جاباما
۱۰۸۲۲۷۵
۱۲ نظر
۵۰۱۲
۱۲ نظر
۵۰۱۲
پ

ترکان: کیفیت مجلس ده درصدی، پایین است

اکبر ترکان گفت: حاشیه‌سازی‌‎های نمایندگان این دوره به نحوه انتخاب این مجلس باز می‌گردد در انتخابات مجلس ۹۸، تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کم بود چون انتخابات این مجلس رقابتی نبود یعنی کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب عموما ردصلاحیت شدند و در عین حال جناح‌های اصولگرا تاییدصلاحیت شدند.

خبرآنلاین: اکبر ترکان گفت: حاشیه‌سازی‌‎های نمایندگان این دوره به نحوه انتخاب این مجلس باز می‌گردد در انتخابات مجلس ۹۸، تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کم بود چون انتخابات این مجلس رقابتی نبود یعنی کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب عموما ردصلاحیت شدند و در عین حال جناح‌های اصولگرا تاییدصلاحیت شدند.

نزدیک به هشت ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، مجلسی پرحاشیه که باعث نگرانی زیادی شده است، حاشیه‌سازی‌های این مجلس هم از همان اوایل، از حمله به قوه مجریه آغاز شد و ادبیات سیاسی نمایندگان این مجلس به تدریج آنچنان دچار افول شد که برخی آن را به آشنا نبودن بسیاری از آنها به چم و خم کار مجلس نسبت دادند و بسیاری هم آن را به کرُی‌خوانی‌های سیاسی در مقابل جریان رقیب. اما به گفته اکبر ترکان، مشاور پیشین ریاست‌جمهوری: «اقدامات نمایندگان مجلس یازدهم علیه جمهوریت است.»

او می‌گوید:« مجلس یازدهم، یک مجلس ده درصدی است از این رو کیفیت آنها پایین است که کاری هم نمی‌توان انجام داد.» ترکان تاکید دارد که حاشیه‌سازی‌های مجلس یازدهم به نحوه انتخاب این مجلس باز می‌گردد. مشروح این گفتگو را بخوانید؛

* آقای ترکان! به نظر می‌رسد مجلس از کارکرد اصلی خود که نظارت و قانون گذاری با نگاه تخصصی و کارشناسی است خارج شده، این مسئله برای جایگاه پارلمان در کشور ما تا چه حد زیان‌بار است؟

پاسخ به این سوال را با یک مثال می دهم. درباره طرح اخیر مجلس یعنی قانون انتخابات ریاست جمهوری باید گفت که هر نوع فیلتری بر سر راه انتخاب مردم نادرست است، حال چه شورای نگهبان باشد چه مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد، چه بخش‌های دیگر. اینکه بگوییم کاندیداهای ریاست‌جمهوری، برنامه‌های خود را ارائه دهند و شورای نگهبان آن را بخواند و در صورت تایید شورای نگهبان، آن افراد می‌توانند کاندید شود به معنای فیلتر کردن است. چه بسا در آن اعمال نظر سیاسی نیز شود که به صلاح کشور نیست.

*حاشیه‌سازی‌هایی که در این مجلس ایجاد شد تا چه حد مانع بررسی کارشناسانه طرح‌ها شده است؟

این حاشیه‌سازی‌‎ها به نحوه انتخاب این مجلس باز می‌گردد در انتخابات مجلس ۹۸، تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کم بود چون انتخابات این مجلس رقابتی نبود یعنی کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب عموما ردصلاحیت شدند و در عین حال جناح‌های اصولگرا تاییدصلاحیت شدند. بنابراین آن نمایندگانی که رأی آوردند بین اصولگرا و اصولگرا بوده است نه اینکه بین رقبا، آن هم در فضای رقابتی باشد. تعداد شرکت کنندگان هم کم بوده است و اینها یک مجلس ده درصدی هستند از این رو کیفیت آنها پایین است کاری هم نمی‌توان انجام داد.

*ادبیاتی که در این مجلس شنیده می شود و حتی از تریبون باز مجلس مردم دائما در حال شنیدن آن هستند هم گلایه هایی را سبب شده است و آن را در شأن و جایگاه نمایندگان مجلس نمی دانند و ...

ببینید محتوای سخنان نمایندگان مهم است و ادبیات سیاسی آنچنان که باید مهم نیست. در حال حاضر مشکل محتوا این است که آنها تصور می‌کنند باید جلوی انتخاب مردم یک فیلتری قرار دهند که به مخدوش شدن انتخابات منجر می‌شود.

اقدامات نمایندگان علیه جمهوریت نظام است. در ۱۲ فروردین ۵۸، رفراندوم برگزار شد امام فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. اینکه ما جمهوریت و اسلامیت را مخدوش کنیم هردو بی ربط است کسانی که می‌خواهند اسلامیت نظام را کمرنگ کنند از مسیر امام منحرف هستند در عین حال کسانی هم که می‌خواهند جمهوریت نظام را کمرنگ کنند از مسیر امام منحرف هستند. مسیر امام جمهوری اسلامی است هم جمهوریت و هم اسلامیت. درباره این انتخاب‌هایی که گفته می‌شود شورای نگهبان بیاید به عنوان فیلتر نقش ایفا کند اینها جمهوریت نظام را کمرنگ می‌کند و این نادرست است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • گمنام بی نشان

      بگوپنجاه درصد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون حالا اکثریت جامعه میدونند . مجلس و دولت کلاً دکور و ویترین هستند . و دیگه از رای دادن خبری نیست .

    • بدون نام

      الان مثلا شما یا یار و قالاتون بیان تو مجلس کیفیت اون hd ميشه...؟!

    • عباس

      بله همین ۱۰درصد مطلوب. حدادعادل وبعضی از همکیشان ایشون هست

    • بدون نام

      دهددرصد

    • بدون نام

      مگر کیفیت مجالس قبلی بالاتر بود

    • امیر حسین

      اون مجلس صدردصدی لیست امید شما چه گلی به سرملت زد جز سلفی حقارت با دشمنان این آب و خاک

    • بدون نام

      گل گفتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیخودگفتی

    • بدون نام

      خخخخخخ کی درموردکیفت حرف میزنههههههه دولتشووووواصلاح طلبانوووو

    • بدون نام

      آقای ترکان ودارودستش مملکت روبه گندکشیدن وخجالت نمیکشن وحالا دم ازکیفیت می زنن

    • بی نام بی نام

      توروت میشه حرف بزنی مردک . آبگوشت بزباش یادته؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج