جاباما
۱۰۸۲۲۳۹
۲۶ نظر
۵۰۰۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
پ

روش عجیب مربی؛ شوکِ اشتباهی آقا کریم

به بهانه روش عجیب مربی پرسپولیس برای مدیریت خشم «کنعانی‌زادگان» باید بدانید که جواب خشونت کلامی، خشونت بدنی نیست

روزنامه خراسان: به بهانه روش عجیب مربی ‌پرسپولیس برای مدیریت خشم «کنعانی‌زادگان» باید بدانید که جواب خشونت کلامی، خشونت بدنی نیست

در بازی پرسپولیس با فولاد خوزستان، مدافع تیم سرخ‌ پوش پایتخت در دقیقه ۶۲ به تصمیم داور اعتراض داشت و در حالی‌که به نظر می‌رسید عصبانیت و دلخوری او از داور در حال خارج شدن از کنترل اوست، کریم باقری از کادر فنی تیم با رفتاری خارج از انتظار و اعمال خشونت بدنی تلاش کرد تا او را زودتر آرام کند. شاید شما هم با دیدن این صحنه با خود فکر کنید که وقتی بازیکنی مانند کنعانی‌زادگان کنترل رفتار خود را از دست می‌دهد، چه واکنشی باید به او نشان داد؟ به طور کلی، رفتار اصولی با چنین آدم عصبانی از منظر روان‌شناسی باید چطور باشد که تا چند دقیقه بعد این فرد از رفتارش پشیمان نشود؟ واضح است که شاید اگر این بازیکن به اعتراض‌هایش ادامه می‌داد، اخراج می شد.

وضعیت مغز به وقت انفجار عصبانیت

بهتر است در قدم اول نگاهی به اتفاقاتی بیندازیم که در مغز در زمان عصبانیت می‌افتد تا بهتر متوجه شویم که چه رفتارهایی می‌تواند به مدیریت رفتار در چنین موقعیت‌هایی کمک کند. در زمان عصبانیت، بخشی از مغز ما به نام آمیگدالا تحریک می‌شود. آمیگدالا بخشی است که باعث ایجاد واکنش‌های هیجانی مانند داد زدن در ما می‌شود. در حالت عادی و عصبانیت مختصر اما تنها این آمیگدالا نیست که رفتار ما را تعیین می‌کند. بخش دیگر مغز که در این زمان فعال است، بخش پیشانی است. بخش پیشانی به ما یادآوری می‌کند که پیامد رفتار ما چه می‌تواند باشد یا تجربه‌های قبلی ما در این وضعیت به چه صورت بوده است. تعامل بین آمیگدالا و بخش پیشانی کمک می‌کند تا بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم و از تکرار اشتباهات قبلی خود جلوگیری کنیم. اما در برخی موقعیت‌ها ارتباط بین این دو بخش مختل می‌شود. وقتی فرد به شدت عصبانی است، آمیگدالا واکنش شدیدتری نشان می دهد و رابطه‌اش با بخش پیشانی قطع می‌شود. این قطع رابطه با بخش پیشانی باعث می‌شود تا فرد نتواند به پیامدهای رفتار خود فکر کند و در نتیجه رفتاری خارج از کنترل از خود بروز می‌دهد.

این 2 نکته مهم را در نظر بگیرید

پیش از بررسی رفتار کریم باقری و حرف از این که چه واکنشی در این شرایط، انتخاب بهتری است، ضروری است که دو نکته را در نظر داشته باشید.

نکته‌ اول این که در برابر افرادی که از شدت عصبانیت، کنترل خود بر رفتارشان را از دست می‌دهند، تاکید بر پیشگیری است. به این معنی که فرد با انجام تمرینانی، مواردی که او را تحریک می‌کند، شناسایی و بتواند آن ها را مدیریت کند. در واقع با این آموزش‌ها تلاش این است که به فرد مهارت‌هایی آموزش داده شود تا از قطع ارتباط بین آمیگدالا و بخش پیشانی جلوگیری شود تا دیگر در آن موقعیت قرار نگیرد. چرا که بعد از وقوع انفجار عصبانیت، صحبت از مدیریت رفتار معنای چندانی ندارد.

نکته‌ دوم «موقعیتی» است که فرد دچار حملات خشم این چنینی می‌شود. به این معنی که وقتی فرد در زمین فوتبال چنین موقعیتی را تجربه می‌کند با شرایطی که فرد در خانه و در برابر همسر چنین حمله خشمی را تجربه می‌کند، به صورت کلی متفاوت است. در این مطلب تمرکز ما صرفا در موقعیت‌هایی چون بازی‌های ورزشی است؛ یعنی موقعیت‌هایی که رفتار فرد تحت نظارت داور است و وسیله خطرناکی دم دست او نیست و در نتیجه احتمال این که بتواند به خود یا دیگری آسیبی جدی وارد کند، کم است.

رفتار باقری نادرست بود چون...

به رفتار کریم باقری به دلایل متعددی انتقاد وارد است. کنعانی‌زادگان وسط زمین بازی ،کنترل رفتارش را از دست داده و در حال پرخاشگری کلامی به داور است. در این بین باقری برای این‌که او زودتر خودش را جمع و جور کند، دست به خشونت بدنی و خشونت کلامی می‌زند. البته که به نظر می‌رسد این برخورد تند از جانب او باعث می‌شود کنعانی‌زادگان خودش را تا حدی جمع و جور کند اما به چه قیمتی؟

بخش زیادی از تماشاگران فوتبال را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. یعنی افرادی که در حال آموختن مهارت‌های اجتماعی هستند. این نوجوانان در زمان دیدن رفتار باقری چه برداشتی از ماجرا خواهند داشت؟ این که اعمال خشونت جایز است؟ این که اگر تصور می کنی که می‌خواهی به فرد مقابل کمک کنی(در این مورد پیشگیری از اخراج بازیکن در نتیجه اعتراض‌های خارج از کنترل او به داور) می‌توانی با او هر رفتاری داشته باشی؟ این‌ها فقط چند مورد از برداشت‌هایی است که کودکان و نوجوانان می توانند با دیدن چنین رفتاری از کریم باقری داشته باشند. اما شاید با خود تصور کنید که پس رفتار درست چیست؟

در زمین فوتبال، دیدن پیامد رفتار بد نیست

اگر رفتار درست در چنین موقعیتی را رفتاری اخلاقی با پیامدهای مثبت طولانی‌مدت در نظر بگیریم، قطعا در این شرایط مداخله حداقلی(صدا زدن کنعانی‌زادگان بدون توهین توسط کادر فنی) توصیه می‌شود. درست است که در این صورت احتمال اخراج او افزایش می‌یافت اما یادمان باشد روبه‌رو شدن با پیامد ناخوشایند در نتیجه رفتار ناشایست یکی از بهترین روش‌ها در عبرت گرفتن از ماجراست. عبرت گرفتنی که می‌تواند از تکرار ماجرا در آینده پیشگیری کند.

این عبرت گرفتن البته که تنها شامل کنعانی‌زادگان نمی‌شود، شامل حال پرسپولیس و دیگر تیم‌های فوتبال هم خواهد شد؛ این‌که به بحث پیشگیری در موضوع مدیریت خشم و رفتار بازیکنان خود بیشتر توجه کنند تا هزینه کمتری بابت رفتارهای نادرست بازیکنان خود داشته باشند. در عین حال که پیام روشنی هم برای تماشاگران دارد. رفتار ناشایست، پیامد ناخوشایند دارد و البته که مسئولیت رفتار هر یک از ما در درجه اول با خود ماست و قرار نیست بزرگ تری در کنار ما، دنبال جمع و جور کردن ما در زندگی باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معلومه کیسه هستی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مغزش درست کار می کرد دادا، این طبیعت لنگیاست که شهر رو شلوغ می کنند و از آب گل آلود نهنگ می گیرن. همه ش ادا بازی بود. داور بجز این باید نورالهی رو هم اخراج می کرد، هفت نفر از نیمکت لنگ در بعضی مواقع عادی بازی لب خط بودند و شلوغ کاری می کردند

      • صبا

        معلومه که لنگی هستی زد دندان بدبخت را خوردکرد میخوای بگی رفتارش درسته

    • Sohrabi

      شما نگران نباش

    • ۶۶۶۶۶۶۴۴۴۴

      چی رو میخوای ثابت کنی .... که خیلی میفهمی ...... ایرادی به کار شاه کریم نیست اون مخاطبینی که شما اشاره میکنی خودشون الان زورگیری میکنند .... مطلب نداشتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الکی جنون نگیرینت منظور این آقا این است که این رفتار های لنگیها روی کودکان و نوجوانان تاثیر میگذارد یعنی موفقیت لنگ از یاد گرفتن اخلاق درست نسل بعدی مهمتره؟ خب این فقط یه جواب داره خیر پس لنگیا دیگر انقدر هوچیگر نباشید

    • مهدی

      فعلا که جواب داد اقای روان شناس

    • میلاد

      آقا کریم عشقه کارش خیلی درسته روششم عالیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون کنعانی کارش غلط بود.

    • بدون نام

      مربی خودش یه روانشناسه،می دونه با هر بازیکنی چه جور رفتار کنه.نکنه فکر می کنید کنعانی رو با این قدر وهیکل با یه شاخه گل میشه ارومش کرد؟

      پاسخ ها

      • بی نام

        اونم کسی مثله آقا کریم

    • hh

      خودش رازی بود چک خورد تشکر هم کرد حالا شما....

    • احسان

      دیدی که جواب داد...

    • رضا

      داداش اگر شما اینقدر بلد بودی اسمت کریم باقری بود

    • بی نام

      رفتار روانشناسانه رو وقتی میکردی که فکری اون حرف هارو تو بازی با فولاد گفت نه الان که همه آقا کریم رو پدر تیم میدونن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی عزیز

    • امین

      تا بیاد با اصول روانشناسی شما اونو آروم می‌کرد یا از زمین اخراج می‌شد یا بازی تموم می‌شد!!!

    • بدون نام

      اون بازیکن باید شخصیت داشته باشه و فیلم بازی نکنه مگه هرکی پنالتی میده باید انتر بازی کنه وگرنه شخصیت بزرگ آقاکریم برماتاجیهاهم پوشیده نیست.

    • بدون نام

      مکتب پیروزی، از مکتب عبده بیشتر از این انتظار نباید داشت، از اون کاری که با مرحوم تختی کردن تا به امروز...

      پاسخ ها

      • کاربر قدیمی

        اشتباه حالیت شده ، اون مکتب شاهین بود که پرسپولیس را پرسپولیس کرد نه تیم تاج که از دربار حمایت می شد و برای همین بود که مردم کف خیابون شاهین و بعد پرسپولیس را دوست داشتند البته بعدها تیم شهباز را خواستند جانشین شاهین کنند ولی نشد که بشه !

    • بدون نام

      استاد،دنیای فوتبال با همه چی فرق میکنه اتفاقا بهترین کار رو انجام داد

    • بدون نام

      خدا پدرت و بیامورزه کجای مملکت ما کاراشون درست انجام میدن که با روانشناسی شما مشکل حل بشه این روشها تو کشور ما جواب نمیده چون از بچگی دولت مردا مارو اینجوری بار اوردن

    • شهرام

      من خودم استقلالی هستم ولی بودن اقای باقری یه نعمته کاش تیم ماهم یه بزرگترداشت

      پاسخ ها

      • صبا

        عمرا تواستقلالی باشی،عمرا،استقلال هیچوقت با هوچیگری به جایی نرسیده که با تودهنی خفش کنند این جزو صفات بارز لنگی هاست هوچیگری ومظلوم نمایی،دیدید که نتیجه هم دادویک خطای الکی منجر به گل براشون داشت

    • بدون نام

      خیلی هم کار درستی کرد ، تنها راه جمع کردن حاشیه های تیم های بزرگ همینه ، ببینید استقلال چه وضعیه هر کی هرکاری میخواد انجام میده

    • حمیدرضارضایی

      دقیقا اقا کریم بزرگ پرسپولیس هست و اینکار رو میکنه که تیم لطمه نبینه شما نگران نباش.
      دم کریم باقری اسطوره همیشگی پرسپولیس گرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج