جاباما
۱۰۸۲۲۰۱
۲۰ نظر
۵۰۰۸
۲۰ نظر
۵۰۰۸
پ

سیاست دولت بایدن در قبال برجام مشخص شد

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تصدی ریاست وزارت خارجه این کشور سیاست‌های دولت آتی آمریکا در خصوص ایران را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: «آنتونی بلینکن»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تصدی سمت وزارت خارجه آمریکا در جلسه تأیید صلاحیت خود در مجلس سنا سیاست‌های دولت آتی آمریکا در قبال برجام را تشریح کرد.

بلینکن در پاسخ به سئوال «رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا مبنی بر اینکه آیا با کنگره برای رسیدن به اجماع در خصوص ایران و مقابله با این کشور به عنوان یک چالش همکاری خواهد کرد گفت: «پاسخ این سئوال مثبت است.»

مشورت با کنگره در خصوص برجام

وی اضافه کرد: «هنگامی که صحبت از سیاستی تا این حد چالش‌انگیز یعنی مقابله با ایران مطرح است، اگر بتوانیم درباره این مسائل همفکری کنیم در وضعیت بهتری قرار خواهیم داشت.»

او سپس گفت: «در خصوص ایران دو نکته وجود دارد. اول اینکه، رئیس‌جمهور منتخب بایدن به این گزاره که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد متعهد است و می‌دانم که همه ما در این کمیته در خصوص این هدف هم‌نظریم.»

بلینکن در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: «ایران مجهز به سلاح هسته‌ای یا در آستانه دستیابی به آن و یا با ظرفیت ساخت چنین سلاحی در کوتاه مدت، در زمینه‌های اقدامات مخرب دیگر اعم از حمایت از تروریسم، حمایت از نائبانش و یا بی‌ثبات کردن منطقه کشوری خواهد بود که اقدامات خطرناک‌تری نسبت به الان انجام خواهد داد.»

سیاست دولت بایدن در قبال برجام مشخص شد

وی اضافه کرد: «بنابراین، فکر می‌کنم ما مسئولیت فوری داریم تا هر انچه می‌توانیم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح یا به دست آوردن ظرفیت گریز هسته‌ای برای ساخت چنین سلاحی انجام دهیم.»

بلینکن گفت: «از نظر من، برجام علی‌رغم محدودیت‌هایش در مأموریت خودش برای بستن مسیرهای دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت سلاح هسته‌ای موفق عمل می‌کرد. این توافق علاوه بر این، شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ کنترل تسلیحاتی را مستقر کرد.»

سیاست بایدن در قبال برجام

وی در ادامه گفت: «رئیس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق برمی گردیم، اما از این مسئله، همراه با متحدانمان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مسئله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.»

بلینکن در ادامه اضافه کرد: «حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رئیس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است، بعداً اگر آنها می‌گویند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند یا خیر.»

او در ادامه تصریح کرد که در خصوص برجام با نماینده‌های کنگره و همچنین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه رایزنی خواهد کرد.

بلینکن گفت: «بله، ما حتما با شما (نماینده‌های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می‌کنم همان‌طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.»

موضع‌گیری دیگر اعضای تیم بایدن

اظهارات بلینکن همراستا با اظهارات دیگر اعضای تیم بایدن است که در روزهای گذشته درباره بازگشت به برجام مطرح شده است.

ساعاتی قبل‌تر، «آوریل هینس»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود که آمریکا با بازگشت به برجام فاصله دارد.

او در پاسخ به سئوال یک سناتور که درباره سیاست تیم بایدن در خصوص برجام سئوال پرسید گفت: «رئیس‌جمهور منتخب گفته اگر ایران قرار باشد به پایبندی برجام برگردد او دستور می‌دهد که ما هم همین کار را انجام دهیم.»

وی اضافه کرد: «به صراحت بگویم فکر می‌کنم فاصله زیادی تا آنجا داریم و فرصت خواهیم داشت تا با کنگره در خصوص این موضوعات رایزنی کنیم.»

هینس گفت: «رئیس‌جمهور منتخب علاوه بر این گفته که هنگام انجام این کار ما باید نگاهی هم به مسائل موشک‌های بالیستیک و اقدامات بی‌ثبات‌کننده [ایران] که شما به آنها اشاره کردید داشته باشیم.»

روز گذشته (دوشنبه) هم خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع نزدیک به تیم بایدن نوشته بود او بازگشت به برجام را «کف سیاست‌های خود در قبال ایران می‌بیند و نه سقف آن.»

لابه‌لای موضع‌گیری‌ها

از مجموع اظهارات جو بایدن و تیم او اینطور برمی‌آید که آنها امیدوارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای گفت‌وگو با تهران بر سر مسائل غیرهسته‌ای مانند برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای استفاده کنند.

به عنوان مثال، «جیک سالیوان» که اخیراً از سوی «جو بایدن» به عنوان گزینه تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شده در یادداشتی اکتبر ۲۰۱۹ در نیویورک‌تایمز نوشته بود:« «ایرانی‌ها هم باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند زیرا تصور رفع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بدون اطمینان از ورود ایران به مذاکراتی که در آن دست‌کم برنامه زمانی توافق گسترش داده می‌شود و موضاعاتی مثل راستی آزمایی و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است.»

جیک سالیوان چند هفته پیش هم در مصاحبه با سی‌‌ان‌ان هم موضع مشابهی مطرح کرد. او گفت در صورتی که ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای عمل کند، همان‌طور که بایدن گفته است آمریکا به این توافق باز خواهد گشت اما این بازگشت باید سرآغاز مذاکراتی دیگر باشد.

اظهارات بلینکن درباره ترور سردار سلیمانی

آنتونی بلینکن در بخش دیگری از این جلسه به سئوال یک سناتور در خصوص دلیل مخالفت با اقدام «دونالد ترامپ» در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ داد. بلینکن تصریح کرد که از ترور سردار سلیمانی متأسف نیست اما این اقدام آمریکا را امن‌تر نکرده است.

او گفت: «هیچ‌کس برای حذف قاسم سلیمانی اشک نمی‌ریزد. هیچ‌کس از این بابت که او دیگر آنجا نیست تأسف نمی‌خورد. اما مسئله این نیست که آیا حذف او کار صحیحی بود یا خیر بلکه مسئله پیش‌بینی تبعات چنین اقدامی بود و پرسیدن اینکه آیا این اقدام ما را ایمن‌تر می‌کند یا خیر؟»

بلینکن گفت: «دولت‌های قبلی از جمله دولت‌های بوش و اوباما به این نتیجه رسیدند که ما [با چنین اقدامی] ایمن‌تر نخواهیم شد. فکر می‌کنم آنچه بعد از مرگ [شهادت] او شاهد بودیم از جمله حمله به مواضعمان در عراق- که اگر نگوییم صدها سرباز آمریکایی، ده‌ها نفر از آنها را به صدمات مغزی دچار کرد- اینکه نیروهایمان در عراق مجبور شدند از بیم حمله شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به عقب برگردند، اینکه صحبت‌هایی از بستن سفارتمان در بغداد مطرح شد و اقدامات مختلفی که ایران انجام داد... اینها نشان می‌دهند که ایمنی‌مان کمتر شد نه بیشتر.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مذاکره‌بدون‌مذاکره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمکراتا با پنبه سر میبرن وگرنه فرقی با جمهوری خواها ندارن

    • حمید

      باز بگین بایدن خوبه امریکا بایدن ترامپ نداره

    • سربازان سردار

      کور بگردید همه نامردان و روباهان زمانه
      حق خون بناحق ریخته شده گریبان شما خواهد گرفت.

    • بدون نام

      آمریکا و اروپا لیبی رو با توافق هسته ای و موشکی فریب دان و به خاک سیاه نشوندن

    • بدون نام

      آمریکا گرگ حیله گر

    • بدون نام

      اعتماد به آمریکا یعنی سادگی

    • بدون نام

      مرگ بر آمریکا

    • بدون نام

      بایدنم در خدمت اسرائیله

    • بدون نام

      ما یک جمله معروف داریم اقای امریکا هنوز اشکش مونده

    • سعید ک

      بازگشت بدون پیش شرط با آنچه شما میگویید فاصله زیادی دارد. احتمالا تا دور دوم ریاست تان!

      پاسخ ها

      • ک ق

        قل موتو بغیضکم ...امریکا بایدازعصبانیت بمیرد که پیشرفت مارانمیبیند

    • بدون نام

      شما باید برگردی به برجام....ن ایران

    • سامان

      بنظرم بازگشت ایران به برجام با شرایطی که آمریکا گذاشته غیر ممکن است چون همان شرایط ترامپ است ایران باید بمب اتمی بسازد بر اساس این قرآن واعدو لهم ماستم من قوه

    • بدون نام

      بایدتقاص خون شهیدسلیمانی ازامریکاگرفته شود.ومیگیریم.

    • بدون نام

      بمب اتم لازم است

    • جعفر

      توهم خیلی غلط کردی
      آمریکا ازبرجام خارج شده است اول بایستی خساراتی که دراین مدت به ملت ایران وارد شده است جبران کند وبه برجام برگردد آن وقت ایران هم به برجام برمی گردد.
      خودتان زرنگ می دانید
      خیلی غلط کردی با بایدنت

      پاسخ ها

      • هموطن ایرانی

        مثل خسارتی که از برادران عراقی گرفتیم؟

      • بدون نام

        باش تا بده ، خود کرده را تدبیر نیست

    • عبدالرحمن

      می بینید؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج