند فراموش کرد‌ه‌ایم و وزنی که به قدرت سیاسی می‌دهیم به هیچ وجه هم‌طراز با وزنی که نیست باید به خاستگاه اصلی قدرت سیاسی یعنی قدرت اجتماعی بدهیم.

او ادامه داد: ذیل هر شرایط و به هر توجیهی این بی‌توجهی در حال انجام است و منجر به تهدید بزرگی خواهد شد.

افروغ با ذکر این نکته که نباید مردم، نیازها و مطالبات و قدرت آنها را فراموش کنیم، افزود: فراموشی مردم یعنی فاصله بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد کردن که این فاصله زمینه‌ساز بحران، شورش و آشوب است.

او توضیح داد: ما با هیچ دلیل و علتی نمی‌توانیم مردم را از صحنه دور نگه داریم، هیچ توجیه شرعی‌ای هم در این زمینه نداریم. هر اندازه که فرمان حاکم، شرعی است، حضور و نظارت مردم هم شرعی است. بماند که مردم علاوه بر شرعیت حضور ناظرانه خود، یک وجه مقبولیت نیز دارند؛ یعنی اگر نظامی مقبولیت و رضایت عامه را نداشته باشد، از اساس مشروع هم نیست.

عماد افروغ در پایان گفت: توجه به مردم، فرصت و بی‌توجهی به مردم تهدید است و ما متاسفانه در شرایط تهدید به سر می‌بریم و اگر نگوییم در اوج این تهدید هستیم، بدون شک در حال طی مسیر در جاده این تهدید هستیم. دوری از این وضعیت نیازمند بازنگری صاحبان قدرت در رفتارها و سیاست‌هایشان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج