۱۰۸۱۵۱۵
۵۲ نظر
۵۰۲۳
۵۲ نظر
۵۰۲۳
پ

به‌زودی؛ ایرانِ پیر و تمام معضلاتِ در راه

بد ندیدم باتوجه به بالا رفتن میانگین سن در کشورمان و مسائل اقتصادی و اجتماعی فراوانی که یک فرد در میانه زندگی مجبور به سر و کله زدن با آن‌هاست؛ در این مقاله با هم مسئله نسبتا فراگیر بحران میانسالی را بررسی کنیم.

برترین‌ها - آرمان رمضانی: (.. در نیمه راهِ زندگی، خود را در جنگلی تاریک یافتم، به خود آمدم و از خواب غفلت پریدم، زیرا راه راست، یکسره از میان رفته و گم‌گشته بود ...)

بد ندیدم باتوجه به بالا رفتن میانگین سن در کشورمان و مسائل اقتصادی و اجتماعی فراوانی که یک فرد در میانه زندگی مجبور به سر و کله زدن با آن‌هاست؛ در این مقاله با هم مسئله نسبتا فراگیر بحران میانسالی را بررسی کنیم.

به‌زودی؛ ایرانِ پیر و تمام معضلاتِ در راه

شاید یک تعریف ساده در ابتدای مقاله فهم مسئله را تا حد زیادی آسان‌تر کند. روند کاهشی در اعتماد به نفس و رضایت از زندگی و به دنبال آن افزایش قابل توجه اضطراب و ناامیدی، مادامیکه نزدیک به نیمه دوم زندگی شخص اتفاق بیفتد؛ بحران میانسالی نام می‌گیرد.

عبارت بحران میانسالی با تعریفی که امروز می‌شناسیم برای اولین بار توسط پزشک و روانکاو کانادایی «الیوت ژاک» مطرح شد. ژاک در میانه قرن بیستم در جلسه انجمن روانکاوی بریتانیا برای نخستین بار بحران میانسالی را توضیح داد و البته اضافه کرد که این بحران به هیچ وجه مسئله جدیدی نیست.

او برای توضیح قدمت زیاد این بحران مثالی از قهرمان کتاب کمدی الهی دانته آلیگیری به میان آورد که هرچند پژوهش‌گران سن این قهرمان را ۳۵ سال تخمین می‌زنند، اما بر اساس گفته‌های این شخصیت، می‌توان تصور کرد که او دچار بحران میانسالی است. (شعر اول مقاله از زبان همین شخصیت و در ابتدای کتاب دوزخ مجموعه کمدی الهی بیان می‌شود)

امروز البته برخلاف آن سال‌ها بحران میانسالی دیگر یک مسئله جدید و شبیه فیلی در اتاق تاریک نیست و پژوهشگران و روانکاوان زیادی عمر حرفه‌ایشان را صرف شناخت همه‌جانبه این بحران کرده‌اند. قبل از توضیح بیشتر، ذکر این نکته ضروریست که امروزه روانشناسی، بحران میانسالی را یک دوره و فاز نمی‌داند که همه اشخاص در سنی معین به آن دچار شوند. درحقیقت بسیاری از ما از میانه‌ی زندگی می‌گذریم بدون اینکه دچار بحران میانسالی شویم.

اساسا منظور از بحران میانسالی چیست؟

به‌زودی؛ ایرانِ پیر و تمام معضلاتِ در راه

همانگونه که پیشتر گفته شد برخی از افراد بنا بر دلایلی که شرح خواهیم داد در میانه زندگی (عموما ۴۵ تا ۶۵ سال)، تغییراتی نسبتا وسیع را در روحیه، رفتار، شخصیت و جهان‌بینی تجربه می‌کنند. واضح‌ترین این تغییرات بحران هویت، افسردگی و عدم رضایت از زندگی یا سال‌های سپری شده، کم شدن اعتماد به نفس و ... است.

چه چیزی باعث بحران میانسالی می‌شود؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخی کوتاه دهیم باید به بالا رفتن سن و احساس نزدیکی به مرگ اشاره کنیم. جواب کامل‌تر، اما تغییرات ناشی از بالا رفتن سن چه در بدن شخص (مانند یائسگی در زنان و ریزش مو در مردان) و چه در مغز فرد (کم شدن حافظه، تغییرات خلق و خو و ...) است و توجه به این تغییرات یکی از دلایل مهم بروز این بحران است.

عموم افراد تا قبل از ۴۰ سالگی با وجود آگاهی از حتمی بودن مرگ، آن را موضوعی مربوط به آینده دور می‌پندارند و با خیال راحت فکر کردن به آن را به به آینده موکول می‌کنند. زمانیکه این افراد به میانسالی می‌رسند اتفاقاتی نظیر مرگ یا بیماری پدر و مادر و یا نزدیکان همچون زنگی گوشخراش، خواب آسوده‌شان را مختل می‌کند. فرد که حالا سردی دست مرگ را احساس می‌کند گویی به یاد می‌آورد که کار‌های نکرده زیادی دارد و وقت کافی برای انجام آن‌ها و یا جبران اشتباهات گذشته در دسترسش نیست و موضوعاتی از همین دست معمولا باعث آغاز دوره چندین ساله بحران میانسالی است.

به‌زودی؛ ایرانِ پیر و تمام معضلاتِ در راه

از کجا بفهمیم بحران میانسالی به سراغمان آمده است؟

هرچند که بحران میانسالی می‌تواند نشانه‌های متفاوتی داشته باشد، اما عموم افرادی که به آن دچار می‌شوند یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه خواهند کرد:

۱‌. احساس نا امیدی و شکستِ شدید نسبت به اهداف دوره جوانی که محقق نشده‌اند.

۲. ترس از تحقیر شدن در میان همکاران یا آشنایان موفق‌تر

۳. احساس شدید حسادت نسبت به موفقیت‌های دیگران

۴. افزایش میل به تنهایی و انزوا یا کناره گرفتن از افراد همسن

۵. بیشتر یا کمتر شدن ناگهانی میل به داشتن رابطه جنسی

به‌زودی؛ ایرانِ پیر و تمام معضلاتِ در راه

۶. احساس شدید خشم، سردرگمی و گیجی، ملالت و رنجش که بر اثر ناحشنودی و عدم رضایت از ازدواج و خانواده، حرفه، سلامتی، وضعیت اقتصادی و شرایط اجتماع حاصل می‌گردد.

۷. میل زیاد نسبت به تصحیح کردن اشتباهات گذشته

۸. داشتن عطش و اشتیاق شدید برای احساس دوباره جوانی

شاید بد نباشد اینجا به یک کلیشه درباره بحران میانسالی بپردازیم. این بحران در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی و بخصوص سیت‌کام‌ها با یک نشانه همیشگی تصویر می‌شود. این علامت که در دنیای واقعی وجود دارد، اما رواج زیادی ندارد؛ برخی تغییرات افراطی و ناگهانی در سبک زندگی است.

بعضی از افرادِ دچار بحران میانسالی (که برخورد علمی با این بحران ندارند و سراع متخصص نمی‌روند)، بی‌ثمر تلاش می‌کنند با تغییراتی گاه عجیب، سن واقعی‌شان را انکار کنند. این تغییرات ممکن است در مردان به شکل‌هایی، چون رابطه با زنان بسیار جوان‌تر از خودشان، خرید ماشین اسپورت یا دیگر وسایلی که سبک زندگی جوانانه‌تری را تصویر می‌کند و در زنان با پایین آوردن عمدی سن و تلقین مداوم آن به خود و دیگران و یا تغییرات غیرعادی و ناگهانی در استایل لباس پوشیدن و آرایش بیش از حد ظاهر شود.

بحران میانسالی یا اضطراب ناشی از مسئولیت زیاد

نکته قابل توجه درمورد بحران میانسالی سادگیِ اشتباه گرفتن آن با اضطراب ناشی از مشغله زیاد است. نباید فراموش کنیم که هر فرد دقیقا در زمانی که احتمال بحران میانسالی وجود دارد (۴۵ تا ۶۵ سال) پرمسئولیت‌ترین دوران زندگیش را تجربه می‌کند. در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم این دوره سنی زمانی است که بیشتر افراد بیشترین مسئولیت را نسبت به همسر و فرزندان بر دوش خود احساس می‌کنند.

به‌زودی؛ ایرانِ پیر و تمام معضلاتِ در راه

علاوه بر این در همین دوره است که بیشتر ما بالاترین میزان احساس اضطراب را در مورد حرفه و شغل و به صورت کلی‌تر وضعیت اقتصادی‌مان احساس می‌کنیم. این موضوعات و دلایل دیگر بسته به کشور محل زندگی، گاه باعث اشتباه گرفتن یک خستگی روانی ساده با بحران میانسالیست. شاید ساده‌ترین راهِ رفع این اشتباه، دانستن این موضوع است که بحران میانسالی به طور متوسط ۲ تا ۱۰ سال (۳ تا ۱۰ سال برای مردان و ۲ تا ۵ سال برای زنان) به طول می‌انجامد درصورتیکه اضظراب ناشی از مشغله زیاد با سرعت بسیار بیشتری رفع می‌گردد.

تفاوت بحران میانسالی در زنان و مردان

گذشته از مدت کوتاهتر به طول انجامیدن بحران میانسالی در زنان، آغاز این بحران برای آن‌ها به طور معمول در خلال مقاطعِ همراه با انتقال و تغییر اتفاق می‌افتد. بسیار معمول است که شروع بحران میانسالی برای زن‌ها به خاطر تغییر در رابطه عاشقانه و البته تغییرات هورمونی در بدنشان مانند یائسگی باشد. این قضیه برای مردان، اما به شکل احساس ناگهانی گیر افتادن در سبک و عادات زندگی که پیش از این داشته‌اند و البته احساس ناتوانی درمقابل گذر بی‌رحمانه‌ی عمر ظاهر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من که 29 سالمه همه این موارد دارم و واقعن بحران داره خفم میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والا من الان یک جوان هستم با حقوقهایی که الان میدن نمیشه زندگی کرد همش هزینه خود کار میشه یاز هم باید بشینی سر سفره پدر و مادر و خونه مجردی که بگیری بعد یه مدت باید بیان جنازه ات رو که از گشنگی تلف شده
        بعد یکی مثل ما چطور ازدواج کنه چطور بچه بیاره اون بچه هم بزرگ شد همین بدیختی ها رو زندگی کنه

    • احمد

      عوضش امنیت داریم.

      پاسخ ها

      • مریم

        خوشم میاد این جمله زیر هر مطلبی کاربرد داره خخخ

    • فامیل دور

      پیری و مرگ برای همه است ولی جوانان ایرانی که جرات تغییر سرنوشت خودشون رو ندارن همون بهتر که پیرشن و از صفحه روزگار محو شن....

    • بدون نام

      چقدر برا ایران جوان کار وجود داشت

    • بدون نام

      بذارپیرشیم بمیریم تا ازدست شما راحت شیم

      پاسخ ها

      • من

        دشمنانتون پیرشن بمیرن شما چرا

    • بدون نام

      و چی زود ناگهان پیر شدیم

    • ع،ر

      کلآکشور‌همش‌معضله

    • بدون نام

      چ دل خوشی دارینا

    • بدون نام

      بهتر،ما لیاقت استفاده از نیروی جوان رو نداریم
      نخبه ها رو هم رد کنیم
      از افعانستان و پاکستان وارد کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله متاسفانه

      • بدون نام

        والا نیروی کار بدبخت صبح تا شب سگ دو برای دوزار حقوق ناچیز که برای هیچ چیز کفایت نمیکنه بعید میدونم از این به بعد کسی که تا حالا خونه نداشته صاحب خونه بشه

    • بدون نام

      فدای سرم که پیر میشیم
      من به عنوان جوون نه شغل مناسب دارم نه درامد خوب نه مسکن مناسب نه توان ازدواج
      با چه هدفی ازدواج کنم و بچه دار بشم و واسه مملکت بچه بیارم؟ که اخرش بشه مثه ماها؟

    • بدون نام

      اوضاع اقتصادی مملکت رو درست کنید همه چیز خود به خود درست میشه تمام
      فهمش خیلی سخت شده براتون

    • بدون نام

      به به
      همه دهه شصتیا تو پارک
      کلا خونه سالمندانم معنا نداره دیگه همه پیریم تو سطح شهر هوای همو داریم
      الانش حقوق بازنشستگی و سنوات و ... رو نمیدن چه برسه به اون موقع
      یا چارتا جوجه جوونم میمونن اونام اگه عاقل باشن و بتونن باید دمشونو بذارن رو کولشون برن

    • بدون نام

      من ۵۴ سالمه اما هیچوقت دچار بحران میانسالی نشدم و البته زندگی شادی هم نداشتم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زندگیتون شاد بوده خودتون خبر ندارید احتمالا

      • بدون نام

        کاش کمی بیشتر توضیح میدادید

      • بدون نام

        من کاربر ۱۰،۲۰ هستم گفتید کاشکی کمی توضیح میدادید ... دوست عزیز من هر مرحله از زندگیم رو پذیرفتم . هر دوره یی از زندگی خوبیهای خودش رو داره و من پذیرفتم که ما باید این مراحل رو بگذرونیم تا به جایی که تعلق داریم برگردیم . شعار نمیدم واقعا ایمان دارم و قلبا میگم از مرگ هراس ندارم .

    • بدون نام

      با شرایط بسیار عالی که در کشور وجود دارد ؟؟!!!بهتر از اینهم نمیشود

    • ایران

      بمیریم بهتر از این جور زندگی کردنه،بیچاره مردم،

    • بدون نام

      ای به جهنم !

    • بدون نام

      من 23 سالمه تا حالا از زندگی خیری ندیدم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از اين به بعد هم نخواهي ديد
        ما هم 50 سالمونه نديديم

      • بدون نام

        ان شاالله از این به بعد خیر و برکت به زندگیتون وارد بشه و به آرزوهاتون برسید .

      • مریم

        دوران طلایی و کوتاه شما در راه هست آینده ای نزدیک

    • بدون نام

      من 23 سالمه از این زندگی متنفرم

    • بدون نام

      از ملت ایران متنفرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چند تا کشور دیگه زندگی کردی؟

      • بی نام

        زندگی نکرده باشه هم دیده شنیده دلیل نمیشه

    • کیارش

      من الان دوتابچه دارم نه پولی.نه خونه ای ...وقتی توان خریدخیلی چیزارونداریم واسه چی زنده ایم توجوونی کلا پیرشدیم ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پول نداری چرا بچه آوردی

    • بی نام

      با این شرایط اقتصادی که درست کردندجوانان چطور از زندگی لذت ببرند
      ننگ بر شما باد

    • بدون نام

      مردم ایران مزخرف ترین مردم جهان

    • بدون نام

      بدبخته هر کی تو ایران به دنیا بیاد

    • بدون نام

      بدبخته هر کی تو ایران به دنیا میاد

    • بدون نام

      ۳۵ سالمه و مجردم..دلم میخواست یه بچه داشتم.احساس میکنم زندگیم پوچ و بی معنیه.دبیر هستم...خیلی از این جهت ناراحتم.امروز یه مقاله ای هم در مورد باروری بعد از ۳۵ سالگی خوندم که دیگه به کل ناامید شدم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا خوشی زده زیر دلت

      • بدون نام

        از خوشی زیاده

      • بدون نام

        میتونی بری تخمک فریز کنی

      • مریم

        ۴۳ سالمه یه پسر ۱۵ ساله دارم والسلام از عهده مخارجش بر نمیام دلت خوشه ها

      • بدون نام

        سگ یا گربه بیار

    • hamid

      بدررررررررررررررررررررررررررررررررررک

    • بدون نام

      مقصرش کیه؟

    • محمد

      مبر ز موي سپيدم گمان به عمر دراز...

    • بدون نام

      ٣٩ سالمه ولي همه موارد رو دقيق و بدون هيچ كم و كسري دارم. از پشيماني فرصتهاي دوران جواني خيلي وقتها هاي هاي گريه مي كنم و ميل شديد به تنهايي و انزوا دارم. اون يكي ميل هم شديدا افت كرده!

    • صیاد

      به درک . میخوام جامعه جوان نداشته باشیم. زجر بچه آوردنو من و امثاله ما بکشیم اونوقت آقایون تزشو بدن که بله جامعه ما جوانست میخوام صد ساله سیاه جوان نشه. امکانات بدن شغل بدن لعنت بر همه کسش که بچه نیاره. وقتی پوشک شده ۹۸۰۰۰ تومن مگه مریضم بچه بیارم

    • بدون نام

      شماها عادت دارید تکذیب کنید. - شعار فرزندکمتر زندگی بهتر یادتون هست؟؟

    • بدون نام

      آینده این مملکت در دستان ماست . خخخ

    • بدون نام

      مردم ايران طعم زندگي را نچشيدن و براي همين تصور ميكنند زندگي هميشه و سراسر استرس و بدبختي و كمبود و تورم و گراني و جنگ و تهديد است البته اين تصور بخاطر تجربه واقعي است كه داشته اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج