جاباما
۱۰۸۱۴۲۰
۲۶ نظر
۵۰۰۷
۲۶ نظر
۵۰۰۷
پ

جامعه بومگردی: مهمان نداریم که شراب سرو کنیم!

نایب‌رییس جامعه بومگردی کشور درباره چگونگی نظارت بر فضاهای سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی می‌گوید: با وجود نظارت مستقیم و مستمر دستگاه‌های مختلف از نیروی انتظامی گرفته تا وزارت اطلاعات، چگونه هنوز نظارت و مجوز این اقامتگاه‌ها محل سوال است؟!

ایسنا: نایب‌رییس جامعه بومگردی کشور درباره چگونگی نظارت بر فضاهای سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی می‌گوید: با وجود نظارت مستقیم و مستمر دستگاه‌های مختلف از نیروی انتظامی گرفته تا وزارت اطلاعات، چگونه هنوز نظارت و مجوز این اقامتگاه‌ها محل سوال است؟!

اکبر رضوانیان که ریاست جامعه بومگردی استان اصفهان را نیز به عهده دارد گفت: همه تاسیسات گردشگری سال سختی را سپری کردند؛ در این یک سال مهمان نداشتند که یک لیوان آب دستش بدهند، چگونه می‌گویند در برخی از این خانه‌ها برای مهمان شراب سرو می‌شود؟!

او اظهار کرد: بارها درخواست و تاکید شده مانع گسترش و فعالیت اقامتگاه‌های غیرقانونی شوند. روستاهای زیادی داریم که فقط دو اقامتگاه بومگردی دارند درحالی که تعداد زیادی خانه بدون مجوز در کنار آن‌ها فعالیت می‌کنند، این خانه‌ها هیچ ارتباطی به بومگردی‌ها ندارند و ما هم به فعالیت آن‌ها معترض هستیم.

رضوانیان با بیان این‌که برای کسب مجوز اقامتگاه بومگردی باید مراحل زیادی طی شود و نظارت‌ها مستمر از سوی دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد، افزود: مثلا اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هر استان ناظر بر مسائل فنی، تاریخی و ثبت ملی ساختمان است. اداره‌های بهداشت، نظارت‌های مربوط به آشپزخانه، محل تهیه غذا و آشپزها را انجام می‌دهند. پلیس نظارت بر اماکن نیروی انتظامی نیز با نظارت‌های سرزده مهمان‌ها را کنترل می‌کند و اگر بومگردی و یا اقامتگاهی، مهمان بدون مدارک پذیرفته باشد، بلافاصله پلمب می‌شود.

جامعه بومگردی: مهمان نداریم که شراب سرو کنیم!

آتش‌نشانی هم بر امنیت اقامتگاه ناظر است و پیش از صدور مجوز، مدیریت و صاحب اقامتگاه و برخی نیروها نیز از اداره اطلاعات استعلام می‌شوند و سوابق آن‌ها بررسی می‌شود. با وجود این تعداد دستگاه ناظر و سختگیری در صدور مجوز، چرا هنوز برخی سوال می‌کنند چه کسانی و کجا روی بومگردی‌ها نظارت دارند؟! شاید آن‌هایی که در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند در این‌باره اطلاعات ندارند.

او سپس این سوال را مطرح کرد که آیا این دلیل قانع‌کننده‌ای است که هر شخصی از هر جایگاهی برخی اتفاقات را که مورد تایید ما هم نیست، به همه بومگردی‌ها و صاحبان تاسیسات گردشگری تعمیم دهد؟ این اقامتگاه‌ها مطابق قانون جمهوری اسلامی مجوز دارند و تحت نظارت هستند.

رضوانیان با بیان این‌که خانواده‌محور بودن بومگردی‌ها سبب شفافیت در ساختار آن‌ها شده که اصلِ آن در تضاد با فساد است، گفت: بومگردی‌ها اغلب در بافت روستایی و تاریخی شهرها ایجاد شده‌اند؛ در کنار مسجد و حسینیه و مکان‌هایی که با اعتقادات و فضاهای بومی منطقه درهم تنیده شده است. نیروی حاضر در آن‌ها معمولا از جامعه محلی است و با آن‌ها تعاملاتی دارد. بنابراین بومگردی به پایداری خود، شهر، روستا و مردم محلی فکر می‌کند و منجر به اشاعه فساد نمی‌شود.

نایب‌رئیس جامعه بومگردی با اشاره به بیکاری بومگردی‌ها اظهار کرد: نه تنها بومگردی‌ها، بلکه همه تاسیسات گردشگری نزدیک به دو سال است وضعیت اقتصادی و معیشتی خوبی ندارند. این اقامتگاه‌ها معمولا دو طیف مسافر دارند؛ گردشگران خارجی و طبیعت‌گردان که بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، سفر توریست‌های خارجی به ایران کم شد و بعد از گرانی بنزین هم سفرهای داخلی کاهش یافت.

در تمام این مدت دغدغه همه ما حفظ نیروی انسانی و بقا بوده است. در این یک سال هم ارتباط‌مان را با ۱۶ استان که جامعه بومگردی دارند مستمر ادامه داده‌ایم تا مبادا اقامتگاهی از چرخه خارج شود و یا نیروها بیکار شوند. آخرین لطفی هم که به ما شده وام با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت دوساله بود که نمی‌دانم چند درصد از بومگردی‌ها یا تاسیاست گردشگری موفق به دریافت آن شدند. متاسفانه گردشگری همه‌طوره مورد بی‌مهری است.

او افزود: همه ما شرایط دولت و تحریم‌ها را متوجه هستیم. عطای حمایت را هم بخشیده‌ایم. حداقل بی‌انصاقی نکنند. خوش‌باور بودیم که از ما به خاطر اشتغال‌زایی، ارزآوری، رونق اقتصاد در بافت‌های تاریخی و روستایی و تبدیل تهدیدها به فرصت، حمایت می‌شود. کفه فرهنگی در این اقامتگاه‌ها بر کفه تجارت سنگینی می‌کند؛ در بسیاری از این اقامتگاه‌ها روی آیین‌ها و سنت‌ها تاکید بسیاری می‌شود، به طوری که بیشتر آن‌ها پاتوق‌های فرهنگی، مذهبی و ایرانی ـ اسلامی شده‌اند. حال امکان دارد در بعضی جاها شاهد اتفاقات ناگوار باشیم اما آیا این اتفاقات در جای دیگر رخ نمی‌دهد؟ آیا با یک اتفاق باید آبروی کل صنف را ببرند؟ بومگردی یک واژه معمولی نیست، گویای هویت و رنج جماعتی است و نباید به سادگی آن را کنار واژه فساد بگذارند.

رضوانیان از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد نسبت به اظهاراتی که مطرح شده مواضع منفعلانه نداشته باشد و با توجه به جایگاه ویژه علمای دینی و نمایندگان مجلس در بین مردم، دیداری با آن‌ها داشته باشد تا نقش گردشگری در ارزآوری و اشتغال‌زایی و اثر تحریم و کرونا بر معیشت آن مطرح شود تا حداقل شاهد حمایت‌های لفظی باشیم و کمی دلگرم شویم.

او اظهار کرد: گردشگری در این دوران خیلی سختی کشید. به این فکر کنیم یک روستایی که با هزار امید خانه‌اش را به بومگردی تبدیل کرده و یک سال هم بدون هیچ درآمدی با بدهی پشت سر گذاشته، وقتی می‌شنود در کنار فعالیتش از کلمه «فساد» استفاده شده، چقدر ادامه مسیر برایش دشوارتر می‌شود.

افزایش بومگردی‌ها به عنوان اقامتگاه «ارزان» و «خانواده‌پسند» یکی از ایده‌های علی‌اصغر مونسان از زمان آغاز ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود. سقف عددی که او به آن فکر می‌کرد دوهزار واحد بومگردی بود که البته از ابتدا به این نگاهِ صرفا آماری نقدهایی وارد شد. در نهایت، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمستان ۹۸ خبر داد که تعداد بومگردی‌ها از مرز دوهزار واحد عبور کرده است؛ اقامتگاه‌هایی که دقیقا از همان روزها که همزمان شد با شیوع ویروس کرونا، یک سال تعطیلی و بیکاری را تجربه کرده‌اند و برخی از آن‌ها برای رهایی از بار هزینه‌ها حتی به حراج گذاشته شده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بهروز

      حالا اشکال نداره بعضی خونه هاشون رو هم اجاره بدن، یه درآمد برای مناطق دور است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درآمده حلالش شده اين درآمد حاصل از سرو شراب چه لجني خواهد شد

      • بدون نام

        تورهای لعنتی باید جمع بشه.تمام مناطق سنتی رو گند زدند

      • بدون نام

        در عکسهای اینستاگرامی مشخصه چه ها می کنید در این خانه ها و محلهای گردشگری .

    • بدون نام

      دارید
      در رو می بندید

    • حمید

      اصلا شراب هم بدن ،به شما چه

    • بدون نام

      سرو میشه خوبم سرو میشه همه هم میدونند سرتون رو زیر برف نکنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چکاره ای تو

      • بدون نام

        متاسفم برات

      • بدون نام

        توهمونی تو مدرسه به معلم میگفتی اقا امروز قرار بود امتحان بگیرید

      • بدون نام

        میبینم که به شرابخوارن بر خورده ، نگران نباشید شما باید باشید و مصرف کنید تا جیب یه عده ای پر بشه

    • بدون نام

      من کاری به حرف های مذهبی و غیر مذهبی ندارم ولی شراب یک مایع مضره که کلیه کبد معده رو نابود میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم كاري به حرفهاي مذهبي و غيرمذهبي ندارم ولي فست فود بخاطر نيتريت داخل سوسيس كالباس يه ماده مضره كه معده رو داغون ميكنه.
        هواي آلوده هم يه گاز مضره كه ريه رو داغون ميكنه.
        آقا اصلا آب هم مضره. اگه دوتا بطري يك و نيم ليتري آب با هم بخوري استفراغ ميكني!
        كاش مرز بين مصرف متعادل و زياده روي رو درك كنيم و هرچي گفتن باور نكنيم.

      • بدون نام

        برعکس اتفاقا

      • بدون نام

        نخوردن غذا میوه خشکبار گوشت بخاطر گرونی ها معده روده کبد رو داغون میکنه

      • بدون نام

        مستی یعنی بی عقلی...بی عقل برای اطرافیان خطرناکه..در ضمن در مناطق مذهبی و سنتی باید شعور داشت و خط قرمزها رو زیر پا نگذاشت وگرنه مردم محلی متنفر میشن از توریست

    • بدون نام

      میوه و هدیه وعده بهشتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        امید بهشتم داری؟ خخخ

    • بدون نام

      تو همه چی سرک میکشند

    • بدون نام

      اون مازندران قم بود الکل متانول و تقلبی نود درصدی خوردن خیلی کور کشته شدن چون اصل نبود

    • بدون نام

      عالی

    • بدون نام

      تو نخور

    • بدون نام

      بومگردی ها رو حالا میخوان خراب کنند تعطیل کنند چون همه راحت ترند حس خونه میده کار هتل مسافرخونه رو کساد کرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقاااااا
        کلا اینا از اینکه کسی کار کنه و چهار قران دربیاره ناراحت میشن

    • بدون نام

      چه عادت بدیه فضولی همه رو این شکلی کرده

    • بدون نام

      جای محصول درامد برای ایران اسرائیل داره صادره میکنه امارات باز به تحجر ادامه بدید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج